کاتر

25
کاتر

کاتر به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد در لوازم‌ تحریر، تاریخچه‌ای نسبتاً جدیدتر نسبت به انواع صنعتی آن دارد. استفاده از کاتر در لوازم تحریر به اواسط قرن بیستم بازمی‌گردد، زمانی که نیاز به ابزارهای برش دقیق و کارآمد در محیط‌های آموزشی و دفتری احساس شد. اولین کاترها، نظیر "استنلی(Stanley)" و "اولفا (OLFA)"، دارای تیغه‌های ثابت بودند که برای برش کاغذ و مقوا به کار می‌رفتند. با گذشت زمان و پیشرفت در طراحی و مهندسی، کاترهای با تیغه‌های قابل تعویض و بدنه‌های ارگونومیک توسط برندهای معروفی مانند "دلی (Deli)" و "رونیکس (Ronix)" تولید شدند. این ابزارها به سرعت به محبوبیت رسیدند و به یکی از لوازم ضروری در دفاتر و مدارس تبدیل شدند. امروزه کاترهای لوازم تحریر با ویژگی‌هایی مانند تنظیم طول تیغه، قفل ایمنی و طراحی‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند، که همگی به افزایش دقت و ایمنی کاربران کمک می‌کنند.

کاتر برای ایجاد برش و خراش در سطوح مختلف مانند کاغذ و مقوا، موکت، پارچه، پلاستیک، چوب و ... انتخابی مناسب و کاربردی است. باید توجه داشته باشید بسته به سطح مورد نظر، شکل، نوع تیغ و قیمت کاتر تغییر می کند. با ادامه این مطلب همراه باشید و اطلاعات جامعی را در رابطه با خرید کاتر و نکات مربوط به آن کسب کنید.

انواع کاتر

فروش کاتر دستی بسته به نوع مصرف آن در شکل های مختلف صورت می گیرد. در این قسمت، با انواع آن آشنا خواهید شد تا در هنگام خرید کاتر بسته به نوع استفاده انتخاب مناسبی داشته باشید.

- کاتر بزرگ

کاتر بزرگ با بدنه ای پلاستیکی یا فلزی تولید شده و تیغ کاتر به عرض 18 میلیمتر و ارتفاع 10 سانتیمتر را درون خود جای میدهد. تیغ کاتر که ارتفاع آن قابل کنترل است، غالباً از جنس فولاد ضد زنگ و به صورت 8 تکه طراحی و تولید شده و به وسیله یک شاسی که قابلیت قفل شدن (به منظور ایجاد ایمنی و ثابت نگه داشتن تیغ در هنگام کار) را دارد، کنترل می شود. این نوع کاتر بیشتر برای برش انواع کاغذ، مقوا، سیم و موکت استفاده می شود. کاربرد این کاتر بیشتر برای نجاران، صنعتگران، کارگاه های تولیدی، قاب سازی و افرادی که در بخش تأسیسات فعالیت میکنند است. از دیگر قابلیت های کاتر بزرگ می توان به قابلیت شارژ شدن آن اشاره کرد. به واسطه این ویژگی، شما می توانید تیغ کاتر یدک آن را به صورت جداگانه تهیه نمایید.

- کاتر کوچک

کاتر کوچک با بدنه ای پلاستیکی یا فلزی تولید شده و تیغ کاتر به عرض 9 میلیمتر و ارتفاع 8 سانتیمتر را درون خود جای میدهد. تیغ کاتر غالباً از جنس فولاد ضد زنگ و به صورت 13 تکه طراحی و تولید شده و به وسیله یک شاسی که قابلیت قفل شدن جهت ایمنی و ثابت نگه داشتن تیغ در هنگام کار را دارد، کنترل می شود. این نوع کاتر که ارتفاع آن قابل تنظیم است، بیشتر برای برش انواع کاغذ، مقوا و سیم های ظریف استفاده می شود. بر روی هر میز کار اداری داشتن یکی از آن بسیار ضروری است. همچنین کاتر کوچک قابلیت شارژ داشته و شما می توانید تیغ کاتر یدک آن را بصورت جداگانه تهیه نمایید.

- کاتر قلمی

اندازه و شکل ظاهری این نوع کاتر همانند یک قلم طراحی شده است، به گونه ای که تیغ های کاتر با زوایای مختلف در ابعادی ظریف بر روی آن نصب شده و برای ایمنی دارای درب پوش هستند. کاتر مدادی بیشتر برای ایجاد خراش بر روی سطوح مختلف و یا برش های ظریف در کارهای صنعتی و هنری کاربرد بسیار داشته و قابلیت نصب تیغه هایی با زوایای مختلف برای ایجاد خراش و برش های مختلف برای آن وجود دارد.

- کاتر گرد بر

کاربرد کاتر گرد بر بیشتر در برش هایی است که طبق الگو انجام می شوند. کاربرد این نوع کاتر در خیاطی و افرادی که کارهای تکه دوزی با پارچه را انجام می دهند بسیار زیاد است. شما می توانید انواع پارچه را بر روی هر نوع الگو و با هر زاویه ای به راحتی برش دهید. این نوع کاتر قابلیت شارژ و تعویض تیغ کاتر را دارد.

- کاتر جیبی

کاترهای کوچک و ظریف دارای تیغه هایی کوچک هستند که ایمن طراحی شده اند، تا افراد بتوانند در جیب لباس و یا کیف دستی خود نیز آنها را حمل کنند. برای افرادی که در بخش های تأسیسات کار میکنند و به ابزاری کوچک و در عین حال کاربردی برای انجام کارهای خود نیاز دارند، بسیار کاربردی و مفید است. به طور معمول، به دلیل قیمت پایین این نوع از کاتر ها، قابلیت شارژ تیغ کاتر در آنها وجود ندارد.

-کاتر طراحی

کاتر طراحی یکی از ابزارهای ضروری برای طراحان، معماران و هنرمندان است که برای برش دقیق و تمیز انواع مواد مانند کاغذ، مقوا، فوم و پلاستیک استفاده می‌شود. این کاترها دارای تیغه‌های تیز و قابل تعویض هستند، که امکان برش‌های دقیق و کنترل‌شده را فراهم می‌کنند. بدنه ضدلغزش کاترهای طراحی  موجب راحتی و دقت بیشتر در استفاده طولانی‌مدت می‌شود. همچنین، ویژگی‌هایی مانند تنظیم طول تیغه و قفل ایمنی از جمله مشخصات مهم این ابزارها هستند. کاتر طراحی به ویژه در پروژه‌های خلاقانه و حرفه‌ای که نیاز به جزئیات دقیق و برش‌های تمیز دارند، کاربرد وسیعی دارد.

-کاتر نقاشی 

کاتر نقاشی یک ابزار ضروری برای هر هنرمند و طراح است. این ابزار به شما امکان می‌دهد خطوط و اشکال دقیق و ظریفی را برش دهید که با قیچی یا چاقو به دست آوردن آنها دشوار است. این کاترها دارای تیغه‌های بسیار تیز و قابل تعویض هستند که امکان برش‌های دقیق و کنترل‌شده را فراهم می‌کنند.  کاتر نقاشی به ویژه در فرآیند آماده‌سازی بوم، برش ماسک‌های نقاشی و کارهای جزئی و دقیق در آثار هنری کاربرد گسترده‌ای دارد.

-کاتر پلاستیکی

کاتر پلاستیکی نوعی ابزار برش دستی است که از جنس پلاستیک ساخته شده و برای برش مواد مختلف مانند کاغذ، مقوا، فوم، چرم و پلاستیک استفاده می‌شود. این کاترها به دلیل قیمت مناسب و وزن کم، به طور گسترده‌ای در مصارف خانگی، اداری و دانش‌آموزی کاربرد دارند. کاتر پلاستیکی یک ابزار کاربردی و مقرون به صرفه است که برای افراد مبتدی در کارهای هنری و دستی، گزینه مناسبی محسوب می شود.

-کاتر فلزی

کاتر فلزی نوعی ابزار برش دستی است که از جنس فلز، معمولاً فولاد ضد زنگ، ساخته شده و برای برش مواد مختلف مانند کاغذ، مقوا، فوم، چرم، پلاستیک و حتی چوب نازک استفاده می‌شود. این کاترها به دلیل استحکام و تیغه‌های بسیار تیز، برای کارهای دقیق و برش‌های ظریف ایده‌آل و در میان هنرمندان، طراحان، معماران و افراد حرفه‌ای که با مواد مختلف کار می‌کنند، محبوب هستند. این کاترها با ارائه برش‌های دقیق و ظریف، به شما کمک می‌کنند تا به نتایج حرفه‌ای در کارهای خود دست پیدا کنید.

نکات مهم در انتخاب کاتر

همانند خرید هر محصول دیگری که باید انتظارات و نیازهای خود را در نظر بگیرید و بسته به آن گزینه مناسب را انتخاب و خریداری نمایید، در هنگام خرید کاتر نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که از این کاتر برای برش یا خراش بر روی چه سطح یا سطوحی قرار است استفاده شود؟ اگر سطح مورد نظر ضخیم است (مانند موکت و یا مقوا با گرماژ سنگین)، کاترهای بزرگ گزینه مناسب هستند؛ اما اگر سطوح ظریف و نازک مورد نظر است، می توان از کاتر کوچک و یا کاتر مدادی استفاده کرد، برای برش های گرد بهترین گزینه کاتر گردبر است.

مورد بعد داشتن ضامن ایمنی در کاتر است که باعث می شود تیغ کاتر در جای خود ثابت نگه داشته شده و در حین کار، در بدنه کاتر حرکت نکند. همچنین خرید تیغ کاتر محکم و در عین حال تیز و برنده، مهم ترین مورد محسوب می شود، چرا که هم در کیفیت و سرعت کار و هم در کنترل هزینه مؤثر خواهد بود. یک تیغ کاتر با کیفیت و استاندارد با کمترین استفاده، کند نشده و یا در اثر فشار به راحتی شکسته نمی شود.

جنس بدنه کاتر نیز اهمیت بسیاری دارد. چه در بدنه پلاستیکی و چه در بدنه فلزی باید مقاومت به گونه ای باشد که در اثر فشار و یا وارد شدن ضربه بدنه کاتر دچار شکستگی و یا تغییر شکل نشود.

برای خرید اینترنتی کاتر از فروشگاه دفتردستک، انواع کاتر های موجود در این صفحه را مشاهده کرده و با مطالعه مشخصات فنی آنها، نسبت به خرید کاتر مورد نظر خود اقدام نمایید.

قیمت کاتر

همانند دیگر محصولات، قیمت کاتر نیز با نام برند تولید کننده ارتباط مستقیم دارد. یکی دیگر از گزینه های تأثیرگذار بر قیمت فروش کاتر، جنس بدنه و سیستم قفل و ایمنی آن است. کاترهای بدنه فلزی به لحاظ قیمتی گرانتر از کاتر با بدنه پلاستیکی هستند. کاترهای قلمی نیز با توجه به تنوع شکل تیغ یدک آن از قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع کاتر برخوردارند. اما در کل قیمت کاتر بزرگ و صنعتی که مصارف کارگاهی دارد، بسیار بالاتر از قیمت کاتر کوچک با مصارف خانگی و اداری است.

خرید کاتر با برندهای متنوع از دفتردستک

فروشگاه دفتر دستک انواع کاتر مجهز به سیستم قفل اتوماتیک (جهت کارهای ظریف و مصارف خانگی و اداری)، کاتر بزرگ (با مکانیزم قفل پیچی و ایمن جهت مصارف کارگاهی و صنعتی) در مدل ها و جنس های گوناگون را عرضه میکند.

ما تلاش کرده ایم خانواده متنوعی از کاترهای اولفا (Olfa) ساخت ژاپن، دلی (Deli) ساخت چین، بیک (Bic) و ماپد(Maped) (ساخت فرانسه) را در طرح ها و اندازه های متفاوت به همراه انواع تیغ یدک کاتر در فروشگاه اینترنتی دفتردستک ارائه نماییم. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل فرموده و با متخصصین مجموعه ما در ارتباط باشید.