هرآنچه باید درباره نقاشی روی شیشه یا همان ویترای بدانید

هرآنچه باید درباره نقاشی روی شیشه یا همان ویترای بدانید

اگرچه امروزه کمی فراموش شده است، اما هنر پیچیده نقاشی روی شیشه زمانی غالب ترین شکل نقاشی در اروپا بود. آثار هنری که با تکنیک‌ های نقاشی روی شیشه ایجاد شده‌ اند، دیوارهای ساختمان ‌های مذهبی قرون وسطایی را تزئین می ‌کنند که میلیون‌ ها نفر در مناسبت های مختلف از آنها بازدید می‌ کردند. نقاشی روی شیشه، ویترای امروزه برگرفته از هنر قدیمی نقاشی ویترای است که شامل کنار هم قرار دادن سطوح رنگی کوچک بر روی شیشه است.

اگرچه امروزه کمی فراموش شده است، اما هنر پیچیده نقاشی روی شیشه زمانی غالب ترین شکل نقاشی در اروپا بود. آثار هنری که با تکنیک‌ های نقاشی روی شیشه ایجاد شده‌ اند، دیوارهای ساختمان ‌های مذهبی قرون وسطایی را تزئین می ‌کنند که میلیون‌ ها نفر در مناسبت های مختلف از آنها بازدید می‌ کردند. نقاشی روی شیشه، ویترای امروزه برگرفته از هنر قدیمی نقاشی ویترای است که شامل کنار هم قرار دادن سطوح رنگی کوچک بر روی شیشه است. در زمان های قدیم نقاشی بر روی شیشه به طور رایج بر روی پنجره ها و درهای بلند استفاده می شد و هنوز هم در کلیساها و ساختمان های قدیمی دیده می شود. این روزها نقاشی روی شیشه به دلیل نتایج عالی و در دسترس بودن آسان تجهیزات نقاشی روی شیشه، ویترای به یک کار هنری محبوب و یک سرگرمی تبدیل شده است. نقاشی روی شیشه می تواند به عنوان آویز دیواری، نقاشی بر روی لیوان، پنجره ها، ورق های آکریلیک، فنجان، کاشی و یا آینه باشد. ماهیت نقاشی روی شیشه شامل عناصر متعددی از جمله جذابیت زیبایی شناختی، ترکیبات پیچیده و در نظر گرفتن جلوه هایی است که پس از قرار گرفتن شیشه رنگ شده در معرض منبع نور ظاهر می شوند. هنر نقاشی روی شیشه در آلمان و در قرن 9 میلادی توسعه یافت. اولین نقوش انتزاعی بودند و از قطعات شیشه ای رنگی متعددی تشکیل می شدند، زیرا هنرمندان فاقد ابزار و مواد لازم برای تجسم جزئیات و فرم های فیگوراتیو بودند. برای خرید اینترنتی لوازم تحریر مورد نیاز خود می توانید سایت دفتر دستک را انتخاب نمایید. 

نقاشی روی شیشه، ویترای

اگر به نقاشی روی شیشه علاقه دارید و می خواهید آن را امتحان کنید به تنها چیزی که نیاز دارید یک تکه شیشه، برگه کاغذ تقریباً هم اندازه با شیشه، رنگ شیشه و طرح مورد نظرتان است. همچنین شما میتوانید رنگ شیشه آکریلیک بر پایه آب را به راحتی در بازار پیدا کنید. همچنین از خطا کردن نترسید، چرا که به راحتی میتوانید تمامی اشتباهات را اصلاح کنید. شما می توانید توسط یک چاقوی پلاستیکی و با ایجاد خراش روی شیشه به اصلاح اشتباهات بپردازید اما باید مراقب باشید تا خط و خشی روی شیشه ایجاد نشود. همچنین می توان از پنبه برای پاک کردن رنگ مرطوب یا طرح بیرونی در صورت اشتباه استفاده کرد. این روزها شابلون‌ها نیز در دسترس هستند، بنابراین اگر در طراحی چندان مطمئن نیستید، می‌توانید از شابلون کمک بگیرید.

 ویترای چیست


خرید رنگ شیشه ویترا با قیمت مناسب 


نقاشی بر روی شیشه زمانی زیباتر به نظر می رسد که نور خورشید به آن بتابد. پرتوهای خورشید که از شیشه های رنگی شفاف عبور می کنند، درخششی به آن می بخشد که هیچ نور مصنوعی دیگری نمی تواند این جلوه را خلق نماید! (اما توجه داشته باشید نوردهی بیش از حد گاهی اوقات می تواند منجر به محو شدن رنگ ها شود). برخی از نقاشی های روی شیشه با فویل نقره ای قاب می شوند تا نور را منعکس کنند و جلوه ای مشابه خلق نمایند. این تکنیک را می توان در مواقعی استفاده کرد که امکان قرار دادن نقاشی در معرض نور طبیعی وجود نداشته باشد.

نقاشی روی شیشه یا ویترای چیست؟

 وسایل مورد نیاز برای نقاشی روی شیشه

اگر مبتدی هستید و برای اولین بار می خواهید از رنگ شیشه برای رنگ آمیزی استفاده کنید ما به شما پیشنهاد میکنیم که ابتدا به سراغ طرح های ساده تر بروید. قبل از اینکه به سراغ طرح های پیچیده بروید، مراحل اولیه را بیاموزید و بر آنها تسلط پیدا کنید. نقاشی روی شیشه، ویترای هنری است که از زمان های گذشته تا به امروز هواداران زیادی را به خود جذب کرده است. شما تنها کافی است با ما همراه شوید تا مرحله به مرحله این تکنیک را به شما آموزش دهیم.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی روی شیشه (ویترای)

قبل از شروع کار برای نقاشی روی شیشه، ویترای باید وسایل زیر را تهیه نمایید. با ما همراه شوید تا به بررسی این وسایل بپردازیم.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی ویترای

· انتخاب رنگ: یکی از مهم ترین وسایل برای نقاشی روی شیشه انتخاب رنگ مناسب است که به مرور زمان دستخوش تغییرات نشود و ثابت بماند.

- رنگ مینای آکریلیک (Acrylic enamel paint)

از آنجایی که رنگ آکریلیک بر پایه آب است اما رنگ مینا بر پایه روغن است از این رو این مدل رنگ به سطوح مختلف همانند شیشه می‌چسبند و پوسته سختی را تشکیل می‌دهند که به شما کمک می‌کند رنگ شما در جای خود باقی بماند. از رنگ های آکریلیک به دلیل زمان خشک شدن سریع، ظرفیت حمل و نقل آسان و سریع، طول عمر بالا، مقاومت در برابر آب، تمیز کردن آسان نیز استفاده می شود.

- رنگ شیشه آکریلیک (Acrylic glass paint)

این نوع رنگ شیشه کاملاً آکریلیک است، اما با آکریلیک های استاندارد شما که به راحتی به سطح صاف شیشه نمی چسبند، متفاوت است. به دنبال آکریلیک هایی باشید که به طور خاص برای شیشه و کاشی در نظر گرفته شده اند، زیرا این مواد افزودنی های شیمیایی دارند که به پایه آکریلیک اجازه می دهد به سطح لغزنده شیشه بچسبد.

- رنگ مبتنی با حلال (Solvent-based paint)

نامی جذاب برای رنگ های مبتنی بر روغن، این نوع رنگ حاوی سطوح بالایی از ترکیبات آلی است که بهتر از رنگ های سنتی مبتنی بر آب به شیشه می چسبد. با رنگ‌ های حلال، رنگ فوق ‌العاده ‌اشباعی دریافت خواهید کرد، اما به خاطر داشته باشید که این رنگ‌ ها سمی ‌تر هستند و تمیز کردن آنها بسیار سخت ‌تر از آکریلیک‌ ها می باشد.

- خودکار و یا ماژیک مخصوص (Glass painting markers and pens)

اگر به دنبال وسیله ای آسان برای کار با آن هستید، و به خصوص اگر با بچه ها روی شیشه نقاشی می کنید، اینها گزینه فوق العاده ای هستند. (نکته: می خواهید نقاشی خود را روی پنجره های شیشه ای دائمی کنید؟ برای ماندگاری بیشتر از نشانگرهای روغنی استفاده کنید.)

نقاشی روی شیشه

- قلم موی نقاشی (Paint brushes)

بهترین نوع قلم مو برای نقاشی روی شیشه، انواع قلم موهای نرم و انعطاف پذیر مانند قلم مو مخصوص آکریلیک یا آبرنگ هستند.

- اسفنج (Applicator sponges)

علاوه بر قلم مو، می توانید از اسفنج نیز برای انتقال رنگ بر روی شیشه استفاده کنید. این وسیله به شما بافت بصری متفاوتی را ارائه می دهد، اگر چه همچنان می خواهید از برس ها برای دستیابی به پوشش کامل استفاده کنید تنها کافی است که یکبار اسفنج را امتحان کنید.

- انتخاب سطح شیشه ای (glass)

یکی دیگر از مهم ترین وسایل برای نقاشی روی شیشه، ویترای انتخاب سطح شیشه ای مورد نظرتان است که میتواند ماگ، آینه، گلدان و ... باشد.

- پد الکلی (Rubbing Alcohol)

قبل از اینکه هر سطحی را رنگ آمیزی کنید، ابتدا سطح آن را با الکل تمیز کنید.

- پالت رنگ (Palette)

شما برای ترکیب رنگ ها با یکدیگر و آغشته نمودن قلم مو به رنگ نیاز به پالت دارید.

- الگو (Pattern)

قبل از شروع کار باید تصمیم بگیرید که چه نقش و نگاری را تمایل دارید بر روی سطح شیشه به نمایش بگذارید.

مراحل نقاشی روی شیشه

اگر به دنبال نقاشی روی شیشه، ویترای هستید و می خواهید این حرفه را شروع کنید پس باید تمامی مراحل زیر را رعایت و به آن عمل کنید. چرا که این مراحل پایه و اساس شروع کار هستند.

- برچسب را بخوانید (Read the label): همه رنگ ها برای استفاده روی شیشه ساخته نشده اند. بسیاری از انواع رنگ سمی هستند و برای استفاده بر روی وسایلی که از آنها برای خوردن و یا آشامیدن استفاده می کنید مناسب نیستند. حتماً رنگ مخصوص شیشه را انتخاب کنید. ما به شما رنگ شیشه پریمو را پیشنهاد میکنیم.

- قلم موی خود را هوشمندانه انتخاب کنید (Choose your brush wisely): هنگام نقاشی روی شیشه استفاده از قلم مو با موهای مصنوعی باعث می شود رد قلم مو بر روی سطح کار باقی بماند اما استفاده از قلم مو با موهای طبیعی این ویژگی را دارد که رنگ بیشتری را به جذب کرده و در نتیجه سطح رنگ شده صاف‌ تری خواهید داشت.

- راهنما برای خود تهیه کنید (Create a guide): شما طرح خود را روی شیشه نخواهید کشید! در عوض طرح خود را بر روی کاغذ می ‌کشید. بهتر است طرح خود را با خودکار یا ماژیک بکشید تا به راحتی دیده شود و با استفاده از یک نوار چسب آن را در جای خود نگه دارید. به این ترتیب می توانید طرح را از پشت شیشه بدون نیاز به علامت گذاری ببینید.

- تمیز نگه داشتن (Keep it clean): قبل از اینکه بتوانید شیشه را با موفقیت رنگ آمیزی کنید، زمانی را صرف تمیز کردن کامل آن کنید. از آب گرم و صابون در ترکیب با یک پارچه نخی تمیز استفاده کنید. قبل از ادامه کار صبر کنید تا سطح شیشه کاملاً خشک شود. همچنین به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از لکه دار شدن شیشه با انگشتان، عاقلانه است که هنگام کار از دستکش لاتکس استفاده کنید.

- فشار زیادی وارد نکنید (Don’t apply too much pressure): اگر هنگام رنگ آمیزی شیشه با قلم مو فشار زیادی به قلم مو وارد کنید، رنگ به راحتی از روی سطح لغزنده پاک می شود. برای جلوگیری از این امر فشار کمتری اعمال کنید.

- لایه ضخیم رنگی ایجاد کنید (Apply thickly): رنگ شیشه کمی طول می کشد تا خشک شود و اگر رنگ بصورت لایه ای نازک استفاده شود ممکن است ترک بخورد. برای جلوگیری از این جریان یک لایه ضخیم روی شیشه بکشید.

- در پایان نقاشی کشیده شده را لمس کنید (Do the required touch up): پس از خشک شدن نقاشی، آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید و تمامی زوایای نقاشی را ببینید. قسمت هایی را که رنگ کمتر یا نازک تر دارند به آسانی قابل تشخیص هستند. در صورت نیاز، شما میتوانید یک لایه رنگی جدید برای پوشش مجدد ایجاد نمایید.

تمیزکاری هنگام انجام ویترای

نکته کلیدی برای تمیز کردن نقاشی روی شیشه استفاده از پاک کننده های ملایم و یک پارچه لطیف برای این منظور است. توصیه می کنیم مقداری آب گرم و صابون (با pH خنثی) را با هم مخلوط کنید، سپس از یک پارچه نرم مانند یک حوله میکروفیبر برای تمیز کردن استفاده نمایید.

برطرف کردن اشتباهات هنگام نقاشی روی شیشه

اگر در هنگام کار دچار اشتباهی شدید و قصد داشتید آن را برطرف کنید، به هیچ عنوان نگران نباشید ما در این قسمت به شما دو راه کار ساده معرفی می کنیم.

- راه حل اول: تنها با داشتن مقداری الکل، پنبه و خلال دندان (Fix mistakes with a cotton swab and toothpick) میتوانید اینکار را به راحتی انجام دهید. می توانید پنبه را به الکل آغشته کنید تا از شر اشتباهات خلاص شوید و از خلال دندان برای پاک کردن اشتباهات خشک شده استفاده کنید.

- راه حل دوم: استفاده از سرکه سفید یکی دیگر از راهکارها برای پاک کردن نقوش طراحی شده روی شیشه است. به این منظور ابتدا 250 میلی لیتر سرکه را درون ظرف شیشه ای بریزید. سپس سرکه را به مدت 30 تا 60 ثانیه در ماکروفر قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس یک دستکش پلاستیکی بپوشید و یک پارچه تمیز بردارید و به سرکه آغشته کنید. سپس پارچه را به شیشه بمالید و مطمئن باشید این روش هم به شما جواب می دهد.

تمیزکاری هنگام ویترای

برطرف کردن اشتباهات در نقاشی روی شیشه

 برطرف کردن اشتباهات هنگام نقاشی روی شیشه

تمیز کردن نقاشی روی شیشه

امیدواریم با خواندن این مطلب به شما برای آشنایی با تکنیک نقاشی روی شیشه، ویترای کمک کرده باشیم. شما میتوانید انواع لوازم هنری از برندهای معتبر را از فروشگاه اینتر نتی دفتردستک خریداری نمایید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی