لوازم مورد نیاز برای ساخت ماکت

لوازم مورد نیاز برای ساخت ماکت

ماکت به نمونه ساده و کوچک از آنچه در آینده قرار است ساخته شود، گفته میشود. این مدل کوچک شده تمام جزئیات و مشخصات مدل واقعی را در مقیاسی کوچک تر نشان می دهد. ماکت سازی یکی از بهترین روش ها برای نمایش طرح و ایده و خروجی کار است. به همین علت اهمیت کیفیت لوازم ساخت ماکت از نکات بسیار کاربردی محسوب می شود. ماکت سازی به طور معمول با هدف خلق ایده های نو و جان بخشیدن به آن در بین دانشجویان رشته معماری و طراحی صنعتی بسیار رایج است.

ماکت به نمونه ساده و کوچک از آنچه در آینده قرار است ساخته شود، گفته میشود. این مدل کوچک شده تمام جزئیات و مشخصات مدل واقعی را در مقیاسی کوچک تر نشان می دهد. ماکت سازی یکی از بهترین روش ها برای نمایش طرح و ایده و خروجی کار است. به همین علت اهمیت کیفیت لوازم ساخت ماکت از نکات بسیار کاربردی محسوب می شود. ماکت سازی به طور معمول با هدف خلق ایده های نو و جان بخشیدن به آن در بین دانشجویان رشته معماری و طراحی صنعتی بسیار رایج است.

در ابتدا مفهموم ماکت میتواند به ساخت و ترسیم الگوها و کاردستی های ساده اطلاق شود ولی با پیشرفت علم و دانش و آگاهی بیشتر این الگو، ساختاری پیچیده تر به خود گرفت و به شکل ماکت سازی امروزی در آمد.

ماکت سازی با توجه به هدف پروژه، سطح کارایی و نوع استفاده ای که دارد می تواند از طریق روش های مختلف و با استفاده از مواد متفاوتی ساخته شود. از این رو ممکن است لوازم مورد نیاز برای ساخت ماکت بسیار گران قیمت و پر هزینه باشد. اما گاهی اوقات در ماکت سازی از مواد طبیعی مانند شن، ماسه، برگ درختان، گل ها و.... نیز استفاده می شود که با این روش هزینه های ساخت مقرون بصرفه تر خواهند بود.

به طور کلی لوازم ساخت ماکت عبارتند از: فوم، خط کش، گونیا، راپید، کاتر، چسب، مقوا، کاغذ رنگی، خودکار، قیچی، شابلون، سوهان، مداد، ماژیک یا هر نوع رنگ جهت رنگ آمیزی که می توانید از فروشگاه لوازم تحریر تهیه نمایید.

برای ساخت ماکت به چه وسایلی نیاز است؟

قبل از شروع ماکت سازی بهتر است ایده خود را مشخص کنید. این کار اولین مرحله برای اجرای پروژه است. در ابتدا باید بدانید که قصد ساخت چه نوع ماکتی را در چه ابعادی دارید و برای ساخت آن به چه لوازمی نیاز خواهید داشت.

در این قسمت سعی داریم که شما را با دسته بندی کلی لوازم ساخت ماکت آشنا کنیم.

- ابزار اندازه گیری و خط کشی

  • خط کش: برای اندازه گیری ابعاد جهت ساخت ماکت انواع خط کش در اندازه های مختلف مورد نیاز است.
  • شابلون: به طور معمول برای رسم اشکال مختلف در ابعاد دقیق از شابلون استفاده می شود. برند فابل شابلون های متنوعی را در مقیاسهای مختلف طراحی و عرضه نموده است.
  • پیستوله: جهت رسم خطوط منحنی در ساخت ماکت از این ابزار استفاده می شود.

استفاده از ابزار اندازه گیری و خط کشی برای ساخت ماکت

 

- انواع نوشت افزار

  • مداد: ما به شما پیشنهاد می کنیم که برای رسم طرح ابتدایی از مداد HB استفاده نمایید. انواع مداد با درجه سختی متنوع در فروشگاه دفتر دستک عرضه شده است که همگی دارای مغزی مقاوم هستند.
  • اتود یا مداد مکانیکی: اتود نیز با تنوع در قطر نوشتاری از 0.3 تا 2 میلیمتر یکی از گزینه های بسیار مهم جهت رسم بخصوص هنگام استفاده از شابلون و پیستوله است تا بتوانید خطوط یکنواختی را رسم نمایید. در دفتر دستک انواع اتود از برترین برندهای مانند فابرکاستل، یونی بال، روترینگ، زبرا، بیک، اونر و ... عرضه شده است.
  • راپید: برای رسم خطوط دائمی با ضخامت های متفاوت بهترین گزینه استفاده از راپید روترینگ است که با ضخامت های ۰.۱، ۰.۲، ۰.۳، ۰.۴، ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸ و ۱ میلیمتر در دفتر دستک عرضه شده است. مزیت استفاده از راپید قابیلت شارژ آن با جوهر راپید در رنگ های متنوع مشکی، سفید، آبی، سبز و قرمز است. سرقلم راپید نیز سوزنی شکل و از جنس استیل است که امکان رسم خطوط یکنواخت را میدهد و این ویژگی بخصوص در رسم و طراحی و ساخت ماکت بسیار اهمیت دارد.
  • روان نویس راپیدی: این روان نویس نیز با قطر های متنوع طراحی و عرضه شده است و تفاوت آن با راپید در جنس سر قلم و عدم امکان شارژ دوباره است. جنس سر قلم روان نویس راپیدی عمدتاً نمدی و فشرده است.
  • ماژیک و ابزار رنگ آمیزی: برای رنگ آمیزی و ایجاد بافت در برخی از جزئیات ساخت ماکت نیاز به ابزار رنگ آمیزی متنوع خواهید داشت که عمده آنها ماژیک نقاشی، مداد رنگی، گواش، آکریلیک هستند.

استفاده از انواع نوشت افزار برای ساخت ماکت

- ابزار برش

  • کاتر: کاتر یک ابزار برش دستی است که در صورت نیاز به ایجاد یک برش ساده به سرعت می توان با استفاده از کاتر آن را انجام داد. تنوع کاتر دستی بسیار زیاد است و تقریباً بسته به مشاغل مختلف یک کاتر طراحی شده است. کاتر کوچک یا کاتر قلمی قابلیت حمل آسان را دارند و برای ایجاد خط و خش و یا برشهای ظریف بسیار مناسب هستند. کاتر بزرگ با قفل ایمنی برای برش سطوح ضخیم بسیار مناسب است. در فروشگاه دفتر دستک انواع مختلف کاتر از محصولات اولفا Olfa، محصولات دلی Deli و کاتر بیک بهمراه تیغ یدک کاتر عرضه شده است.
  • قیچی: قیچی در اندازه های مختلف جهت برش دقیق در فضاهای مختلف بسیار کاربردی است. بطور کلی ساخت ماکت یا هر کاردستی را بدون قیچی نمی توان تصور نمود! قیچی اسکاچ و قیچی بیک با تیغه های فولادی تیز پیشنهاد دفتر دستک به شما است.

استفاده از ابزار برش برای ساخت ماکت


خرید انواع کاتر با قیمت عالی


- صفحه برش

  • فوم و یونولیت: استفاده از فوم در ساخت ماکت بسیار رایج است. وزن کم و سهولت در شکل گیری از مزایای استفاده در ساخت ماکت است. فوم ها در دو دسته پلی یورتان و پلاستوفوم طبقه بندی می شوند. برای چسباندن برش های فوم به این نکته توجه نمایید که بعضی از فوم ها چسب را می خورند پس باید از چسب مخصوص استفاده کنید.
  • کاغذ هیپرو: کاغذ یک رو بافت است که برای ساخت کاردستی و ماکت سازی مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که با مرطوب شدن به اشکال مختلف در می آید، بسیار مورد علاقه دانشجویان معماری است.
  • کاغذ رنگی: رنگ های متنوع کاغذ رنگی برای ساخت و پوشش برخی از جزئیات در ساخت ماکت بسیار کاربردی است.
  • چوب پنبه: یکی دیگر از مواد لازم برای ساخت ماکت است که به صورت استوانه ای و ورقه ای تولید می شود. چوب پنبه وزن سبکی دارد و به راحتی برش میخورد و انعطاف پذیری بالایی دارد.

استفاده از صفحه برش برای ساخت ماکت

- انواع چسب

  • چسب کاغذی: در هنگام رنگ آمیزی جهت قاب گیری سطح مورد نظر بسیار کاربردی است و مانع نفوذ رنگ به دیگر سطوح می شود.
  • چسب حرارتی: جهت چسباندن سریع و تمیز اجزاء مختلف ماکت کاربردی است.
  • چسب مایع: چسب مایع برای چسباندن تمیز و فوری سطوح مختلف به یکدیگر کاربردی است.
  • چسب ماتیکی: این نوع چسب نیز برای چسباندن سطوح کاغذی به یکدیگر کاملاً کاربردی است.
  • چسب دو طرفه: در مراحل انجام ساخت ماکت گاهی نیاز به چسباندن دو جسم وجود دارد که با استفاده از چسب دو طرفه بهتر انجام می شود. 

استفاده از انواع چسب برای ساخت ماکت


خرید انواع چسب با قیمت عالی


چطور میشود لوازم ساخت ماکت را از دفتر دستک تهیه کرد؟

فروشگاه اینترنتی دفتر دستک با بیش 1000 نوع کالای مختلف در گروه نوشت افزار و لوازم تحریر، لوازم مهندسی، لوازم اداری و لوازم هنری محصولات متنوعی را که بخشی از آن لوازم ساخت ماکت را نیز شامل می شود از برندهای ممتاز در این عرصه ارائه نموده است. انواع راپید، روان نویس، اتود، مداد، مداد رنگی، ماژیک نقاشی، گواش، آکریلیک، چسب کاغذی، چسب حرارتی، چسب مایع، خط کش، شابلون، کاتر، قیچی، کاغذ رنگی و ... بخشی از لوازم مورد نیاز برای ساخت ماکت هستند.

شما می توانید به صورت اینترنتی از هر نقطه ایران محصولات مورد نظر خود برای ساخت ماکت در دفتردستک ثبت نمایید تا در کمترین زمان محصولات برای شما ارسال شوند.

با اطمینان از اصالت و سلامت فیزیکی کالا سفارش خود را ثبت نمایید. کارشناسان دفتر دستک در هر لحظه از خرید همراه شما هستند.

 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی