بهترین جایگزین موبایل برای کودکان چیست؟

بهترین جایگزین موبایل برای کودکان چیست؟

واژه اعتیاد به گوشی به سادگی به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد قادر به عملکرد درست در غیاب ابزارهای خود نیست. اعتیاد به ابزارها عموماً از افزایش استفاده از آنها ناشی می شود، حتی گاهی اوقات تا حدی است که به نظر می رسد زندگی عمومی فرد را دچار اختلال میکند.

گوشی های هوشمند اکنون به بخشی ضروری از زندگی روزانه تبدیل شده اند؛ چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان. همه چیز از آموزش، یادگیری مهارت ها و حتی ملاقات با دوستان، اکنون از طریق گوشی های هوشمند انجام می شود. با این حال، استفاده بیش از حد از آن می تواند اعتیاد به ابزار را در کودکان ایجاد کند.

جایگزین موبایل برای کودکان

واژه اعتیاد به گوشی به سادگی به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد قادر به عملکرد درست در غیاب ابزارهای خود نیست. اعتیاد به ابزارها عموماً از افزایش استفاده از آنها ناشی می شود، حتی گاهی اوقات تا حدی است که به نظر می رسد زندگی عمومی فرد را دچار اختلال میکند.

در این مقاله به بررسی اعتیاد کودکان به گوشی های هوشمند و جایگزین موبایل برای کودکان می پردازیم . ما به سؤالات مهم در مورد اعتیاد به ابزار و نشانه های آن و کمک به کودکان برای بیرون آمدن از این حالت پاسخ خواهیم داد. این مقاله همچنین شامل برخی جایگزین های گوشی برای کودکان است.

بازی کردن بیش از حد با موبایل چه عواقبی برای کودک دارد؟

وقتی مدام از موبایل استفاده کنید، زمان با کیفیت در کنار دوستان یا خانواده و تجربه های هیجان انگیز را از دست می دهید؛ پس مهم است بدانیم چگونه بچه را از گوشی دور کنیم. استفاده بیش از حد از تلفن همراه اثرات منفی دیگری نیز دارد، از جمله موارد زیر:

  • مسائل مربوط به سلامت روان

مطالعات نشان می دهد که استفاده بیش از حد از تلفن همراه می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. نوجوانانی که به گوشی های هوشمند خود معتاد هستند، بیشتر در معرض استرس مزمن و ثبات عاطفی پایین قرار میگیرند.

  • خواب ضعیف

نگاه کردن زیاد به صفحه گوشی هوشمند درست قبل از خواب ممکن است باعث شود خواب بی قراری داشته باشید. محققان دانشگاه ایالتی اوهایو دانشجویان دانشگاهی را که به طور متوسط ​​46.6 دقیقه در شب از تلفن های خود استفاده می کردند مورد مطالعه قرار دادند و رابطه بین استفاده از تلفن همراه و کیفیت خواب آنها را مشخص کردند. این استفاده باعث بی خوابی می شود و همچنین ممکن است به ساعات خواب کمتر، ناتوانی در به خواب رفتن و خواب کم کیفیت کمک کرده باشد.

  • عملکرد ضعیف مدرسه

اگر می ‌خواهید تصمیم بگیرید که آیا سن فرزندتان به اندازه کافی برای داشتن تلفن همراه مناسب است یا خیر، در نظر بگیرید که آیا می‌ تواند قوانین مدرسه را برای به همراه داشتن تلفن همراه رعایت کند یا خیر. اگر فرزندان شما در کلاس از گوشی های هوشمند خود استفاده کنند، تمرکز بر یادگیری برای آنها دشوار خواهد بود. این عدم مشارکت در کلاس ممکن است منجر به مشکلاتی از قبیل نمرات ضعیف یا اقدامات انضباطی شود.

نقاشی کشیدن : بهترین جایگزین موبایل برای کودکان

قبل از غوطه ور شدن در زمینه غنی از مزایای نقاشی، ضروری است که با درک اینکه چرا این تلاش خلاقانه برای رشد کلی کودک ضروری است، پایه و اساس آن را پی ریزی کنیم. نقاشی صرفاً یک فعالیت تفریحی نیست؛ این یک تجربه چند وجهی است که جنبه های مختلف رشد کودک را درگیر می کند. اما اگر به دنبال یک جایگزین مناسب برای موبایل هستید، بهترین جایگزین فضای مجازی برای کودکان تشویق آنها به نقاشی کردن است.

نقاشی کشیدن: روش جایگزین کردن موبایل برای کودکان

ممکن است تعجب آور باشد، اما نقاشی ابزاری استادانه برای تقویت مهارت های حل مسئله کودک شما است. وقتی بچه ها پروژه نقاشی را آغاز می کنند، به جای تصمیم گیرندگان قدم می گذارند. سؤالاتی مطرح می شود: آنها باید از چه رنگ هایی برای انتقال دید خود استفاده کنند؟ چگونه آنها ایده های خود را به یک شاهکار بصری تبدیل می کنند؟ این فرآیند تصمیم گیری آنها را وادار می کند که انتقادی فکر کنند و به دنبال راه حل های نوآورانه برای چالش های هنری که با آن مواجه می شوند؛ باشند. این یک مسئله مهم و کاربردی است که تنها با نقاشی کشیدن برطرف می شود. در مقابل والدین هم باید ابزار نقاشی و طراحی از قبیل مداد رنگی، ماژیک نقاشی، گواش، آبرنگ، رنگ انگشتی، مداد طراحی و .... را برای کودک خود فراهم کنند. با داشتن هر یک از این موارد به کودک خود اطمینان دهید تا با علاقه فراوان گوشی موبایل را کنار گذاشته و به نقاشی در دنیای واقعی بپردازد.

خمیر بازی و سفالگری (از جایگزین های گوشی برای کودکان)

سفالگری: از جایگزین های  گوشی برای کودکان (تصویر 1)

یک سؤال دیگر که در ذهن بسیاری از والدین به وجود می آید این است که، چگونه بچه را از گوشی دور کنیم؟ بهترین جایگزین بازی کردن با موبایل، روی آوردن به خمیر بازی و یا سفالگری است. بچه ها عاشق بازی با خمیر هستند. رشد مهارت های حرکتی، تمرکز و خلاقیت را تشویق می کند، آرامش بخش است و فرصت هایی را برای توسعه زبان و مهارت های اجتماعی ارائه می دهد. با این حال کودکان هنگام بازی با خمیر باید آن را ورز دهند، بغلطانند، قالب بزنند، صاف کنند و خمیر را بشکنند تا نتایج دلخواه خود را ایجاد کنند. حتی ممکن است مجبور شوند از ابزارهای بازی ارائه شده مانند قیچی کاغذ، وردنه، برش کوکی و دستگاه پرس استفاده کنند که به آنها اجازه می ‌دهد دست ‌ها، انگشتان، مچ‌ ها و حتی بازوهای خود را نیز تمرین دهند. فعالیت‌ های بازی با خمیر برای کودکان نوپایی که شروع به توسعه مهارت‌ های حرکتی ظریف خود کرده‌ اند عالی است. همچنین سفالگری هم بازی با گل رُس است. کودک شما در صورت داشتن علاقه میتواند این بازی را به یک حرفه تبدیل کند که در آینده موجب رشد و پیشرفت او شود.

سفالگری: از جایگزین های  گوشی برای کودکان (تصویر 2)

ساخت کاردستی (جایگزین فضای مجازی برای کودکان)

 ساخت کاردستی: جایگزین فضای مجازی برای کودکان (تصویر 1)

یکی دیگر از جایگزین های گوشی هوشمند برای کودکان، ساخت کاردستی و خلق ایده های نوین است. ساختن کاردستی برای کودکان یک تجربه ارزشمند است، چرا که میتوانند به کمک کاغذ یا مقوا ایده های ذهنی خود را پیاده سازی کنند. کودک شما برای ساخت کاردستی به صورت ابتدایی به کاغذ رنگی یا مقوا، قیچی، چسب، ماژیک نقاشی، مداد طراحی نیاز دارد. میتوانید انواع مختلفی از این لوازم را در فروشگاه لوازم تحریر دفتردستک مشاهده و خریداری نمایید.

حتی میتوانید به کودکان خود آموزش دهید تا با مواد قابل بازیافت و یا دور ریختنی وسیله مورد علاقه خود را بسازند. به طور مثال اگر کودکتان به موسیقی علاقه زیادی دارد، میتوانید کودک خود را تشویق کنید تا با استفاده از جعبه کفش خالی با ابتکار عمل و خیال پردازی گیتار بسازد.

 ساخت کاردستی: جایگزین فضای مجازی برای کودکان (تصویر 2)

شرکت در کلاس های موسیقی (بهترین جایگزین بازی کردن با موبایل)

از همان سالهای ابتدایی زندگی، فرزندتان را با یاد گرفتن یک حرفه آشنا کنید. هر چقدر کودکتان به یک حرفه ورزشی یا موسیقی علاقه مند باشد، کمتر به استفاده از تلفن همراه روی می آورد. سنین 4 تا 7 سالگی معمولاً ایده آل ترین سن برای شروع یادگیری ساز هستند. نه تنها دست ها و ذهن بچه ها برای نواختن به اندازه کافی کاربردی است، بلکه می توانند در واقع شروع به درک اصول اولیه موسیقی کنند. یک راه عالی برای بچه ها برای شروع یادگیری بیشتر در مورد موسیقی، ثبت نام آنها در یک کلاس هفتگی است. کودکان می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، یک ساز و اصول تئوری موسیقی را در این فرآیند یاد بگیرند.

دور کردن کودکان از موبایل با شرکت در کلاس های موسیقی

ثبت نام در کلاس های زبان (از جایگزین های گوشی برای کودکان)

جایگزین های گوشی برای کودکان

بسیاری از والدین دوست دارند برای دور کردن کودک خود از گوشی موبایل، فرزندان خود را در کلاسهای زبان ثبت نام کنند. مهم نیست که زبان آموزشی حتما انگلیسی باشد؛ بسته به علاقه فرزندتان میتواند آلمانی، اسپانیایی و حتی کره ای بیاموزد! مهمترین نکته آن است که شما مشتاق باشید و فرزندانتان را تشویق و تحسین کنید. کودک شما اشتیاق شما به زبان را درک خواهد کرد. اگر فرزندتان بلافاصله شروع به صحبت کردن به زبان نکرد، نگران نباشید. آنها برای جذب زبان به زمان معینی نیاز دارند. صبور باشید در زمان درست، به موفقیت دست می یابند.

تشویق کودکان به داستان نویسی

دور کردن کودکان از موبایل با تشویق آنها به داستان نویسی

تشویق کودکان به داستان نویسی یکی از بهترین جایگزین های بازی کردن با موبایل است. کودکانی که می توانند روان و واضح بنویسند، بهتر می توانند از نوشتن برای ثبت افکار و ایده ها استفاده کنند. وقتی کودکان دارای فکری خلاق باشند، ایده ها می توانند جریان پیدا کنند. کودکان همچنین برای بسیاری از درس ها و وظایف مدرسه نیاز به نگارش دارند. تمرین دست خط به کودکان کمک می کند تا مهارت های خواندن و املا را توسعه دهند. دست خط همچنین به توانایی یادآوری و به خاطر سپردن اطلاعات کمک می کند. کودک شما با داشتن دست خطی زیبا میتواند به نگارش و داستان نویسی علاقه پیدا کند و روز به روز از فضای مجازی و کار کردن با گوشی و یا تبلت دور شود. برای تشویق به این فعالیت خرید دفتر، خودکار، روان نویس که با کیفیت و روان بنویسد بسیار تأثیرگذار است.

انجام بازی های فکری

بازی‌ های فکری می‌ تواند راهی عالی برای کمک به کودکان برای توسعه مهارت‌ های مهمی باشد که در آینده به آنها نیاز خواهند داشت. با بازی های فکری، کودکان به طور ناخوداگاه از بازی های کامپیوتری دور می شوند و به بازی های گروهی روی می آورند. این بازی ها یک فعالیت سرگرم کننده و محرک هستند که می تواند عملکرد تحصیلی و همچنین توانایی های شناختی و رشد اجتماعی فرد را بهبود بخشد.

انجام بازی های فکری: بهترین جایگزین موبایل برای کودکان

بازی های فکری به تقویت حافظه و یادآوری کودک کمک می کنند. این امر می تواند به بهبود عملکرد آنها در مدرسه کمک کند، زیرا آنها می توانند مفاهیم را راحت تر به خاطر بسپارند. مهارت های حافظه آنها همچنین می تواند به موقعیت های دنیای واقعی منتقل شود و به حل مسئله و تصمیم گیری کمک کند.

با توجه به مسائل گفته شده، لگو، پازل یا اسباب بازی ساختنی جزء اصلی ترین بازی های فکری هستند که به کودکان کمک می کند تا مهارت های حل مسئله را در خود توسعه دهند، زیرا آنها باید راه هایی را برای تکمیل سطوح یا وظایف در بازی بیابند. شما در دفتر دستک میتوانید انواع متنوعی از بازی های فکری اعم از پازل های دی تویز، پازل سه بعدی روبوتایم و اسباب بازی ساختنی انجینو را در طرح بسیار متنوع مشاهده و خریداری نمایید.

انجام فعالیت های ورزشی (جایگزین فضای مجازی برای کودکان)

انجام فعالیت های ورزشی (جایگزین فضای  مجازی برای کودکان)

انجام فعالیت های ورزشی از بهترین موارد جایگزین فضای مجازی برای کودکان است. رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی کودک نیاز به فراهم کردن فعالیت‌ ها و بازی ‌های ورزشی دارد. انجام ورزش با ایجاد دوام، نظم و کار گروهی به حفظ یک سبک زندگی سالم کمک می کند. مسابقات ورزشی احساس دوستی و شادی را تقویت می‌ کنند. ورزش‌ هایی مانند فوتبال، بسکتبال و شنا به کودکان خردسال کمک می ‌کنند تا هماهنگی و توانایی‌ های حرکتی خود را توسعه دهند. ورزش همچنین مفاهیم ضروری در مورد هدف گذاری، اخلاق ورزشی و بازی جوانمردانه را به کودک می آموزد. دادن فرصتی به کودکان برای شرکت در بازی های ورزشی مختلف، یک عمر قدردانی از تناسب اندام و رفاه را ایجاد می کند.

کلام آخر

امروزه اعتیاد و استفاده بیش از حد از ابزارهای هوشمند مانند موبایل، تبلت، بازی های دیجیتال و ... به شدت رواج پیدا کرده است و کودکان و بزرگسالان را از دنیای واقعی و معاشرت با دوستان و خانواده دور کرده است. بهتر است در همان سالهای اول زندگی به کودکان خود بیاموزید با جایگزین کردن فعالیت های مفید و مناسب مانند نقاشی، خمیر بازی، کاردستی، موسیقی، ورزش و ... خلاقیت، مهارت و توانایی های خود را رشد دهند.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی