وسایل نقاشی سیاه قلم؛ معرفی کامل لوازم مورد نیاز نقاشی سیاه قلم

وسایل نقاشی سیاه قلم؛ معرفی کامل لوازم مورد نیاز نقاشی سیاه قلم

طراحی سیاه قلم یکی از محبوب ترین تکنیک ها در میان نقاشان است و طرفداران زیادی دارد. سیاه قلم در فرهنگ فارسی معین به نوعی نقاشی گفته می شود که در آن تنها از مرکب سیاه، مداد و یا زغال استفاده شود. از آنجایی که اثرگذاری از زغال نسبت به مداد بیشتر است، در نتیجه به نقاشی روح و نمایی زیبا می بخشد. نقاشی سیاه قلم همیشه در میان نقاشان محبوبیت زیادی داشته و دارد، به همین دلیل نقاشی سیاه قلم از اصول اولیه نقاشی بشمار می رود.

طراحی سیاه قلم یکی از محبوب ترین تکنیک ها در میان نقاشان است و طرفداران زیادی دارد. سیاه قلم در فرهنگ فارسی معین به نوعی نقاشی گفته می شود که در آن تنها از مرکب سیاه، انواع مداد سیاه و یا زغال استفاده شود. از آنجایی که اثرگذاری از زغال نسبت به مداد بیشتر است، در نتیجه به نقاشی روح و نمایی زیبا می بخشد. نقاشی سیاه قلم همیشه در میان نقاشان محبوبیت زیادی داشته و دارد، به همین دلیل نقاشی سیاه قلم از اصول اولیه نقاشی بشمار می رود. هر فردی که قصد دارد در آینده یک نقاش حرفه ای و ماهر شود باید با این سبک از طراحی آشنا شده و به آن تسلط یابد. جالب است که بدانید با شروع نگارگری در ایران سیاه قلم در حدود صده هفتم هجری رواج پیدا کرد و از آن زمان تاکنون این تکنیک طراحی در بین طراحان و نقاشان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با این وجود پیدا کردن و خرید لوازم تحریر مورد نیاز این تکنیک اهمیت ویژه ای دارد. در این مقاله سعی داریم تا به معرفی کامل وسایل نقاشی سیاه قلم بپردازیم.

وسایل نقاشی سیاه قلم


بیشتر بخوانید: معرفی وسایل طراحی چهره: چه مدادی با چه شماره ای بخریم؟


لوازم مورد نیاز نقاشی سیاه قلم

در این بخش به ابزار مورد نیاز نقاشی سیاه قلم و توضیحی مختصر برای هر کدام می پردازیم.

قلم مو Brush

قلم مو یکی از وسایل مهم و ضروری در نقاشی سیاه قلم است. در این تکنیک برای محو کردن سایه ها و یا استفاده از پودر زغال از این ابزار پرکاربرد استفاده می شود. اما باید به این نکته توجه کنید که برای هر تکنیک اندازه قلم مو متفاوت است. پس می توان گفت قلم موها از لحاظ اندازه، شکل سر قلم که گرد یا تخت است و نوع موی استفاده شده در آن ها (طبیعی یا مصنوعی) با هم تفاوت دارند.

قلم مو باریک و ظریف با شماره های 1، 2، 3 مشخص می شوند و بیشتر برای خطوط باریک و کشیدن جزییات مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً هنرجویان برای اجرای برخی از تکنیک ها موهای قلم مو را به اندازه 2 تا 3 میلیمتر کوتاه می کنند و اینکار را توسط کاتر و یا قیچی های کوچک انجام می دهند. در کنار قلم مو باریک و ظریف از قلم موهای پهن برای محو کردن و سایه زنی استفاده می شود. با توجه به تمام موارد گفته شده قیمت قلم مو در بازار نسبت به اندازه و نوع موی استفاده در آن تعیین می شود.

وسایل مورد نیاز نقاشی سیاه قلم

مداد کنته Conte Pencil

یکی از رایج ترین لوازم مورد نیاز نقاشی سیاه قلم استفاده از مداد کنته است. تاریخچه استفاده از مداد کنته به جنگ ناپلئون برمیگردد که توسط نیکلاس ژاک کنته به دلیل کمبود گرافیت و زغال ابداع شد. با این حال مداد کنته به عنوان یکی از وسایل مورد نیاز نقاشی سیاه قلم انواع گوناگونی دارد که هر کدام دارای جنبه های کاربردی متفاوتی هستند. اما باید به این نکته توجه کرد که لغت کنته یک برند فرانسوی است که در میان مردم رواج یافته است. با این وجود بسیاری از هنرجویان مداد کنته را با مداد زغالی اشتباه می گیرند. در واقع این دو مداد در نوع مغزی و تنوع رنگی با هم تفاوت دارند. مدادهای کنته دارای دایره رنگی و درجه سختی متفاوتی هستند و به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

§ مداد کنته مدیوم

§ مداد کنته چرب

§ مداد کنته B3 پاریس

§ مداد کنته سافت

§ مداد کنته هارد

§ مداد کنته سفید

 لوازم مورد نیاز نقاشی سیاه قلم


مطالعه بیشتر: مداد کنته چیست و چه کاربردی در طراحی دارد؟


زغال و پودر زغال

زغال و پودر زغال یکی دیگر از ابزار مورد نیاز نقاشی سیاه قلم است. اما این محصول با دیگر ابزار نقاشی یک تفاوت اساسی دارد و آن هم استفاده در تکنیک های انتخابی هنرجو است. در نقاشی سیاه قلم از پودر زغال در تکنیک های هایپر رئال یا فتورئال استفاده می شود و استفاده از زغال به نقاشی روح می بخشد. طراحی با زغال باعث ایجاد بافت هایی زیباتر و واقعی تر در طرح می شود. این محصول دارای انواع مختلفی اعم از زغال فشرده، زغال نرم و استوانه ای شکل و پودر زغال است که هر فرد بسته به نیاز و تکنیک انتخابی می تواند یکی از این موارد را تهیه نماید.

 ابزار مورد نیاز نقاشی سیاه قلم

پاک کن Eraser

پاک کن یکی از اصلی ترین ابزار مورد نیاز در نقاشی سیاه قلم است که از بقیه ابزارها بسیار ارزان تر است. در هنگام نقاشی برای یک طراح حرفه ای هم ممکن است پیش بیاید که خطی را اشتباه رسم نماید یا سایه ای را بیش از حد تیره کند، در این صورت است که استفاده از پاک کن امری ضروری است. ما به شما پاک کن خمیری فابرکاستل را پیشنهاد می کنیم. اما پاک کن‌هایی که در این امر استفاده می‌شوند مدل های متنوعی دارند که شما را با تعدادی از آن ها آشنا می‌کنیم.

§ پاک کن صابونی

§ پاک کن پلاستیکی

§ پاک کن وینیل

§ پاک کن فرچه ای

§ پاک کن برقی یا شارژی

§ پاک کن خمیری

پاک کن خمیری فابرکاستل

محو کن Blending Stump

یکی دیگر از وسایل پرکاربرد در نقاشی سیاه قلم محو کن است. این وسیله کاربردی همانگونه که از نامش پیداست برای محو کردن خطوط و سایه ها استفاده می شود. محو کن ها کاغذهای لوله ای شکل و فشرده ای هستند که به صورت مداد در آورده شده اند و در دو اندازه 7 و 8 در بازار عرضه شده اند.

ابزار طراحی سیاه قلم

کاغذ پوستی Parchment Paper

کاغذ پوستی یکی دیگر از ابزار پرکاربرد در نقاشی سیاه قلم است. کاغذ پوستی نوعی کاغذ نازک و از جنس سلولز است که از یک محیط اسید سولفوریک یا کلرید عبور کرده است و به شکل کاغذهای پوستی امروزه درآمده. البته این نوع کاغذ به دو صورت مات و براق تولید شده است که در طراحی سیاه قلم تنها از مدل مات استفاده می شود.

کاغذ طراحی سیاه قلم

کاغذ طراحی

انتخاب کاغذ مناسب برای طراحی سیاه قلم بسیار مهم است، چرا که اگر شما انتخاب نادرستی داشته باشید و گزینه نامناسبی را انتخاب کنید، کنترل کردن مداد کنته یا زغال بر روی مقوا سخت خواهد بود و شما به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید. پس در هنگام خرید یک کاغذ طراحی مناسب به نکات زیر توجه کنید:

§ کاغذ خریداری شده گرماژ بالایی داشته باشد. انتخاب کاغذ با ضخامت مناسب کمک می کند در زمان سایه زنی و کار با محو کن بافت کاغذ از بین نرود.

§ سطح صاف و مخملی داشته باشد. دارا بودن سطح مخملی سبب می شود تا پودر زغال به راحتی روی کاغذ بنشیند و همچنین به طراحان کمک می کند تا به راحتی بتوانند سایه ها را محو کنند و به زیبایی هرچه تمام تر به نتیجه نهایی برسند.

کاتر Cutter

کاتر یک ابزار کاربردی است که هر نقاش و یا طراح باید در جعبه ابزار خود به همراه داشته باشد. از این ابزار برای تیز کردن مداد کنته، زغال و یا محو کن استفاده می شود. همچنین همانگونه که پیشتر اشاره شد برای کوتاه کردن قد موهای قلم مو به این وسیله احتیاج داریم.

کاتر اولفا


مطالعه بیشتر: لیست خرید لوازم دانشجویان هنر


تخته شاسی

تخته شاسی یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در نقاشی سیاه قلم است که به عنوان زیر دستی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول تخته شاسی ها از پلاستیک فشرده و یا چوب ساخته شده اند که هر فرد می تواند بسته ابعاد کاغذ مورد استفاده خود آن را خریداری کند. شما می توانید در فروشگاه اینترنتی دفتردستک برخی از انواع تخته شاسی را مشاهده نمایید.

چسب کاغذی

چسب کاغذی به دلیل جنس کاغذی آن به گونه ای تولید شده است که به کاغذ نمی چسبد و به راحتی قابل جدا شدن است و در طراحی سیاه قلم برای ثابت نگه داشتن کاغذ طراحی بر روی سطح کار مانند تخته شاسی مورد استفاده قرار می گیرد. در فروشگاه دفتردستک چسب کاغذی در دو اندازه باریک و پهن عرضه شده است.

سمباده

سمباده یکی دیگر از ابزار برای تیز کردن زغال در نقاشی سیاه قلم است که به موازات کاتر می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای خریداری سمباده مورد نیاز خود به عدد درج شده بر روی آن توجه کنید، چرا که این اعداد نشان دهنده میزان زبری و نرمی سمباده است. هر چقدر این عدد رو به بالا می رود سمباده نرم تر می شود.

امیدواریم با خواندن این مطلب با ابزار مورد نیاز نقاشی سیاه قلم آشنا شده باشید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران
سانیا ارسال شده در ۲ آذر ۱۴۰۲

عالمی ممنون