معرفی بهترین روش ها و ترفند های خلاصه برداری کنکور

معرفی بهترین روش ها و ترفند های خلاصه برداری کنکور

امتحانات کنکور سراسری نزدیک است و در عرض چند هفته، معلومات شما در مورد آنچه در درس هایتان پوشش داده شده است مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. در حالی که می دانید باید شروع به یادداشت برداری در مورد همه چیزهایی که تاکنون آموخته اید، کنید و ممکن است هیچ راهنمایی در مورد نحوه انجام این کار به خوبی دریافت نکرده باشید. اما به یاد داشته باشید که بهترین راهنما در خلاصه نویسی کنکور آن چیزی است که بتواند حافظه شما را تحریک کند تا بتوانید به بهترین نتیجه دست یابید.

امتحانات کنکور سراسری نزدیک است و در عرض چند هفته، معلومات شما در مورد آنچه در درس هایتان پوشش داده شده است مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. در حالی که می دانید باید شروع به یادداشت برداری در مورد همه چیزهایی که تاکنون آموخته اید، کنید و ممکن است هیچ راهنمایی در مورد نحوه انجام این کار به خوبی دریافت نکرده باشید. اما به یاد داشته باشید که بهترین راهنما در خلاصه نویسی کنکور آن چیزی است که بتواند حافظه شما را تحریک کند تا بتوانید به بهترین نتیجه دست یابید.

خلاصه نویسی کنکور

مطالعات زیادی در مورد تأثیر خلاصه برداری برای کنکور در هنگام مطالعه صورت گرفته است اما آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است، کیفیت و چگونگی خلاصه برداری نکات مهم است. تکنیک خلاصه نویسی برای کنکور دارای اصول مهمی است که قبل از شروع باید اطلاعات کافی در آن زمینه داشته باشید. دفتردستک سعی دارد در این مقاله شما را با روش های خلاصه برداری برای کنکور آشنا کند.

اولین نکته اساسی برای یادگیری آن است که شما تفاوت بین یادداشت برداری مطالعه در طول سال با امتحانات را متوجه شوید. به طور کلی یادداشت برداری نکات مهم حین مطالعه، در یک دفترچه یادداشت، به تدریج در طول یک ترم یا حتی سال ایجاد می شوند. آنها معمولاً طولانی و عمیق هستند و تمام اطلاعات آموخته شده را پوشش می دهند. نکات و مفاهیم کلیدی، کار کلاسی، اطلاعات اضافی و یادگیری عمومی شامل این اطلاعات هستند. از سوی دیگر یادداشت های امتحانی همه در مورد اولویت بندی اطلاعات و کار بر اساس برنامه زمانی هستند. این یادداشت‌ ها معمولاً بر روی نکات کلیدی متمرکز می‌ شوند و از نکات مختصر، نقشه‌ های ذهنی و کوتاه ‌نویسی برای بیان سریع موضوعات استفاده می‌ کنند. معمولاً یادداشت‌ های امتحانی بسیار کوتاه ‌تر هستند و فقط بر یک یا دو مبحث متمرکز هستند. معمولاً شامل موضوعاتی است که روی آنها آزمایش می شود. یادداشت‌ های امتحان تقریباً همیشه مختصر هستند و هر اطلاعاتی را که کاملاً ضروری نیستند در آن حذف می شود.

از جمله مهم ترین نکات در هنگام خلاصه برداری نوشتن فهرست‌ های نقطه ‌ای، رسم نمودارها، جداول و مشخص نمودن مهم ترین مفاهیم با رنگ ‌های مختلف است.

مزایای خلاصه نویسی کنکور چیست؟

خلاصه کردن به معنای شناسایی مهمترین مطالب است، سپس نوشتن یک نمای کلی که فقط شامل جزئیات و نکات کلیدی است. خلاصه کردن یک مهارت حیاتی برای دانش آموزان جهت یادگیری بهتر مطالب است. همچنین خلاصه نویسی کنکور برای تمامی داوطلبان امری ضروری است و به شدت توصیه می شود. در ادامه شما را با تعدادی از این مزایا آشنا می کنیم.

- صرفه جویی در زمان

به شما کمک میکند تا با سرعت بیشتری به مطالعه خلاصه ها بپردازید و زمان بیشتری برای تست زنی داشته باشید.

- درک بهتر نکات

با خلاصه برداری می توانید سریعتر به درک هر چه بیشتر نکات کلیدی بپردازید تا از فراموشی زودگذر آنها بپرهیزید.

- کاهش استرس

با داشتن یک خلاصه جامع و کامل از نکات مهم، شما می توانید در سریعترین زمان ممکن به اطلاعات دست یابید. همین امر موجب کاهش استرس در پیدا کردن مطالب می شود.

- افزایش شانس

شما هر چقدر اصولی تر و طبق آموزه ها، خلاصه برداری کرده باشید می توانید شانس موفقیت خود را در امتحانات بالاتر ببرید.

بهترین روش ها و تکنیک های خلاصه برداری کنکور کدام اند؟

روش های خالصه برداری برای کنکور


بیشتر بخوانید : وسایل و مدارک مورد نیاز سر جلسه کنکور


 

روش‌ های خلاصه‌ سازی مطالب به شما یاد می‌ دهند که چگونه متن را انتخاب کنید، آن را به نکات اصلی کاهش دهید و در کمترین کلمات ممکن بیان کنید. همچنین خلاصه برداری به مهارت های ارتباطی شما کمک می کند و شما را تشویق به یادگیری سریعتر می نماید. شما می توانید در هر زمان و با سرعت بیشتری مطالب نوشته شده را پیدا و آن ها را مطالعه کنید. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که تمامی افراد چه حرفه ای و چه مبتدی نیازمند دانستن تکنیک های خلاصه برداری هستند. در این قسمت دفتردستک سعی دارد تا به شما بهترین روش و تکنیک خلاصه برداری کنکور را که نیازمند دانستن پنج گام ضروری است؛ معرفی کند.

گام اول: متن را بخوانید

در این مرحله بهتر است یکبار به صورت کلی مبحث مورد نظرتان را بخوانید. در مرتبه دوم نکات مهم را هایلایت و یادداشت برداری کنید. در مرتبه سوم جزییات مهم و ریز را که یادداشت برداری آن را فراموش کردید؛ بنویسید.

ترفندهایی وجود دارد که به شما برای شناسایی نکات کلیدی هنگام مطالعه کمک می کند. بهتر است ابتدا به سراغ چکیده بروید که یک نمای کلی از آن متنی که پیش رو دارید را به شما نشان می دهد. دوم به سر فصل ها و عناوین دقت کنید چرا که به شما درک بهتری در مورد موضوع پیش رو می دهند. سوم اینکه مقدمه و نتیجه را با هم بخوانید و آنها را با هم مقایسه کنید.

گام دوم: هر مبحث را به بخش های متعدد تقسیم کنید

برای اینکه نکات هر درس را قابل فهم تر کنید آن را به بخش های کوچکتر تقسیم بندی کنید به طور مثال اگر متن یک مقاله علمی است که از یک ساختار تجربی استاندارد پیروی می ‌کند، احتمالاً از قبل در بخش ‌های مشخص شده که شامل مقدمه، روش‌ ها، نتایج و بحث، سازماندهی شده است.

نکته: برای اینکه در یک نگاه ببینید هر قسمت از متن روی چه چیزی تمرکز دارد، سعی کنید کلمه یا عباراتی را در حاشیه کنار هر پاراگراف بنویسید که محتوای پاراگراف را توصیف می کند. اگر چندین پاراگراف موضوعات مشابهی را پوشش می دهد، می توانید آنها را با هم گروه بندی کنید.

گام سوم: نکات کلیدی هر بخش را مشخص کنید

اکنون زمان آن است که هر بخش را مرور کنید و مهم ترین نکات آن را انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید که خلاصه برداری شامل بازنویسی تک تک پاراگراف های متن نیست. هدف شما این است که نکات ضروری را استخراج کنید و هر چیزی را که می تواند اطلاعات پس زمینه یا جزئیات تکمیلی در نظر گرفته شود کنار بگذارید.

گام چهارم: خلاصه برداری را بنویسید

اکنون که نکات کلیدی را که هدف اصلی مبحث درسی است؛ می دانید، باید آنها را با کلمات خود بیان کنید. به هیچ عنوان سعی نکنید حتی برای یک یا دو جمله کپی برداری کنید. بهترین و نتیجه بخش ترین روش خلاصه برداری، نوشتن با زبان خودتان است.

گام پنجم: به دقت متن خلاصه را مطالعه کنید

یکبار دیگر به دقت متن خلاصه برداری خود را مطالعه کنید و توجه نمایید تا تمامی نکات اصلی و کلیدی و مناسب برای تست زنی را در متن خود بگنجانید.

مناسب ترین روش خلاصه برداری دروس عمومی و تخصصی

خلاصه برداری برای کنکور


بیشتر بخوانید : پلنر یا دفتر برنامه ریزی چیست؟


 

روش خلاصه برداری برای تمامی دروس چه عمومی و چه تخصصی مشابه است اما شما می توانید با یادگیری چند تکنیک به خصوص، به درک بیشتر مفاهیم کمک کنید.

  1. در برخی از موارد، مطالب درسی شامل آمار و ارقام می باشد. پس بهترین کار این است که این مطالب را بر روی نمودارها و جداول بیاورید. این تکنیک به شما کمک میکند تا فهم بیشتر و سریعتری نسبت به مطالب گفته شده، داشته باشید.
  2. در تکنیک بعدی، سعی کنید حجم مطالب را کاهش دهید. شما به جای نوشتن همه جزئیات، فقط بر روی نکات کلیدی و اصلی تمرکز کنید. این روش به شما کمک میکند که تنها بر روی نکاتی که بیشترین اهمیت را دارد، متمرکز شوید.
  3. از نشانه ها و علامت ها استفاده کنید. یکی از بهترین روش ها برای به یاد ماندن مطالب مهم، استفاده از نشانه و علامت های اختصاری است.
  4. گاهی اوقات گوش دادن به مکالمه ها یا سخنرانی اساتید می تواند به عنوان یک روش خوب برای خلاصه برداری باشد و گاهی به فهم بیشتر مطالب کمک می کند.
  5. استفاده از مخفف که یکی از راه های معمول و بسیار مورد علاقه افراد برای خلاصه برداری است. این تکنیک به شما در تست زنی کمک بسیار زیادی می کند.
  6. هایلایت کردن نکات مهم و کلیدی هم می تواند به عنوان یکی از روش های خلاصه برداری برای کنکور محسوب شود.
  7. تکنیک های بصری نمونه ای از ترفندهای حافظه هستند که حواس پنج گانه شما را درگیر می کنند. آنها از تصاویر، آهنگ ها، احساسات و بدن ما برای کمک به یادگیری اطلاعات استفاده می کنند. انسان ها سیستم های حافظه بصری برجسته ای دارند. وقتی از تکنیک ‌های حافظه بصری استفاده می‌ کنید، از روش‌ های سرگرم ‌کننده، خاطره‌ انگیز و خلاقانه به ‌جای حفظ کردن خسته‌ کننده، استفاده می‌ کنید. این کار دیدن، احساس یا شنیدن چیزهایی را که می خواهید به خاطر بسپارید آسان تر می کند. تکنیک های بصری نیز حافظه کاری شما را آزاد می کند. وقتی مبحث ها را با هم گروه بندی کنید، حافظه بلند مدت خود را تقویت کرده اید. استفاده از تکنیک های بصری به ذهن شما کمک می کند تا تمرکز خود را بالا ببرید. دقت کنید که تصاویر مهم هستند زیرا مستقیماً به مراکز بینایی مغز شما متصل می شوند. تصاویر به شما کمک می کنند مفاهیم دشوار را با ضربه زدن به قسمت های بصری به خاطر بسپارید. اما لازم نیست فقط از تصاویر استفاده کنید. هر چه بیشتر از حواس پنجگانه استفاده کنید، به خاطر آوردن اطلاعات برای شما آسان تر خواهد بود.
  8. اگر هر کدام از راه های بالا برایتان دشوار و غیرقابل انجام بود، در نهایت میتوانید از نرم افزارهای مخصوص خلاصه برداری استفاده کنید.

بایدها و نبایدها در خلاصه نویسی کنکور

ما در این قسمت سعی داریم تا شما را با تعدادی از این نکات آشنا کنیم.

بایدها:

  • شناسایی مفاهیم و نکات کلیدی هر مبحث و تمرکز بر آنها.
  • استفاده از تکنیک های خلاصه نویسی مانند نوشتن نمودارها، جدول ها، کوتاه نوشتن و .....
  • استفاده از منابع معتبر و نوشتن مطالب با مرجع مطمئن.
  • تمرین تکنیک های مرتبط برای بهبود مهارت خلاصه برداری مطالب کنکور
  • مرور مداوم مطالب برای به حافظه سپردن آن

به طور کلی بهتر است تمامی خلاصه های نوشته شده را قسمت بندی کنید و هر چند روز یکبار آن ها را مطالعه نمایید. اینکار از فراموش شدن مطالب جلوگیری کرده و به روند یادگیری سرعت میبخشد. همچنین پیشنهاد می شود که برای به یاد ماندن مطالب مهم، آنها را قبل از خواب مطالعه کنید.

نبایدها:

  • خلاصه نویسی نباید از تمام مطالب درسی باشد و تنها جزئیات و نکات کلیدی را شامل شود.
  • هیچگاه نباید از اصطلاحات پیچیده و غیر قابل فهم استفاده کرد.
  • خلاصه نویسی نباید ظاهری آشفته و نامرتب داشته باشد. در واقع باید نظم و سازمان دهی مرتب و طبق اصول خلاصه نویسی را داشته باشد.
  • خلاصه برداری بدون درک کامل از مطلب، مورد استفاده ای نخواهد داشت.

بهترین زمان مرور خلاصه نویسی های دروس چه زمانی است؟

حال که با تکنیک خلاصه نویسی برای کنکور آشنا شده اید و مراحل آن را اجرا کرده اید. باید بدانید که چه زمانی بیشترین یادگیری را خواهید داشت و چه راهکارهایی به این امر کمک خواهند کرد. این امر به شخصیت و قدرت یادگیری هر فرد بستگی دارد. برخی از دانشمندان معتقدند که مرور مداوم مطالب، یکی از بهترین روش ها برای یادگیری و به خاطر سپردن است.

به طور مثال اگر شما فردی صبور هستید، می توانید یک یا دو روز بعد از یادگیری مطلب، شروع به خواندن خلاصه ها کنید. اما اگر فردی هستید که نظم و ترتیب جزء اولویت های شما محسوب نمی شود، بهتر است برای مرور خلاصه نویسی زمانی را انتخاب کنید که انگیزه بیشتری برای یادگیری دارید.

همچنین به یاد داشته باشید که زمان تأثیر به سزایی در میزان یادگیری ما دارد. یکی از بهترین زمان ها برای یادگیری صبح زود است. در این زمان ذهن آرام است و قدرت یادگیری بالایی دارد. گاهی اوقات به دلیل فشار و استرس روزانه ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید و قدرت یادگیری بالایی نداشته باشید در این صورت است که ما به شما پیشنهاد می کنیم که کمی ورزش کنید. ورزش باعث کاهش استرس و تجدید قوای ذهنی می شود و به شما برای یادگیری مطالب کمک می کند. همچنین تعدادی از دانشمندان بر این ادعا واقف هستند که شب هنگام و قبل از خواب، بهترین زمان برای یادگیری دروس است. مرور مطالب قبل از خواب می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب کل روز شود. به طور کلی بهترین زمان مرور خلاصه نویسی دروس به خود شما بستگی دارد و باید زمانی را انتخاب کنید که بدانید بیشترین آمادگی را برای یادگیری دارید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی