بهترین روش های افزایش هوش کودکان کدامند؟

بهترین روش های افزایش هوش کودکان کدامند؟

همه ما دوست داریم فرزندمان باهوش ترین فرد کلاس باشد. اما آیا می دانستید کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش هوش کودکان انجام دهید؟ ضریب هوش یا IQ اندازه گیری هوش انسان است که در قالب یک نمره (یا عدد) از طریق چندین آزمون استاندارد شده ارائه می شود. این آزمون برای اولین بار در سال 1912 پایه گذاری شد.

همه ما دوست داریم فرزندمان باهوش ترین فرد کلاس باشد. اما آیا می دانستید کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش هوش کودکان انجام دهید؟

افزایش هوش کودکان

ضریب هوش یا IQ اندازه گیری هوش انسان است که در قالب یک نمره (یا عدد) از طریق چندین آزمون استاندارد شده ارائه می شود. این آزمون برای اولین بار در سال 1912 پایه گذاری شد. بسیاری از منتقدان این سؤال را مطرح می کنند که آیا آزمون IQ معیار معتبری برای سنجش هوش است یا خیر. برخی از کارشناسان شروع به ارائه تعریف جدیدی از IQ به عنوان "ضریب تخیل" کرده اند که به "ضریب هوشی دیگر" معروف است. هم تخیل و هم هوش بخش مهمی از رشد کودک هستند و اگر می‌ خواهید ضریب هوشی (هم هوش و هم تخیل) کودکتان را تقویت کنید، اینجا نقطه خوبی برای شروع است!

معرفی بازی های افزایش هوش کودکان

برخلاف تصور رایج، رشد ضریب هوشی کودک به این معنی نیست که آنها را وادار به حل هزاران پرسش هوشی نماید. آنچه کودکان را با هوش می کند ممکن است شما را شگفت زده نماید. در این مقاله بازی هایی معرفی می شوند که می توانید برای تقویت هوش کودکان از آنها بهره ببرید.

- بازی پازل

پازل، لگو، بازی های حافظه، کار دستی، مجسمه های اسباب بازی و ...، اینها اسباب بازی هایی هستند که هر کودکی باید با آن بزرگ شود. به کودکان خود در دوران پیش دبستانی زمان و فضای کافی برای بازی با این لوازم بازی را بدهید. بازی پازل و ساخت آن به ویژه مهم و مفید است زیرا به کودک شما فرصت های یادگیری متعددی می دهد.

هنگام قرار دادن قطعات پازل در کنار یکدیگر، کودکان آگاهی فضایی را کشف کرده و هوش فضایی خود را توسعه می دهند. هوش فضایی توانایی تصور تصاویر در ذهن شماست. هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه چیدن بلوک ها، زیر، بالا یا عمود بر هم، کودکان درگیر استفاده از هوش فضایی خود هستند.

افزایش هوش کودکان با بازی پازل

مطالعات نشان داده ‌اند که توسعه مهارت ‌های فضایی از یادگیری در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی پشتیبانی می ‌کند. همچنین مشخص شده است که کودکان خردسالی که در تجسم روابط فضایی بهتر هستند، توانایی‌ های محاسباتی قوی‌ تری در دوران ابتدایی دارند.

- بازی لگو

لگو همانند بازی های فکری دیگر موجب افزایش هوش کودکان می شود. همچنین باعث مهارت حل مسئله، برنامه ریزی و هماهنگی بین چشم و دست کودک می شود. با توجه به سن کودک قطعات مناسب را در اختیار وی قرار دهید؛ سعی کنید برای انتخاب لگو از برندهای معتبر خریداری کنید. هر چه سن کودک کمتر باشد باید از قطعات بزرگتر استفاده کنید. در سن دو سالگی به دلیل اینکه انگشتان و مچ دست کودک مهارت چندانی ندارد این وسایل باید بزرگ باشد تا کودک خسته و مأیوس نشود!

بازی لگو برای تقویت هوش کودکان

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که با اسباب ‌بازی‌ های ساختنی و ساختارهای پیچیده مانند لگو در کودکی بازی کرده ‌اند، توانایی درک فضایی بیشتری دارند و هوش فضایی، تجسمی و ریاضی و منطقی شان رشد یافته است و نسبت به همسالان خود، عملکرد بهتری در آزمون استدلال فضایی مانند مهارت لازم برای چرخش ذهنی اشیاء دارند. بازی با لگو یکی از بهترین روش های افزایش هوش کودکان است.

- بازی های تخته ای

بازی ها می توانند هر کودکی را هیجان زده کنند. ما مطمئن هستیم که چشمان کودک شما نیز وقتی متوجه می شود که شما می خواهید با او بازی کنید، برق می زند. بازی های رومیزی همچنین می تواند به رشد مهارت های تحلیلی کودک کمک کند. تحقیقات نشان داده است که بلوک‌ های ساختمانی هوش فضایی کودک شما را توسعه می‌ دهند، که بیشتر توانایی‌ های محاسباتی قوی را توسعه می‌ دهد. بازی هایی مانند شطرنج تفکر منطقی و قدرت تمرکز را بهبود می بخشد.

بازی های تخته  ای (از راهکار های افزایش هوش کودکان)

همچنین بازی فکری و قدیمی تخته نرد که یک بازی استراتژیک محسوب می شود؛ میتواند یکی از راهکار های افزایش هوش کودکان باشد.

- بازی با خمیر و خاک رس

تبلت را برای بازی کنار بگذارید. زمان زیاد خیره شدن به صفحه نمایش کودک شما را به یک ناظر تبدیل می کند. در عوض، به او فرصت دهید تا از توانایی های حرکتی و بصری خود همزمان استفاده نماید و زمان بازی را کنترل کند. بازی با خمیر یا خاک رس یک راه عالی برای انجام این کار است! همچنین چند ابزار ساده مخصوص خمیر بازی مانند یک چاقوی پلاستیکی برای برش و یا قالب های پلاستیکی مختلف را در اختیار کودک قرار دهید. رنگ های انگشتی و رنگ آکریلیک را در دسترس داشته باشید یا از وسایلی که در سطل بازیافت خود هستند آلات موسیقی بسازید. بچه ها حتی متوجه نمی شوند که در حال یادگیری هستند!

- بازی کشف کلمه

آیا میدانید که چقدر مهم است تا ذهن کودک خود را تا قبل از 5 سالگی پرورش دهید؟

مطالعات نشان میدهد که 90% از هوش کودکان تا پنج سالگی اتفاق می افتد. بهترین راه برای تحریک و رشد ذهنی کودکان، بازی کردن با آن ها است. یکی از روش های افزایش هوش کودکان، بازی کشف کلمه است. در این بازی می توانید با کارت اشکال بازی کنید. به این صورت که تصویر یک سگ را نشان دهید و از فرزند خود بخواهید آن را به کارت درست نزدیک کند. این بازی می تواند حروف الفبا، قدرت حافظه و همچنین قابلیت تشکیل کلمه را در کودک بالا ببرد.

- بازی پیدا کردن چیز ها

آیا می توان هوش سیال را آموزش داد؟ برای کودکان خردسال، می توانید با استفاده از مثال های عینی برای نشان دادن رابطه بین اشیاء شروع کنید.

اگر به کودک خود تفاوت مربع و مستطیل را آموزش می دهید، اشیاء مربع و مستطیل واقعی را در اطراف خانه به او نشان دهید. آنها را وادار کنید تا اشیاء را ببینند و لمس کنند تا تفاوت را احساس کنند.

به جای نوشتن یا نشان دادن عدد 2 به کودک، اشیاء واقعی را با استفاده از بلوک یا اسباب بازی به او نشان دهید. برای نشان دادن مفهوم عدد 4 بیشتر از عدد 3 است، 4 خرس را در یک خط روی میز قرار دهید، سپس 1 خرس را به آرامی بردارید.

افزایش هوش کودکان با یادگیری زبان

طبق علم عصب شناسی، یادگیری هر زبان جدید رشد مغز را افزایش می دهد. یادگیری یک زبان جدید توانایی مغز را برای تمرکز تقویت می کند و توانایی های حافظه را بهبود می بخشد. اگر زبان جدیدی نمی دانید، می توانید کودکان را در دوره زبان خارجی ثبت نام کنید. توانایی های تفکر را بهبود می بخشد و همچنین قدرت های زبانی و نحوه بیان را افزایش می دهد.

تقویت هوش کودکان با نواختن موسیقی

تحقیقات نشان داده است که بچه هایی که موسیقی یاد می گیرند با هوش تر از بچه هایی هستند که یاد نمی گیرند. گفته می شود موسیقی ارتباط مغزی قوی تری را در کودک ایجاد می کند زیرا یادگیری موسیقی به حداکثر تمرکز و مهارت های شناختی نیاز دارد. یادگیری موسیقی نه تنها باعث پرورش تفکر هنری می شود، بلکه ضریب هوشی را نیز بالا می برد. فرزند شما بهترین های هر دو دنیا را بدست می آورد.

تقویت هوش کودکان با نواختن موسیقی

ورزش : از راه های افزایش هوش کودکان

علاوه بر مواجهه اولیه با ریاضیات، تحقیقات همچنین نشان می دهد که فعالیت بدنی همچنین می تواند هوش کودک را بهبود بخشد. مشخص شده است که هورمون‌ های خاصی در طول فعالیت بدنی ترشح می ‌شوند و این هورمون‌ ها برای هیپوکامپ، ناحیه‌ ای از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است، مفید هستند. پس فرزندانتان را بیرون ببرید تا بدوند، بازی کنند و تحرک بدنی داشته باشند!

 تقویت هوش  کودکان با ورزش

تقویت هوش کودکان با کتاب خوانی

خواندن همان کاری را که هالتر برای ماهیچه ها انجام می دهد برای ذهن انجام می دهد. ذهن نیاز به خواندن هر روزه دارد و کودکان شش ماهه که به طور منظم با مادر یا پدر کتاب می‌ خوانند، مهارت‌ های سواد آموزی قوی‌ تری نشان می ‌دهند و تا چهار سال بعد در آزمون ‌های هوش نمره بالاتری کسب می ‌کنند! به جرأت می توان گفت که خواندن ضریب هوشی ما را با دستیابی به واژگان جدید و افزایش درک مطلب افزایش می دهد.

تقویت هوش کودکان

افزایش هوش کودکان با نقاشی کردن

 افزایش هوش کودکان با نقاشی کردن

نقاشی کشیدن با ابزارهای گوناگون مانند مداد رنگی، رنگ انگشتی، پاستل، مداد شمعی و حتی ماژیک نقاشی میتواند موجب تقویت حافظه و افزایش هوش کودکان شود. به کمک این ابزارها قوه تخیل کودکان را بالا ببرید. همچنین شما میتوانید در نقاشی با فرزندانتان مشارکت داشته باشید. به طور مثال تصویری از یک صورت بکشید و از او بخواهید که بگوید صورت کشیده شده ناراحت است یا خوشحال؟

سعی کنید در خرید لوازم نقاشی برای فرزندتان نهایت دقت را داشته باشید. همچنین از برندهای معتبر و مخصوص کودک همچون پریمو، استابیلو، استدلر و بیک استفاده کنید. شما انواع لوازم نقاشی برای کودک را میتوانید از فروشگاه اینترنتی دفتر دستک خریداری کنید.

کلام آخر

میزان IQ از بدو تولد ثابت نیست. می توان آن را در مراحل بعدی زندگی بهبود بخشید. هر کودکی می تواند درخشان باشد اگر به درستی هدایت شود. هنوز راه های زیادی وجود دارد که می تواند در برنامه روزانه کودک شما گنجانده شود، که عملکرد مغز را بهبود بخشد. برای بهبود مهارت های تحلیلی و عملی فرزندتان، به جای یادگیری تئوری، بر یادگیری پروژه محور و فعالیت عملی تأکید کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی