معرفی و آموزش 19 تکنیک نقاشی با آبرنگ

معرفی و آموزش 19 تکنیک نقاشی با آبرنگ

روان بودن و شفافیت دو ویژگی خارق ‌العاده آبرنگ است که هم حرفه ‌ای‌ ها و هم تازه ‌کارها آن را دوست دارند. اگر چه کار کردن با آبرنگ دشوار است، اما به وسیله آبرنگ میتوان عمق و بافت بی نظیری را در نقاشی اجرا نمود به گونه ای که با هیچ ابزار نقاشی دیگری نمی توان اجرا کرد. یادگیری تکنیک نقاشی با آبرنگ تنها راه برای اجرای انواع بافت و حجم دهی در نقاشی شما است.

دنیای شگفت انگیز نقاشی با آبرنگ پر از رنگ، درام و تکنیک های اجرایی متعدد است. اگر بتوانید بر این هنر دشوار مسلط شوید، می ‌توانید برخی از خیره ‌کننده‌ ترین آثار هنری را خلق نمایید.

تکنیک نقاشی با آبرنگ

روان بودن و شفافیت دو ویژگی خارق ‌العاده آبرنگ است که هم حرفه ‌ای‌ ها و هم تازه ‌کارها آن را دوست دارند. اگر چه کار کردن با آبرنگ دشوار است، اما به وسیله آبرنگ میتوان عمق و بافت بی نظیری را در نقاشی اجرا نمود به گونه ای که با هیچ ابزار نقاشی دیگری نمی توان اجرا کرد. یادگیری تکنیک نقاشی با آبرنگ تنها راه برای اجرای انواع بافت و حجم دهی در نقاشی شما است. یادگیری تکنیک های ضروری آبرنگ به شما کمک می کند اثر نقاشی خود را به زیبا خلق نمایید.

به یاد داشته باشید که مهارت های نقاشی با آبرنگ نیاز به تلاش زیادی برای تسلط دارد. امیدواریم با خواندن این مقاله به شما کمک کنیم.

تکنیک پاشیدن رنگ

در این روش نقاشان برای ایجاد اثرات مختلف مانند ایجاد تراکم و یا پراکندگی در تصویر، رنگ ها را بسیار رقیق می کنند و به وسیله ابزاری مانند فن برقی و با مکانیسم ایجاد فشار هوا، رنگ را بر روی سطح کار پخش می کنند. استفاده از این تکنیک به شما در داشتن اثری خلاقانه کمک می کند. یک روش دیگر برای پخش کردن رنگ بر روی کاغذ استفاده از قلم مو رنگی است به این صورت که شما تنها باید قلم مو را بین انگشتان شست و وسط خود نگه دارید و با استفاده از انگشت اشاره، موهای قلم مو را به عقب بکشید و اجازه دهید به جلو پرتاب شوند. این روش کمی غیرقابل پیش بینی است، اما می تواند نتایج بسیار جالبی به همراه داشته باشد، بنابراین ارزش آزمایش کردن را دارد.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 1)

تکنیک رنگ آمیزی یکنواخت

شستشوی یکنواخت یک تکنیک پایه آبرنگ است که تقریباً هر بار که یک نقاشی جدید را شروع می کنید از آن استفاده خواهید کرد. معمولاً زمانی از آن استفاده می کنید که نیاز دارید سطح وسیعی از کاغذ خود را با رنگ بپوشانید. برای استفاده از این روش به طور معمول از قلم موهای نرم و تخت استفاده میکنند. این تکنیک علاوه بر ساده بودن، نیاز به دقت بالایی برای پخش کردن رنگ به صورت یکنواخت و بدون نقص بر روی کاغذ دارد. به طور مثال از این روش می توان برای خلق پس زمینه آسمان نیز استفاده کرد.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 2)

تکنیک خیس در خیس

این تکنیک شامل نقاشی روی سطح خیس با رنگ مرطوب است. کاغذ را با آب مرطوب می ‌کنید و سپس رنگ ها را بر روی سطح قرار می دهید؛ خواهید دید رنگ به خودی خود پخش می شود. شاید این روش را به صورت اتفاقی انجام داده باشید!

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 3)

تکنیک خیس در خشک

این تکنیک پرکاربردترین تکنیک آبرنگ است که از رنگ مرطوب روی سطح خشک استفاده می کنند. در واقع تکنیک مرطوب روی خشک با رقیق کردن یک رنگدانه در آب و سپس اعمال آن رنگدانه به طور مستقیم بر روی کاغذ آبرنگ خشک استفاده می شود. با انجام این کار کنترل بیشتری بر محل توزیع رنگ خواهید داشت و رنگدانه به دلیل رقیق نبودن، شادابی خود را حفظ می کند و با افزودن لایه‌ هایی از رنگ مرطوب روی لایه‌ های خشک شده، می ‌توانید بافت‌ های بیشتری به نقاشی خود اضافه کنید. این تکنیک به ویژه هنگام نقاشی جزئیات دقیق و دورگیری های نقوش مفید است.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 4)

تکنیک خشک در خیس

یکی دیگر از روش های نقاشی با آبرنگ است که ابتدا سطح کاغذ را با آب مرطوب کرده و سپس رنگ ها را به صورت خشک بر روی کاغذ قرار می دهند. برای اینکار توصیه می شود از قلم موهای خشک و نرم استفاده کنید تا مانع از پخش شدن رنگ ها شوند. تفاوتی که با تکنیک خیس در خشک دارد، این است که خطوط و نقاط کشیده شده بر روی کاغذ دقت و نظم بیشتری دارند. با استفاده از این روش می توان اثرات مختلفی از جمله ایجاد سایه و نور در تصویر ایجاد کرد.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 5)

تکنیک خشک در خشک

نقاش از قلم مو خشک برای نقاشی روی کاغذ خشک استفاده می کند. رنگ به طور کامل سطح را نمی پوشاند و خطوط ناتمامی باقی می گذارد و بافت بیشتری ایجاد نماید. این تکنیک در درجه اول برای ایجاد جلوه مو و خز استفاده می شود. با این حال، این روش می‌ تواند برای برس‌ های شما کمی سخت باشد و توصیه می ‌شود از برس‌ هایی با موهای سفت مانند موی بز استفاده کنید. علاوه بر این، از کاغذهای بافت دار مانند کاغذ آبرنگ سرد و خشن برای جلوه بیشتر استفاده نمایید.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 6)

تکنیک الکل

یکی دیگر از روش های نقاشی با آبرنگ تکنیک الکل است که به ایجاد شفافیت و براق شدن اثر هنری شما کمک میکند. برای اجرای این تکنیک ابتدا طرح خود را با آبرنگ بر روی کاغذ پیاده کنید و سپس بعد از خشک شدن کامل طرح، محلول الکل را با نسبت یک به چهار آماده کنید. سپس محلول را با قطره چکان روی طرح خود بریزید و با اسفنج شروع به توزیع آن کنید. اینکار به شما در ایجاد شفافیت و براق شدن اثر کمک می کند. بعد از اعمال محلول الکل، می توانید مدتی صبر کنید تا نقاشی خشک شود و سپس با ایجاد لایه ای از روغن بر روی نقاشی از پاک شدن اثر در آینده جلوگیری کنید.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 7)

تکنیک اسپری کردن آب

این تکنیک یک روش خلاقانه برای ایجاد جلوه های گوناگون در نقاشی است و هنرمندان به منظور ایجاد مناظر خارق العاده مانند ایجاد جریان بخار آب، مه، باران، آبشار و یا تصاویر انتزاعی و ... از این روش استفاده می کنند. روش کار به این صورت است که شما می توانید تصویر و یا طرح مورد نظرتان را با آبرنگ رقیق شده بر روی سطح بکشید و آب را بر روی کاغذ اسپری کنید.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 8)

تکنیک حذف آبرنگ

گاهی اوقات لازم است که رنگ آبرنگ خود را از سطح کار پاک کنید. در حالی که نمی توانید کاغذ را به 100 درصد سفید برگردانید، می توانید رنگ را برای تصحیح یک اشتباه حذف کنید. برای اینکار تنها باید رنگ های قسمت مورد نظر را به وسیله برسی نرم و آغشته به آب حذف و یا بلند کنید. بگذارید فقط یک دقیقه بماند و سپس آب را با دستمال کاغذی پاک کنید. می بینید که رنگ به شکلی که در آن نقاشی کرده اید از سطح کار بلند می شود.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 9)

تکنیک خراشیدن رنگ

تکنیک خراشیدن رنگ در آبرنگ یکی از متداول ترین روش ها در نقاشی است که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. در این تکنیک با استفاده از قلم، مداد، پاک کن و یا هر ابزار دیگر مناسب برای اینکار می توانید رنگ را از روی کاغذ حذف کنید. تنها باید زمان کافی برای خشک شدن نقاشی داشته باشید. سپس با استفاده از ابزارهای گفته شده، قسمت هایی از رنگ آبرنگ را که بر روی کاغذ منتقل کرده اید، حذف نمایید. به این ترتیب اشکالی سفید رنگ روی کاغذ باقی می مانند.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 10)

تکنیک قلم مو خشک

یکی دیگر از تکنیک های نقاشی با آبرنگ است که در این روش برس خشک روی سطح کاغذ ناهموار کشیده می شود و رنگدانه ها روی سطح برجسته کاغذ می نشینند اما در قسمت فرورفته هیچ ردی از خود برجای نمیگذارند. این تکنیک گاهی اوقات به عنوان "خشک روی خشک" نیز شناخته می شود. این تکنیک یکی از زیبایی های نقاشی آبرنگ است! اشتباهات خوشحال کننده ای که توسط قلم مو خشک ایجاد می شود به کار شما عمق، بافت و جذابیت می بخشد. اما مطمئناً هر چه بیشتر آگاهانه از این تکنیک استفاده کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 11)

هر هنرمندی رویکرد کمی متفاوت برای تکنیک قلم مو خشک دارد؛ اما اصل کلی یکسان است. برای موفقیت آمیز بودن رنگ آمیزی با این روش، باید رطوبت قلم مو خود را کنترل کنید. اعمال مقدار صحیح فشار به سطح نیز یک نکته کلیدی است.

تکنیک آبرنگ با نمک

تکنیک نقاشی با آبرنگ همه چیز در مورد لایه بندی و بافت است. نمک می تواند بافت جالبی را با کمی تلاش ایجاد کند زیرا کریستال های نمک آب را جذب می کنند و الگویی منحصر به فرد در رنگدانه به جا می گذارند. این تکنیک آبرنگ برای افزودن بافت به سطوح طبیعی مانند سنگ یا پوست تنه درخت مفید است. با گذاشتن آبرنگ بر روی سطح کاغذ شروع کنید و سپس در حالی که رنگ هنوز خیس است، روی آن نمک بپاشید، بگذارید بماند تا کاملاً خشک شود و سپس به سادگی نمک را پاک کنید. تصویر بر جای مانده یک اثر هنری با بافتی خارق العاده است.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 12)

تکنیک مداد شمعی و آبرنگ

برای شروع این تکنیک ابتدا بهتر است مداد شمعی و آبرنگ با کیفیتی تهیه کنید، سپس تصمیم بگیرید که قصد کشیدن بر روی چه سطحی را دارید، شما برای این تکنیک مجاز هستید که بر روی کاغذ، بوم، چوب، پارچه، سفال و یا شیشه کار کنید. ابتدا با استفاده از مداد شمعی خطوط و الگوهای موردنظرتان را رسم کنید سپس با استفاده از رنگ های آبرنگ (رقیق شده)، تصویرتان را تکمیل نمایید؛ خواهید دید آبرنگ در قسمت های پشویده شده با مداد شمعی نفوذ نمی کند و همین مورد باعث ایجاد بافتی منحصربفرد در نقاشی می شود. استفاده از رنگ های رقیق به منظور داشتن تصویر طبیعی تر توصیه می شود.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 13)

تکنیک لعاب کاری در آبرنگ

یکی دیگر از روش های نقاشی با آبرنگ است که به شما امکان ایجاد تصویری خاص را می دهد. برای اینکار لازم است در ابتدا تصویر خود را بر روی کاغذ بکشید. در این قسمت بهتر است از رنگ های رقیق شده استفاده کنید، سپس با استفاده از تکنیک لعاب کاری رنگ های هر قسمت از تصویر را که نیاز دارید، پاک کنید تا در نهایت سفیدی کاغذ برجای بماند یا اینکه به گونه ای لعاب کاری کنید تا هاله ای از رنگ به صورت ناهمگون بر روی کاغذ باقی بماند. این قسمت بستگی به نوع کار شما دارد. برای استفاده از لعاب می توانید از ابزارهایی همچون برس و اسفنج استفاده کنید. همچنین توجه کنید که استفاده از ترکیب رنگی درست به جلوه هر چه بیشتر نقاشی شما کمک می کند.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 14)

تکنیک مشما در آبرنگ

این تکنیک به این گونه عمل می کند که قسمت هایی از تصویر را که نمی خواهید رنگ بگیرد؛ به وسیله مشما می پوشانید و سپس بعد از به اتمام رسیدن کار رنگ آمیزی و خشک شدن تصویر، پوشش را برمی دارید.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 15)

تکنیک چسب میسکیت

استفاده از تکنیک چسب میسکیت یکی دیگر از روش های پوشاندن تصویر و در امان بودن از رنگ آبرنگ است که به صورت حرفه ای در میان هنرمندان شهرت دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است. به این صورت است که چسب را بر روی تصویری که نمی خواهید رنگ بگیرید میچسبانید و بعد از خشک شدن به آرامی آن را برمی دارید.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 16)

تکنیک نوار چسب

می توانید از نوار چسب برای پوشاندن قسمت هایی که می خواهید تمیز و سفید نگه دارید استفاده کنید. این تکنیک آبرنگ برای لبه های سخت که شامل ماشین آلات یا معماری هستند مفید است. فقط نوار را در جایی که دوست دارید کاغذ سفید بماند، بگذارید. از نواری استفاده کنید که کاغذ شما را پاره نکند. دور و اطراف نوار را رنگ کنید. هنگامی که رنگ شما خشک شد، نوار را به آرامی بردارید؛ در اینجا باید یک خط صاف و تمیز داشته باشید.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 17)

تکنیک اسفنج

یکی دیگر از ابزار مفید خانگی که می توانید در تکنیک آبرنگ استفاده کنید اسفنج است. به سادگی رنگدانه خود را در یک ظرف یا سینی کوچک مخلوط کنید، اسفنج را در رنگ فرو کنید و روی کاغذ خود بکشید. شما می توانید رطوبت رنگ خود را تغییر دهید و به بافت های مختلفی برسید. اسفنج خشک تر برای ایجاد بافت گیاهی یا پوست فلس دار مناسب است، در حالی که یک اسفنج مرطوب ممکن است برای مناظر آبی یا ابرها مناسب تر باشد.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 18)

تکنیک استفاده از مهر در آبرنگ

مهم ترین نکته در انتخاب مهر در آبرنگ، انتخاب صحیح آن است و این که بدانید در هر نقاشی باید کدام الگو را انتخاب کنید. در این روش با استفاده از مهرهای انتخاب شده، بخش هایی از طرح خود را پوشش دهید. سپس با استفاده از آبرنگ رنگ مورد نظر خود را در طرح اعمال کنید و مدت زمانی را برای خشک شدن به آن اختصاص دهید سپس با دقت مهرها را بردارید. همچنین استفاده از مهر در آبرنگ برای نقاشان حرفه ای می تواند به عنوان یک روش سریع و مؤثر برای ایجاد طرح های هنری باشد.

روش های نقاشی با آبرنگ (تصویر 19)

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی