وسایل نقاشی با آبرنگ کدامند و کاربردشان چیست؟

وسایل نقاشی با آبرنگ کدامند و کاربردشان چیست؟

اگر به تازگی شروع به نقاشی با آبرنگ کرده اید و یا یک فرد با تجربه در این زمینه هستید، باید بدانید که بخش اصلی و اساسی کار با آبرنگ، خرید ابزار مرتبط با آن است. در هنگام خرید وسایل نقاشی با آبرنگ به این نکته توجه کنید که اگر مطمئن نیستید که علاقه لازم برای تکنیک نقاشی با آبرنگ را دارید یا خیر، بهتر است در ابتدا به سراغ خرید لوازم گران قیمت نروید.

اگر به تازگی شروع به نقاشی با آبرنگ کرده اید و یا یک فرد با تجربه در این زمینه هستید، باید بدانید که بخش اصلی و اساسی کار با آبرنگ، خرید ابزار مرتبط با آن است. در هنگام خرید وسایل نقاشی با آبرنگ به این نکته توجه کنید که اگر مطمئن نیستید که علاقه لازم برای تکنیک نقاشی با آبرنگ را دارید یا خیر، بهتر است در ابتدا به سراغ خرید لوازم گران قیمت نروید.

وسایل نقاشی با آبرنگ

بطور خلاصه می توان وسایل نقاشی با آبرنگ را در موارد زیر خلاصه کرد، که در ادامه مقاله با جزئیات بیشتر به آن پرداخته می شود.

  • رنگ آبرنگ (Watercolor Paints)

یکی از اصلی ترین ابزار نقاشی با آبرنگ که نقش به سزایی در نتیجه کار دارد، استفاده از رنگ آبرنگ با کیفیت است. در بازار برندهای بی کیفیت زیادی وجود دارند که نتیجه استفاده از آنها سبب میشود که خروجی کار شما دلپذیر نباشد و شما را دلزده نسبت به این تکنیک نقاشی کند. تمامی آبرنگ ها از رنگدانه، صمغ عربی که به عنوان اتصال دهنده عمل میکند و آب به عنوان حلال ساخته شده است. دفتر دستک به شما پیشنهاد می دهد تا از برندهای معتبری همچون فابرکاستل، استدلر، پریمو و ... استفاده کنید.

ابزار نقاشی با آبرنگ (تصویر 1)


بیشتر بخوانید : راهنمای خرید آبرنگ با کیفیت


           

  • قلم مو (Brushes)

ابزار نقاشی با آبرنگ (تصویر 2)

  • مایع پوشاننده (Masking Fluid)

ابزار نقاشی با آبرنگ (تصویر 3)

  • کاغذ (Paper)
  • تخته شاسی (Support Panel)
  • پالت (Palette)

ابزار نقاشی با آبرنگ (تصویر 4)

  • مداد (Graphite Pencil)

ابزار نقاشی با آبرنگ (تصویر 5)

  • اسفنج دریایی (Sea Sponges)

یکی از لوازم نقاشی با آبرنگ اسفنج دریایی است که برای ایجاد انواع بافت در نقاشی استفاده می شود. روی سطح اسفنج ها را می توان به رنگ آغشته کرد و بافت فیزیکی اسفنج را به یک الگوی صاف روی سطح نقاشی منتقل کرد. از آنجایی که اسفنج های دریایی هر کدام از نظر بافت منحصر به فرد هستند، بسیاری از هنرمندان ترجیح می دهند چندین اسفنج دریایی در مجموعه خود داشته باشند.

ابزار نقاشی با آبرنگ (تصویر 5)

انواع مختلف آبرنگ

لوازم نقاشی با آبرنگ

آبرنگ خشک (قرصی)

آبرنگ خشک، نوعی از آبرنگ است که به صورت پودری به فروش میرسد و هنگام استفاده باید آن را با آب به میزان مشخص ترکیب کرد. این مدل آبرنگ، دارای چگالی پایین تری است. آبرنگ خشک بیشتر برای مدل نقاشی هایی که دارای رنگ های شاد و زنده هستند؛ مناسب است و از آنجایی که که چگالی پایین تری دارد به راحتی با مدل های دیگر آبرنگ ترکیب می شود. اما شاید تنها نقدی که بتوان به آن وارد کرد مدت زمان طولانی برای آماده شدن باشد.

آبرنگ مرطوب )خمیری(

آبرنگ خمیری یا مرطوب را بیشتر برای نقاشی و یا تصویر سازی استفاده می کنند. آبرنگ مرطوب از پودر رنگ، چسب و آب ساخته شده است و مناسب برای استفاده روی سطوحی همچون کاغذ، کارتن، پارچه و یا چوب است؛ همچنین هنگام ترکیب با رنگ های دیگر، موجب ایجاد تنوع رنگی بالایی می شود.

آبرنگ جوهری) مایع(

آبرنگ جوهری و یا مایع بیشتر در مواردی همچون برداشتن خطوط توسط مداد و یا ابزارهای نقاشی، مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون شفافیت و جذب نور در تصویر سازی، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این آبرنگ قابلیت استفاده روی کاغذ، پارچه، شیشه و پلاستیک را دارد.

پالت آبرنگ

یکی از مهم ترین تجهیزات نقاشی با آبرنگ است که بسیار مورد استفاده هنرمندان قرار می گیرد. اگر از آبرنگ تیوپی استفاده می کنید و یا اینکه رنگ شما دچار خشکی شده است و مجبور هستید آن را با آب ترکیب کنید، پس به پالت نیاز دارید. هنگام خرید پالت آبرنگ باید به چهار مورد توجه کنید:

  • جنس: پالت دارای جنس های مختلفی اعم از چوبی، پلاستیکی و یا فلزی است که بسته به تکنیک کار لازم است انتخاب و خریداری شود. برای تکنیک آبرنگ پالت پلاستیکی گزینه مناسبی است.
  • اندازه: هر چقدر اندازه پالت و تعداد خانه های تقسیم بندی آن بیشتر باشد، شما راحت تر می توانید ترکیب های مختلف رنگی را داشته باشید.
  • شکل پالت: پالت ها به اشکال مختلف اعم از دایره، مستطیل، مربع در بازار وجود دارند و شما باید بسته به شرایط نگهداری و نوع کارتان یکی از آنها را انتخاب کنید.
  • قابلیت شستشو: در هنگام خرید حتما به این مورد توجه کنید که پالت خریداری شده قابلیت شستشو داشته باشد. چرا که داشتن این ویژگی سبب طول عمر بیشتر پالت و تمیزی کار می شود.

 تجهیزات نقاشی با آبرنگ (تصویر 1)

 


بیشتر بخوانید : معرفی و آموزش 19 تکنیک نقاشی با آبرنگ


 

 

انواع کاغذ آبرنگ از نظر بافت

 تجهیزات نقاشی با آبرنگ (تصویر 2)

کاغذ آبرنگ راف Rough))

سطحی که برای اجرای کار روی آن انتخاب می کنید به اندازه قلم مو و رنگ ها مهم است. کاغذ آبرنگ راف یکی از کاغذهای محبوب در میان هنرمندان است که با توجه به فشردگی و ضخامتی که دارد، به عنوان یکی از محبوب ترین کاغذها برای تکنیک آبرنگ شناخته می شود. ویژگی هایی مانند داشتن ضخامت و جذب آب مناسب، باعث شده تا اجرای کار بر روی آن راحت تر باشد.

کاغذ آبرنگ کلدپرس (Cold Pressed)

شاید محبوب ترین نوع کاغذ آبرنگ، کاغذ کلدپرس باشد. از آنجایی که کاغذ در طول فرآیند تولید بر روی سیلندرهای سرد قرار می گیرد، به آن "پرس سرد" گفته می شود. این فرآیند یک الگوی نامنظم در بافت کاغذ ایجاد می کند.

کاغذ آبرنگ هات پرس Hot Pressed))

کاغذهای هات پرس از نظر بافت کمی صاف تر هستند زیرا کاغذ در طول فرآیند تولید بر روی سیلندرهای داغ قرار می گیرد. ضربه های قلم مو معمولاً روی کاغذهای هات پرس قابل مشاهده است.

قلم مو مخصوص آبرنگ

به طور معمول در ساخت قلم موی آبرنگ از موهای نرم طبیعی مانند موی گوسفند استفاده می کنند که علاوه بر نرمی، دارای قدرت جذب آب بالاتری نیز است تا به خوبی با رنگ ترکیب شود و نتیجه دلخواه را به ارمغان بیاورد. قلم موهای آبرنگ با سر گرد در اندازه های مختلف تولید میشوند که استفاده از هر کدام به شما در نقاشی یک امکان خاص را میدهد.

 تجهیزات نقاشی با آبرنگ (تصویر 3)

مداد

در حالی که برخی از هنرمندان مستقیماً با رنگ آغاز به کار می کنند، اما عده ای ترجیح می دهند ابتدا موضوع یا سوژه مورد نظر را با مداد سیاه بصورت کمرنگ بر روی کاغذ ترسیم نمایند. هر دو رویکرد کاملاً قابل قبول است و منعکس کننده سبک شخصی و ترجیحات نقاش می باشد.

تخته شاسی و گیره

این دو یکی از ابزار نقاشی با آبرنگ هستند که به شما امکان میدهند تا به راحتی نقاشی کنید و بر سطح کار مسلط باشید. تعدادی از هنرمندان برای جلوگیری از لرزش، ایجاد خطوط نامنظم و ناهموار از تخته شاسی استفاده میکنند و وجود گیره سبب میشود تا کاغذ بر روی سطح تخته شاسی به صورت ثابت قرار گیرد.

چسب میسکیت

نوعی چسب مستحکم و رزین مانند است که برای اتصال اجزای مختلف ساخت و ساز در هنرهای دستی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب به صورت پودری به فروش میرسد و برای آماده سازی باید با آب مخلوط شود تا به یک ماده چسبنده و ژل مانند تبدیل شود. هنرمندان در هنگام نقاشی با آبرنگ از این نوع چسب برای ثابت نگه داشتن کاغذ بر روی تخته شاسی استفاده میکنند علاوه بر این چسب میسکیت به عنوان یک ماده جدا کننده برای کاهش جذب رنگ آبرنگ بر روی کاغذ استفاده می شود. به این منظور که قبل از شروع کار مقداری از چسب را با آب مخلوط کرده و روی کاغذ نقاشی می کشیم و سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک می کنیم.

تجهیزات نقاشی با آبرنگ (تصویر 4)

دستمال مرطوب

یکی از تکنیک های مرسوم در هنگام استفاده با آبرنگ است. شما می توانید با استفاده از دستمال مرطوب، رنگ ها را جابه جا کنید و میتوانید با ضربه زدن حاشیه های نرم و طبیعی تری برای نقاشی خود ایجاد کنید. همچنین میتوانید مناظر خارق العاده مانند هوای مه آلود را رسم کنید. همچنین می توانید لایه های رنگی متفاوتی در تصویر ایجاد کنید و مناظری نورانی ایجاد کنید.

سشوار

استفاده از سشوار در نقاشی با آبرنگ یکی از تکنیک های مرسوم و بسیار محبوب در میان هنرمندان است و خروجی کار به شما امکان داشتن طرحی زیبا و منحصر به فرد را خواهد داد. شما با استفاده از سشوار میتوانید اثرات جذابی مانند ایجاد امواج دریا یا حرکت باد لابه لای علفزار ها را به نمایش بگذارید. همچنین می توانید با این تکنیک رنگ ها را به طرز خاصی با هم ترکیب کنید به طوری که تنها لازم است بعد از کشیدن رنگ بر روی کاغذ، سشوار را روی کاغذ بگیرید تا متوجه ترکیب رنگی فوق العاده ای شوید. این تکنیک باعث براق شدن رنگ ها نیز می شود. به این نکته توجه کنید که قبل از استفاده از سشوار، تمامی اصول و قوانین مربوط به آن را مطالعه کنید.

انواع گوناگون مدیوم آبرنگ

منظور از مدیوم آبرنگ، محیط و یا بستر آبرنگ است که با توجه به خواص و موادی که در هر محیط وجود دارد، اثر هنری شما متفاوت می شود. اما به طور کلی چهار محیط پرکاربرد وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

تجهیزات نقاشی با آبرنگ (تصویر 5)

مدیوم آکریلیک

یکی از محبوب ترین محیط های استفاده شده در رنگ آبرنگ است. این مدل محیط به رنگ های آبرنگ برای شفافیت، ماندگاری افزوده میشود.

مدیوم چسبدار

یکی دیگر از محیط های استفاده شده در آبرنگ است و برای افزایش چسبندگی و ماندگاری به رنگ های آبرنگ افزوده می شود.

مدیوم مات

این مدیوم زمانی به رنگ های آبرنگ افزوده می شود که شما قصد مات کردن رنگ و اثر هنری خود را داشته باشید.

مدیوم براق کننده

یکی دیگر از محیط های مرسوم در هنگام کار با آبرنگ است و زمانی به رنگ اضافه می شود که شما قصد روشن تر کردن زمینه و براق کردن رنگ ها را داشته باشید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی