تفاوت رنگ روغن با اکریلیک در چیست؟

تفاوت رنگ روغن با اکریلیک در چیست؟

به طور کلی تفاوت اصلی بین رنگ روغن و آکریلیک، چسبنده ای است که رنگدانه را در کنار هم نگه می دارد. رنگ های آکریلیک محلول در آب هستند، به این معنی که می توانند با آب حل شوند، در حالی که رنگ های روغنی اینطور نیستند. رنگ های آکریلیک و روغنی هر دو دارای ویسکوزیته های متفاوتی هستند.

از دیرباز، نقاشی با تکنیک ها و رنگ های مختلف تجربه شده است. امروزه نیز دو ابزار هنری رنگ روغن و رنگ آکریلیک طرفداران زیادی دارند. دفتر دستک در این مقاله شما را با تفاوت رنگ روغن با اکریلیک آشنا میکند.

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن از  نظر تنوع رنگی

به طور کلی تفاوت اصلی بین رنگ روغن و آکریلیک، چسبنده ای است که رنگدانه را در کنار هم نگه می دارد. رنگ های آکریلیک محلول در آب هستند، به این معنی که می توانند با آب حل شوند، در حالی که رنگ های روغنی اینطور نیستند. رنگ های آکریلیک و روغنی هر دو دارای ویسکوزیته های متفاوتی هستند.

تفاوت رنگ آکریلیک و رنگ روغن از نظر مواد سازنده

از تفاوت رنگ روغن با رنگ اکریلیک نوع رنگدانه های بکار رفته در آن است. رنگ روغن از رنگدانه ای تشکیل شده است که در یک چسب روغنی مانند روغن بذر کتان، روغن خشخاش یا روغن گردو معلق است. اگر چه این روغن ها به شدت تصفیه شده اند، اما همه آنها گیاهی و غیر سمی هستند. از طرف دیگر، رنگ آکریلیک از رنگدانه و یک چسب رزین مصنوعی تشکیل شده است. اجزای موجود در این اتصال دهنده رزین، از برندی به برند دیگر متفاوت است. رنگ های آکریلیک اساساً پلاستیکی هستند و زمانی که از آنها استفاده می شود، مواد شیمیایی مانند آمونیاک در هوا منتشر می شود.

تفاوت رنگ روغن و رنگ آکریلیک از نظر نوع حلال

دیگر تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک نوع حلال است. رنگ های آکریلیک محلول در آب هستند، به این معنی که می توانند با آب حل شوند، در حالی که رنگ های روغنی اینطور نیستند. چه نقاش حرفه ای باشید و چه مبتدی اگر با تکنیک رنگ روغن کار می کنید به یک حلال روغنی خوب نیاز دارید. حلال روغنی بسیاری از مشکلات را "حل" می کند. فرآیند خشک شدن را سرعت می بخشد و رنگ را نازک می کند. می توانید از آن برای پاک کردن فضای کاری خود استفاده کنید. گامسول یک حلال عالی برای نازک کردن رنگ های روغنی و سایر مواد است. این حلال بی بو و غیر سمی است که هم برای نقاشان و هم برای محیط زیست ایمن تر است.

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک از نظر نوع حلال

تفاوت رنگ روغن با رنگ آکریلیک از نظر قابلیت شست و شو

پاکسازی به اندازه خلق کردن سرگرم کننده نیست، اما بخشی ضروری از فرآیند نقاشی است. به طور کلی، تمیز کردن رنگ آکریلیک بسیار ساده تر است و زمان کمتری نسبت به رنگ روغن میبرد که چند دلیل مختلف برای آن وجود دارد:

اول اینکه آب به تنهایی برای تمیز کردن رنگ روغن کافی نیست زیرا روغن به طور طبیعی آب را دفع می کند. دوم، نقاشان در هنگام استفاده از رنگ روغن اغلب رنگ خود را نازک می کنند و برس های خود را با حلال هایی مانند سقز تمیز می کنند. سوم، بسیاری از نقاشان مواد قوی را به رنگ روغن خود اضافه می ‌کنند تا جلوه‌ های خاصی به دست آورند، مانند روکش مات یا براق، که به تنهایی با آب تمیز نمی‌ شود. شما باید از روغن بذر کتان، صابون هنری، تینر رنگ یا سایر محصولات مخصوص ساخته شده؛ استفاده کنید تا برس های رنگ خود را به درستی تمیز کنید. تمیز کردن رنگ آکریلیک ساده تر است زیرا بر پایه آب است. در بیشتر موارد، آب گرم و کمی صابون (در صورت نیاز) این کار را انجام می دهند.

اما برای رنگ روغن مناسب است از الکل های معدنی، سقز و آب برای تمیز کردن برس های آغشته به رنگ استفاده کنید.

مقایسه رنگ روغن با رنگ آکریلیک از نظر میزان سمی بودن

سؤالی که در اینجا پرسیده میشود این است که کدام رنگ سمی تر است؟ پاسخ کوتاه این است که به طور کلی، رنگ های آکریلیک و روغنی به طور کلی ایمن و غیر سمی هستند، زمانی که به تنهایی استفاده شوند (مواد دیگری اضافه نشده است). اما برای اینکه مطمئن شوید، برچسب رنگ خود را بررسی کنید. اکثر رنگ ها دارای برچسبی از ASTM International (انجمن آزمایشی و مواد آمریکا سابق) هستند که به شما می گوید کدام محصولات خطرناک هستند.

گاهی اوقات شما مجبور به استفاده از حلال یا رقیق کننده در رنگ های روغنی هستید. در هنگام استفاده به سمی بودن آن توجه کنید. چرا که بعضی از حلال ها دارای بوی شدید و سمی هستند.

تفاوت رنگ آکریلیک و رنگ روغن از نظر تنوع رنگی

اگر می‌خواهید روی یک اثر هنری بزرگ کار کنید و همچنان توانایی ترکیب کردن را داشته باشید، رنگ روغن انتخابی انعطاف‌ پذیرتر است زیرا رطوبت را بسیار طولانی ‌تر از آکریلیک حفظ می‌ کند. کار با رنگ روغن به شما اطمینان می دهد که بافتی صاف و منعطف برای تغییر در مدت طولانی خواهید داشت.

در اینجا یک نکته مفید وجود دارد تا رنگ‌ های آکریلیک خود را به راحتی ترکیب و برای مدت طولانی‌ تری مخلوط کنید. یک بطری آب در نزدیکی خود نگه دارید و اگر رنگ خیلی سریع خشک شد و نیاز به انجام کارهای بیشتری بود، دوباره رنگ را خیس کنید. فقط مطمئن شوید که از آب زیاد استفاده نکنید، زیرا این کار مقداری از رنگ را از بین می برد و آن را بیشتر شبیه آبرنگ می کند.

بنابراین، وقتی صحبت از مخلوط کردن و ترکیب می شود، فقط به ترجیح شما و مدت زمانی که می خواهید با رنگ کار کنید بستگی دارد. اما از تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن می توان به این مورد اشاره کرد که تنوع رنگ های روغنی بسیار گسترده تر از رنگ آکریلیک است.


مطالعه بیشتر: وسایل نقاشی با رنگ اکریلیک


تفاوت رنگ روغن و رنگ آکریلیک از نظر تغییر رنگ

تفاوت رنگ روغن با اکریلیک

رنگ ‌های آکریلیک معمولاً پس از خشک شدن تیره می‌ شوند و تطبیق رنگ را دشوار می‌ کنند. البته این مشکل به دلیل استفاده از رنگدانه ها است. برند شناخته شده Winsor & Newton بر مشکل تغییر رنگ غلبه کرده است، به طوری که رنگ روشن باقی می ماند، حتی زمانی که خشک شده است. این بدان معناست که رنگ ‌ها را می ‌توان راحت ‌تر از پالت تا بوم با هم تطبیق داد.

رنگ روغن زمانی که روی بوم نقاشی کشیده می شود، یک رنگ باقی می ماند. با این حال، هنگامی که رنگ خشک می شود، اگر روغن از رنگ به بوم فرو رود، می تواند تغییر کند. این می تواند منجر به براق شدن برخی از نواحی (هنوز روغن درون رنگ وجود دارد) و مات ماندن برخی نقاط دیگر شود (روغن در لایه زیرین فرو رفته است) تا رنگ مرده تری تولید کند.

تفاوت رنگ روغن با رنگ آکریلیک از نظر خشک شدن رنگ

از دیگر موارد در مقایسه رنگ روغن با رنگ اکریلیک زمان خشک شدن رنگ است. رنگ های آکریلیک بر پایه آب هستند و این باعث می شود در مقایسه با رنگ های روغنی سریع خشک شوند. یک نقاشی رنگ روغن از چند روز تا چند ماه طول می کشد تا کاملاً خشک شود. در حالی که یک نقاشی آکریلیک بسته به تعداد لایه ها یا اندازه نقاشی می تواند تنها در چند ساعت خشک شود. همچنین نقاشی های رنگ روغن نیز به استفاده از رنگ نازک تری نسبت به آکریلیک نیاز دارند، زیرا فرآیند خشک کردن باعث ترک خوردن می شود. این منطقی است زیرا می دانیم که نمی توانید رنگ مرطوب را روی لایه دیگری از رنگ مرطوب قرار دهید.

مقایسه رنگ روغن با رنگ آکریلیک از نظر کاربرد

رنگ ‌روغن طیف وسیعی از کاربرد را در نقاشی های مختلف از پرتره و مناظر سنتی گرفته تا آثار و مجسمه‌ های انتزاعی مدرن را ارائه می ‌دهد. با طیف وسیعی از بافت‌ ها و جلوه‌ های موجود، هنرمندان می‌ توانند آثار هنری دقیق و پیچیده‌ ای ایجاد کنند که به آثار آنها عمق می ‌بخشد. آنها زمان خشک شدن آهسته را برای جزئیات و واقع گرایی در نقاشی و همچنین جلوه های نقاشی منحصر به فرد از اعمال کننده های مختلف ارائه می دهند. رنگ‌ های روغنی همچنین انعطاف ‌پذیری را برای آزمایش رنگ‌ ها، لایه‌ ها و ضربه‌ های قلم مو برای ایجاد طرح‌ های انتزاعی فراهم می ‌کنند. علاوه بر این، می‌ توان آنها را مستقیماً روی مجسمه‌ های ساخته شده از مواد ارگانیک برای پایانی زیبا اعمال نمود.

رنگ آکریلیک گزینه ای قابل اعتماد و همه کاره برای هنرمندانی است که به دنبال خلق آثار ترکیبی یا نقاشی های دیواری بزرگ هستند. آنها به سرعت خشک می شوند و در برابر آب مقاوم هستند و به راحتی روی سطوح مختلف اعمال می شوند. به‌ علاوه، آنها در طیف وسیعی از رنگ های شفاف تا مات هستند که به هنرمندان این امکان را می ‌دهد تا از بافت‌ ها و جلوه ‌های جالب و منحصربفرد استفاده کنند.


مطالعه بیشتر: وسایل رنگ روغن


مزایا و معایب رنگ اکریلیک کدامند؟

مزایا و معایب رنگ اکریلیک کدامند

رنگ آکریلیک برای هنرمندانی که دوست دارند سریع کار کنند انتخاب ایده آلی است؛ زیرا به سرعت خشک می شوند. آنها همچنین در برابر آب مقاوم هستند و می توان از آنها در سطوح مختلف استفاده کرد. هنرمندان از مزایای استفاده از این رنگ برای دستکاری زمان خشک شدن، بافت و قوام رنگ های آکریلیک استفاده می کنند که آنها را به یکی از پرکاربردترین مواد نقاشی موجود تبدیل می کند. از جمله معایب رنگ های آکریلیک تنوع رنگی کم آن است و در زمان خشک شدن تیره تر می شوند.

مزایا و معایب رنگ روغن کدامند؟

مزایا و معایب رنگ روغن کدامند

رنگ های روغنی محیطی متشکل از رنگدانه های معلق در روغن هستند که معمولاً روغن بذر کتان است. آنها مزایای مختلفی مانند خواص خشک شدن آهسته که هنرمندان را قادر می سازد برای مدت طولانی بر روی اثر خود کار کنند و همچنین توانایی ترکیب رنگ ها و ایجاد جزئیات پیچیده را دارند. با این حال، برخی از معایب شامل زمان خشک شدن طولانی تر و استفاده از حلال های خطرناک هنگام کار است. با مهارت های مناسب، حوصله و دانش کافی، رنگ های روغنی می توانند امکانات خلاقانه منحصر به فردی را در اختیار هنرمند قرار دهند.

رنگ آکریلیک را انتخاب کنیم یا رنگ روغن؟

اگر به روند خشک شدن سریعتر امیدوار هستید، آکریلیک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. با این حال اگر روی یک تابلوی نقاشی بزرگ کار می‌کنید و زمان خشک شدن طولانی برایتان مهم نیست، یا می ‌خواهید از تکنیک ‌های مختلف ترکیب در چند روز استفاده کنید، رنگ ‌های روغنی نیز می‌ توانند گزینه مناسبی باشند.

کلام آخر

وقتی صحبت از رنگ های آکریلیک و روغنی می شود، هر دو مزیت هایی برای هنرمندان دارند. آکریلیک به سرعت خشک می شود، محلول در آب است و می تواند با تکنیک های مختلف برای ایجاد رنگ ها و بافت های متنوع استفاده شود. رنگ روغن‌ زمان خشک شدن طولانی ‌تری دارد و اثر درخشان‌ تر و شفاف ‌تری را خلق می نماید. در نهایت، انتخاب به نوع اثری که خلق می کنید، ظاهری که دنبال آن هستید و ترجیحات خودتان بستگی دارد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی