راهنمای خرید پاستل نقاشی؛ معرفی برترین برند ها و نکات انتخاب

راهنمای خرید پاستل نقاشی؛ معرفی برترین برند ها و نکات انتخاب

پاستل ها از مخلوط کردن رنگدانه خشک با چسب صمغ و مقداری پر کننده برای تشکیل خمیر غلیظی ساخته می شوند که به شکل چوب در می آیند و اجازه می دهند خشک شود. این مواد بر اساس نوع پاستل و کیفیت متفاوت خواهند بود. پاستل ‌های ارزان ‌تر و یا سخت ‌تر معمولاً حاوی چسب و پرکننده بیشتری هستند (به شکل گچ). به همین ترتیب، پاستل ‌های با کیفیت برای استفاده هنرمندان حرفه ای، تا حد ممکن حاوی رنگدانه و پرکننده بسیار کمی میباشند، به همین دلیل است که قیمت بالاتری دارند و رنگ‌ های جذاب زیادی تولید میکنند که اکثر رقبا قادر به تولید این دایره رنگی بینظیر نیستند!

پاستل ها از مخلوط کردن رنگدانه خشک با چسب صمغ و مقداری پر کننده برای تشکیل خمیر غلیظی ساخته می شوند که به شکل چوب در می آیند و اجازه می دهند خشک شود. این مواد بر اساس نوع پاستل و کیفیت متفاوت خواهند بود. پاستل ‌های ارزان ‌تر و یا سخت ‌تر معمولاً حاوی چسب و پرکننده بیشتری هستند (به شکل گچ). به همین ترتیب، پاستل ‌های با کیفیت برای استفاده هنرمندان حرفه ای، تا حد ممکن حاوی رنگدانه و پرکننده بسیار کمی میباشند، به همین دلیل است که قیمت بالاتری دارند و رنگ‌ های جذاب زیادی تولید میکنند که اکثر رقبا قادر به تولید این دایره رنگی بینظیر نیستند! در این مطلب از راهنمای خرید پاستل نقاشی، با انواع آن و برترین برندهای تولید کننده پاستل آشنا می شوید.

انواع پاستل نقاشی

پاستل نقاشی چند نوع دارد؟

پنج نوع اصلی پاستل وجود دارد:

  • پاستل نرم

تفاوت پاستل گچی و روغنی (تصویر 1)

  • پان پاستل ( Pan Pastel اولین طیف رنگی پاستل در جهان است که می تواند مانند رنگ مخلوط شود)

تفاوت پاستل گچی و روغنی (تصویر 2)

  • پاستل سخت

تفاوت پاستل گچی و روغنی (تصویر 3)

  • پاستل مدادی

تفاوت پاستل گچی و روغنی (تصویر 4)

  • پاستل روغنی

تفاوت پاستل گچی و روغنی (تصویر 5)

رنگدانه استفاده در همه انواع پاستل تقریباً به یک شکل هستند، اما در نحوه چسباندن آنها با یکدیگر تفاوت دارند. پاستل‌ های نرم، سخت و مداد پاستلی همگی با صمغ رزین چسبانده شده ‌اند که به این معنی است که آنها با یکدیگر سازگار هستند و می‌ توانند روی یک نقاشی یا طراحی استفاده شوند. از سوی دیگر، پاستل های روغنی با روغن و موم چسبانده شده اند، که به آنها بافت منحصر به فردی شبیه رنگ روغن می دهد، اما به این معنی است که آنها را نمی توان با انواع دیگر پاستل مخلوط کرد.

تفاوت پاستل گچی و روغنی در چیست؟

خرید پاستل نقاشی

قبل از خرید پاستل نقاشی لازم است تفاوت بین انواع آن را بشناسید. پاستل روغنی و پاستل گچی دو ابزار محبوب در میان نقاشان هستند. اگر چه ممکن است در نگاه اول شبیه به هم به نظر برسند، اما تفاوت های مشخصی وجود دارد که آنها را متمایز می کند.

خرید پاستل نقاشی

حال بهتر است به تفاوت های این دو نوع پاستل بپردازیم.

  • تفاوت پایه ای (Basic Differences)

پاستل روغنی از رنگدانه های ترکیب شده با روغن غیر خشک کننده و چسب موم ساخته می شوند که در نتیجه بافتی صاف و کره ای ایجاد میکند. پاستل‌ گچی نرم از رنگدانه ‌های پودری تشکیل شده ‌اند که با حداقل مقدار چسب در کنار هم نگه داشته می ‌شوند و یک قوام نرم و پودری ایجاد می‌ کنند. بنابراین ترکیب و بافت پاستل های روغنی در واقع با پاستل های گچی نرم بسیار متفاوت است. یک راه فکر کردن به آن این است که پاستل های روغنی تا حدودی شبیه مداد رنگی هستند در حالی که پاستل های گچی بیشتر شبیه گچ هستند.

  • ترکیب و بافت (Composition and Texture)

پاستل های روغنی همانطور که در بالا گفته شد از روغن و چسب موم تشکیل شده است. این ترکیب به آنها بافتی صاف و کره ای می دهد که بدون زحمت در سطوح مختلف قابل استفاده است. ترکیب روغن و موم به پاستل های روغنی اجازه می دهد تا برای مدت طولانی قابل اجرا باقی بمانند و آنها را هم برای تکنیک های طراحی و هم برای نقاشی مناسب می کند. بافت مومی پاستل های روغنی همچنین آنها را قادر می سازد تا به خوبی به سطوح بچسبند و ماندگاری آثار هنری را تضمین می کند.

پاستل‌ گچی حاوی رنگدانه ‌های پودری هستند که با حداقل مقدار چسب نگه داشته می ‌شوند. چسب مورد استفاده در پاستل های گچی معمولاً یک صمغ عربی یا متیل سلولز است که چسبندگی کافی برای چسبیدن ذرات رنگدانه به یکدیگر را فراهم می کند. بافت نرم و پودری پاستل های گچی به هنرمندان اجازه می دهد تا به طیف وسیعی از جلوه ها، از ظریف و لطیف تا پر رنگ و رسا دست پیدا کنند. ماهیت خشک این مدل پاستل می تواند آنها را مستعد شکستگی کند که نیاز به نگهداری بسیار دقیقی دارد.

  • رنگدانه و طیف رنگی (Pigmentation and Color Range)

پاستل روغنی رنگدانه بالایی دارد و رنگ های بسیار غنی و زنده ای را ارائه می دهد. چسب روغن در آنها شدت رنگدانه ها را افزایش می دهد و در نتیجه هنری است که می تواند اشباع رنگ قوی داشته باشد. هنرمندان می توانند با استفاده از پاستل های روغنی به طیف گسترده ای از رنگ ها و سایه ها دست یابند. علاوه بر این، ماهیت مات پاستل های روغنی باعث پوشش عالی می شود و آنها را برای لایه بندی و ایجاد جلوه های بافت دار مناسب می کند.

پاستل گچی هم دارای غلظت رنگدانه بالایی است و طیف وسیعی از رنگ ها را برای هنرمندان فراهم می کند. رنگدانه موجود در پاستل های گچی باعث می شود رنگ آنها زنده و واقعی بماند. پاستل های گچی در تولید درجه بندی های ظریف و جلوه های ترکیبی عالی هستند و هنرمندان می توانند طیف متنوعی از سایه ها را با ترکیب رنگ های مختلف مستقیماً روی سطح ایجاد نمایند.

  • ترکیب و لایه بندی (Blending and Layering)

ترکیب یک تکنیک ضروری در نقاشی با پاستل است که به هنرمندان این امکان را می‌ دهد تا به طور یکپارچه بین رنگ ‌ها جا به ‌جا شوند. پاستل های روغنی به دلیل قوام خامه ای که دارند، به خوبی ترکیب می شوند. (این بستگی به نوع پاستل روغنی انتخابی شما دارد).

هنرمندان می توانند پاستل روغنی را با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند برس ها یا حتی انگشتان خود، ترکیب کنند. این تطبیق پذیری در تکنیک های ترکیبی، هنرمندان را قادر می سازد تا به درجه بندی های ظریف و انتقال رنگ های جسورانه تر در آثار هنری خود دست یابند. لایه بندی تکنیک دیگری است که برای کار با پاستل روغنی به خوبی جواب میدهد و به هنرمندان اجازه می دهد رنگ ها، بافت ها و جزئیات را به تدریج ایجاد کنند.

پاستل‌ گچی به دلیل بافت پودری‌ که دارند، از نظر ترکیبی عالی هستند. ذرات رنگدانه در پاستل گچی به راحتی با هم مخلوط می شوند و هنگامی که بر روی سطح اعمال می شوند، ترکیب شده و در نتیجه انتقال، رنگ صافی خلق می شود. هنرمندان می توانند پاستل گچی را با استفاده از انگشتان خود، ابزارهای ترکیبی یا با لایه بندی چند رنگ ترکیب کنند.

ماهیت پودری پاستل گچی امکان ترکیب بی دردسر را فراهم می کند و هنرمندان را قادر می سازد تا جلوه های نرم و خوبی به دست آورند و همچنین می توانند بافت بسیار با کیفیتی روی سطح ایجاد کنند.

  • خشک و ثابت کردن (Drying and Fixing)

در راهنمای انتخاب پاستل نقاشی آورده شده است که پاستل روغنی مانند رنگ های سنتی کاملاً خشک نمی شود. آنها انعطاف پذیر باقی میمانند و می توان روی آنها حتی پس از مدت زمان طولانی دوباره کار کرد. این ویژگی البته می تواند پاستل روغنی را مستعد لکه شدن کند. برای حفظ آثار هنری خلق شده با پاستل روغنی، هنرمندان می توانند از اسپری تثبیت کننده مخصوص استفاده کنند تا از آثار خود در برابر لکه های ناخواسته محافظت کنند و از ماندگاری آثار هنری اطمینان حاصل نمایند.

در مقابل، پاستل گچی نیازی به تثبیت ندارد. آثار هنری خلق شده با پاستل گچی به‌ طور طبیعی خشک می ‌شوند و پس از نشستن ذرات رنگدانه روی سطح، لکه ای ایجاد نمی‌ شود. با این حال، برای حفظ طبیعت ظریف آثار خلق شده با پاستل گچی و جلوگیری از لک شدن تصادفی، هنرمندان می توانند از اسپری های تثبیت کننده تولید شده برای این نوع پاستل استفاده کنند. فیکساتورها به تنظیم ذرات رنگدانه کمک می کنند و تضمین می کنند که اثر شما در طول زمان دست نخورده باقی می ماند.

  • سطح و کاربرد (Surface and Application)

وقتی صحبت از پاستل روغنی به میان می آید، آنها مناسب استفاده روی اکثر سطوح هستند. هنرمندان می توانند روی سطوح مختلف مانند بوم،  کاغذ a4 یا تخته کار کنند. همچنین می توانند سطوح غیر متعارف مانند چوب، فلز یا مواد بافت دار را برای دستیابی به آثار منحصر بفرد آزمایش کنند.

در مقابل پاستل گچی معمولاً برای دستیابی به نتایج مطلوب به نوع خاصی از سطح نیاز دارد. سطحی که برای پاستل های گچی استفاده می شود باید دارای بافت کافی برای چسبیدن ذرات رنگدانه باشد که امکان استفاده و ترکیب آسان را فراهم کند. کاغذ پاستلی تخصصی، کاغذ سمباده شده یا تخته پاستلی سطح ایده آل را برای پاستل گچی فراهم می کنند که به توانایی لایه بندی و تکنیک های ترکیب آنها کمک می کند. انتخاب بافت سطح نیز بر زیبایی شناسی کلی اثر تأثیر می گذارد و به هنرمندان اجازه می دهد تا جلوه های مختلف را تجربه کنند.

  • استحکام و حفظ نور (Lightfastness and Preservation)

پاستل روغنی به دلیل رنگدانه های با دوام به کار رفته در ترکیب آن ها، عموماً از مقاومت خوبی در برابر نور برخوردار هستند. با این حال، ایده خوبی است که درجه بندی مقاومت در برابر نور را برای رنگ های پاستل روغنی جداگانه بررسی کنید، زیرا برخی از رنگدانه ها ممکن است سطوح مختلف مقاومت نوری داشته باشند.

در مقابل پاستل گچی نیز دارای طیف وسیعی از درجه بندی پایداری نور است. پاستل گچی با کیفیت بالا که با رنگدانه های درجه یک ساخته شده است، مقاومت نوری عالی دارد و طول عمر نقاشی و ثبات رنگ در آن را تضمین می کند.

  • تطبیق پذیری (Versatility)

پاستل ‌روغنی را می ‌توان با سایر ابزار نقاشی مانند آکریلیک برای خلق یک نقاشی ترکیب کرد. این تطبیق پذیری، پاستل روغنی را برای هنرمندانی که با تکنیک‌ های مختلفی سر و کار دارند و رویکردهای غیرمتعارف را آزمایش می‌ کنند، به گزینه ‌ای محبوب تبدیل می‌ کند.

پاستل گچی نیز در کاربرد همه کاره است! پاستل گچی به طور گسترده ای برای طراحی و ایجاد جلوه های جوی استفاده می شود. در واقع پاستل‌ گچی واقعاً می‌تواند در ثبت تفاوت ‌های ظریف مناظر، پرتره‌ ها و سوژه‌ های بی‌ جان بسیار مناسب باشد.

تفاوت میان کرایون و پاستل در چیست؟

تفاوت میان کرایون و پاستل

مداد شمعی سخت تر و شکننده تر از پاستل است و قیمت کمتری دارد. آنها مانند پاستل روغنی استفاده سریع و آسانی دارند و در هنگام استفاده، برای محافظت از آنها نیازی به تثبیت کننده وجود ندارد. آنها را می توان لایه لایه خراش داد و برای ایجاد یک جلوه مقاوم در برابر موم استفاده کرد. کرایون ها قلم هایی هستند که از خیساندن رنگ در موم ساخته می شوند. مداد شمعی زمانی که در معرض دمای بالا قرار می گیرد ذوب می شود و در صورت خشک شدن به راحتی ترک می خورد.

برترین برندهای تولید کننده پاستل کدامند؟

اگر به دنبال خرید بهترین برند پاستل در حوزه فعالیت های حرفه ای و نیمه حرفه ای هستید، می توانید از میان برندهای زیر جستجو کنید.

- پاستل فابرکاستل (Faber-Castell)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (فابرکاستل)

- پاستل رامبراند (رامبرانت-Rembrandt)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (رامبراند (رامبرانت))

- پاستل پنتل (Pentel)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (پنتل)

- پاستل کمل (Camel)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (کمل)

- پاستل پریمو (Primo)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (پریمو)

- پاستل استدلر (Staedtler)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (استدلر)

- پاستل استابیلو (Stabilo)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (استابیلو)

- پاستل آرت لاین (Artline)

برندهای  برتر تولید کننده پاستل نقاشی (آرت لاین)

هنگام خرید پاستل به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

راهنمای خرید پاستل نقاشی

قبل از خرید و انتخاب بهترین پاستل بهتر است به برند انتخابی توجه کنید. اگر برای کودکتان تمایل به خرید پاستل دارید، از برندهایی همچون پریمو، استابیلو و یا فابرکاستل می توانید گزینه های مناسبی را خریداری کنید؛ که هم کیفیت و تنوع رنگی خوبی دارند و هم قیمت آنها مقرون بصرفه است. دومین نکته توجه به طیف رنگی مورد نیاز است و توجه داشتن به آن ضروری است. در نهایت بهتر است با توجه به نیازتان پاستل مورد نظر را انتخاب کنید و اگر فرد حرفه ای هستید و نیاز به ابزار هنری حرفه ای دارید، ما به شما پاستل روغنی حرفه ای فابرکاستل و یا پاستل روغنی حرفه ای پریمو را پیشنهاد میکنیم. اما اگر تازه شروع به نقاشی با پاستل کرده اید، میتوانید از گزینه های ساده تر پاستل و از برندهایی مانند استابیلو، ماپد، اونر، آرت لاین و .... استفاده کنید.

خرید پاستل نقاشی از فروشگاه دفتر دستک

در فروشگاه لوازم تحریر امکان خرید آنلاین پاستل از برندهای نامدار در زمینه تولید انواع لوازم هنری وجود دارد. انواع پاستل روغنی و پاستل گچی با بسته بندی های متنوع از برندهای استابیلو (Stabilo)، استدلر (Steadtler)، فابرکاستل (Faber-Castell) و پریمو (Primo)، همچنین برندهای ساخت و تولید ایران مانند آرت لاین (Artline) ارائه شده است که همگی دارای ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی هستند که در دو گروه مبتدی و حرفه ای طبقه بندی شده اند.

کلام آخر

قبل از انتخاب و خریداری پاستل نقاشی، به تمامی نکات ذکر شده در بالا توجه کنید. همچنین برای یک انتخاب درست و کامل، لازم است به درجه ‌بندی‌ پایداری نور ارائه ‌شده توسط تولید کننده های پاستل را مورد بررسی قرار دهید و رنگ‌ هایی با ماندگاری بالا انتخاب نمایید تا مطمئن شوید که آثار شما در طول زمان مقاوم در برابر هر گونه تغییر رنگ و محو شدن هستند.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی