بهترین روش های تشویق کودکان به مشق نوشتن و انجام تکالیف مدرسه

بهترین روش های تشویق کودکان به مشق نوشتن و انجام تکالیف  مدرسه

تکالیف خانه ممکن است گاهی اوقات سخت به نظر برسند. یکی از بزرگترین چالش‌ های دانش‌ آموزان این است که یاد بگیرند چگونه تکالیف درسی خود را با داشتن یک برنامه ریزی روزانه به بهترین شکل انجام داده و نتیجه مطلوب را کسب کنند.

این مهم است که به یاد داشته باشید که نوشتن می تواند به همان اندازه که یادگیری آن مشکل است، برای آموزش و ارزیابی موضوعی دشوار باشد. بسیاری از دانش آموزان در نوشتن با وضوح، انسجام و سازماندهی مشکل دارند و این می تواند در صورت احساس ناامیدی آنها را از نوشتن و بطور کلی یادگیری منصرف کند.

 نوشتن تکالیف مدرسه

اینجاست که مشارکت والدین می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. تشویق کودکان به توسعه مهارت‌ های نوشتاری در سنین پایین می تواند تأثیر بسزایی در زندگی پیش روی آنها داشته باشد.

بهتر است قبل از شروع برای تشویق کودکان به مشق نوشتن به موارد زیر عمل کنید و محیط لازم را ایجاد نمایید.

- داشتن یک مکان خوب برای نوشتن، مانند میز تحریر مناسب مهم است. همچنین وجود منبع نور مناسب نیز اهمیت بسیاری دارد.

- خرید لوازم تحریر مانند دفتر، مداد، خودکار، پاک کن و تراش با کیفیت می تواند به تشویق کودکان به انجام تکالیف کمک کند. در فروشگاه اینترنتی دفتردستک مجموعه متفاوتی از بهترین و با کیفیت ترین برندهای لوازم تحریر عرضه شده است.

- کودکان را تشویق کنید تا در سفر و یا گردش علمی خاطرات خود را بنویسند.

برخی از این نکات اهمیت یادگیری خواندن و نوشتن را برای کودک یادآور می شود.

تشویق کودکان به انجام تکالیف با برنامه ریزی روزانه

ترفند برای مشق نوشتن

تکالیف خانه ممکن است گاهی اوقات سخت به نظر برسند. یکی از بزرگترین چالش‌ های دانش‌ آموزان این است که یاد بگیرند چگونه تکالیف درسی خود را با داشتن یک برنامه ریزی روزانه به بهترین شکل انجام داده و نتیجه مطلوب را کسب کنند.

- اگر یک جدول زمانی طراحی کنید که کودک بتواند از آن پیروی کند، در استفاده بهینه و مدیریت زمان بسیار مهم است. با مشخص نمودن زمان و اختصاص یک مکان برای مطالعه و انجام تکالیف به کودکان در مدیریت زمان کمک کنید. این جدول زمان بندی می تواند مانند روزنامه دیواری در اندازه ای مناسب طراحی و تهیه شود و با کمی سلیقه در بکار بردن رنگ و عناصر تزئینی آن را همانند یک اثر زیبا به دیوار اتاق کودک نصب نمایید.

- کودک را مجبور نکنید به محض اینکه به خانه رسید، تکالیف مدرسه اش را انجام دهد. قبل از شروع تکالیف مدرسه به او اجازه دهید تا استراحت کند. این استراحت ممکن است به انگیزه و تمرکز کودک کمک کند.

- وقتی فرزندتان تکالیف مدرسه اش را تمام کرد، حمایت و قدردانی خود را از تلاش های او نشان دهید. چند کلمه تشویقی مانند: «آفرین!»، «خوب است» یک روش ساده تشویق برای مشق نوشتن باشد. در عین حال اگر فرزندتان یک تکلیف طولانی و چالش برانگیز را انجام داده است؛ می ‌توانید سطح تشویق را بالاتر ببرید! یک هدیه کوچک مانند یک استیکر زیبا یقیناً هیجان انگیز خواهد بود.

ایجاد جذابیت در محیط برای افزایش تمرکز و تشویق کودکان به نوشتن مشق

بطور کلی والدین در هر فرهنگی عاشق فرمول جادویی برای تشویق کودکان به انجام تکالیف خود هستند. افسوس، این کار به سادگی تکان دادن یک عصای جادویی نیست! اما روش‌ هایی وجود دارد که می ‌توانید کودکان را تشویق کنید تا با یک برنامه منظم پایبند بوده تکالیف درسی خود را انجام دهند. برای برخی از والدین، تشویق مؤثر می تواند در مورد تغییر رویکرد در اجرای تکالیف نیز باشد. نگران نباشید، سخت نیست! فقط نیازمند اختصاص دادن کمی زمان است. یک برنامه ریزی مشخص برای تکالیف درسی طراحی کنید که در آن انتظارات و پاداش ها مشخص شده باشند.

بهترین روش برای مشق نوشتن کودکان خرید میز تحریر مناسب و راحت است تا کودک برای نشستن پشت میز و انجام تکالیف انگیزه کافی داشته باشد. حال با خرید لوازم تحریر مانند یک جامدادی رومیزی می توانید میز را تزئین کرده و به نوشت افزار و لوازم تحریر مانند انواع مداد، خودکار، اتود، پاک کن، خط کش و ... سر و سامان بدهید. بطور قطع یک میز تحریر مزین به لوازم تحریر کاربردی و زیبا بر روی آن هر کودکی را سر شوق می آورد.

ایجاد انگیزه در کودکان جهت انجام تکالیف

همزمان با انجام تکالیف فرزندانتان، تکلیف خود را نیز انجام دهید! برای الهام بخشیدن به کودک برای تکمیل تکالیف خود، یک ترفند ساده آن است که تکالیف خود را در خانه بصورت منظم انجام دهید تا به کودک نشان دهید که مسئولیت پذیر هستید و برای انجام امور منزل برنامه ریزی مشخص دارید. شما به عنوان یک الگوی عالی برای فرزندتان خواهید بود و به او نشان خواهید داد نکاتی که می آموزد مستقیماً با انجام وظایف در بزرگسالی مرتبط است. اگر کودک شما در حال مطالعه است، شما نیز یک کتاب یا روزنامه بردارید و در کنار او مطالعه کنید. اگر روی ریاضی کار می‌ کند، با یک ماشین حساب بنشینید و به بررسی فاکتورهای خرید روزانه برای منزل بپردازید.

روشهای علاقه مندی به انجام تکالیف

به فرزندتان کمک کنید تا تکالیف سخت را از تکالیف آسان جدا کند. هر شب در مورد تکالیف با او صحبت کنید و به او کمک کنید تا تعیین کند که چه چیزی چالش برانگیزتر است. از فرزندتان بخواهید ابتدا کار سخت را انجام دهد تا در مواجهه با بزرگترین چالش ها هوشیارتر باشد و کارهای آسان را پس از آن انجام دهد.

 تنبلی کودکان در انجام تکالیف

پس از آن فرزندتان را تشویق کنید تا شما را از پیشرفت تکالیف خود مطلع کند. به محض بازگشت از مدرسه کودک خود را با سؤالات زیاد در مورد تکالیفش آشفته نکنید. در عوض آنها را تشویق کنید تا در زمان مشخص شده برای انجام تکالیف درسی به شما بگویند که چه کاری باید انجام دهند. به آنها بگویید که دوست دارید حقایق جالبی را که از فراگیری دروس جدید آنها ناشی می شود بشنوید.

تشویق کودکان به مشق نوشتن (تصویر 1)

با فرزندان خود در مورد اهمیت انجام صحیح تکالیف درسی و اینکه چگونه یک آموزش خوب می تواند برای آنها در طول زندگی مفید باشد صحبت کنید. به آنها توضیح دهید که به عنوان یک بزرگسال، اگر تحصیلات بیشتری داشته باشند می توانند موقعیت اجتماعی مناسب تری را در آینده کسب نمایند. از آنها بپرسید که به چه مشاغلی علاقه دارند و نوع تحصیلات لازم برای هر کدام را توضیح دهید.

برای مثال اگر فرزندتان می‌ خواهد زیست ‌شناس شود، به او بگویید که برای ورود به دانشگاهی که بتواند در آن مدرک زیست‌شناسی، جانورشناسی یا بوم‌شناسی کسب کند؛ به نمرات خوب در مدرسه نیاز دارد.

 تشویق کودکان به انجام تکالیف

شما می توانید با استفاده از خلاقیت یک نام جدید برای تکالیف درسی پیدا کنید. در مورد تکالیف با عباراتی صحبت کنید که نشان می دهد در مورد یادگیری و رشد است، نه در مورد کار.

و مهم ترین قسمت، از تحسین کردن برای افزایش انگیزه استفاده کنید. تمجید از کارهایی که به خوبی انجام شده است، راهی عالی برای ایجاد انگیزه در فرزندتان است. به یاد داشته باشید پاداش های گاه به گاه برای یک پروژه خاص که واقعاً به خوبی انجام شده است می تواند یک تقویت کننده عالی باشد، اما بهتر است از پاداش های مادی زیاد و پیوسته تکرار نشود. خرید برخی از محصولات که مطابق با علاقه کودک و کاربردی نیز هست مانند کتاب، مداد رنگی، پازل و ... می تواند برای کودک الهام بخش باشد. وقتی فرزندتان تکالیفش را انجام می‌ دهد، به او بگویید که واقعاً به او افتخار می‌ کنید که منظم، به موقع و فعال است. مهم است که دلیل غرورتان را دقیقاً مشخص کنید تا کودک بداند چه چیزی را دنبال کند.

 تشویق برای مشق نوشتن

به کارگیری بازی و آموزش همزمان راه حل طلایی تشویق کودکان به انجام تکالیف

بازی های آموزشی در کلاس درس می تواند سطوح بالایی از تعامل را برای دانش آموزان در طول فرآیند یادگیری به ارمغان بیاورد. هنگامی که دانش آموزان در یک بازی شرکت می کنند، انگیزه آنها افزایش می یابد و منجر به مشارکت بهتر و توانایی ایجاد ارتباط به همراه خاطرات مثبت در یادگیری می شود. نتایج و پیشرفت دانش آموزان زمانی افزایش می یابد که دانش آموزان درگیر یادگیری باشند.

تکالیف را به بازی تبدیل کنید. بسیاری از کودکان تکالیف را کسل کننده یا غیر قابل ربط می دانند. تمام تلاش خود را بکنید تا انجام تکالیف درسی را سرگرم کننده کنید؛ مانند حل مسائل ریاضی با کمک میوه های مورد علاقه فرزندتان. تصاویری بسازید تا به آنها کمک کنید جدول تناوبی را یاد بگیرند و ... .

 بهترین روش برای مشق نوشتن کودکان

برای تشویق کودکان به مشق نوشتن چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

- در هنگام تشویق کودکان برای مشق نوشتن به هیچ عنوان به آنها رشوه ندهید! رشوه دادن باعث بی انگیزه شدن کودک می شود؛ زیرا هر کودکی که انجام تکالیف را با افزایش کمک هزینه یا اسباب بازی جدید مرتبط می کند، یاد می گیرد که این فعالیت را برای منافع مادی انجام دهد تا رضایت درونی یا برای درک بیشتر.

تشویق کودکان به مشق نوشتن (تصویر 2)

- رفتار بد را نادیده بگیرید نه اینکه به آن توجه کنید. توجه بیشتر به فرزندتان، حتی اگر توجه منفی باشد؛ وقتی کاری را که باید انجام نمی ‌دهد (یا زمانی که کاری را که نباید، انجام می‌ دهد) می تواند مشکل آفرین شود. وقتی کودک تکالیف خود را انجام نمی ‌دهد یا اگر برای انجام دادن آن مشکل دارد، آرام بمانید. درگیر خشم نشوید یا اجازه ندهید که احساسات شما بهترین حالت را داشته باشند. پیام خود را ساده بین کنید؛ به فرزند خود یادآوری کنید که در مورد نحوه برخورد آنها با تکالیف درسی چه توافقی داشته اید و هم ابراز ناامیدی کنید و هم امیدوار باشید که همه چیز در روز بعد به حالت عادی بازگردد.

تشویق کودکان به مشق نوشتن (تصویر 3)

- تکالیف را خودتان انجام ندهید، این کودکان شما هستند که باید کار را انجام دهند. این ممکن است دشوار به نظر برسد، به خصوص در زمانی که بسیاری از والدین احساس مسئولیت شخصی در مورد تکالیف می کنند، اما کاملاً حیاتی است که فرزند شما هر چه زودتر یاد بگیرد که تکالیف درسی به عهده او است، نه شما! به فرزندتان اجازه دهید تکالیف و مطالب درسی خود را پیگیری کند نه اینکه آن را برای او انجام دهید.

برای مثال، اگر فرزندتان تکالیفش را فراموش کرد که انجام دهد، ساعت‌ ها وقت نگذارید تا شما آنها را انجام دهید. باید فرزندتان بتواند راهی برای حل این مشکل پیدا کند در غیر اینصورت باید عواقب آن را بپذیرد. مشارکت بیش از حد در کمک به فرزندان در انجام تکالیف، ممکن است مانع از یادگیری واقعی فرزندتان از تکالیف شود. اجازه دهید تکالیف فرزندتان به او کمک کند تا به طور مستقل یاد بگیرد، مهارتی که در طول زندگی برایش ارزش آفرین خواهد بود. در صورت نیاز به کمک شما در دسترس باشید؛ اما در حین انجام تکالیف، بالای سر او نباشید.

تشویق کودکان به مشق نوشتن (تصویر 4)

- بگذارید کودکان با عواقب انجام ندادن تکالیف خود کنار بیایند. از تماس یا ایمیل زدن به معلم فرزندتان برای بهانه جویی یا درخواست وقت اضافی خودداری کنید. اگرچه ممکن است دشوار به نظر برسد، اما بهتر است فرزند شما یاد بگیرد که مسئول کار خود است و باید با عواقب کارهای خود کنار بیاید.

تشویق کودکان به مشق نوشتن (تصویر 5)

کلام آخر

تنظیم یک برنامه منظم تکالیف به دانش‌آموزان امکان می‌ دهد تا مهارت‌ های حیاتی زندگی خود را توسعه دهند که به آنها در انتخاب مسیر درست برای آینده کمک می ‌کند. وقتی نوبت به دستیابی به توانایی های جدید می رسد، تمرین بسیار مهم است. در نتیجه، داشتن یک جدول زمانی منظم برای کمک به انجام تکالیف روزانه به کودک شما کمک می کند تا وقت خود را برای یادگیری به درستی مدیریت نماید. فقط مطمئن شوید که در این جدول زمان بندی اوقاتی را برای بازی و استراحت نیز در نظر گرفته اید چرا که بازی برای رشد خلاقیت و توانایی های فیزیکی کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی