آشنایی با بهترین روش های آموزش داستان نویسی به کودکان

آشنایی با بهترین روش های آموزش داستان نویسی به کودکان

داستان نویسی برای کودکان روشی سرگرم کننده است و به کودک شما اجازه می دهد ذهن خلاق خود را در کنار افزایش دانش آکادمیک کشف کند.

داستان نویسی برای کودکان روشی سرگرم کننده است و به کودک شما اجازه می دهد ذهن خلاق خود را در کنار افزایش دانش آکادمیک کشف کند.

با این حال مهم نیست که نوشتن چقدر سرگرم کننده به نظر می رسد، مهم آن است که نیاز به برنامه ریزی و تحقیق زیادی دارد. از ساختن یک داستان تا فهمیدن اینکه چگونه به پایان می رسد، کل فرآیند نوشتن باید با تفکر شکل بگیرد. اما چرا باید از این همه دردسر گذشت؟

آموزش داستان نویسی به کودکان

آموزش داستان نویسی به کودکان افکار آنها را منظم کرده و می توانند با کلمات، جملات مناسب و معنا دار بنویسند. واژگان آنها را بهبود می بخشد که منجر به افزایش مهارت های ارتباطی و گوش دادن می شود.

داستان نویسی فرآیندی است که قدرت خلاقیت کودکان را به میزان چشمگیری افزایش می دهد. در این مقاله، با 6 روش مؤثر بر فرآیند آموزش داستان نویسی به کودکان آشنا می شوید.

آموزش داستان نویسی به کودکان چه مزیتی دارد؟

تقویت تصویر سازی کودکان با خرید کتاب داستا ن

یکی از مزیت ها در مورد نوشتن خلاق این است که کودکان را قادر می سازد تا با هر داستانی که می سازند، افکار خود را بیان کنند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. این کودکان را وادار می کند تا عبارت "من می توانم" را باور کنند، زیرا آنها تمرینات نوشتاری متفاوتی را بدون ترس از شکست یا تحت کنترل گرفتن "چه می شود اگر" آغاز می کنند. همانطور که کودک شما سفر خود را در دنیای هیجان انگیز نوشتن آغاز می کند، مهم است که او را در مسیر درست راهنمایی کنید. آنها را تشویق کنید که زیاد فکر نکنند و فقط هر چیزی که در ابتدا به ذهنشان می رسد را بنویسند.

برای حفظ شتاب حتی می ‌توانید اهداف مختلفی مانند نوشتن توصیف‌ های مختلف، ترسیم شخصیت اصلی یا طوفانی عجیب برای پایان‌ داستان تعیین کنید. برای کودکانی که تمایلی ندارند، تعیین اهداف کوچک و دست یافتنی می‌ تواند روند را راحت تر و هیجان ‌انگیزتر کند. از تعیین تعداد دقیق کلمات یا محدودیت‌ های زمانی خودداری کنید، زیرا این موارد می‌ توانند فشار فکری بیشتری را وارد کنند و لذت را از تجربه نگارش از بین ببرد.

مهم است که به یاد داشته باشید که پیشرفت خطی نیست و هر کودکی منحصر به فرد است. در صورت نیاز، می ‌توانید به فرزندتان اجازه دهید تا داستان خود را به تدریج بنویسد و از اتفاقات اطراف برای خلق داستان خود الهام بگیرد. هنگامی که آنها اولین داستان خود را تمام کردند، احتمالاً تغییری در نگرش آنها و انگیزه جدیدی برای نوشتن یک قطعه متفاوت خواهید دید.

به کودک خود کمک کنید طرح داستان بنویسد

برای شروع بهتر است به یک ایده فکر کنید. برنامه ریزی ایده اصلی داستان شما اولین و مهمترین مرحله داستان نویسی است. ایده اصلی یک داستان این است که مخاطب شما را برای خواندن وسوسه کند.

برای اینکه کودکتان به داستان نویسی علاقه مند شود، می توانید با خواندن کتاب های داستانی مختلف، شروع کنید. در این بین خواندن را متوقف کنید و از فرزندتان بخواهید که پایان آن را پیش بینی کند. پایان جایگزین آنها ممکن است ایده عالی برای یک خط داستانی جدید باشد.

همچنین می ‌توانید فرزندتان را تشویق کنید که بر اساس تجربیات خود در مدرسه یا زندگی شخصی داستان بنویسد، مانند از دست دادن اولین دندانش یا رفتن به باغ وحش برای اولین بار. این خود کمکی به پرورش داستان نویسی کودکان بشمار می رود.

تقویت تصویر سازی کودکان با خرید کتاب داستان

ایجاد یک شخصیت و تصویرسازی آن یک نقطه شروع عالی در داستان نویسی برای کودکان بشمار می رود. این شخصیت می تواند هر چیزی باشد که فرزند شما می خواهد باشد. آنها می توانند یک انسان، یک حیوان، یک موجود عرفانی یا یک چیز کاملاً ساخته شده باشند! هنگامی که آنها یک ایده کلی از آنچه می خواهند این شخصیت داشته باشند، می توانند نقاط مختلف طرح را پیاده سازی کنند، که بیشتر به ویژگی ها، رفتارها و نقش شخصیت ها در داستان شباهت داشته باشد.

تقویت داستان نویسی کودکان با نقاشی

در اینجا چند سؤال وجود دارد که فرزند شما باید بتواند در مورد شخصیت خود به آنها پاسخ دهد:

در زندگی این شخصیت چه می گذرد؟

آیا آنها مشکلی دارند که باید برطرف کنند؟

آنها در این داستان با چه کسانی تعامل دارند؟

آنها در مورد شخصیت های دیگر، و در مورد موضوع مورد نظر چه احساسی دارند؟

یک داستان معمولاً بر یک شخصیت به عنوان قهرمان و شخصیت دیگر به عنوان شرور متکی است. شخصیت شرور معمولاً به عنوان یک شخصیت منفی که مشکلی را ایجاد می کند به تصویر کشیده می شود و قهرمان یک شخصیت مثبت است که مشکلات را حل می کند. هنگامی که کودک شما شخصیت اصلی خود را خلق کرد، باید نقش خود را در داستان مشخص کند. آیا آنها از منظر قهرمان می نویسند یا ترجیح می دهند به شخصیت شرور داستان جان بدهند؟

تمامی این موارد را میتوان با خریداری کتاب های داستانی مختلف و جستجو کردن در آنها پیدا کرد.

خلق داستان با نقاشی

تشویق کودکان در فرآیند داستان نویسی

یکی از قوی ترین و جذاب ترین فعالیت ها در داستان نویسی، خلق تصاویر آن است. به طوری که جان یک داستان به تصویر شخصیت ها و روند آن قصه بستگی دارد. از زمان های گذشته تا کنون داستان های تصویری زیادی خلق شده است که ما با نگاه کردن به آن میتوانسیم به راحتی روند داستان را دنبال کنیم. کودکان هم میتوانند داستان ذهنی خود را با نقاشی کردن و رنگ آمیزی آن با مداد رنگی، ماژیک نقاشی، مداد شمعی، پاستل یا ... خلق نمایند.

تقویت مهارت نویسندگی کودکان از طریق بازی با کلمات

نوشتن، شکل مهمی از ارتباط و بخش کلیدی آموزش است. اما در دنیای تکنولوژی محور امروزی، به کودکان فرصت زیادی برای تمرین و بهبود توانایی نوشتن داده نمی شود. این موضوع بسیاری از والدین را به این فکر می‌ اندازد که چگونه مهارت ‌های نوشتاری فرزندشان را بهبود بخشند.

داستان نویسی برای کودکان

توسعه مهارت های نوشتاری قوی به زمان نیاز دارد و انجام آن می تواند کار سختی باشد. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که والدین می توانند در خانه انجام دهند تا به بهبود مهارت های نوشتاری کودکان کمک کنند.

از فعالیت ‌های سرگرم‌ کننده گرفته تا جلسات روزانه خواندن و نوشتن، این نکات در مورد چگونگی بهبود مهارت ‌های نوشتاری کودکان به کودک شما کمک می‌ کند تا مهارت‌ های خود را در کوتاه ‌ترین زمان ممکن پرورش دهد.

مطالعه منظم گام اول برای نوشتن بهتر است و به تقویت مهارت های نوشتاری کودکان کمک می کند. دایره لغات کودکان گسترش داده و روش های مختلف استفاده از کلمات را به آنها نشان می دهد؛ همچنین استفاده از این کلمات را در نوشته های خود برای آنها آسان تر می کند.

بازی ها و فعالیت هایی را انجام دهید که نوشتن را تشویق می کند. جدول کلمات متقاطع و بازی های کلمات برای همه چیز عالی است. کوچولوها به خصوص بازی "Writ the Word" را دوست دارند: جایی که آنها موارد را جستجو می کنند و وقتی هر مورد را پیدا می کنند کلمه را در یک دفتر یادداشت مناسب، یادداشت می کنند.

برای کودکان خردسالی که تازه نوشتن را یاد می گیرند، سعی کنید یک کاربرگ ایجاد کنید که در آن بتوانند حروف و کلمات را ردیابی کنند. حروف و کلمات را بنویسید، یک تکه کاغذ دیگر را روی آن قرار دهید و از فرزندتان بخواهید روی کاغذ خالی ردیابی کند. همچنین می‌ توانید با ترسیم کردن خط‌ های نقطه ‌گذاری شده توسط فرزندتان، یک بازی اتصال نقطه ‌ها خلق کنید و سپس به شما بگوید که کدام حرف یا کلمه را پیدا کرده است.

گوشه کوچکی را در خانه خود به نوشتن اختصاص دهید. داشتن فضایی که صرفاً به نوشتن اختصاص داده شده است به رهایی کودک از حواس ‌پرتی کمک می‌ کند تا بتواند بر تمرین مهارت‌ های نوشتاری تمرکز کند.

آموزش داستان نویسی به کودکان با پرورش خیال پردازی

هنگامی که فرزندان شما ایده اصلی داستان خود را مشخص کردند، می توانند بیشتر به خلق شخصیت ها و محیط آنها بپردازند. آنها می ‌توانند شخصیت ‌های تخیلی و مکانی که در آن زندگی می‌ کنند بسازند یا از خواندن برخی کتاب ‌ها الهام بگیرند.

نقطه عطف در داستان نویسی معمولاً قسمت میانی است که داستان شما را برای خوانندگان جذاب می کند. می ‌تواند لحظه‌ ای باشد که شخصیت اصلی به قدرت فوق ‌العاده خود پی ببرد یا یک چرخش غیر منتظره باشد که زندگی شخصی اصلی را زیر و رو کند.

کودک شما باید به چیزی فکر کند که خوانندگان در خط داستانی کمتر انتظارش را داشته باشند. خط طرح همیشه نباید منطقی باشد! اینجاست که مهارت های تخیلی کودک شما آزمایش می شود.

همراهی کودکان در فرآیند داستان نویسی و تشویق آنها

برای یک پایان جذاب برنامه ریزی کنید. هر داستان عالی سزاوار پایانی خارق العاده است که خوانندگان را وادار به خواندن مکرر داستان کند. اجازه دهید فرزندتان قبل از اینکه تصمیم بگیرد داستان خود را چگونه به پایان برساند، پایان های جایگزین بیاورد.

پرورش داستان نویسی کودکان

اجازه دهید فرزندتان سؤالاتی از این قبیل بپرسد: وقتی تعارض شخصیت حل شود چه اتفاقی می افتد؟ آیا این داستان درس اخلاقی دارد؟ اگر بله، اجازه دهید بیان کنند.

نوشتن خلاق می تواند تجربه ای ارزشمند برای شما و فرزندتان باشد. اطمینان حاصل کنید که آنها را به شکل مثبتی تشویق می کنید و پس از اتمام آن، در تجربه خواندن داستان غوطه ور شوید. آنها چیزی منحصر به فرد خلق کرده اند و به شما نگاهی هیجان انگیز به تخیل می دهند!

برای تشویق می توانید با انتخاب و خرید ابزار مناسب و کاربردی برای داستان نویسی شروع کنید. خرید خودکار، دفتر، خودکار رنگی، مداد، مداد رنگی، مداد شمعی، ماژیک نقاشی و ... می تواند کودکان را به نگارش داستان ذهنی و تصویر سازی آن تشویق کند.

کلام آخر

داستان نویسی برای کودکان به صبر و جلسات طوفان فکری زیادی نیاز دارد. از جستجوی موضوعات تا رسیدن به یک پایان جذاب، کل فرآیند داستان نویسی یک تمرین عالی برای بهبود مهارت های نوشتاری خلاقانه کودک شما است.

ثبت نام فرزندتان در کلاس‌ های نویسندگی خلاق می‌ تواند تخیل او را تقویت کند، روند تفکر او را گسترش دهد و مهارت‌ های حل مسئله ‌اش را بهبود بخشد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی