آموزش نقاشی با گواش

آموزش نقاشی با گواش

رنگ گواش ترکیبی از رنگدانه های طبیعی یا مصنوعی، آب و صمغ عربی است که به عنوان ماده اتصال دهنده برای نگه داشتن رنگ عمل می کند. گواش همانند آبرنگ و اکریلیک تکنیکی است که حلال آن آب است. رنگی است با قدرت پوشانندگی بسیار بالا و یکپارچه، همچنین دارای قابلیت همپوشانی رنگها. اما محبوبیت تکنیک گواش به اندازه سایر موارد مانند آبرنگ یا اکریلیک نیست و بطور معمول یک تکنیک مکمل در کنار دیگر تکنیک ها در نقاشی است. گواش را اغلب با عنوان "آبرنگ مات" یا "رنگ پوستر" نیز می شناسند. گواش و آبرنگ از مواد اولیه یکسانی ساخته شده اند ، اما میزان مواد بکار رفته و چگونگی ترکیب آنها در تولید هر کدام متفاوت است. بطور مثال آبرنگ حاوی رنگدانه هایی است که اندازه ذرات آن بسیار کم است، بنابراین رنگ می تواند به اندازه کافی نازک پخش شود تا تقریباً شفاف باشد. از طرف دیگر گواش ذرات بزرگتری دارد بنابراین بعد از خشک شدن سنگین تر، متراکم تر و مات به نظر می رسد.

نقاشی با گواش

رنگ گواش ترکیبی از رنگدانه های طبیعی یا مصنوعی، آب و صمغ عربی است که به عنوان ماده اتصال دهنده برای نگه داشتن رنگ عمل می کند. گواش همانند آبرنگ و اکریلیک تکنیکی است که حلال آن آب است. رنگی است با قدرت پوشانندگی بسیار بالا و یکپارچه، همچنین دارای قابلیت همپوشانی رنگها. اما محبوبیت تکنیک گواش به اندازه سایر موارد مانند آبرنگ یا اکریلیک نیست و بطور معمول یک تکنیک مکمل در کنار دیگر تکنیک ها در نقاشی است. گواش را اغلب با عنوان "آبرنگ مات" یا "رنگ پوستر" نیز می شناسند.

گواش و آبرنگ از مواد اولیه یکسانی ساخته شده اند ، اما میزان مواد بکار رفته و چگونگی ترکیب آنها در تولید هر کدام متفاوت است. بطور مثال آبرنگ حاوی رنگدانه هایی است که اندازه ذرات آن بسیار کم است، بنابراین رنگ می تواند به اندازه کافی نازک پخش شود تا تقریباً شفاف باشد. از طرف دیگر گواش ذرات بزرگتری دارد بنابراین بعد از خشک شدن سنگین تر، متراکم تر و مات به نظر می رسد.

در آموزش نقاشی با گواش بهتر است این نکته یادآور شود که کنترل رنگ گواش بر روی مقواهای بافت دار بهتر است چرا که پس از خشک شدن رنگ، سطح آغشته به آن تاب کمتری بر می دارد. باید دقت داشت که رنگ گواش را نمی توان بصورت لایه خیلی ضخیم بر روی سطح مقوا استفاده نمود چرا که پس از خشک شدن دچار ترک می شود!

وسایل لازم برای نقاشی با گواش

برای آموزش نقاشی با رنگ گواش به چند ابزار ساده از قبیل رنگ گواش، قلم مو، کاغذ و یک پالت رنگ جهت ترکیب رنگ ها نیاز است.

- رنگ گواش: مارک های زیادی از رنگ گواش موجود است. بهتر است ابتدا با 3 رنگ اصلی به علاوه رنگ سیاه و سفید شروع کنید چرا که طیف وسیعی از رنگ ها را می توانید بسازید! رنگ گواش قابلیت ترکیب پذیری بالایی دارد و شما می توانید به راحتی رنگ های خانواده گرم و سرد را در طیف های متنوعی خلق نمایید. در آموزش نقاشی با رنگ گواش برای کودکان این امر سبب آشنایی کودک با چرخه رنگ شده و باعث رشد خلاقیت در آنها می شود.

- قلم مو: قلم مو مناسب رنگ گواش همان قلم مو آبرنگ است. این قلم موها با ضخامت های متنوع و با نوک های گرد و تخت تهیه شده از الیاف طبیعی یا مصنوعی شماره گذاری شده اند. لازم است قبل از استفاده قلم مو خود را با آب مرطوب نمایید تا بتوانید رنگ را به راحتی روی کاغذ جابجا کنید.

- مقوا یا بوم: رنگ گواش روی مقوا بافت دار آبرنگ به خوبی عمل می کند، اما می توانید از بوم نقاشی نیز استفاده نمایید. برخی از مربیان هنر برای آزادی عمل بیشتر هنرجویان خود آموزش نقاشی با گواش روی بوم را انجام می دهند هر چند که بوم برای رنگ اکریلیک مناسب تر است.

- پالت رنگ: برای ترکیب رنگ های گواش و خلق طیف متنوعی از رنگ ها به یک ظرف مخصوص مخلوط کردن رنگ نیاز دارید. پالت رنگ مخصوص گواش معمولا از پلاستیک سفید تولید می شود که دارای خانه هایی به شکل دایره، مربع یا مستطیل است تا بتوانید در هر خانه رنگ مورد نظرتان را خلق نمایید.

پالت رنگ گواش

علاوه بر این ابزار به یک ظرف آب و کمی پارچه نخی یا حوله ای و یا دستمال کاغذی جهت شست و شوی قلم مو و خشک نمودن آن نیاز خواهید داشت.

در فروشگاه دفتر دستک کلیه ابزار با کیفیت از مبتدی تا حرفه ای عرضه گردیده است. از جمله رنگ گواش پریمو (Primo)، فابر کاستل (Faber-Castell)، استدلر (Steadtler) بصورت حرفه ای و برای افراد مبتدی رنگ گواش آرت لاین (Artline) و آریا (Arya). دفتر نقاشی حرفه ای بُن (Basenotes) مناسب کار با گواش، آبرنگ، اکریلیک و رنگ روغن در دو اندازه عرضه گردیده است، همچنین پالت رنگ پریمو (Primo) در اشکال و اندازه های متنوع انتخابی مناسب و بسیار کاربردی خواهد بود.

حال شما آماده نقاشی کردن هستید!


خرید انواع گواش با قیمت مناسب در دفتر دستک


آماده کردن محیط کار مناسب

قبل شروع نقاشی با گواش بهتر است فضای مناسبی را آماده نمایید. یک میز کار برای قرار دادن ابزار کار خود بر روی آن به همراه یک عدد زیر دستی یا همان تخته شاسی که بتوانید مقوا نقاشی را بر روی آن نصب نمایید. بهتر است کلیه ابزار کار خود شامل ظرف یا تیوپ های رنگ، قلم مو، پالت رنگ، ظرف شست و شوی قلم مو و پارچه یا دستمال کاغذی را بر روی میز کار منتقل نمایید. ظرف آب و پالت رنگ را در فضایی مناسب بر روی سطح میز بگذارید تا از افتادن احتمالی آن پیشگیری شود.

برای آن که سطح میز کار آغشته به رنگ نشود بهتر است با روزنامه و یا پارچه آن را بپوشانید. دقت کنید میز کار خود را در فضایی روشن با منبع نور مناسب قرار دهید.

نقاشی با گواش

مراحل نقاشی با گواش

ابتدا مقداری از رنگ های گواش مورد نظرتان را با استفاده از قلم مو به خانه های پالت منتقل نمایید. با افزودن آب به رنگ آزمایش کنید. توجه نمایید که چگونه مات بودن رنگ با افزودن آب تحت تأثیر قرار می گیرد! هنگام مخلوط کردن آب و گواش بر روی پالت همیشه با گواش شروع کنید سپس با قلم مو خود آب را کم کم اضافه و رنگ را به تدریج رقیق نمایید.

آموزش نقاشی با رنگ گواش

به آنچه می خواهید نقاشی کنید فکر کرده و رنگ ها را در پالت ترکیب کرده و رنگ هایی را که برای نقاشی خود نیاز دارید بسازید. همیشه قبل از تغییر رنگ، قلم مو خود را با چرخاندن در آب تمیز کنید تا رنگ های گواش کثیف و کدر نشوند. شما می توانید با استفاده از 3 رنگ اصلی قرمز، آبی، زرد و رنگ های سفید و سیاه تمام رنگ های مورد نیاز خود را بسازید!

طرح مورد نظر خود با استفاده از مداد طراحی و بصورت کمرنگ بر روی سطح مقوا یا بوم رسم کنید. این موضوع باعث می شود تا قبل از شروع رنگ آمیزی، طرح کلی ایده خود را مشاهده نمایید و در صورت نیاز اصلاحات مورد نظر را انجام دهید.

 

 آموزش نقاشی با گواش روی کاغذ

 

مناطق سفید را با پاستل روغنی سفید رنگ کنید. قبل از افزودن رنگ به طرح خود، ابتدا از یک پاستل سفید برای رنگ آمیزی هر قسمت از طرح خود که می خواهید سفید باقی بماند استفاده کنید. از آنجا که روغن به طور طبیعی آب را منحرف می کند، رنگ گواش به قسمت هایی که با پاستل روغنی سفید پوشانده شده است نفوذ نمی کند! رنگ آمیزی با پاستل روغنی سفید تنها راه داشتن رنگ سفید در طرح شما نیست. همچنین می توانید از رنگ سفید گواش برای افزودن قسمت هایی با رنگ سفید استفاده نمایید. با این حال اگر یک طرح ظریف را نقاشی می کنید ممکن است نخواهید یک لایه سنگین از رنگ سفید به نقاشی خود اضافه کنید. به همین دلیل برخی ترجیح می دهند به جای گواش سفید از پاستل روغنی سفید استفاده نمایند.

آموزش نقاشی با گواش روی مقوا

دقت کنید از رنگ گواش مستقیم بر روی مقوا استفاده نکنید! گواش را به همراه چند قطره آب در پالت رنگ رقیق تر کنید تا بر روی مقوا راحتتر حرکت کند. درست است که گواش خاصیت همپوشانی بالایی دارد اما توجه داشته باشید لایه های غلیظ و سنگینی از رنگ را استفاده نکنید چرا که گواش وقتی خیلی ضخیم بر روی سطح استفاده شود ترک میخورد! مهم است که بگذارید لایه های شما قبل از بکاربردن رنگی دیگر بر روی آن کاملاً خشک شود. اگر شروع به رنگ آمیزی بر روی یک لایه مرطوب کنید رنگ ها به گونه ای می چرخند و مخلوط می شوند که کنترل آن بسیار سخت است!

آموزش نقاشی با رنگ گواش برای کودکان

با استفاده از سایه زدن به طرح خود بعد و حجم دهید. هنگام نقاشی با گواش روش های مختلفی برای سایه زدن وجود دارد. از آنجا که گواش خیلی سریع خشک می شود نمی توان مانند زمان نقاشی با رنگ روغن رنگ ها را بر روی سطح بوم ترکیب کرد! یکی از راه هایی که می توانید با گواش سایه بزنید این است که با یکسری خطوط در کنار یکدیگر فضاهای تاریک و روشن را مشخص کرده و بر مبنای آن رنگ آمیزی را از رنگ روشن تا رنگ تیره انجام دهید.

آموزش نقاشی با گواش روی بوم

در پایان کار نقاشی با گواش روی کار خود لاک محافظ و یا اسپری فیکساتیو نزنید چرا که باعث تیره شدن رنگ ها می شود و درخشان بودن آنها را از بین می برد! بهتر است اگر از نقاشی خود راضی هستید آن برای محافظت آن را با قاب شیشه ای بپوشانید.

نکات نقاشی با گواش

مهمترین نکات نقاشی با گواش

در آموزش نقاشی با گواش لازم است به چند نکته توجه داشته باشید:

- گواش را به عنوان آبرنگ در نظر نگیرید

رایج ترین اشتباهی این است که افراد مبتدی که برای اولین بار از گواش استفاده می کنند از آن به عنوان آبرنگ استفاده می کنند! مات بودن از ویژگی های اصلی گواش است، بنابراین برای بدست آوردن این مات بودن باید از مقدار مناسب آب استفاده کرد. مقدار زیاد آب باعث می شود که مانند آبرنگ به نظر برسد و آب کم نیز می تواند منجر به ترک خوردن سطح رنگ شود. زمانی که رنگ گواش غلظتی خامه ای دارد برای رنگ آمیزی مناسب و ایده آل است.

- نمودارها و نمونه های رنگی را برای همه رنگ های خود انجام دهید

آسان است که هیجان زده شوید و می خواهید رنگ گواش خود را مستقیم از پالت به مقوا و یا بوم منتقل کنید، اما ایجاد نمودارهای رنگی از قبل به نفع شما خواهد بود چرا که باعث می شود در رنگ و در نهایت در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

رنگ های خود را قبل از استفاده بر روی صفحه ای کوچک آزمایش کنید. نمودارهایی از رنگهای آمیخته با سفید و سیاه که طیف های گسترده ای میتواند داشته باشد به این صورت شما رنگ مورد نظر خود را در مقیاسی کوچک می سازید و پس از اینکه مورد تأییدتان قرار گرفت آن را در اندازه دلخواه به تناسب خواهید ساخت. رنگ گواش گران است بنابراین آزمایش رنگ ها به شما کمک می کند تا برای کارهای آینده برنامه ریزی کنید، زیرا شما می دانید که چگونه رنگ مورد نظر خود را بسازید.

- قلم مو با الیاف مصنوعی انتخاب کنید

قلم مو با الیاف مصنوعی در مقایسه با قلم مو با الیاف طبیعی برای رنگ آمیزی گواش بهتر عمل می کند. ظرفیت نگهداری آب در قلم مو با الیاف مصنوعی کمتر از قلم مو با الیاف طبیعی است در نتیجه شما امکان این را دارید تا میزان آبی که به رنگ وارد می شود را بهتر کنترل کنید.

- با مقیاس کوچک شروع کنید

نقاشان حرفه ای توصیه می کنند که با یک پروژه کوچک و آسان و پالت رنگ محدود برای اولین نقاشی با تکنیک گواش شروع کنید. با استفاده از 3 تا 5 رنگ می توانید برای شروع می توانید آنها را کنترل کرده و از کدر شدن رنگ ها جلوگیری کنید.

- به لایه های رنگ فرصت خشک شدن بدهید

هنگام کار با چندین لایه رنگ گواش مطمئن شوید که لایه های زیرین کاملاً خشک شده اند. این نکته بسیار مهم است چرا که گواش به راحتی با آب دوباره فعال می شود. چنانچه رنگ را بر روی رنگ پایه ای که هنوز مرطوب است قرار دهید رنگ ها کدر می شوند.

- رنگ گواش  خشک شده قابلیت فعال شدن دارد

شما می توانید با مقداری گلیسیرین و آب رنگ گواش خشک شده در ظرف را دوباره فعال نمایید. در این مورد باید به مقدار آن توجه نمایید.

- محافظت از اثر خود را فراموش نکنید

بهترین محافظ برای نگهداری اثر شما تهیه یک قاب شیشه ای زیبا است بدون آنکه قصد این را داشته باشید که اثر خود را به نمایش بگذارید!

کلام آخر

یکی از لوازم تحریر هایی که کودکان و نوجوانان به آن نیاز دارند گواش است. برندهای متفاوتی انواع گواش را تولید می کنند که کیفیت آنها باهم متفاوت است. برای خرید آنلاین لوازم تحریر می توانید از سایت دفتردستک اقدام کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران
رومینا ارسال شده در ۲۸ آذر ۱۴۰۲

دورود من روی بوم با گواش نقاشی کردم برای اینک دراثر آب ریختن خراب نشه چه چیزیو پیشنهاد میکنید ک ازش استفاده کنم؟

مدیر سایت ارسال شده در ۲۹ آذر ۱۴۰۲

درود، رومینا عزیز بهترین گزینه برای این مورد استفاده از یک قاب شیشه ای هست

مبنو میرقریشی ارسال شده در ۱۵ آذر ۱۴۰۲

درود بسیار عالی بود من روی چوب خوشنویسی کردم وبا گواش رنگ برای اینکه در اثر ریختن آب خراب نشود اسپری جلا رو توصیه میفرمایید درغیر اینصورت چه باید انجام دهم قبلا از پاسخگوییتون سپاسگزارم

مدیر سایت ارسال شده در ۱۸ آذر ۱۴۰۲

درود اسپری جلا می تواند گزینه مناسبی باشد.