راهنمای خرید مداد رنگی؛ مهمترین نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید مداد رنگی؛ مهمترین نکاتی که باید بدانید

مداد رنگی یک ابزار هنری بسیار پرطرفدار است که برای همه گروه سنی و البته تمامی هنرمندان حرفه ای بسیار جذاب است. استفاده از این وسیله بسیار آسان است. تنها نکته ای که باید قبل از خرید مداد رنگی به آن توجه کنید، برند و کیفیت آن است.

هر هنرمندی دوست دارد کارش به سطح بالاتری از کیفیت و جذابیت بصری برسد. بله، برای خلق آثار عالی باید در هنر خوب باشید، اما تا حد زیادی همه این موارد به کیفیت لوازم هنری شما نیز بستگی دارد.

راهنمای خرید مداد رنگی

مداد رنگی یک ابزار هنری بسیار پرطرفدار است که برای همه گروه سنی و البته تمامی هنرمندان حرفه ای بسیار جذاب است. استفاده از این وسیله بسیار آسان است. تنها نکته ای که باید قبل از خرید مداد رنگی به آن توجه کنید، برند و کیفیت آن است.

در این مطلب از راهنمای خرید مداد رنگی، با انواع مداد رنگی از نظر کاربرد و ساختار، برترین برندهای تولید کننده مداد رنگی ایرانی و خارجی، آشنا میشوید.

هنگام خرید مداد رنگی به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

برندهای بسیار زیادی در بازار دیده می شوند، بنابراین ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چگونه می توانم برند مناسبی را انتخاب کنم؟ و یا اینکه از برندهای ایرانی یا خارجی مداد رنگی کدامیک بهتر هستند؟

جواب این سؤال به ویژگی های زیر بستگی دارد:

- بافت

- محدوده رنگ

- طول عمر

- شادابی رنگ

حدود قیمت نیز یکی از مواردی است که در راهنمای انتخاب مداد رنگی لازم است به آن توجه کنید. بنابراین وقتی نوبت به خرید مداد رنگی می ‌شود؛ قیمت اغلب با کیفیت رابطه مستقیم دارد. چه یک هنرمند حرفه ‌ای باشید و چه به تازگی نقاشی کردن را شروع کرده‌ باشید، می‌ خواهید از این فرآیند لذت ببرید و نتایج عالی را ببینید، نه اینکه به این فکر کنید که چرا مدادتان یک بار دیگر شکسته است یا کاغذتان خراشیده شده است!

مغزی مداد رنگی با درجه کیفی بالا، نرم تر است و استفاده و ترکیب رنگ با آن بسیار آسان تر است. همچنین دارای محدوده یا طیف رنگی وسیع تری هستند. شما میتوانید آن ها را به صورت تکی یا به صورت مجموعه مداد رنگی 12 رنگ، مداد رنگی 24 رنگ، مداد رنگی 36 رنگ یا مداد رنگی 48 رنگ خریداری کنید.

از دیگر نکات مهم در هنگام خرید مداد رنگی، مقاومت مغزی آن است. این مورد بسته به ترکیب خاصی از موادی که سازنده استفاده می کند، می تواند از برندی به برند دیگر متفاوت باشد. به طور کلی، یک مداد رنگی فقط یک "سرب" استوانه ای بلند است که از رنگدانه، چسب صمغ، پرکننده (گچ یا خاک رس) و موم تولید می شود و در یک پوشش چوبی (معمولاً چوب سدر) محصور شده است. تولید کنندگان این دستور العمل کلی را تغییر می دهند تا مدادهایی تولید کنند که عملکرد همه آنها تا حدودی با دیگر مدادها متفاوت باشد و همین امر موجب میشود که یک مداد رنگی کیفیت بالاتری نسبت به دیگر رقبا خود داشته باشد.

معرفی انواع مداد رنگی

مداد رنگی در طیف وسیعی از قیمت، کیفیت و کاربرد مناسب برای افراد مبتدی تا حرفه ای تولید می شوند. غلظت رنگدانه ها در هسته، مقاومت در برابر نور رنگدانه ها، ماندگاری مداد رنگی و نرمی هسته از عوامل تعیین کننده کیفیت یک برند و در نتیجه قیمت آن در بازار است.

- انواع مداد رنگی از نظر کاربرد

  • مداد رنگی ساده

این مداد رنگی در دو اندازه استاندارد و جامبو (مخصوص کودکان) عرضه می شود. بطور معمول دارای بدنه 3 وجهی یا 6 وجهی است و در بسته های متنوعی شامل 6 رنگ، 12 رنگ، 24 رنگ، 36 رنگ، 48 رنگ تا 120 رنگ عرضه می شود.

  • مداد رنگی آبرنگی

اگر به هر دلیلی امکان خرید آبرنگ را ندارید و یا اینکه از کار کردن با آبرنگ به تنهایی مطمئن نیستید، ما به شما استفاده از مداد رنگی آبرنگی استدلر نوریس کلاب را پیشنهاد می کنیم. مداد رنگی آبرنگی دقیقا شبیه مداد رنگی معمولی است، با این تفاوت که با اضافه کردن اندکی آب به کمک قلم مو بافتی متفاوت را می توانید در نقاشی خود خلق نمایید. این به دلیل آن است که رنگ ‌دانه‌ مداد رنگی معمولی توسط یک چسب مومی کنار هم قرار میگیرد، اما مداد رنگی‌ آبرنگی دارای چسب نگهدارنده‌ محلول در آب است. این مدل مداد رنگی با پوشش چوبی محصور شده است و از این رو می ‌توان به راحتی آن را تراشید و جزئیات ریز و دقیق را طراحی کرد که این یک مزیت نسبت به قلم‌ مو به شمار می ‌رود.

 معرفی انواع مداد رنگی

  • مداد رنگی روغنی

از معروف ترین مداد رنگی روغنی می توان به مداد رنگی پلی کروم فابرکاستل اشاره کرد. یکی از اصلی ترین مزیت های مداد رنگی پلی کروم نسبت به مدل های معمولی، اضافه کردن لایه های رنگی متنوع بر روی یکدیگر بدون هیچ گونه پخش شدگی است. همچنین رنگدانه مداد رنگی پلی کروم از با کیفیت ترین مواد ساخته شده است و بافتی نرم همانند پاستل روغنی دارند. شما میتوانید مداد رنگی پلی کروم فابرکاستل را به صورت تکی و در طیف وسیعی شامل 60 رنگ متنوع، از فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر دفتردستک خریداری کنید.

 بهترین برند های تولید کننده مداد رنگی

- انواع مداد رنگی از نظر ساختار

سه نوع اصلی مداد رنگی وجود دارد: پایه مومی، روغنی و محلول در آب.

توجه: می توانید این انواع مختلف مداد رنگی را در خلق یک اثر هنری بکار ببرید. مداد رنگی مانند رنگ روغن و آکریلیک نیست که با هم ترکیب نمی شوند، بنابراین لازم نیست نگران تعهد به یک مارک خاص یا نوع مداد باشید.

  • مداد رنگی بر پایه موم

بیشتر مداد رنگی ها بر پایه موم هستند. مقدار مناسب موم به مداد بافتی صاف می بخشد که به جریان رنگدانه در سراسر سطح کمک می کند. موم همچنین به چسبیدن رنگدانه به سطح کاغذ کمک می‌ کند، به این معنی که می‌ توانید چندین لایه را بدون نگرانی از لکه شدن یا چسبندگی (یک مشکل رایج در پاستل) بر روی یکدیگر قرار دهید.

خرید مداد رنگی (تصویر 1)

مدادهای مبتنی بر موم در طیف گسترده ای در دسترس هستند: از مدادهای سخت ساخته شده برای دانش آموزان تا انواع نرم طراحی شده برای حرفه ای ها. از آنجایی که مدادهای مبتنی بر موم بسیار رایج هستند، مجموعه های بسیار متنوع و خاصی وجود دارد که با ترکیب مورد نیاز شما از قیمت، کیفیت و قوام مطابقت داشته باشد.

تنها نقطه ضعف مداد رنگی مبتنی بر موم، شکوفایی موم است، که یک فرآیند اکسیداسیون طبیعی است که می‌ تواند باعث بالا آمدن موم به سطح آثار هنری شما شود و مه کم رنگی به جا بگذارد. ممکن است ساعت‌ ها یا روزها طول بکشد تا ظاهر شود، اما معمولاً این اتفاق نمی‌ افتد مگر اینکه از رنگ ‌های تیره و سنگین زیادی استفاده کنید.

خرید مداد رنگی (تصویر 2)

اما ناراحت نباشید! اگر مقداری شکوفه موم مشاهده کردید، می توانید قبل از اعمال رنگ بیشتر، ناحیه آسیب دیده را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید. هنگامی که اثر هنری تمام شد، می توانید آن را با یک فیکساتور ببندید، که از بازگشت چنین اتفاقی جلوگیری شود.

  • مداد رنگی بر پایه روغن

از روغن برای چسباندن رنگدانه و پخش آن بر روی سطح استفاده می کنند (اما همچنان حاوی مقداری موم هستند). این در عمل به این معنی است که آنها به لحاظ استحکام کمی متفاوت هستند. مداد رنگی روغنی تر از مدادهای مبتنی بر موم است و به همین دلیل رنگ ها از درخشندگی خاصی برخوردارند.

خرید مداد رنگی (تصویر 3)

با این حال، مدادهای روغنی دارای معایبی نیز هستند. آنها بیشتر مستعد لک شدن هستند و پاک کردن آنها دشوارتر است. همچنین قیمت این نوع مداد رنگی گران تر از دیگران است.

  • مداد رنگی بر پایه آب

اگر چه تفاوت زیادی بین مدادهای مومی و روغنی وجود ندارد، اما در مورد مداد رنگی بر پایه آب اینطور نیست! آنها را می توان مانند مداد رنگی معمولی به صورت خشک استفاده کرد، اما بایندر یا اتصال دهنده موجود در آنها یک صمغ محلول در آب است که اجازه می دهد رنگدانه ها با آب نیز رقیق شوند.

خرید مداد رنگی (تصویر 4)

در عمل، این بدان معناست که آنها به طور کامل قادر به اجرای تکنیک آبرنگ به کمک آب و قلم مو یا اسفنج هستند. بافتهای دیگری نیز با کشیدن روی کاغذ مرطوب یا فرو بردن نوک مداد در آب قبل از کشیدن بر روی سطح کاغذ (ایجاد ضربه های بسیار نرم) به دست می آید. بسیاری از هنرمندان نیز از آنها در ترکیب با آبرنگ های معمولی و سایر وسایل ( از جمله مداد رنگی معمولی) استفاده می کنند.

خرید مداد رنگی (تصویر 5)

بهترین برندهای تولید کننده مداد رنگی کدامند؟

خرید مداد رنگی (تصویر 6)

هنگام مقایسه برندها، متوجه خواهید شد که همه آنها ترکیبی منحصر به فرد از قیمت، ثبات، ماندگاری، تنوع رنگ و غلظت رنگدانه هستند. برخی از برندها از نظر عینی بهتر از سایرین هستند، اما وقتی صحبت از برندهای پیشرو به میان می آید، بیشتر تفاوت ها به سلیقه شخصی باز می گردد.

- بهترین مارک مداد رنگی خارجی

مجموعه مداد رنگی فابرکاستل Faber-Castell از مدادهای با کیفیت برای کودکان تا مداد رنگی حرفه ای مخصوص هنرمندان را شامل می شود. مداد رنگی حرفه ای معروف مخصوص هنرمندان POLYCHROMOS نام دارد که در سطح بین المللی توسط حرفه ای ها و نیمه حرفه ای ها به دلیل کیفیت بی نظیرشان از نظر رنگ های قوی و درخشان و پایداری رنگدانه ها مورد توجه قرار گرفته است. استانداردهای بالای مداد رنگی فابرکاستل پلی کروم، خواه برای اجرای طرح های گرافیکی یا اجرای یک سبک هنری آزاد بسیار مناسب هستند.

خرید مداد رنگی (تصویر 7)

از زمانی که رنگ‌ آمیزی برای بزرگسالان در چند سال گذشته به یک روند بزرگ تبدیل شد، برند فابرکاستل مجموعه‌ متعددی از ابزار حرفه ای را طراحی و تولید نموده است. تمام مدادهای رنگ آمیزی این برند جهانی برای رنگ آمیزی کودکان و بزرگسالان عالی هستند. مدادهای محلول در آب Faber-Castell می توانند به خلق آثار هنری یا رنگ آمیزی هیجان انگیزتر کمک کنند.

مداد رنگی پلی کروم فابرکاستل دارای سرب ضخیم 3.8 میلیمتری با رنگ بسیار متنوع و درخشان است. این مداد رنگی حاوی رنگدانه های بدون اسید با کیفیت بالا در 120 رنگ روشن با مقاومت نوری بی نظیر است. هنرمندان برای رنگ های ضد آب و ضد لک مداد ارزش قائل هستند. هر مداد به دلیل فرآیند اتصال امن (SV) در برابر شکستن مقاوم است. مداد رنگی Polychromos به صورت مداد تکی و در 60 رنگ متنوع در فروشگاه اینترنتی دفتردستک به فروش میرسد.

- بهترین مارک مداد رنگی ایرانی

خرید مداد رنگی (تصویر 8)

اگر به دنبال مداد رنگی ایرانی با کیفیت و مقرون به صرفه هستید، میتوانید با اطمینان مداد رنگی آریا را انتخاب نمایید. مداد رنگی آریا محصولی با کیفیت است که به جرأت می توان گفت با محصولات مشابه خارجی برابری می کند به همین دلیل خرید مداد رنگی آریا به عنوان یک انتخاب مناسب برای آموزش نقاشی و رنگ آمیزی به کودکان پیشنهاد می شود. مداد رنگی آریا با بدنه ای شش وجهی از جنس چوب و مغزی نرم و روان با بسته بندی متنوع تولید می شود.

قیمت مداد رنگی و عوامل مؤثر بر آن

خرید مداد رنگی (تصویر 9)

سؤالی که پیش می آید آن است که چه چیزی باعث می شود یک مجموعه مداد رنگی بیشتر از دیگری قیمت داشته باشد؟

عوامل متعددی در اینجا دخیل هستند و درک آنها می تواند به شما در پاسخ به این سؤال کمک کند که "هزینه مداد رنگی چقدر است؟"

  • نوع مداد رنگی

همانطور که قبلا گفته شد، سه نوع اصلی مداد رنگی وجود دارد، پایه مومی و پایه روغنی و پایه محلول در آب. معمولاً مدادهای روغنی گران ‌تر هستند زیرا تجربه ‌ای غنی ‌تر و درخشان تر را ارائه می ‌دهند.

  • برند

مانند هر محصول دیگری، برند مداد رنگی نیز می تواند بر قیمت آن تأثیرگذار باشد. برندهای معتبر و مشهور گران تر عرضه می شوند. به عنوان مثال مداد رنگی Prismacolor یا Faber-Castell معمولاً دارای برچسب قیمتی بالاتری نسبت به دیگران هستند.

  • کیفیت

کیفیت مداد رنگی با رنگدانه و سختی سرب مداد تعیین می شود. مدادهای با کیفیت بالاتر رنگدانه بیشتری دارند و چسب کمتری در تولید آنها مصرف می شود؛ در نتیجه رنگ‌ های روشن ‌تر و زنده ‌تری دارند. اینها معمولاً گرانتر خواهند بود.

  • تنوع رنگ

مجموعه هایی با طیف گسترده ای از رنگ ها معمولاً گران تر از آن هایی هستند که گزینه های کمتری دارند. بنابراین، یک بسته 24 عددی مداد رنگی ارزان تر از یک بسته 72 عددی از همان برند خواهد بود.

  • ویژگی های خاص

برخی از انواع مداد رنگی دارای ویژگی های خاصی هستند، مانند قابل پاک شدن یا محلول در آب. این ویژگی های اضافه شده می تواند قیمت مداد رنگی را افزایش دهد.

درک این عوامل می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه هنگام خرید مداد رنگی کمک کند و همیشه در مورد یافتن ارزانترین مجموعه نیست. در نظر گرفتن این موارد در یافتن مجموعه ای که بهترین ارزش را برای نیازها و بودجه شما ارائه می دهند؛ کاربرد دارند.

خرید مداد رنگی از فروشگاه دفتر دستک

خرید مداد رنگی (تصویر 10)

اگر قصد خرید مداد رنگی دارید، در فروشگاه اینترنتی دفتر دستک مجموعه متنوعی از مداد رنگی با تنوع در برند، تعداد، ویژگی خاص و بسته بندی عرضه شده است. خرید مداد رنگی از برندهای جهانی مانند مداد رنگی فابرکاستل (Faber-Castell)، مداد رنگی استدلر (Steadtler)، مداد رنگی بیک (Bic)، مداد رنگی ماپد (Maped)، مداد رنگی استابیلو (Stabilo) و ... در بسته بندی های متنوع ۱۲، ۲۴، ۳۶، 48 رنگ با جعبه های مقوایی و فلزی ارائه شده است. همچنین مرغوب ترین مداد رنگی تولید و ساخت ایران که کلیه استانداردهای جهانی در تولید آنها رعایت شده است نیز ارائه می شود. از جمله این برندها می توان به مداد رنگی آریا (Arya) اشاره کرد.

کلام آخر

به یاد داشته باشید، صرفه جویی در هزینه به معنای به خطر انداختن کیفیت نیست. با زیرکی و انتخاب هوشمندانه، می توانید از دنیای پر جنب و جوش مداد رنگی لذت ببرید، بدون اینکه مبلغی را هدر دهید!

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی