آموزش ساخت روزنامه دیواری

آموزش ساخت روزنامه دیواری

روزنامه دیواری شامل یک صفحه مقوایی است که در مورد یک موضوع ویژه، گزارش هایی جمع آوری و روی آن نوشته می شود و هر فردی با توجه به خلاقیت هایی که دارد فضای روزنامه دیواری را زیباتر می کند و گاهی برای جلب توجه بیشتر از تصاویر مرتبط که از روزنامه ها و مجلات بریده شده و یا نقاشی در آن استفاده می شود. میتوان گفت روزنامه دیواری یک کار مطبوعاتی برای اطلاع رسانی گروه های اجتماعی مختلف است که معمولا بر روی دیوار و یا تابلوهای اعلانات در مدارس و دانشگاه ها نصب می شود. درست کردن روزنامه دیواری معمولا به صورت گروهی و با همفکری اعضاء صورت می گیرد. این موضوع در بین دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در طول ساخت روزنامه دیواری با مفهوم همکاری و همفکری و تفاهم آشنا می شوند.

روزنامه دیواری شامل یک صفحه مقوایی است که در مورد یک موضوع ویژه، گزارش هایی جمع آوری و روی آن نوشته می شود و هر فردی با توجه به خلاقیت هایی که دارد فضای روزنامه دیواری را زیباتر می کند و گاهی برای جلب توجه بیشتر از تصاویر مرتبط که از روزنامه ها و مجلات بریده شده و یا نقاشی در آن استفاده می شود. میتوان گفت روزنامه دیواری یک کار مطبوعاتی برای اطلاع رسانی گروه های اجتماعی مختلف است که معمولا بر روی دیوار و یا تابلوهای اعلانات در مدارس و دانشگاه ها نصب می شود. درست کردن روزنامه دیواری معمولا به صورت گروهی و با همفکری اعضاء صورت می گیرد. این موضوع در بین دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در طول ساخت روزنامه دیواری با مفهوم همکاری و همفکری و تفاهم آشنا می شوند. قبل از شروع به درست کردن روزنامه دیواری باید بدانید در تمامی مراحل ساخت باید 4 قالب رعایت شود: 1-خبر 2-مقاله 3-گزارش 4-مصاحبه. بعد از دانستن این 4 قالب باید با همفکری دیگر اعضا موضوع مورد نظرتان برای ساخت روزنامه دیواری را پیدا کنید و سپس بدانید از کدام منابع معتبر قصد جمع آوری اطلاعات دارید و در پایان مسئولیت هر یک از اعضاء مشخص می شود.

درست کردن روزنامه دیواری

روزنامه دیواری چیست؟

روزنامه دیواری یک صفحه مقوایی  نسبتاً وسیع است که مطالب و گزارش های خبری روی آن نوشته می شود و معمولا در مکان های عمومی نصب می شود. ساخت روزنامه دیواری یکی از پرطرفدارترین و محبوبترین فعالیت ها بین دانش آموزان است که با توجه به مناسبت ها و پروژه های پژوهشی مختلف با همکاری یکدیگر شروع به ساخت روزنامه دیواری می کنند. بطور مثال روزنامه دیواری دهه فجر در مدارس ایران یک موضوع خوب برای روزنامه دیواری است چرا که به واسطه آن دوره ای از تاریخ و مسائل اجتماعی آن دوران بررسی و تحلیل می شود.

آموزش ساخت روزنامه دیواری دانش آموزان در سنین رشد به تمرین کار گروهی و کسب مهارت، تمرین برای رقابت فرهنگی، خبر رسانی و سرگرمی کمک بسیار زیادی می کند که در نهایت باعث رشد خلاقیت و شکوفا شدن استعدادها می شود.

وسایل مورد نیاز برای ساخت روزنامه دیواری

برای تهیه روزنامه دیواری مناسب تهیه مقوایی به ابعاد 70*100 سانتی‌متر مناسب است. البته اندازه روزنامه دیواری کاملا متغیر است. مناسب است طول مقوا را به ده قسمت مساوی تقسیم کنید و در قسمت بالای روزنامه دیواری قسمتی برای نام گروه در نظر بگیرید و در قسمت سمت چپ و پایین مقوا فضایی را برای نام تهیه کنندگان در نظر بگیرید. سپس کاغذهای ساده و رنگی را در ابعاد مختلف در نظر بگیرید تا مطالب و اطلاعات گردآوری شده را بر روی آن بنویسید. سپس کاغذها را بر روی مقوا بچسبانید و تصاویر مرتبط را در کنار مطالب قرار دهید. به طور کلی برای ساخت یک روزنامه دیواری شما به کاغذ ساده و کاغذ رنگی برای نوشتن اطلاعات، قیچی یا کاتر برای بریدن تصاویر از مجلات، چسب مایع برای چسباندن تصاویر و نوشته ها روی مقوا، همچنین ماژیک ساده و ماژیک نقاشی، ماژیک هایلایت و مداد رنگی، انواع روان نویس نوک نمدی رنگی، خودکار رنگی برای خط کشی کردن و رسم تصاویر و علامت ها نیاز خواهید داشت. در فروشگاه اینترنتی دفتر دستک گروه بسیار متنوعی از این ابزار از برندهای شناخته شده دنیای لوازم تحریر مانند فابرکاستل (Faber-Castell)، استابیلو (Stabilo)، استدلر (Steadtler)، یونی بال (Uni-ball)، زبرا (Zebra)، پریمو (Primo)، بیک (Bic)، آرت لاین (Artline)، آریا (Arya)، لاتن (Laton)، استورم (Storm)، اولفا (Olfa)، دلی (Deli) و 3M عرضه شده است.


خرید انواع قیچی با قیمت عالی


 چگونه روزنامه دیواری درست کنیم

بخش های مختلف یک روزنامه دیواری

هر روزنامه دیواری دارای ستون های متعددی است که هر ستون دارای مطالب و ویژگی های مختلف است. با حفظ تناسب در بین این بخش ها می توانید در پایان یک کار زیبا داشته باشید! در ابتدا باید عنوان روزنامه دیواری را انتخاب کنید و در جای مناسب که معمولا در قسمت بالا و یا وسط صفحه است بنویسید. سپس موضوع مورد نظر و اینکه در ارتباط با چه مسائلی هست را مشخص کنید. توجه کنید مطالب باید دقیقا در راستای عنوان ذکر شده در مقاله باشد. سپس نام مناسبی برای گروه انتخاب کنید و دقت کنید تا متناسب با موضوع روزنامه دیواری باشد. سپس مشخصات دقیق اعضای گروه که معمولا 2 یا 3 نفر هستند را وارد کنید. در قسمت بعدی سعی کنید با چند پاراگراف مقدمه  کوتاهی در مورد موضوع انتخاب شده بنویسید و در ادامه به نوشتن مطالب گردآوری شده و خبرها و مطالب روز بپردازید. حتی گاهی لازم است که به معرفی چند کتاب معتبر که در تهیه این روزنامه دیواری استفاده کرده اید اشاره کنید. همچنین می توانید در مورد رویدادهای فرهنگی و هنری جالبی که شنیده اید که با موضوع شما ارتباط دارد، مطالبی را بنویسید. یک قسمت را حتما برای "آیا شنیده اید" در نظر بگیرید و در این قسمت در مورد مسایل هنری و فرهنگی که در گذشته اتفاق افتاده صحبت کنید. برای زیبا شدن و انتقال بهتر مفاهیم حتما از تصاویر مرتبط استفاده کنید.                              

انتخاب موضوع خوب برای روزنامه دیواری

اولین و اساسی ترین گام برای درست کردن روزنامه دیواری انتخاب موضوع خوب برای روزنامه دیواری است. به طور کلی می توان موضوعات روزنامه دیواری را به دو دسته تقسیم بندی کرد. طراحی روزنامه دیواری به مناسبت های فرهنگی و اجتماعی مختلف مانند شب یلدا، عید نوروز، دهه فجر و یا روز طبیعت است. در این زمان بچه ها با مفاهیم جدید و آداب و رسوم فرهنگی کشورشان همچنین با مفهوم همکاری و همفکری آشنا می شوند. اما گاهی اوقات ما قصد ساخت روزنامه دیواری علمی-پژوهشی را داریم که ممکن است بر اساس مطالب درسی خوانده شده در چند روز اخیر باشد. در اینجا میتوانیم در مورد موضوعاتی چون روند رشد گیاهان، ترکیب مواد شیمیایی با هم، شناخت اعضاء بدن انسان و یا گاهی در مورد زمین شناسی اطلاعات جمع آوری کنیم. در هر حال انتخاب یک موضوع مناسب با همفکری دیگر اعضاء گروه به رشد فکری دانش آموزان کمک می کند و سبب علاقمند کردن آنان به کارهای پژوهشی می شود.

خلاقیت در ساخت روزنامه دیواری

ساخت روزنامه دیواری همیشه برای رشد توانایی ها و خلاقیت دانش آموزان بسیار مهم و اساسی بوده است چرا که هر دانش آموز سعی در ساخت بهترین اثر هنری را دارد. پس در این زمان هر گروه سعی در ایجاد ساختاری خلاقانه تر در روزنامه دیواری دارد. در این مواقع عده ای با کاغذهای رنگی و چسب تصاویر و اشکالی را طراحی می کنند مانند طراحی اعضاء بدن انسان با استفاده از کاغذ رنگی. همچنین ممکن است از تصاویر برجسته برای جلب توجه بیشتر استفاده کنند.


خرید انواع چسب با قیمت عالی


 آموزش ساخت روزنامه دیواری

مهم ترین نکات در مورد ساخت روزنامه دیواری

قبل از ساخت روزنامه دیواری باید به نکات زیر توجه کنید:

-  توجه کنید تا اندازه طول خطوط در تمامی ستون ها برابر باشد. به طور معمول طول خطوط بین 10 الی 15 سانتیمتر  و فاصله بین خطوط 1.5 سانتیمتر است.

- اگر منبع اطلاعات در روزنامه دیواری کتاب، روزنامه و ..... باشد باید در انتهای هر ستون نوشته شود و اگر از مطالب نوشته شده توسط یک نویسنده و یا پژوهشگر استفاده می کنید، حتما نام شخص را در قسمت منبع بنویسید.

- تمامی ستون ها باید عنوان، تیتر و منبع داشته باشند. همچنین باید به اندازه نوشتاری در این سه قسمت توجه کنید. (عناوین بصورت درشت تر در بالای هر ستون و تیتر با اندازه ای کمی نازک تر در زیر عنوان نوشته می شود.)

- دقت کنید تا تمامی نکات نگارشی به درستی انجام شود.

- مقدمه باید بیانگر اهداف و در راستا موضوع مرتبط باشد.

- استفاده از شعر، مطلب علمی کوتاه، آیا شنیده اید و چیستان مرتبط با موضوع روزنامه دیواری باشد.

- از بین مطالبی که نوشته می شود سعی کنید مطالب مهم و اساسی در قسمت سمت راست روزنامه دیواری نوشته شود.

- در هنگام استفاده از تصاویر دقت کنید تا مرتبط با موضوع اصلی باشد و از تصاویر رنگی و با کیفیت بالا استفاده کنید.

در ادامه اگر به تمام نکات بالا دقت کنید متوجه زیبایی کار می شوید و می توانید یک روزنامه دیواری بی عیب و نقص را خلق کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران
امیر علی قائمی مقدم ارسال شده در ۱۸ آذر ۱۴۰۱

چه کنم که درباره دیوان حافظ یک روزنامه دواری خوب درست کنم من کلاس ششم هستم از اسفراین خرا سان شمالی

مدیر سایت ارسال شده در ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

امیر علی عزیز دوست خوب دفتر دستک برای شروع باید در مورد زندگی حافظ مطالعه کنی و مطالب خوب جمع آوری کنی و بعد به کمک مقوا، قیچی، کاغذ رنگی، چسب و ... چکیده ای از این مطالب را در یک صفحه کنار هم چیدمان کنی.