صفر تا صد آموزش نقاشی با رنگ روغن

صفر تا صد آموزش نقاشی با رنگ روغن

هنرمندان صدها سال است که با رنگ روغن نقاشی می ‌کنند و رنگ ‌های روغنی به دلیل تطبیق پذیری، کیفیت و رنگشان همچنان در سراسر جهان محبوب هستند. اگر تمایل دارید نقاشی با رنگ روغن را تجربه کنید با ما همراه شوید تا با نکات اولیه و اساسی در این رابطه آشنا شوید.

هنرمندان صدها سال است که با رنگ روغن نقاشی می ‌کنند و رنگ ‌های روغنی به دلیل تطبیق پذیری، کیفیت و رنگشان همچنان در سراسر جهان محبوب هستند. اگر تمایل دارید نقاشی با رنگ روغن را تجربه کنید با ما همراه شوید تا با نکات اولیه و اساسی در این رابطه آشنا شوید.

رنگ های روغنی دارای مزایای بیشماری نسبت به رنگ های آکریلیک و آبرنگ هستند. رنگ روغن به راحتی قابل تغییر و ترکیب پذیری است. در هنگام استفاده از رنگ روغن شما می توانید یک رنگ اشتباه را پاک نمایید و رنگ جدید را دوباره به نقاشی خود اضافه کنید. با آکریلیک انجام این کار بسیار دشوارتر است زیرا آنها سریعتر خشک می شوند و با آبرنگ نیز همین مشکل را دارید.

 نقاشی با رنگ روغن


خرید و قیمت انواع رنگ روغن 


هنگام شروع نقاشی با رنگ روغن فقط با چند رنگ اصلی شروع کنید چرا که به شما این امکان را می دهد تا بیشتر با ترکیب رنگ ها آشنا شوید و به شما احساس خوبی از خلاقیت با استفاده از رنگ روغن می دهد. با رنگ‌ های اصلی به‌ علاوه سفید و سیاه شروع کنید و پس از تسلط به نقاشی کشیدن با رنگ روغن از رنگ ‌های متنوع رنگ روغن استفاده نمایید. همچنین سعی کنید مجموعه ای از قلم مو نقاشی را در اندازه و مدل های مختلف در کنار خود داشته باشید، در این صورت است که در صورت نیاز میتوانید از قلم مو مناسب برای خلق کیفیت های بصری مختلف استفاده نمایید. ایده خوبی است که در ابتدای کار با مجموعه ‌ای کوچک ‌تر شروع کنید. شما می توانید بر روی سطوح مختلف بوم، چوب، کاغذ نقاشی کنید اما هر کدام را که انتخاب کردید مهم است که نوعی پرایمر به نام gesso را روی سطح بمالید تا از نفوذ روغن به سطح جلوگیری شود و سطح را در برابر اسیدهای موجود در آن محافظت کند، همچنین دقت نمایید سطحی را انتخاب کنید که رنگ راحت تر به آن بچسبد. البته می‌ توانید از تخته یا بوم از قبل آماده شده استفاده کنید و اگر سطح صاف ‌تری را دوست دارید، یک یا دو لایه دیگر از gesso روی آن بمالید.

منظور از نقاشی با رنگ روغن چیست؟

رنگ ‌های روغنی از پودر رنگدانه و روغن ( معمولاً روغن بذر کتان) ساخته می‌ شوند. خشک شدن آنها بیشتر از سایر رنگ ها طول می کشد و در هنگام استفاده و تمیز کردن به مراقبت ویژه نیاز دارند. برخی از رنگ ‌های روغنی همچنین دارای افزودنی‌ هایی هستند که به حجیم ‌تر شدن (اغلب رنگ ‌های ارزان‌ تر) کمک می‌ کنند و همچنین دارای مواد افزودنی هستند تا آهسته‌ تر خشک شوند.

نقاشی کشیدن با رنگ روغن

وسایل مورد نیاز برای نقاشی با رنگ روغن

آموزش نقاشی با رنگ روغن روی بوم

برای شروع کار با رنگ روغن به لوازم زیر نیاز دارید:

- قلم مو با اندازه های متفاوت و ترجیحاً دارای موهایی طبیعی باشند.

- حلال (ترجیحاً بی بو) و یا روغن بذر کتان برای رقیق شدن رنگ

- بوم نقاشی و یا هر سطح دلخواه

- پالت رنگ

- کاردک (برای جابجایی رنگ ها)

- دستمال

- سه پایه


خرید و قیمت انواع پالت رنگ


آموزش اولیه نقاشی با رنگ روغن

آموزش نقاشی از طبیعت با رنگ روغن


خرید انواع قلم مو با قیمت عالی 


تسلط بر تکنیک های نقاشی رنگ روغن زمانی که برای اولین بار نقاشی را شروع می کنید بسیار سخت به نظر می رسد. البته منحنی یادگیری برای همه نوع نقاشی وجود دارد، اما نقاشی رنگ روغن می تواند به طور خاص طاقت فرسا به نظر برسد. خوشبختانه برخی از تکنیک‌ های ساده و کاربردی برای نقاشی رنگ روغن می ‌توانند این تجربه را آسان تر کنند و روند کار شما را دگرگون کرده و جان تازه ‌ای به کارتان ببخشند!

در این قسمت به شما ده تکنیک ضروری برای یادگیری نقاشی با رنگ روغن را آموزش می دهیم. امیدواریم با خواندن این مطالب به شما کمک شایانی کرده باشیم.

- قلم مو را به درستی در میان انگشتان خود نگه دارید (Hold the paintbrush correctly)

راه های زیادی برای در دست نگه داشتن قلم مو وجود دارد اما یکی از صحیح ترین روش ها این است که دسته قلم مو را مطابق تصویر زیر در عقب ترین حالت ممکن بگیرید و سعی کنید تا زاویه مستقیمی با سطح کاغذ داشته باشید. این تکنیک ممکن است در ابتدا در شما احساس ناراحتی ایجاد کند اما با این زاویه شما بیشترین میزان کنترل را بر روی قلم مو دارید و به شما این امکان را می‌ دهد با کل بازوی خود نه فقط با مچ دست نقاشی کنید.

نقاشی با رنگ روغن

- تسلط داشتن بر جهت در دست گرفتن قلم مو (Master your brush orientation)

هنگامی که در حال نقاشی کردن هستید تسلط به استفاده از هر دو سمت قلم مو بسیار مهم است. نیازی نیست که خود را محدود کنید به اینکه همیشه با استفاده از یک سمت قلم مو ضربات خود را روی سطح منتقل نمایید. هر قلم مو را می توانید به سمت خود بچرخانید تا خطوط یا ضربه های تیزتری ایجاد شود. یادگیری کنترل خطوط با جهت گیری قلم مو به شما کمک می کند سریعتر و با تطبیق پذیری بیشتری نقاشی کنید.

قلم مو رنگ روغن

- میزان فشار وارده به قلم مو را تغییر دهید (Vary the amount of pressure)

از فشار بیش از حد در هنگام کار با رنگ روغن جداً خودداری کنید. گاهی اوقات فشار بیش از اندازه میتواند باعث ایجاد آشفتگی در نقاشی شود. هرچه فشار شما بیشتر باشد، رنگ ‌های شما بیشتر با هم ترکیب می ‌شوند و برجستگی ‌هایی در کناره ‌های قلم مو ایجاد می‌ کنند.

آموزش نقاشی با رنگ روغن


بیشتر بخوانید: آموزش نقاشی با گواش روی کاغذ، مقوا و بوم 


- از محیط های رنگی با قدرت استفاده کنید (Harness the power of the painting medium)

نقاشی روغنی فقط مربوط به رنگ نیست. بخش مهمی از کنترل رنگ به استفاده شما از یک محیط رنگ آمیزی بر می گردد. افزودن مقدار زیادی مدیوم، رنگ شما را مانند شستشو دادن صاف و شفاف می کند در حالی که اضافه کردن مقدار کمی مدیوم به رنگ شما قوامی شبیه سس مایونز می دهد.

اصول نقاشی با رنگ روغن

- رنگ های خود را خالص نگه دارید (Keep your colours pure)

هنگام برداشتن رنگ توجه داشته باشید که قلم موی شما به قدری تمیز باشد که باعث ایجاد لکه بر روی رنگ اصلی نشود.

تکنیک نقاشی رنگ روغن

- در صورت امکان از مخلوط دو رنگ استفاده کنید (Use two-colour mixtures if possible)

تنها با داشتن یک رنگ ممکن است شما در هنگام انجام پروژه دچار دلزدگی شوید. اما داشتن دو مخلوط رنگی آبی و سفید باعث ایجاد شادابی و نشاط در کارتان می شود. با افزایش دانش رنگ و بهتر شدن در ترکیب کردن رنگ ها می توانید سریعتر و کارآمدتر رنگ آمیزی کنید و کار شما سودمند خواهد بود.

نقاشی چهره با رنگ روغن

- بیش از حد رنگ ها را ترکیب نکنید (Don't over-mix)

هنگامی که رنگ ها برای اولین بار با هم برخورد می کنند، ناهماهنگی های کوچکی در ترکیب ایجاد می شود که در واقع به افزایش وضوح و جذابیت رنگ شما کمک می کند. بنابراین، زمانی که رنگ ‌ها را برای ایجاد یک رنگ جدید ترکیب می‌ کنید، مهم است که مطمئن شوید قبل از اعمال ضربه آنها را تا حد لازم مخلوط کرده‌ اید. اگر دو رنگ را بیش از حد مخلوط کنید یک ترکیب جالب را به یک توده رنگ خسته کننده تبدیل خواهید کرد.

نقاشی رنگ روغن

- در هنگام استفاده از رنگ صرفه جویی نکنید (Don't skimp on paint)

گاهی اوقات شما به یک شستشوی ضعیف نیاز دارید. ما در مواقع دیگر برای رسیدن به اثر دلخواه خود به یک ضربه ضخیم نیاز داریم، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی از رنگ برای ایجاد نوع ضربه مورد نیاز خود استفاده می کنید. به قیمت از بین رفتن کیفیت در نقاشی خود از رنگ دریغ نکنید! اگر متوجه شدید که دائماً یک قلم مو را در اطراف پالت خود می چرخانید، احتمالاً زمان آن رسیده که دوباره ترکیب رنگی را درست کنید.

ابزار کار با رنگ روغن

- امتحان استفاده قلم مو مرطوب در مقابل خشک (Try wet-on-wet versus dry brush)

به یاد داشته باشید که می توانید مستقیماً روی یک سطح مرطوب رنگ کنید یا می توانید صبر کنید تا خشک شود و رنگ مرطوب بعدی را روی آن قرار دهید. زمانی که نقاشی شما مرطوب است، رنگ‌ها روی بوم به گونه ای ترکیب می‌شوند که برای ایجاد تغییر یا یک جلوه بصری خاص عالی است. نقاشی با قلم مو خشک به بافت خلق شده جلوه بیشتری به شما می دهد بطور مثال برای خلق بافت آجر یا خاک بسیار مناسب است.

نقاشی منظره با رنگ روغن


بیشتر بخوانید: صفر تا صد آموزش نقاشی با مدادشمعی برای کودکان 


- استفاده از کاردک را فراموش نکنید (Don't forget the palette knife)

اگر میخواهید نقاشی منحصر به فردی داشته باشید از کاردک برای خلق بافت خارق العاده استفاده نمایید. شما میتوانید با این وسیله طرح هایی را ایجاد کنید که با قلم مو غیر ممکن به نظر می رسد!

نقاشی رنگ روغن با کاردک


بیشتر بخوانید: آموزش قدم به قدم نقاشی با آبرنگ برای کودکان


اصولی که باید هنگام نقاشی با رنگ روغن رعایت کنید

توصیه اول: آموزش تکنیک نقاشی با رنگ روغن

برخی از مردم فکر می کنند نقاشی رنگ روغن برای مبتدیان دشوار است، اما زمانی که شما چند تکنیک اولیه و مهم را بدانید نقاشی با رنگ روغن برای شما ساده می شود. در واقع با در نظر گرفتن مشکلاتی از قبیل خشک شدن سریع آکریلیک و آبرنگ، بهترین گزینه برای آموزش مبتدیان استفاده از رنگ روغن است.

توصیه دوم: از حلال ها استفاده نکنید

یک تصور اشتباه وجود دارد که در زمان نقاشی با رنگ روغن باید از حلال های خطرناک استفاده کنید که ما در این قسمت به شما دو راهکار برای استفاده نکردن از این حلال ها پیشنهاد می کنیم.

  1. از رنگ های روغنی محلول در آب استفاده کنید.
  2. به جای استفاده از حلال از پاک کننده های غیر سمی مانند صابون استفاده کنید.

البته به این نکته توجه کنید که در واقع بهتر است رنگ روغن را با حلال ها مخلوط نکنید زیرا چسبندگی رنگ به سطح را ضعیف می کند.

توصیه سوم: برای شروع از رنگ های ارزان قیمت استفاده کنید

ساده شروع کنید و مهارت های خود را یک به یک افزایش دهید. باور کنید که در همان ابتدا به قلم موهای گران قیمت و بهترین کیفیت رنگ روغن نیاز ندارید! با بازی آزادانه با مواد ارزان قیمت، خیلی سریع تمامی مهارت ها را یاد خواهید گرفت. به این ترتیب نگران هدر رفتن رنگ نخواهید بود و این در نهایت برای یادگیری شما بسیار مهم تر است.

توصیه چهارم: با نقاشی های ساده شروع کنید

بهترین و سریع ترین راه برای مبتدیان استفاده از موضوعات و سوژه های نقاشی ساده و کوچک است. این شما را تشویق می کند تا تکنیک های مختلف را امتحان کنید و با رنگ ها بازی کنید تا با نحوه کار آنها آشنا شوید. شما می توانید چند بوم کوچک 6×8 و 9×12 اینچ یا تخته بوم خریداری کنید و یا اینکه روی کاغذ مخصوص رنگ آمیزی با رنگ روغن کار کنید.

توصیه پنجم: از یک پالت ساده استفاده کنید

اگر شما شروع به نقاشی با رنگ روغن کرده اید، به رنگ های زیادی نیاز ندارید. شما می توانید در ابتدای کار از رنگ زرد، قرمز و آبی، به علاوه سفید و سیاه استفاده نمایید. به افرادی که به شما می گویند استفاده از رنگ مشکی اشتباه است، اعتماد نکنید! راز این مسئله این است که از آن تنها برای ایجاد خاکستری خنثی استفاده کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی