معرفی مدرن ترین و موثرترین روش های یادداشت برداری

معرفی مدرن ترین و موثرترین روش های یادداشت برداری

چه در حال تحصیل در دانشگاه باشید و چه دانش آموز، یادداشت برداری مهارتی است مؤثر که به شما در یادگیری مطالب کمک زیادی می نماید. در ظاهر، به نظر می رسد که نکات مهم را یادداشت می کنید یا همه چیز را کلمه به کلمه بیان می کنید. اما کنکاش در دنیای یادداشت برداری ثابت می کند که یادگیری بهتر مطالب ارتباط مستقیکی با فراگیری مهارت یادداشت برداری دارد.

یادگیری مؤثرترین روش‌ های یادداشت ‌برداری به شما کمک می ‌کند نه تنها مفاهیمی را که یاد می‌ گیرید بهتر درک کنید، بلکه به شما کمک می‌ کند تا به راحتی مطالب را در زمان امتحانات بازخوانی نمایید.

روش های یادداشت برداری

چه در حال تحصیل در دانشگاه باشید و چه دانش آموز، یادداشت برداری مهارتی است مؤثر که به شما در یادگیری مطالب کمک زیادی می نماید. در ظاهر، به نظر می رسد که نکات مهم را یادداشت می کنید یا همه چیز را کلمه به کلمه بیان می کنید. اما کنکاش در دنیای یادداشت برداری ثابت می کند که یادگیری بهتر مطالب ارتباط مستقیکی با فراگیری مهارت یادداشت برداری دارد.

بنابراین اگر احساس می‌ کنید تکنیک های یادداشت ‌برداری را بلد نیستید، یا اگر به یادداشت‌ برداری اهمیت زیادی نمی‌ دهید؛ در این مطلب می آموزیم که چگونه در دفتر یادداشت نوت برداری کنیم.

ترسیم نقشه ذهنی در یادداشت برداری (Mind map)

چگونه نوت برداری کنیم (تصویر 1)

یکی از شیوه های یادداشت برداری بصری، روش نقشه برداری است. این به شما امکان می دهد یادداشت های خود را با تقسیم آنها به چند شاخه سازماندهی کنید و به شما این امکان را می دهد که بین موضوعات ارتباط برقرار نمایید. با نوشتن موضوع اصلی در بالای صفحه شروع کنید. همچنان که پایین می روید، آن را به موضوعات فرعی در سمت چپ و راست تقسیم کنید. این تکنینک همچنین به شما این امکان را می دهد که به جزئیات ایده ها یا موضوعات خاص بپردازید. شما می توانید با ایده های کلی گسترده شروع کنید و در طول دوره یا زمانی که در حال مرور هستید، می توانید مفاهیم فرعی را به آن شاخه ها اضافه کنید.

این روش برای زمانی مناسب است که نکات فردی نیاز به توضیح زیادی دارند. همچنین برای زمانی که یادداشت های شما از یک پیشرفت خطی یا یک داستان پیروی می کنند، کاملاً مناسب است. حال به بررسی نکات مثبت و منفی آن می پردازیم.

  • نکات مثبت

- ایجاد و دنبال کردن ایده ها آسان است.

- به راحتی می توان روابط بین اطلاعات را نشان داد.

- بدون اینکه صفحه خود را شلوغ کنید، در مورد نکات توضیح دهید.

  • نکات منفی

- اگر شاخه های زیادی از اطلاعات داشته باشید، ممکن است نیاز به صفحه بزرگتری داشته باشید.

اوت لاین کردن در یادداشت بردای (Outline method)

چگونه نوت برداری کنیم (تصویر 2)

یکی از سازمان یافته ترین و ساده ترین روش های یادداشت برداری بصری است. هر کسی می تواند این روش را انتخاب کرده و بدون مشکل از آن استفاده کند. هنگام استفاده از این روش، ایده انتخاب چهار یا پنج نکته کلیدی است که در یک درس خاص پوشش داده شده است و در زیر آن نکات کلیدی، شما بر اساس آنچه در مورد آن موضوعات بحث می شود، نکات فرعی عمیق تری می نویسید. در مورد این رویکرد اگر بدانید چه چیزی در حال بحث است، به جای این که متعجب شوید که در آینده چه خواهد شد، بر جنبه های مهم آن موضوع تمرکز خواهید کرد.

نکات اصلی خود را به عنوان یک نقطه علامتگذار اضافه کنید و در زیر آن توضیحات لازم را بنویسید. برای هر بخش از اطلاعات پشتیبانی، یک زیر گروه دیگر ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که نکات را مختصر بنویسید؛ ترجیحاً حدود یک جمله در هر زیر گروه میتوانید یادداشت کنید. این سبک یادداشت برداری برای زمانی که نیاز دارید اطلاعات را به سرعت یادداشت کنید؛ مانند آماده کردن متن سخنرانی در جلسات کاملاً ایده آل است. با ساختار واضح آن، می توانید به راحتی سلسله مراتب اطلاعات و اینکه چه ایده هایی با کدام نقطه مرتبط هستند را مشاهده کنید.

  • نکات مثبت

- نکات کلیدی موضوع را برجسته می کند.

- به شما امکان می دهد نکات مرتبط را با هم گروه بندی کنید.

- بسیار ساختار یافته و از نظر بصری سازماندهی شده است، که بازبینی آن را آسان میکند.

  • نکات منفی

- برای موضوعاتی که به نمودارها یا تصاویر زیادی نیاز دارند؛ مناسب نیست.

تکنیک کرنل در یادداشت برداری (Cornell method)

چگونه نوت برداری کنیم (تصویر 3)

روش یادداشت برداری کرنل یکی از محبوب ترین و مشهورترین تکنیک های یادداشت برداری است که توسط پروفسور والتر پائوک از دانشگاه کرنل در دهه 1950 خلق شد.

تمام نکات اصلی دروس به ستون اصلی یادداشت ها می روند. ستون کوچکتر در سمت چپ برای نظرات، سؤالات یا نکات در مورد یادداشت های واقعی است. در پایان، باید ایده های اصلی صفحه را در قسمت پایین خلاصه کنید که به روند بررسی و مطالعه شما بسیار سرعت می بخشد. بهترین بخش این سبک آن است که بسیاری از مردم از قبل در هنگام نوشتن خلاصه، اطلاعات را به خاطر می آورند.

این روش یادداشت برداری برای مطالعه مطالب مهم که نیاز به مرور به صورت خیلی سریع را دارند، بسیار مناسب است.

  • نکات مثبت

- به شما کمک می کند تا ایده های اصلی را استخراج کنید.

- نوشتن خلاصه به شما سطح درک بهتری از موضوع می دهد.

- یادداشت‌ های شما قبلاً به‌ طور منطقی سازماندهی شده ‌اند و وقتی نوبت به تجدید نظر می ‌رسد، به راحتی می ‌توان آنها را مرور کرد.

  • نکات منفی

- هنگام یادداشت برداری کمی تلاش بیشتری نیاز است.

- تنظیم صفحه به زمان نیاز دارد.

یادداشت برداری با تکنیک حاشیه نویسی

یکی دیگر از بهترین روش های درس خواندن، حاشیه نویسی است. این روش برای به خاطر سپردن بهتر مطالب مهم درسی مورد استفاده قرار میگیرد. با حاشیه‌ نویسی، نکات و مطالب مهم هر پاراگراف یادداشت شده و این موضوع باعث یادگیری بهتر مطالب و مفاهیم درسی میشود. همچنین برای موفقیت در کار، بهتر است نکات مهم هر صفحه را در همان صفحه یادداشت کنید و به صفحه مجاور انتقال ندهید. توجه داشته باشید که حاشیه نویسی نباید بیشتر از 30 تا 40 درصد حجم کل مطالب رو در بر گیرد.

  • نکات مثبت

- حجم مطالب کتاب کمتر می شوند.

- مطالب مهم خلاصه برداری می شوند.

- مرور نکات کلیدی به سرعت انجام می شود.

  • نکات منفی

- گاهی اوقات حاشیه نویسی موجب شلوغی کتاب و ایجاد جلوه ای نامرتب می شود.

تکنیک هایلایت کردن در یادداشت برداری

تکنیک های یادداشت برداری (تصویر 1)

هایلایت کردن هم همانند حاشیه نویسی یکی دیگر از تکنیک های رایج یادداشت برداری است. برای هایلایت کردن بهتر است ابتدا از ماژیک هایلایتر علامتگذار با یک برند معتبر مانند هایلایتر استابیلو استفاده کنید که به مرور زمان رنگ ماژیک ناپدید نشود. دومین نکته رعایت حجم مطالب هایلایت شده است که نباید بیش از 30 درصد مطالب باشد. همچنین سعی کنید برای علامتگذاری از ماژیک های پاستلی یا رنگ های آرام کنید. رنگ های تند ممکن است باعث شلوغی ذهن و کتاب شما شود و نتیجه عکس داشته باشد.

  • نکات مثبت

- سرعت مرور مطالب را بهبود می بخشد.

  • نکات منفی

- برای مطالب طولانی مفید نمیباشد و باعث شلوغی و به هم ریختگی ذهن و کتاب می شود.

یادداشت برداری با کشیدن جدول

 تکنیک های یادداشت برداری (تصویر 2)

یادداشت برداری با کشیدن جدول، روشی عالی برای سازماندهی اطلاعات مختلف است که همگی چندین ویژگی مشترک دارند. برای مثال، اگر روی عناصر شیمیایی مطالعه میکنید، در هر ردیف عنصر متفاوتی بنویسید و بر روی ستون ‌ها ویژگی‌ های آن‌ ها را فهرست کنید، مانند جرم اتمی، نقطه ذوب، رنگ و غیره.

در جواب به سؤال چگونه نوت برداری کنیم؟ باید پاسخ دهیم که این روش یادداشت برداری برای مقایسه اقلام در یک مجموعه مشخص مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نکات مثبت

- برای مقایسه بسیار عالی است.

- برای خلاصه برداری به صورت سیستماتیک مناسب است.

  • نکات منفی

- برای یادداشت برداری خطی یا یادداشت هایی که به دنبال داستان/پیشرفت اطلاعات هستند، مؤثر نیست.

یادداشت برداری دیجیتال بهتر است یا کاغذی؟

 تکنیک های یادداشت برداری (تصویر 3)

روش‌ های یادگیری در طول دهه‌ ها تکامل یافته ‌اند و بسیاری از دانش ‌آموزان و معلمان نوت‌ بوک ‌ها و قلم‌ های خود را با ابزارهایی مانند لپ‌ تاپ، دستگاه ‌های تلفن همراه و برنامه‌ های نرم ‌افزاری عوض می ‌کنند. رویکرد یادداشت دیجیتالی در آموزش با شیوع بیماری همه گیر COVID-19 تشدید شده است. در سال 1400 مدارس تعطیل شدند و مربیان مجبور شدند برای تسهیل کلاس ها به اینترنت و دستگاه های الکترونیکی تکیه کنند. همانطور که مدارس بیشتری به این تنظیمات عادت می کنند، به نظر می رسد که بسیاری نیز به مزایای داشتن یک دستگاه یادداشت برداری دیجیتالی پی برده اند، تحقیقات نشان می دهد که یادگیری آنلاین نوید حفظ اطلاعات را افزایش می دهد.

چه به صورت آنلاین و چه در کلاس، یادداشت برداری جزء مهمی از فرآیند یادگیری است. همچنین یکی از بهترین روش ها برای آمادگی آزمون است. ادغام و استفاده از دستگاه های الکترونیکی پویایی کلاس درس را از طرق مختلف تغییر داده است، از جمله نحوه یادداشت برداری دانش آموزان. تحقیقات در مورد یادداشت برداری به صورت دست نوشته در مقابل کامپیوتر ترکیب شده است. با این حال، یافته ‌ها نشان می ‌دهد که اگر چه دستگاه ‌هایی مانند لپ ‌تاپ ‌ها ممکن است توانایی ‌های یادداشت ‌برداری دانش ‌آموزان را بهبود بخشند، اما ممکن است مانع یادگیری شوند! به واقع در سال های اخیر، روانشناسان همچنین در حال بررسی این موضوع بوده اند که بهترین سن برای داشتن تلفن همراه چه سنی است، زیرا ممکن است بر رشد و رفاه کودک تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که کارشناسان و مربیان یک راز یادگیری را برای ما باقی می گذارند: روی لپ تاپ یادداشت برداری نکنید.

در پاسخ به سؤال یادداشت برداری روی کاغذ بهتر است یا کامپیوتر؟ در مطالعه ‌ای در سال 2011 روی دانشجویان دانشگاه میشیگان، 53 درصد از پاسخ‌ دهندگان اظهار داشتند که لپ ‌تاپ‌ هایشان به آنها کمک می ‌کند بیشتر بیاموزند و 25 درصد به شدت موافق بودند که توجه آنها افزایش یافته است. نظرات باز همچنین نشان داد که دانش ‌آموزان معتقدند که «لپ ‌تاپ ‌ها به یادداشت ‌برداری کمک زیادی می‌ کنند.» با این حال، دانش ‌آموزانی هم هستند که فکر می‌ کنند در حالی که تایپ کردن روی لپ ‌تاپ امکان یادداشت‌ برداری سریع ‌تر را فراهم می‌ کند، می ‌تواند عاملی برای حواس ‌پرتی نیز باشد.

یادداشت برداری به صورت دست نویس هم مزایایی دارد که منجر به پردازش و نگهداری بهتر اطلاعات میشود. نوشتن با دست دانش ‌آموزان را تشویق می ‌کند تا اطلاعات را دوباره بیان و خلاصه کنند، که منجر به درک عمیق ‌تر می‌ شود.

توصیه های مهم در رابطه با یادداشت برداری

 تکنیک های یادداشت برداری (تصویر 4)

یادداشت برداری مهارتی است که ما در بسیاری از جنبه های زندگی از آن استفاده می کنیم. پس بهتر است به صورت اصولی این کار را انجام دهیم.

- هر کلمه را یادداشت نکنید. تمام هدف یادداشت برداری این است که بتوانیم اطلاعات را به شکلی متفاوت و کوتاه تر خلاصه کنیم تا بعداً از آنها استفاده کنیم. بنابراین، اگر سعی کنید هر کلمه از یک سخنرانی یا کتاب را یادداشت کنید؛ به زودی از آن چیزی که به شما ارائه می شود عقب می مانید!

- تصمیم بگیرید چه چیزی مهم است. به عبارات کلیدی مانند «مهمترین عامل این است...» گوش دهید. مراقب باشید که مانند یک تابلوی راهنمایی بزرگ است که شما را به این حقیقت راهنمایی می کند که یک حجم اطلاعات حیاتی در حال آمدن است و به شما دستور می دهد که قلم خود را آماده کنید تا آن را یادداشت کنید. نویسنده یا استادی که با او کار می کنید سبک و عبارات خاص خود را دارد که باید به آنها توجه کنید؛ بنابراین با علائم راهنمایی آنها آشنا شوید.

- از علامت های اختصاری استفاده کنید. هنگامی که یادداشت برداری می کنید، فرصتی برای نوشتن جملات کامل نخواهید داشت و گاهی اوقات اطلاعات به قدری غلیظ و سریع می آیند که حتی نمی توانید کلمات کامل را بنویسید. مجموعه ای از نمادها و اختصارات خود را توسعه دهید.

- از رنگ ها استفاده کنید. برای شفاف ‌سازی بیشتر و بهبود تکنیک ‌های گوش دادن و خواندن فعال، مطمئن شوید که هنگام یادداشت ‌برداری از جوهرهای رنگی متفاوت استفاده می ‌کنید. برای مثال می ‌توانید با تغییر رنگ ‌های مختلف، مضامین و رویکردهای مختلف را نشان دهید. میتوانید برای این مورد از مجموعه روان نویس پوینت 88 استابیلو که دارای رنگ های متنوعی است؛ استفاده نمایید.

- در اسرع وقت یادداشت های خود را اصلاح کنید. بهترین استفاده از یادداشت ‌هایتان این است که مدت کوتاهی بعد از نوشتن، آنها را بخوانید و شاید دوباره آنها را بازنویسی، منظم ‌تر یا به ترتیبی متفاوت بنویسید؛ بسته به اینکه چگونه یا چرا می‌ خواهید از آنها استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا از اطلاعات به طور فعال استفاده کنید تا مدت بیشتری در حافظه شما باقی بمانند.

- سازگار باشید. اگر در حال گوش دادن به یک سخنرانی یک ساعته هستید، وسوسه نشوید که در 10 دقیقه اول مقدار زیادی از مطالب را یادداشت برداری کنید و در بقیه جلسه اصلاً چیزی ننویسید. مطمئن شوید که در طول سخنرانی به سرعت و به طور مداوم اطلاعات جمع آوری می کنید. یک مدرس خوب اطلاعات با کیفیتی را در طول زمان سخنرانی خود ارائه می دهد، بنابراین تمرکز خود را از دست ندهید.

- دست خط خود را بهبود بخشید. آنقدر در یادداشت برداری غرق نشوید که فراموش کنید تا دست خط مرتبی داشته باشید. به یاد داشته باشید که در تمام مدت به صورت واضح و خوانا بنویسید یا تایپ کنید.

- املاء و دستور زبان را فراموش کنید (تا زمانی که مفهوم نوشته واضح باشد!). این تنها زمانی است که هیچ کس قرار نیست شما را به خاطر چند اشتباه املایی و گرامری سرزنش کند. روی جمع آوری و ثبت اطلاعات تمرکز کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله با جواب این سؤال که "چگونه نوت برداری کنیم؟" آشنا شدیم. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید؛ هر روش در شرایط خاص خود خوب است. بسته به آنچه در حال یادگیری هستید و ترجیحات شما، هر روش دارای مزایایی است.

همچنین شایان ذکر است که هر فردی به شیوه ای متفاوت یاد می گیرد و مطالعه می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، با توجه به نحوه مطالعه خود روشی را که بهترین است؛ بیابید.

شما در فروشگاه اینترنتی دفتردستک میتوانید مجموعه کاملی از لوازم مورد نیاز برای یادداشت برداری شامل انواع خودکار، روان نویس، دفتر یادداشت، هایلایتر، کاغذ یادداشت چسبان و محصولات متنوع دیگری را با اطمینان از اصالت و سلامت فیزیکی کالا و ارسال سریع خریداری کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی