چگونه نقاشی سه بعدی به کودکان آموزش دهیم؟

چگونه نقاشی سه بعدی به کودکان آموزش دهیم؟

هنر سه بعدی که به طور معمول تحت عنوان 3D شناخته میشود شامل کارهای هنری از قبیل نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی نیز میشود. از هنر سه بعدی می توان برای ایجاد آثار زیبا و پیچیده استفاده کرد که مطمئناً بینندگان را شگفت زده و تحت تأثیر قرار می دهد. تفاوت اصلی بین اشکال دو بعدی و اشکال سه بعدی ابعاد آنهاست. یک شکل دو بعدی فقط دارای طول و ارتفاع به عنوان ابعاد است. اما هنر سه بعدی به عنوان هنری با تمام ابعاد ارتفاع، عرض و عمق تعریف می شود. برخلاف هنر دو بعدی، هنر سه بعدی فضای فیزیکی بیشتری را اشغال می‌کند و میتوان آن را از همه زوایا مشاهده و تفسیر کرد. هنرمندان سه بعدی برای تولید آثار هنری خود از مواد مختلف و حتی ضایعات استفاده میکنند.

هنر سه بعدی که به طور معمول تحت عنوان 3D شناخته میشود شامل کارهای هنری از قبیل نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی نیز میشود. از هنر سه بعدی می توان برای ایجاد آثار زیبا و پیچیده استفاده کرد که مطمئناً بینندگان را شگفت زده و تحت تأثیر قرار می دهد. تفاوت اصلی بین اشکال دو بعدی و اشکال سه بعدی ابعاد آنهاست. یک شکل دو بعدی فقط دارای طول و ارتفاع به عنوان ابعاد است. اما هنر سه بعدی به عنوان هنری با تمام ابعاد ارتفاع، عرض و عمق تعریف می شود. برخلاف هنر دو بعدی، هنر سه بعدی فضای فیزیکی بیشتری را اشغال می‌کند و میتوان آن را از همه زوایا مشاهده و تفسیر کرد. هنرمندان سه بعدی برای تولید آثار هنری خود از مواد مختلف و حتی ضایعات استفاده میکنند.

در این مقاله از سایت دفتر دستک به آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان پرداخته ایم. به شما هم پیشنهاد میشود که این مقاله را مطالعه کنید.

در این قسمت به شما چند نمونه رایج از اشکال سه بعدی که بیشترین محبوبیت را بین کودکان و دانش آموزان دارد؛ معرفی میکنیم.

آموزش کشیدن نقاشی سه بعدی به کودکان

در ابتدا لازم است برای آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان، آموزش رسم اشکال ساده را به آنها بیاموزیم.

اشکال سه بعدی دارای ویژگی های متفاوتی هستند اما در سه اصل با هم مشترک هستند.

  • · صورت (Faces): صورت یک سطح صاف یا منحنی در اشکال سه بعدی را شامل می شود. به عنوان مثال یک مکعب دارای شش وجه، یک استوانه دارای سه وجه و یک کره فقط یک وجه دارد.
  • · لبه (Edges): لبه جایی است که دو وجه به هم می رسند. به عنوان مثال یک مکعب دارای 12 لبه، یک استوانه دارای دو لبه و یک کره هیچ لبه ای ندارد!
  • · رأس (Vertices): رأس گوشه ای است که در آن لبه ها به هم می رسند. به عنوان مثال یک مکعب دارای هشت رأس، یک مخروط یک رأس و یک کره هیچ رأسی ندارد.

به تصویر زیر نگاهی بیندازید که در آن بخش های کلیدی یک شکل سه بعدی را نشان می دهد. به عنوان مثال یک مکعب در نظر گرفته شده است، اما کودکان می توانند این دانش را در سایر اشکال سه بعدی نیز به کار ببرند.

آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان

به عنوان بخشی از آموزش ریاضی، کودکان می آموزند که ویژگی های مختلف اشکال سه بعدی چیست؟ آنها همچنین در مورد اشکال دو بعدی نیز مطالبی را خواهند آموخت. این به کودکان کمک می کند تا رابطه بین اشکال دو بعدی و سه بعدی را درک کنند.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای توضیح مفهوم اشکال سه‌بعدی، مثال زدن به کودکان است. بهتر است برای اینکار از اشکالی که روزانه کودک شما با آن سر و کار دارد و یا در برنامه های کودک آن ها را مشاهده میکند استفاده نمایید.

حال از کودکتان سؤال بپرسید آیا او می تواند تفاوت بین یک توپ و یک دایره ترسیم شده روی یک تکه کاغذ را متوجه شود؟ یک بحث هدایت شده داشته باشید و سعی کنید به کودک خود کمک کنید تا به این نتیجه برسد که اشکال سه بعدی دارای حجم و عمق هستند که آنها را از اشکال دو بعدی متمایز می کند. هر چه مثال ‌های بیشتری به آنها بزنید، راحت ‌تر متوجه مفهوم شکل های سه ‌بعدی می ‌شوند و در مورد ویژگی‌ های آنها بیشتر می‌ آموزند.

وسایل لازم برای آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان

برای آموزش کشیدن نقاشی سه بعدی به کودکان هم مانند سایر فعالیت ها نیاز به تهیه یکسری ابزار است. در ابتدا بهتر است ابزاری همچون کاغذ، خط کش، مداد طراحی، پاک کن خمیری، تراش را تهیه نمایید.

وسایل لازم برای آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان


بیشتر بخوانید: لیست وسایل مورد نیاز کودکان برای نقاشی


آماده کردن محیط کار مناسب برای آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان

ابتدا برای آموزش نقاشی سه بعدی برای کودکان لازم است به مراحل زیر توجه و تمامی اصول را رعایت نمایید.

· فرا گرفتن فعالیت های زیر میتواند به کودک شما در یادگیری اشکال کمک کند.

- اشکال را شناسایی کنید: سعی کنید کودکان را توسط نوارهای رنگی با انواع اشکال هندسی آشنا کنید.

- معرفی اعداد: بهتر است برای اینکار ابتدا با زبان مادری خود شروع کنید و بر روی یک دیوار، اعداد را به نمایش بگذارید. البته بهتر است اعداد را با رنگ کد گذاری کنید.

- اشکال را مقایسه کنید: از کودکان خود بخواهید تا اندازه های یک شکل را با هم مقایسه کنند.

- تفاوت اشکال دو بعدی و سه بعدی را به کودکتان آموزش دهید.

- بهتر است یک شکل ساده از منظره درست کنید. به عنوان مثال میتوانید از استوانه دستمال کاغذی رولی برای تنه درخت استفاده کنید.

- سعی کنید به کودکان خود واژگان جدید همانند ضخیم، نازک، کوتاه، بلند را آموزش دهید.

- با کودک خود بازی فکری کنید. به عنوان مثال یک شکل هندسی درست کنید و از کودکتان بخواهید در مورد آن شکل از شما سؤال بپرسد.

· حال با انجام تمامی موارد بالا کودک شما میتواند اشکال هندسی را تشخیص دهد.

· کودکان را تشویق کنید تا برای حل مسئله و درک تفاوت ها اشکال را لمس کنند یا زوایای گوناگون آن را بطور کامل بررسی نمایند. دقت به این موارد برای توسعه توانایی ‌های ذهنی در تجسم اشکال و درک هندسه که شامل تطبیق اشکال از طریق تجسم است بسیار مهم هستند.

· از همان ابتدا برای آموزش اصطلاحات درست را بکار ببرید.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان

ممکن است نقاشی های سه بعدی را دیده باشید که به نظر می رسد یک شیء در واقع از سطح نقاشی بیرون می آید. تصور می شود این سبک از هنر که به آنامورفوسیس معروف است یک تکنیک باستانی باشد. با این حال در سال ‌های اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و در همه جا از نقاشی‌ های خطی ساده گرفته تا هنرهای پیچیده دیده میشود. در حالی که برخی از هنرمندان از رایانه برای ایجاد جلوه های بصری سه بعدی استفاده می کنند، شما می توانید نقاشی سه بعدی خود را با استفاده از 2 نمودار و چند تکنیک ساده سایه زنی و پرسپکتیو خلق نمایید!

- ابتدا موضوع طرح خود را مشخص کنید. اگر تازه کار هستید بهتر است از یک نقاشی ساده شروع کنید اما زمانی که تکنیک ها را فرا گرفته اید میتوانید به سراغ نقاشی های پیچیده بروید.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 1)

- زاویه مناسبی برای نقاشی و دیدن جلوه سه بعدی اثر هنری خود انتخاب کنید. هنگامی که یک نقاشی آنامورفیک ایجاد می کنید، شیء فقط زمانی سه بعدی به نظر می رسد که از زاویه خاصی به آن نگاه کنید. این نقطه به "نقطه عکس" معروف است. همانطور که در حال برنامه ریزی برای طراحی هستید، دیدگاه بیننده را در نظر بگیرید، خواه از پایین به نقاشی نگاه کند یا از هر زاویه دیگر به آن نگاه کند.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 2)


 

- یک نمودار خطی با خطوط پرسپکتیو کمرنگ بکشید. هنگامی که می ‌دانید نقطه عکستان باید کجا باشد، از یک خط‌کش برای رسم نمودار با خطوط زاویه‌دار استفاده کنید. پایین نمودار (معمولاً نزدیک‌ ترین قسمت به نقطه عکس) باید وسیع ‌ترین باشد، سپس هر چه صفحه به سمت بالا می ‌رود باید باریک ‌تر شود. هر چه زاویه خطوط را به شکل چشمگیری بیشتر کنید، جسم بزرگتر به نظر می رسد.

مربع ها را خیلی کوچک نکنید، در غیر این صورت دیدن جزئیات نقاشی شما دشوار خواهد بود. تعداد خطوطی که استفاده می کنید به اندازه طراحی شما بستگی دارد، اما برای یک طرح ساده، یک فضای 5x5 سانتیمتر اندازه خوبی برای شروع است.

ممکن است بخواهید ردیف ها و ستون ها را با اعداد و حروف برچسب گذاری کنید تا به شما در پیدا کردن هر مربع کمک کند.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 3)

- روی یک صفحه کاغذ یا بوم جدید یک شبکه مربع بکشید. این شبکه مربعی جایی خواهد بود که شما در واقع نقاشی را ایجاد می کنید. از یک خط کش استفاده کنید تا مطمئن شوید خطوط شما کاملاً مستقیم هستند و شبکه را با همان تعداد مربع و ستون ایجاد کنید که برای شبکه زاویه دار استفاده کردید.

اگر نمی خواهید خطوط را بعد از اتمام کار ببینید، آنها را از ابتدا کمرنگ رسم کنید، سپس بعد از تمام شدن رسم شکل، آنها را پاک کنید.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 4)


بیشتر بخوانید: آموزش رنگ ها به کودکان با روش آسان و کاربردی


- طرح خود را بر روی نمودار زاویه دار ترسیم کنید. در اینجا نیازی به تلاش برای منحرف کردن دیدگاه نیست. فقط شیء را روی نمودار زاویه دار بکشید. با این حال، سعی کنید تصویر را در داخل شبکه نگه دارید، زیرا هنگام انتقال آن به بوم نهایی، از خطوط به عنوان نقطه مرجع استفاده خواهید کرد.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 5)

- تصویر را روی نمودار مربعی کپی کنید تا با نمودار زاویه دار مطابقت داشته باشد. هنگامی که کشیدن تصویر خود را بر روی نمودار زاویه دار به پایان رساندید، آن را در جایی قرار دهید که بتوانید به راحتی آن را ببینید، سپس شروع به کشیدن تصویر بر روی نمودار مربع خود کنید، مطمئن شوید که تصویر با هر مربع از شبکه مطابقت دارد. به عنوان مثال اگر یک کره می‌ کشید و از مربع پایین سمت چپ روی شبکه زاویه ‌دار عبور می ‌کند، مطمئن شوید که همان خط منحنی را به مربع پایین سمت چپ در نمودار دوم نیز اضافه کنید. نگران پر کردن جزئیات زیاد در اینجا نباشید. فقط سعی کنید طرح اصلی شیء را روی شبکه قرار دهید.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 6)

- منبع نور نقاشی خود را مشخص کنید. بعد از اینکه طراحی شیء خود را به پایان رساندید، نوبت به افزودن سایه می رسد. قبل از شروع سایه زدن به این فکر کنید که نور در تصویر شما از کجا می آید. به طور معمول نور از بالای سر، مانند خورشید یا لامپ سقفی با کمی زاویه به طرح شما می تابد.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 7)

- چه طرح شما سیاه و سفید باشد و چه از رنگ برای طرح سه بعدی خود استفاده نمایید همان اصول سایه زدن اعمال می شود. قسمت ‌هایی از شیء که به نور نزدیک ‌تر است باید روشن ‌ترین رنگ‌ ها را داشته باشد و در مناطقی که دورتر از نور قرار دارند سایه‌ ها تیره ‌تر هستند. اگر از رنگ در نقاشی خود استفاده نمی کنید، تنالیته های مختلف رنگ خاکستری می توانند مفید باشند. اما اگر از رنگ استفاده می کنید، حداقل از 2 سایه از همان رنگ استفاده کنید تا جلوه ای روشن و تیره ایجاد کنید. سایه روشن تر را در هر جایی که نور به جسم برخورد می کند قرار دهید. شما همچنین می توانید از رنگ زرد در بالای رنگ روشن تر خود به عنوان برجسته سازی استفاده کنید تا گرمای منبع نور خود را منعکس نمایید.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 8)


بیشتر بخوانید: آموزش نقاشی با مدادشمعی برای کودکان 


- از رنگ های تیره تر برای ایجاد سایه دورتر از نور استفاده کنید. اگر از چندین سایه استفاده می‌ کنید، برای شروع اول به سراغ رنگ تیره‌ تر بروید، یا اگر با مداد طراحی می‌ کنید، از ضربه ‌های سنگین ‌تر استفاده نمایید. در اینجا به جای تمرکز بر روی سایه ای که بر زمین می اندازد، در درجه اول بر روی سایه زنی شکل خود تمرکز نمایید.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 9)

- حال به بررسی جزئیات بپردازید. به طور معمول بیشتر جزئیات در یک نقاشی به طور طبیعی با اضافه کردن سایه ها ظاهر می شوند.

برای مثال اگر مکعب روبیکا می‌ کشید، به تک تک مربع ‌ها رنگ می ‌افزایید و توجه کنید که سایه‌ ها چگونه بر روی هر رنگ تأثیر می‌ گذارند.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 10)

- سایه ای را که توسط شیء ایجاد می شود اضافه کنید. کشیدن سایه ها می تواند مشکل باشد! سایه ای را که شیء شما ایجاد می کند در نظر بگیرید و سعی کنید تا حد امکان از آن تقلید کنید. به یاد داشته باشید باید به نظر برسد که واقعاً این شیء بر روی کاغذ یا بوم سایه اندخته است. اگر از یک شیء فیزیکی به عنوان مدل استفاده می کنید، سایه واقعی آن را ببینید تا به شما کمک کند تا ایده ای در مورد آنچه باید ترسیم کنید به شما بدهد.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 11)

- بالای صفحه را برش دهید تا تصویر ایستاده به نظر برسد. یکی از محبوب ترین تکنیک هایی که هنگام ایجاد یک نقاشی سه بعدی استفاده می شود برش دادن بالای تصویر است. برای انجام این کار، نقطه ای را در جایی نزدیک به بالای صفحه انتخاب کنید. با استفاده از خط کش، یک خط مستقیم در دو طرف تصویر بکشید، سپس در امتداد خط و فرمی که کشیده اید به دقت برش دهید.

اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، ممکن است بخواهید نوعی پس ‌زمینه بر روی سطح کار بکشید تا به بیننده کمک کند تا بفهمد به چه چیزی نگاه می ‌کند.

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 12)

- اگر می خواهید از نقاشی خود عکس بگیرید، در بالای عکس بایستید. هنگامی که نقاشی خود را تمام کردید ممکن است بخواهید یک عکس بگیرید تا آن را به دوستان خود نشان دهید یا در رسانه های اجتماعی پست کنید. اگر چنین است، صفحه ای که بر روی آن نقاشی کرده اید را صاف روی یک میز بگذارید، سپس به اطراف حرکت کنید تا نقطه عکس یا محلی که نقطه سه بعدی در آن آشکار می شود را پیدا کنید، سپس دور شوید!

مراحل آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان (تصویر 13)

مهمترین نکات برای آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان

از اولین باری که کودک مداد رنگی را در دست میگیرد و به شما نشان می‌ دهد که چه چیزی خلق کرده‌ است، اهمیت به آموزش نقاشی و ارتباط با کودک پر رنگ می شود. وقتی کودک چیزی را که صرفاً از روی شادی و آزادی و خلاقیت به وجود آمده است را به شما نشان داده است، نمی ‌توان لبخندی که بر روی صورت او به نمایش در آمده را نادیده گرفت! پس همیشه این نکته را در نظر بگیرید که نگاه و پاسخ اولیه شما میتواند تأثیر شگفتی بر روی یادگیری کودک بگذارد.

سعی کنید بعد از اتمام کار کودک جهت قدردانی به او هدایایی کوچک و کاربردی بدهید تا به او در پیشرفت کارهای بعدی کمک کند.

هیچگاه کودکان خود را وادار نکنید تا طبق یک دستور خاص جلو بروند. به آنها اجازه دهید تا در هنگام نقاشی کردن، خلاقیت به خرج دهند.

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشیم به شما برای آموزش نقاشی سه بعدی کودکان کمک کرده باشیم.

کلام آخر

برای خرید لوازم تحریر مورد نیاز برای نقاشی سه بعدی می توانید از فروشگاه اینترنتی دفتر دستک خرید خود را انجام دهید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی