معرفی مداد آبرنگی و کاربرد های آن

معرفی مداد آبرنگی و کاربرد های آن

مداد آبرنگی وسیله ای منحصر بفرد و بسیار جذاب برای خلق آثار هنری با چند تکنیک بشمار می رود. کاربرد مداد آبرنگی برای ادغام تکنیک طراحی با نقاشی نتیجه ای درخشان در بر دارد؛ به گونه ای که هیچ وسیله ی دیگری قادر به تکرار آن نیست. مدادهای آبرنگی شبیه مداد رنگی هستند اما با اضافه کردن آب جلوه ای متفاوت به اثر شما می دهند. این به دلیل آن است که رنگدانه مداد رنگی توسط یک چسب مومی یا روغنی نگه داشته می شود، در حالی که مدادهای آبرنگی دارای چسب محلول در آب هستند.

مداد آبرنگی وسیله ای منحصر بفرد و بسیار جذاب برای خلق آثار هنری با چند تکنیک بشمار می رود. کاربرد مداد آبرنگی برای ادغام تکنیک طراحی با نقاشی نتیجه ای درخشان در بر دارد؛ به گونه ای که هیچ وسیله ی دیگری قادر به تکرار آن نیست.

مدادهای آبرنگی شبیه مداد رنگی هستند اما با اضافه کردن آب جلوه ای متفاوت به اثر شما می دهند. این به دلیل آن است که رنگدانه مداد رنگی توسط یک چسب مومی یا روغنی نگه داشته می شود، در حالی که مدادهای آبرنگی دارای چسب محلول در آب هستند.

برای اطلاع از قیمت مداد رنگی در انواع و برندهای مختلف از مداد رنگی فابرکاستل و مداد رنگی آریا  بر روی لینک کلیک کنید. 

مداد آبرنگی چیست (تصویر 1)


جهت آموزش نقاشی با آبرنگ برای کودکان بر روی این لینک کلیک کنید. 


این ابزار هنری جذب در یک بدنه چوبی محصور شده است، از این رو میتوان به راحتی آن را تراشید و با آن جزئیات ریز و دقیق را طراحی کرد، که این یک مزیت نسبت به قلم مو بشمار می رود.

مداد آبرنگی چیست؟

مداد آبرنگی چیست (تصویر 2)

 

برای آنکه بدانیم مداد آبرنگی چیست در این قسمت از مقاله توضیحاتی در این خصوص ارائه می شود. مداد آبرنگی یک وسیله ترکیبی فوق العاده است که با آن می توان تکنیک طراحی را با نقاشی ترکیب نمود. این محصول اساساً مداد رنگی محسوب میشود که حاوی رنگدانه های محلول در آب است نه رنگدانه هایی که با چسب های موم یا روغن چسبانده شده اند. نحوه استفاده از مداد آبرنگی به این شکل است که بعد از اینکه نقاشی خود را روی کاغذ کشیدید، خطوط و نواحی رنگی را می توان با یک قلم مو آغشته به آب فعال نمود و نتیجه به دست آمده شبیه یک نقاشی آبرنگ خواهد بود!

کاربردهای مداد آبرنگی

مداد آبرنگی چیست (تصویر 3)


صفر تا صد آموزش نقاشی با رنگ روغن را در این مطلب آموزش ببینید.


دنیای مداد آبرنگی سراسر جادویی است، این مدادها ممکن است در نگاه اول شبیه مداد رنگی معمولی به نظر برسند، اما جادو زمانی اتفاق می افتد که کمی آب به نقاشی خود اضافه کنید و شما در کسری از ثانیه متوجه زیبایی اثر هنری خود شوید.

استفاده از مداد آبرنگی به شما کمک میکند که به تازه های زیادی از دنیای نقاشی دست پیدا کنید. اما بهتر است در این قسمت با سه مزیت اصلی آن آشنا شوید.

  • کنترل (Control): برای اکثر مردم، کنترل مداد ساده تر از کنترل قلم مو است. آنها همچنین از آب کمتری استفاده می کنند که یکی از غیرقابل پیش بینی ترین جنبه های آبرنگ است. اگر کنترل بیشتری روی آب داشته باشید، می توانید رنگدانه های صفحه را بهتر تنظیم کنید.
  • جزئیات (Detail): همچنین می توانید جزئیات بیشتری را با مداد اضافه نمایید. نوک تیز مداد آبرنگی به شما کمک می‌ کند تا اطلاعات بصری بیشتری نسبت به نقطه انعطاف ‌پذیر قلم‌ مو بگذارید. اگر می خواهید یک خط چین دار داشته باشید، حتی نیازی به اضافه کردن آب ندارید.
  • راحتی ((Convenience: مدادهای آبرنگی برای شما رنگ آمیزی را آسان تر می کنند. برخلاف رنگ ها، تنها چیزی که برای ایجاد یک نقاشی زیبا نیاز دارید، مدادهای آبرنگی با رنگ های مورد علاقه خود، یک قلم مو و مقدار کمی آب است.

نحوه استفاده از مداد آبرنگی چگونه است

مداد آبرنگی چیست (تصویر 4)

در ابتدا بهتر است با استفاده از مداد یک طرح ساده مطابق شکل بالا روی کاغذ بکشید. تنها به این نکته توجه کنید که خطوط رسم شده بدون سایه باشد.

مداد آبرنگی چیست (تصویر 5)


صفر تا صد آموزش نقاشی با گواش را در این مطلب آموزش ببینید.


ابتدا به پس زمینه می پردازیم و سپس به گل آفتابگردان می پردازیم. از آنجایی که گلبرگ های آفتابگردان زرد هستند، پس زمینه متضاد را ایجاد می کنیم که بیشتر از رنگ های بنفش تشکیل شده است. رنگ بنفش مکمل رنگ زرد است، بنابراین این رنگ باید کنتراست بالایی داشته باشد. برای افزودن کمی تنوع و علاقه، چند رنگ آبی و قرمز را نیز اضافه می کنیم.

سپس می ‌توانیم رنگ‌ های پس‌ زمینه را با استفاده از یک قلم مو بزرگ پر از آب فعال کنیم. با این کار، رنگ ها ترکیب می شوند و بافتی همانند آبرنگ ایجاد می شود.

مداد آبرنگی چیست (تصویر 6)

پس از تکمیل پس زمینه، به قسمت های مرکزی گل آفتابگردان می پردازیم. اگرچه این نواحی نسبتاً تاریک هستند، اما مطمئناً در اینجا مقداری رنگ اضافه خواهیم کرد. با صبر و حوصله یک سری رنگ از جمله زرشکی (قرمز)، قهوه ای اخرایی (زرد مایل به قهوه ای) و راش مسی (قهوه ای) را لایه بندی می کنیم که با کمی اضافه کردن با آب میتوان آن ها را فعال کرد. هنگامی که لایه اول خشک شد، یک دور اضافی از این رنگ ها را اعمال می کنیم و آبی پروس (آبی تیره) و مشکی عاج را اضافه می نماییم.

مداد آبرنگی چیست (تصویر 7)

هنگامی که تمام بخش های مرکزی گل ها رنگ آمیزی شد، نوبت به گلبرگ ها می رسد. سه رنگ زرد برای کاربردهای پایه استفاده می شود: زرد لیمویی، زرد کادمیوم و قهوه ای طلایی. زرد لیمویی در مکان ‌هایی اعمال می‌ شود که روشن تر هستند، در حالی که زرد کادمیوم به عنوان رنگ میانی عمل می ‌کند. قهوه ای طلایی برای مکان های تیره تر استفاده می شود.

رنگ نارنجی برای مناطقی با تیرگی متوسط اعمال می شود. بنفش ممکن است انتخاب عجیبی به نظر برسد، اما از آنجایی که مکمل رنگ زرد است، سایه طبیعی تری ایجاد می کند. پس از اعمال دور دوم رنگ ها، آنها با آب فعال می شوند.

مداد آبرنگی چیست (تصویر 8)

پس از پرداختن به هر یک از گلبرگ‌ های گل‌ های آفتابگردان، ساقه‌ ها و برگ‌ ها را توسعه می‌ دهیم. باز هم، ما از یک ترکیب اصلی رنگ برای این کار استفاده خواهیم کرد.

مداد آبرنگی چیست (تصویر 9)

پس از پیاده سازی این رنگ ها، می بینیم که برای افزایش کنتراست در نقاشی باید مقداری از سایه ها را تیره کنیم. با احتیاط، کمی رنگ سیاه عاج در مناطق سایه اضافه میکنیم.

اکنون نقاشی ما از گل های آفتابگردان با مداد آبرنگی اکنون کامل شده است.

مداد آبرنگی چیست (تصویر 10)

تفاوت مدادرنگی با مداد آبرنگی

علیرغم شباهت های زیاد، تفاوت های زیادی وجود دارد که مداد آبرنگی را از مداد رنگی معمولی متمایز می نماید. در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

- مداد آبرنگی با رنگدانه های محلول در آب ساخته می شوند، در حالی که مداد رنگی با رنگدانه ای ساخته می شوند که توسط موم یا روغن به هم متصل شده اند.

- مداد آبرنگی رنگ های ملایم تری ارائه می دهد، در حالی که رنگ هایی که با مداد رنگی به دست می آورید بسیار اشباع تر و پر جنب و جوش تر هستند.

- رنگدانه مداد آبرنگی برای فعال شدن با آب طراحی شده اند، در حالی که مداد رنگی به صورت خشک استفاده می شود.

- برای ترکیب رنگ با مداد رنگی باید آن را بصورت خشک استفاده نمایید، در حالی که بیشتر مدادهای آبرنگی قبل از اینکه بتوانید آنها را ترکیب کنید باید با آب فعال شوند.

تفاوت مداد آبرنگی با آبرنگ

مداد آبرنگی چیست (تصویر 11)

 

مداد آبرنگی و آبرنگ هر دو ابزارهای عالی برای نقاشی هستند. هر دو طیف وسیعی از فرصت‌ ها را برای دستیابی به جلوه ‌های مختلف در یک اثر هنری ارائه می‌ دهند و استفاده از آنها فوق‌ العاده رضایت بخش است. همانطور که میدانید مداد آبرنگی در مقابل آبرنگ تجربیات کاملاً متفاوتی را برای هنرمند به ارمغان می آورد. شما از آنها به روش های مختلف استفاده می کنید، اگرچه هر دو محلول در آب هستند اما اثر نهایی می تواند کاملاٌ متفاوت باشد.

هنگام استفاده از آبرنگ، هنرمند کنترل کمتری بر جریان آب و رنگدانه دارد و بنابراین اغلب سطح بالاتری از مهارت برای ایجاد یک اثر هنری لازم است. به طوریکه بسیاری از هنرمندان برجسته همیشه از آبرنگ به عنوان دشوارترین وسیله نقاشی یاد می کنند.

شما باید به نحوه کنترل خونریزی رنگ خود روی کاغذ مسلط باشید. "خونریزی" اصطلاحی است که برای توصیف چگونگی جریان و حرکت رنگدانه رنگ در آب و قرار گرفتن روی سطح استفاده می شود.

با این حال، این بدان معنا نیست که مداد آبرنگی نسبت به آبرنگ تخصصی یا کمتر "حرفه‌ای" است، اما به نظر می ‌رسد کنترل بیشتری روی جریان رنگ در کار با مداد آبرنگی وجود دارد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی