آموزش ساخت بادبادک با چوب، نی، پلاستیک و ماکارونی

آموزش ساخت بادبادک با چوب، نی، پلاستیک و ماکارونی

چه دلیلی وجود دارد که کودکان با دیدن بادبادک مسحور آن می شوند؟ مگ دیویس از تیم آموزش KinderCare می‌ گوید: «کودکان پیش ‌دبستانی در پی کشف چگونگی کار کردن بعضی وسایل هستند. به طور مثال چگونه بادبادک پرواز می ‌کند، چگونه آب یخ می‌ زند، چگونه رنگ آبی با رنگ زرد مخلوط شده و رنگ سبز ساخته می ‌شود. به عبارت دیگر، بچه‌ها دانشمند متولد می‌ شوند تا با مفاهیم علمی و ریاضیات زودتر آشنا شوند.»

چه دلیلی وجود دارد که کودکان با دیدن بادبادک مسحور آن می شوند؟ مگ دیویس از تیم آموزش KinderCare می‌ گوید: «کودکان پیش ‌دبستانی در پی کشف چگونگی کار کردن بعضی وسایل هستند. به طور مثال چگونه بادبادک پرواز می ‌کند، چگونه آب یخ می‌ زند، چگونه رنگ آبی با رنگ زرد مخلوط شده و رنگ سبز ساخته می ‌شود. به عبارت دیگر، بچه‌ها دانشمند متولد می‌ شوند تا با مفاهیم علمی و ریاضیات زودتر آشنا شوند.»

ساخت بادبادک

بنابراین کودکان از تلاش برای به پرواز در آوردن یک شیء کاغذی چه چیزی یاد می گیرند؟ دیویس می‌ گوید: «یکی از بزرگترین چیزهایی که کودکان هنگام به پرواز در آوردن بادبادک تجربه می‌ کنند، رابطه علت و معلولی آن است. بادبادک با نسیم کوچک بهتر پرواز می کند یا باد شدید؟ شکل بادبادک چگونه بر پرواز بادبادک تأثیر می گذارد؟»

علت و معلول یک مفهوم مهم علمی اولیه است که پایه و اساس یادگیری اطلاعات علمی پیشرفته‌ تر را در آینده ایجاد می‌ کند. بعلاوه، وقتی کودکان پیش دبستانی شروع به کشف علت و معلول می کنند؛ می آموزند که اقدامات آنها به نتایجی منجر می شود و این می تواند قدرت بخش باشد!

"این فعالیت، حس کنجکاوی کودک را بر می انگیزد و به آنها یاد می دهد که چالش ها را در آغوش بگیرند. به آنها نشان می دهد که می توانند از اشتباهات خود درس بگیرند!" دیویس می گوید: بالاخره، ساختن بادبادک دقیقاً آسان نیست و پرواز تضمینی نیست! کودکان می ‌دانند که امتحان کردن اشکالی ندارد! در تلاش دوباره آنها در حال پرورش اعتماد به نفس در خود هستند.

ما شما را مرحله به مرحله از طریق این مقاله راهنمایی می کنیم و به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید بادبادک خود را بسازید و اجزا آن را کنار هم قرار دهید. سپس، می توانید از تماشای پرواز بادبادک سفارشی خود در سراسر آسمان لذت ببرید.

برای ساخت بادبادک به چه وسایلی نیاز داریم؟

برای ساخت بادبادک پارچه ای، پلاستیکی و یا چوبی از یکسری وسایل یکسان میتوانید استفاده کنید.

آموزش ساخت بادبادک

برای درست کردن بادبادک شما نیاز به وسایل زیر دارید:

  • نی پلاستیکی یا چوبی
  • کاتر
  • چسب نواری و یا چسب حرارتی (اختیاری)
  • قیچی
  • ماژیک پاک نشو
  • پارچه یا پلاستیک
  • قرقره نخ
  • وسایل تزئینی

آموزش بادبادک کاغذی با استفاده از چوب

در این قسمت آموزش ساخت بادبادک با نی چوبی را مرحله به مرحله بررسی می کنیم.

مرحله اول: دو عدد نی چوبی را به شکل حرف t کوچک به یکدیگر متصل کنید. چوب 20 اینچی (51 سانتیمتری) را بردارید و آن را روی چوب 24 اینچی (61 سانتیمتری) قرار دهید تا مانند حرف t به نظر برسد. این چوب ‌ها قاب بادبادک شما را می ‌سازند.

ساخت بادبادک با استفاده از چوب (تصویر 1)

اگر می خواهید بادبادک بزرگتری بسازید، از چوب های بلندتر استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که چوب افقی حداقل 4 اینچ (10 سانتیمتر) کوتاهتر از چوب عمودی است.

مرحله دوم: دو چوب را با نخ و چسب به هم وصل کنید. دور 2 قطعه را یک تا دو بار از وسط ریسمان بپیچید. سپس نخ یا ریسمان را با یک گره کوچک ببندید و نخ اضافی را با قیچی جدا کنید. همچنین می توانید با استفاده از چسب حرارتی دو قطعه را محکم به هم متصل کنید و آنها را در محل اتصال به هم فشار دهید تا محکم تر شوند.

ساخت بادبادک با استفاده از چوب (تصویر 2)

اطمینان حاصل کنید که نی ها در هنگام اتصال زاویه ای مناسب با یکدیگر تشکیل می دهند. چوب افقی باید مستقیماً روی چوب عمودی قرار گیرد.

مرحله سوم: در انتهای هر چوب بریدگی های افقی 1 تا 2 اینچی (2.5 تا 5 سانتیمتر) ایجاد کنید. با استفاده از قیچی یک بریدگی در انتهای هر چوب ایجاد کنید. این بریدگی ها باید به صورت افقی یا در عرض چوب ایجاد شوند. آنها را به اندازه کافی عمیق کنید تا با نخی که قرار است برای چسباندن بادباک استفاده کنید، به راحتی درون شکاف قرار گیرد.

ساخت بادبادک با استفاده از چوب (تصویر 3)

اگر از چوب ‌ها و نخ ‌های بسیار نازک استفاده می‌ کنید، می ‌توانید به جای ایجاد بریدگی، سوراخ‌ هایی در انتهای چوب‌ ها ایجاد کنید.

مرحله چهارم: نخ را دور بریدگی و شکاف هایی که روی چوب ایجاد کردید، حلقه کنید و یک بار آن را دور چوب بپیچید. اینکار را برای هر چهار طرف انجام دهید. در نهایت نخ را 1 تا 2 بار دور انتهای بالای قاب بپیچید. هر رشته اضافی را با قیچی بر دارید. نتیجه نهایی کار شما باید مطابق تصویر زیر باشد.

ساخت بادبادک با استفاده از چوب (تصویر 4)

برای جلوگیری از خم شدن یا تاب برداشتن نی های چوبی، مجدداً بررسی کنید که نخ کشیده شده باشد اما خیلی سفت نباشد. ریسمان کمک می کند تا بادبادک شکل خود را حفظ کند، زیرا در معرض وزش باد است.

حال با استفاده از کاغذ رنگی می توانید صفحه صلی بادبادک را درست کرده و بر روی پایه چوبی نصب نمایید.

آموزش ساخت بادبادک با نی

در روش ساخت بادبادک با نی، میتوانید به روش ذکر شده در بخش قبل ( آموزش بادبادک کاغذی با استفاده از چوب ) مراجعه کنید. آموزش ساخت بادبادک به طور معمول یکسان است اما ممکن است در استفاده از مواد و لوازم جانبی تفاوت داشته باشند. به طور مثال مراحل ساخت بادبادک در خانه با نی میتواند آسان تر از چوب باشد و شما میتوانید برای اتصال نی ها به یکدیگر از پونز استفاده کنید اما در چوب برای محکم نگه داشتن باید از چسب حرارتی استفاده کنید. تفاوت دیگر هم در میزان مقاومت و ماندگاری است که بادبادک چوبی مقاومت بالاتری دارد و به راحتی خم یا شکسته نمیشود.

آموزش ساخت بادبادک پلاستیکی

شما برای ساختن قاب بادبادک میتوانید از چوب یا نی استفاده کنید که روش ساخت آن به طور کامل در بالا توضیح داده شد.

مراحل ساخت بادبادک در خانه آن هم با پلاستیک، بهتر است به مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اول: برای بادبادک از یک کیسه پلاستیکی، کاغذ یا پارچه با عرض 40 اینچ (100 سانتیمتر) استفاده کنید. در اینجا می توانید خلاق باشید. کیسه زباله بزرگ و سفید یک گزینه عالی است، زیرا بادوام و تزئین آن آسان خواهد بود اما از کاغذ یا پارچه هم می توانید برای ساخت بادبادک استفاده کنید.

ساخت  بادبادک با استفاده از پلاستیک (تصویر 1)

مرحله دوم: قاب یا همان پایه ساخته شده از قبل را روی بادبان بگذارید. موادی را که برای بادبان استفاده می کنید روی زمین پهن کنید. سپس، قاب را در مرکز بادبان قرار دهید.

ساخت  بادبادک با استفاده از پلاستیک (تصویر 2)

مرحله سوم: با یک خط کش قاب را مشخص کنید. خط کش را در بالای قاب قرار دهید و سپس انتهای چوب را در سمت راست قاب قرار دهید. از یک خودکار یا مداد برای کشیدن یک خط مورب از انتهای بالا تا انتهای چوب در سمت راست استفاده کنید و از خط کش به عنوان راهنما استفاده نمایید. این کار را دوباره از انتهای سمت راست تا انتهای قاب و همچنین از انتهای پایین به سمت چپ انجام دهید. با کشیدن یک خط مورب از سمت چپ تا انتهای بالای کادر، کارتان را به پایان برسانید. وقتی کار تمام شد، باید روی بادبان شکلی همانند الماس داشته باشید، دقیقا مطابق تصویر زیر.

ساخت  بادبادک با استفاده از پلاستیک (تصویر 3)

مرحله چهارم: از قیچی برای برش الماس استفاده کنید و کمی فضا در اطراف طرح باقی بگذارید تا بتوانید بادبان را به راحتی روی قاب بپیچید.

اکنون باید یک بادبان الماسی زیبا و تمیز داشته باشید که به خوبی روی قاب قرار گرفته است.

ساخت  بادبادک با استفاده از پلاستیک (تصویر 4)

مرحله پنجم: لبه بادبان را روی قاب تا بزنید و با چسب بچسبانید. یک خط نازک از چسب حرارتی را روی قاب بزنید و لبه بادبان را روی قاب فشار دهید تا در جای خود بماند. همچنین می‌ توانید از چسب نواری برای محکم کردن بادبان به قاب استفاده کنید و لبه آن را به داخل بادبان بچسبانید.

عکس بادبادک کاغذی دست ساز با نی

مرحله ششم: از ریسمانی که حداقل 20 اینچ (51 سانتیمتر) طول دارد برای خط پرواز استفاده کنید. یک سوراخ کوچک درست در بالای محل برخورد 2 چوب با قیچی ایجاد کنید. سوراخ باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا با نخ پرواز مناسب باشد. سپس انتهای نخ پرواز را از سوراخ رد کنید و آن را محکم در اطراف بصورت ضربدری ببندید. اجازه دهید نخ پرواز آزادانه آویزان شود.

سپس می توانید رشته ای را به نخ پرواز اضافه کنید تا بر اساس طول بازو و ارتفاع آن بلندتر شود. گاهی اوقات، افزودن ریسمان بیشتر به نخ پرواز نیز می تواند به پرواز مستقیم تر بادبادک کمک کند.

ساخت  بادبادک با استفاده از پلاستیک (تصویر 5)

مرحله هفتم: با یک تکه ریسمان ضخیم به طول 6 فوت (1.8 متر) دم بادبادک را درست کنید. دم را به انتهای پایین قاب بچسبانید، آن را چندین بار روی قاب حلقه کنید و آن را محکم ببندید. از ریسمان ضخیم یا یک نوار پارچه برای دم استفاده کنید.

رنگ نخ یا پارچه ای را انتخاب کنید که با رنگ بادبان شما مطابقت داشته باشد تا بادبادک شما در هوا زیبا به نظر برسد.

مرحله هشتم: تکه های پارچه یا روبان را با فواصل 1 فوت (0.30 متر) به دم بچسبانید. از قطعاتی به طول 2 تا 3 اینچ (5 تا 7 سانتیمتر) استفاده کنید. آنها را با یک گره کوچک روی دم ببندید، به آنها اجازه دهید تا از نخ آویزان شوند. تکه های پارچه یا روبان به دم کمک می کند تا متعادل بماند و اطمینان حاصل شود که بادبادک مستقیم پرواز می کند.

ساخت  بادبادک با استفاده از پلاستیک (تصویر 6)

مرحله نهم: بادبادک را با نشانگر یا کاغذ رنگی تزئین کنید. این قسمت جالب آن است! با نوشتن کلمات یا عبارات الهام بخش روی بادبادک خودتان را خلاقانه نشان دهید. همچنین می توانید بادبادک خود را با ماژیک نقاشی رنگ آمیزی کنید و یک طرح سرگرم کننده مانند راه راه یا نقطه ایجاد کنید. سعی کنید اشکال ساخته شده از کاغذ رنگی، مانند مثلث، یا دایره را روی بادبان بچسبانید. می توانید نام خود را روی بادبادک بنویسید تا بتوانید نام خود را در حال پرواز در هوا ببینید.

ساخت بادبادک با استفاده از ماکارونی

ساخت بادبادک با استفاده از ماکارونی

با آموزش ساخت بادبادک حرفه ای شما میتوانید کمی خلاق تر باشید و در مواقعی که به کاغذ رنگی دسترسی ندارید، از ماکارونی استفاده کنید. شما برای درست کردن بادبادک در خانه به یک بسته ماکارونی، چسب و مقداری رنگ نیاز دارید.

از بچه ها بخواهید یک نوع ماکارونی شکل دار را برای دم بادبادک انتخاب کنند. با چسباندن ماکارونی به نخ دم بادبادک را درست کنید.

می توانید قلم مو و رنگ مورد نظر خود را بردارید و تمام ماکارونی ها را رنگ کنید. اگر می‌ خواهید آشفتگی کمتری داشته باشید، می ‌توانید این کار را قبل از چسباندن آنها انجام دهید.

در نهایت می توانید بادبادکی مطابق تصویر زیر داشته باشید.

کلام آخر

پرواز بادبادک را در مکانی بدون درخت یا سیم برق امتحان کنید. به دنبال منطقه ای نزدیک به یک منطقه آبی مانند دریاچه یا اقیانوس باشید، زیرا باد خوبی برای پرواز بادبادک در آنجا می وزد. نخ بادبادک را محکم بگیرید و در جهت باد بدوید. سپس هنگام دویدن بادبادک را رها کنید و آن را به سمت بالا در مسیر باد هدایت کنید. از نخ پرواز برای نگه داشتن بادبادک در هوا استفاده کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی