آشنایی با انواع رنگ نقاشی روی سفال و وسایل مورد نیاز آن

 آشنایی با انواع رنگ نقاشی روی سفال و وسایل مورد نیاز آن

سفال از ترکیب مواد اولیه طبیعی مانند خاک رس، مواد معدنی خاکی و آب ساخته می شود. پس از شکل گیری، بدنه رسی در یک کوره با دمای بالا پخته می شود تا سخت شود و در برابر حرارت مقاوم شود. تکنیک های مختلفی برای شکل دادن به سفال و تبدیل آن به شیء مورد نظر وجود دارد. اما سؤالی که پیش می آید این است که چگونه ظروف سفالی خود را تزئین کنیم و یا رنگ نقاشی روی سفال چه رنگی است؟

سفال از ترکیب مواد اولیه طبیعی مانند خاک رس، مواد معدنی خاکی و آب ساخته می شود. پس از شکل گیری، بدنه رسی در یک کوره با دمای بالا پخته می شود تا سخت شود و در برابر حرارت مقاوم شود. تکنیک های مختلفی برای شکل دادن به سفال و تبدیل آن به شیء مورد نظر وجود دارد. اما سؤالی که پیش می آید این است که چگونه ظروف سفالی خود را تزئین کنیم و یا رنگ نقاشی روی سفال چه رنگی است؟

بهترین رنگ نقاشی روی سفال

اگر بخواهیم نگاهی به ابزار و وسایل مورد نیاز برای سفالگری کنیم، باید این گونه گفته شود که وسایل گوناگونی وجود دارد و هر چقدر این ابزار متنوع تر باشند، شما خلاقیت بیشتری برای نقاشی روی سفال خواهید داشت.

در ادامه می خوانیم بهترین رنگ برای سفال چه رنگی است؟

رنگ آکریلیک؛ رنگ مناسب برای نقاشی روی سفال

رنگ آمیزی سفال با اکریلیک

سؤالی که در اینجا پیش می آید این است که رنگ مناسب برای نقاشی روی سفال چه نوع رنگی است؟ آیا رنگ آکریلیک برای این کار مناسب است؟ برای جواب باید بگوییم که انتخاب رنگ آکریلیک به نوع سفال و لعاب دار بودن یا نبودن آن ارتباط دارد. سفال های لعاب دار ضد آب هستند و آکریلیک ها چسبندگی ضعیفی دارند، بنابراین رنگ آمیزی سفال های لعاب دار به طور کلی با آکریلیک توصیه نمی شود. اما در مقابل روی ظروف سفالی بدون لعاب میتوانید از رنگ آکریلیک استفاده کنید اما توجه داشته باشید که بعد از مدتی و یا در اثر قرار گرفتن در مجاورت آب، رنگ به راحتی پاک میشود و تنها هاله ای از آن باقی می ماند. این رنگ برای ظروف تزئینی که قرار است درون قفسه قرار بگیرند، کاملاً مناسب است.

رنگ سرامیکی؛ رنگ نقاشی روی سفال

رنگ های سرامیکی با رنگ های آکریلیک کمی تفاوت دارند؛ و نوعی رنگ برای نقاشی روی سفال بشمار می روند. پس بهتر است در ابتدا با این نوع رنگ آشنا شویم و کشف کنیم این نوع رنگ بر روی چه ظروفی قابل استفاده است.

مراحل رنگ کردن سفال

رنگ های سرامیکی شفاف هستند و معمولاً 20 دقیقه طول میکشد تا خشک شوند ولی باید به مدت 24 ساعت به سازه خود زمان خشک شدن به صورت کامل را دهید. سپس به مدت 30 دقیقه و با حرارت 140 درجه درون فر قرار دهید تا رنگ ثابت شود. اگر امکان قرار دادن در فر را ندارید، میتوانید برای مدت زمان بیشتری در محیط قرار دهید تا سازه خشک شود. مزیت و برتری رنگ های سرامیکی نسبت به آکریلیک، استفاده و نقاشی روی ظروف سفالی لعاب دار است. فقط 12 تا 24 ساعت به رنگ زمان کافی دهید تا خشک شود. تا زمانی که رنگ هنوز مرطوب است میتوانید آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

توجه داشته باشید که رنگ های سرامیکی ایمن نیستند و از آن برای ظروف سرو غذا استفاده نکنید!

رنگ پلاستیک؛ رنگ مخصوص نقاشی روی سفال

رنگ پلاستیک بر پایه آب است و همانند رنگ های آکریلیک بر روی سفال عمل میکند. پاک کردن این رنگ از روی سطوح سفالی بسیار ساده است و طول عمر کوتاهی دارند، مگر اینکه از آب دور بمانند. میتوانید از رنگ های پلاستیک برای نقاشی بر روی ظروف تزئینی استفاده کنید.

نقاشی روی سفال با گواش

گواش: رنگ مناسب برای  نقاشی روی سفال

اگر با سفال کار میکنید و میخواهید محصولی را که از خاک رس میسازید، نقاشی کنید نیاز به استفاده از رنگ های متنوع دارید. شاید از خود بپرسید که رنگ مخصوص نقاشی روی سفال کدام است؟ گاهی این پرسش مطرح می شود که آکریلیک بهتر است یا گواش؟ برای اینکه به این سؤال پاسخ دهیم باید به چند نکته توجه داشته باشید.

وقتی صحبت از گواش به میان می آید، میتوانید انتظار رنگ های روشن با پوشش مخملی و مات را داشته باشید. گواش رنگ نسبتاً نازکی است و اتصالاتی که دارد سبب می شود تا رنگدانه های آن در آب شناور بمانند و چسبیدن آن به سطح را پس از استفاده امکان پذیر کند. استفاده از گواش بر روی سطوح سفالی بسیار ساده است ولی از آنجایی که بافت نازکی دارد، بهتر است بر روی سطوح صاف و بدون هیچ گونه برآمدگی استفاده شود و به دلیل این ماهیت بهتر است به صورت چند لایه استفاده شود. اما توجه کنید در برخی از موارد ممکن است سطح رنگ بر روی کار دچار ترک شود.

    برای خرید گواش از برندهای معتبر کلیک کنید    

رنگ روغن؛ رنگ نقاشی روی سفال

رنگ روغنی نوعی رنگ است که از رنگدانه‌ ها، حلال‌ ها و ماده چسباننده تشکیل شده است. تفاوت اصلی بین رنگ روغن و سایر رنگ‌ ها این است که رنگ روغن به آرامی خشک می‌ شود و به هنرمند زمان بیشتری برای ترکیب رنگ‌ ها و اعمال لایه‌ های رنگ برای رسیدن به اثر دلخواه می ‌دهد. علاوه بر این، از آنجایی که رنگ ‌های روغنی دیر خشک می ‌شوند، در مقایسه با سایر رنگ ‌ها هنگام استفاده روی سطوح سرامیکی، احتمال ترک خوردن آنها کمتر است. رنگ روغن نیز نسبت به انواع دیگر رنگ ها در برابر آب مقاومت بیشتری دارد و برای رنگ آمیزی در فضای باز یا در شرایط مرطوب انتخاب خوبی است.

نقاشی رنگ روغن بر روی سرامیک، یک هنر منحصر به فرد و زیبا است. یکی از دلایلی که این مدل رنگ آمیزی نسبت به سایر مدل ها کمتر رایج است این است که انجام صحیح آن به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. هنرمند برای ایجاد یک نقاشی رنگ روغن موفق بر روی سرامیک باید مهارت بسیار و صبر و حوصله فراوان داشته باشد. دلیل دیگر استفاده کمتر از رنگ روغن، پیدا کردن ظروف سفالی مناسب برای اینکار است. انواع و اندازه های مختلف سرامیک موجود است و همه آنها برای رنگ روغن کارایی خوبی ندارند. هنرمند قبل از شروع پروژه باید برای یافتن نوع مناسب سرامیک و یا ظروف سفالی وقت بگذارد. اگر به درستی انجام شود، نقاشی رنگ روغن روی سرامیک می تواند منجر به خلق یک اثر هنری زیبا و درخشان اما بسیار چالش برانگیز شود؛ که نتیجه نهایی قطعا ارزش آن را دارد.

در نهایت، رنگ روغن را می توان برای ایجاد انواع جلوه های مختلف، از یک روکش صاف و براق گرفته تا یک روکش مات و بافت دارتر استفاده کرد.

اسپری رنگ؛ رنگ مخصوص نقاشی روی سفال

 اسپری رنگ: رنگ مخصوص نقاشی روی سفال

اسپری رنگ یکی دیگر از گزینه های رنگ آمیزی سفال است. این نوع رنگ به این دلیل محبوب است که ضربات قلم مو را که هنگام نقاشی بر روی سفال باقی می ماند؛ نشان نمی دهد. اسپری رنگ هم برای سفال لعاب دار و هم بدون لعاب کاربرد دارد. در ابتدای کار باید ظروف سفالی خود را به خوبی تمیز و خشک کنید، سپس اسپری رنگ را بر روی آن استفاده کنید. بدانید که اگر ظروف کثیف و دارای گرد و غبار باشند، رنگ بر روی آن نمیچسبد و به صورت پوسته پوسته بر روی سطح می نشیند.

وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی سفال

وسایل  نقاشی روی سفال

ابتدا برای شروع کار و جمع آوری وسایل مورد نیاز باید به نوع سفال و لعاب دار بودن یا نبودن آن توجه کنید. اما اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد لوازم مورد نیاز برای نقاشی روی سفال صحبت کنیم می توان از ابزاری که در ادامه عنوان می شود نام برد.

  • رنگ

بسته به نوع ظرف سفالی، میتوان از رنگ هایی مانند آکریلیک، گواش، رنگ روغن استفاده کرد. به توضیحاتی که پیشتر عنوان شد؛ توجه نمایید.

  • قلم مو

شما برای رنگ آمیزی با هر نوع رنگ نیازمند قلم مو مناسب آن تکنیک هستید. همچنین برای کشیدن جزئیات به قلم موهای باریک تر نیازمندید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که اگر به کار طراحی روی ظروف سفالی علاقه مند هستید، مجموعه کاملی از قلم موهای مورد نیازتان را خریداری کنید. 

      خرید قلم مو از دفتر دستک      

  • چسب چوب

از آنجایی که تعدادی از نقش و نگارهای کشیده شده بر روی ظروف سفالی نیازمند تثبیت کننده میباشد، پس برای جلوگیری از تحلیل رفتن سازه نیازمند چسب چوب هستید.

  • اسپری تثبیت کننده

گاهی اوقات برای محکم کاری و جلوگیری از تحلیل رفتن سریع رنگ و یا تزئینات، میتوانید از تثبیت کننده رنگ استفاده کنید.

مراحل رنگ کردن سفال کدامند؟

با توجه به موارد گفته شده در بالا شما تنها با رعایت کردن چند نکته میتوانید ظروف سفالی خود را رنگ آمیزی کنید.

ابتدا بهتر است ظرف سفالی خود را بشویید و به خوبی خشک کنید. سپس با یک قلم موی تمیز، هر گونه گرد و غبار روی سطح سفال را دور کنید. سپس با استفاده از رنگ مخصوص و انتخابی خود طرح های مورد نظرتان را روی سفال بکشید. برای اینکار شما نیاز به یک مجموعه کامل از قلم مو دارید تا بتوانید تمامی جزئیات ریز و ظریف را اجرا کنید. در انتها اگر نیاز به تثبیت کننده رنگ داشتید، میتوانید از آن استفاده نمایید.

چگونه از وارنیش روغنی بر روی سفال استفاده کنیم؟

وارنیش مایع شیمیایی و شفافی است که به عنوان لاک و یا یک لایه محافظت کننده روی سطح کار رنگ آمیزی شده قرار میگیرد تا از رنگ در مقابل رطوبت و گرد و غبار و عوامل بیرونی محافظت کند.

وارنیش روغنی بر پایه رزین بوده و مایعی شفاف و متمایل به زرد می باشد. این مدل وارنیش، شفافیت بالاتری نسبت به بقیه وارنیش ها دارد. این مدل محصول همانند رنگ های روغنی زمان زیادی میبرد که خشک شود و باید بعد از استفاده حداقل 4 ساعت به آن فرصت داد تا کاملاً خشک شود و ظاهری براق به ظرف سفالی شما دهد.

نکات مهم در رابطه با رنگ آمیزی سفال

هنگامی که سفالگران به دنبال خلق جلوه های رنگارنگ بر روی ظروف سفالی خود هستند، معمولاً از رنگ های سنتی به ندرت استفاده میکنند. به طور معمول، سفالگران تمایل دارند کار خود را با استفاده از مواد سرامیکی همچون موارد زیر، رنگ آمیزی کنند. اما بهتر برای یک رنگ آمیزی موفق به تکنیک های زیر توجه کنید.

  • زیر لعاب (underglazes)

زیر لعاب در سفال برای ایجاد طرح‌ ها و نقش ‌هایی استفاده می ‌شود که از طریق لعاب شفاف پوشانده می ‌شود. اگر از زیر لعاب استفاده کنید که هم به اندازه کافی نازک باشد و هم رنگ کافی در آن وجود داشته باشد، می توانید جلوه هایی شبیه به نقاشی های آبرنگ روی سفال خلق کنید. برای جلوه‌ های بیشتر شبیه آکریلیک، می‌ توانید از زیر لعاب مایع استفاده کنید. با زیر لعاب های مایع، بهتر است به صورت لایه ای کار کنید، زیرا بسیاری از آنها تا زمانی که سه لایه روی سطح سفال نداشته باشید، استحکام کامل ندارند.

رنگ نقاشی روی سفال (تصویر 1)

  • دوغاب (Slip)

یک سوسپانسیون مایع از ذرات خاک رس در آب است. همچنین می تواند برای رنگ آمیزی ظروف سفالی قبل از پختن استفاده شود. این ماده بیشتر برای طرح های سنتی و یا ریخته گری مورد استفاده قرار میگیرد و دارای دو مزیت است.

1- پاک کردن کامل اشتباهات بسیار ساده تر است.

2- به دلیل شباهت به خاک رس، همپوشانی بیشتری دارد.

رنگ نقاشی روی سفال (تصویر 2)

  • اکسید (Oxide stains)

برای رنگ آمیزی خطوط روان و همچنین برای سطوح وسیع فوق العاده هستند. برخی از اکسیدها بی ثبات هستند و بسته به عناصر دیگری که در لعاب وجود دارند، به طور چشمگیری تغییر رنگ می دهند. به عنوان مثال، اکسید کروم به طور کلی یک رنگ سبز در نظر گرفته می شود، اما اگر قلع در لعاب وجود داشته باشد، می تواند صورتی شود.

رنگ نقاشی روی سفال (تصویر 3)

  • لعاب (glaze)

سال هاست که سفالگران به سادگی با استفاده از خود لعاب روی سرامیک ها نقاشی می کنند. این شامل نقاشی لعاب روی لعاب، مانند نقاشی در سنت های مایولیکا است. یکی از مشکلات این روش این است که وقتی لعاب در هنگام پخت مذاب می شود، احتمال جاری شدن آن بیشتر است. این می‌تواند باعث افتادگی طرح ‌ها، نامشخص شدن در لبه‌ ها یا حتی محو شدن کامل در لعاب زیرین شود.

رنگ نقاشی روی سفال (تصویر 4)

  • رنگ آکریلیک یا لاک ناخن

وقتی یک قطعه سفالی نیازی به کاربردی بودن ندارد، دیگر محدود به استفاده از رنگ های مختلف برای رنگ آمیزی آن نیستید. هنرمندان می توانند از انواع رنگ های سنتی دیگر برای نقاشی روی سفال استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که اگر قطعه تمام شده خیس شود یا برای استفاده دائمی در فضای باز در نظر گرفته شود، آن زمان انتخاب نوع رنگ بسیار مهم است.

کلام آخر

در فروشگاه اینترنتی دفتردستک انواع متفاوتی از لوازم هنری مانند رنگ آکریلیک، رنگ روغن، گواش، آبرنگ، ماژیک نقاشی و مجموعه کاملی از انواع قلم مو و پالت رنگ از برندهای جهانی و محبوب موجود است.

با توجه به توضیحات داده شده در بالا شما می توانید بهترین ابزار هنری را با قیمت مناسب از دفتر دستک خریداری نمایید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی