ترفند های آموزش ساختن جوهر خودکار در خانه

ترفند های آموزش ساختن جوهر خودکار در خانه

در 3 یا 4 دهه گذشته و قبل از آن، وسایل ارتباط الکترونیکی امروزه از قبیل ایمیل، پیامک برای برقراری ارتباط با یکدیگر وجود نداشت. در نتیجه آنها مجبور بودند پیام خود را در نامه ای بنویسند و به نامه رسان بدهند و امیدوار باشند که به شخص مورد نظر برسد، یا به ملاقات حضوری خانواده و دوستان بروند تا مستقیماً با آنها صحبت کنند. برای چالش برانگیزتر کردن کار، حتی در سالهای بسیار دورتر خودکاری وجود نداشت که بتوانند به فروشگاه بروند و بخرند. در عوض، آنها باید جوهر و ظروف نوشتاری خود را از منابعی که در اطراف خود داشتند بسازند. در این مطلب از سایت دفتر دستک، به آموزش ساختن جوهر خودکار می پردازیم.

ما به عنوان انسان دوست داریم که با خانواده و دوستان خود تعامل داشته باشیم، اما امروزه چه راه هایی وجود دارد که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم؟

در 3 یا 4 دهه گذشته و قبل از آن، وسایل ارتباط الکترونیکی امروزه از قبیل ایمیل، پیامک برای برقراری ارتباط با یکدیگر وجود نداشت. در نتیجه آنها مجبور بودند پیام خود را در نامه ای بنویسند و به نامه رسان بدهند و امیدوار باشند که به شخص مورد نظر برسد، یا به ملاقات حضوری خانواده و دوستان بروند تا مستقیماً با آنها صحبت کنند. برای چالش برانگیزتر کردن کار، حتی در سالهای بسیار دورتر خودکاری وجود نداشت که بتوانند به فروشگاه بروند و بخرند. در عوض، آنها باید جوهر و ظروف نوشتاری خود را از منابعی که در اطراف خود داشتند بسازند. در این مطلب از سایت دفتر دستک، به آموزش ساختن جوهرمی پردازیم.

برای خرید خودکار در انواع مختلف خودکار فانتری و رنگی و برندهای مختلف آن بر روی این لینک کلیک کنید. 

 روش های ساختن جوهر خودکار (تصویر 1)

جوهر، مایع یا خمیری است که حاوی رنگدانه های رنگی است و برای اثر گذاری بر روی سطح استفاده می شود. از لحاظ تاریخی، مردم جوهر را از چیزهای مختلفی مانند گیاهان، حیوانات یا مواد معدنی می ‌ساختند که به راحتی می‌ توانستند در نزدیکی خانه‌ یا محل کار خود پیدا کنند. در قسمت زیر شما را با دو نمونه از این جوهر آشنا میکنیم:

  1. جوهر کربن: این جوهر از دوده، چسب و آب ساخته می شد و استفاده از آن در زمان یونان و رم قدیم رایج بود، اما به سرعت لکه دار و محو می شد.
  2. جوهر زردآب آهن: از نوعی از منابع گیاهی که شامل نمک و اسید تانیک است، ساخته شده است که امروزه از این مدل در روش های ساختن جوهر خودکار نیز استفاده می شود.

حال زمان آن رسیده است که به شما آموزش درست کردن جوهر خودکار را با استفاده از وسایلی که در اطراف خود دارید بیاموزیم. در اینجا به یک نمونه آن اشاره می نماییم.

  • - جوهر تمشک سیاه (Black Raspberry Ink)

ابتدا باید مواد زیر را که در جدولی آماده شده است، فراهم کنید.

1 فنجان تمشک سیاه تازه

2/1 فنجان آب

1 قاشق چایخوری زاج سفید

2/1 قاشق چایخوری صمغ عربی

 

 

 

 

 

طرز تهیه: تمشک را با آب و زاج حدود 15 دقیقه بجوشانید سپس تمشک ها را خوب له کنید تا آب آن خارج شود. سپس آن را از یک صافی عبور دهید سپس صمغ عربی یا عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. در نهایت جوهر شما آماده استفاده است تنها کافی است که مدتی بگذارید تا خنک شود. این یک نمونه از ترفندهای ساخت جوهر خودکار با استفاده از مواد طبیعی در دسترس است.

 روش های ساختن جوهر خودکار (تصویر 2)

مواد تشکیل دهنده ی ساخت جوهر خودکار

 روش های ساختن جوهر خودکار (تصویر 3)


بیشتر بخوانید: چگونه از خودکار خشک شده دوباره استفاده کنیم؟


برای ساخت جوهر نیاز به طیف گسترده ای از مواد خام نظیر رزین ‌ها، پلیمرها، نرم ‌کننده‌ ها، رنگ ‌ها، نمک ‌های رسانا و رنگدانه ‌ها نیز می باشد. این مواد به صورت پودر، مایع (یعنی پیش پراکنده شده در حلال آلی) و به شکل "تراشه" عرضه می شوند.

الزامات زیر برای ساخت یک جوهر با کیفیت بسیار مهم است.

محصول نهایی باید پایدار، همگن، کاملاً بدون آگلومرا و دارای اندازه ذرات زیر میکرون باشد تا از گرفتگی نازل جت خروج جوهر جلوگیری شود. در مواردی که از فرم های پودر یا تراشه مواد خام استفاده می شود، تعدادی از عوامل اضافی باید در نظر گرفته شود:

میکسر باید حرکت شدید درون مخزن را برای ترکیب پودرهای سبک که تمایل به شناور شدن دارند و از فرو رفتن مواد جامد متراکم به کف ظرف جلوگیری می‌ کند، فراهم نماید. همچنین رنگدانه ها (در صورت استفاده) از قبل میکرونیزه می شوند و کاهش اندازه ذرات (فرزکاری) قابل اجرا نیست. ذرات ممکن است نیاز به تجمع زدایی و کاهش به بهترین اجزای سازنده خود داشته باشند.

حلال جوهر خودکار

به طور کلی جوهرها به دو صورت حلال در آب و یا در روغن هستند.

جوهرهای حلال در آب دارای رنگدانه هایی است که حامل آب است و جوهرهای حلال در چربی بالعکس هستند. همچنین جوهر حلال در آب به خوبی بر روی هر نوع کاغذ قابل استفاده است اما جوهر حلال در روغن بهترین عملکرد خود را بخصوص بر روی کاغذ بافت دار دارد.

آموزش ساخت جوهر خودکار

نحوه ساختن جوهر خودکار در خانه این است که رنگدانه مورد نظر خود را خریداری کنید و با آب مخلوط نمایید. توجه کنید نسبت رنگدانه و آب مناسب باشد تا شما محصولی نسبتاً غلیظ داشته باشید.

 روش های ساختن جوهر خودکار (تصویر 4)

آموزش ساخت جوهر خودکار با چای

برای ساخت جوهر خودکار با چای تنها کافی است که مواد مورد نیاز در جدول زیر را فراهم کنید و طبق دستورالعمل گفته شده پیش بروید.

2/1 فنجان برگ چای تازه

1 فنجان آب

2/1 قاشق چایخوری صمغ عربی

 

 

 

 

طرز تهیه: برگ های چای را با آب حدود 15 دقیقه بجوشانید. سپس محصول به دست آمده را از صافی عبور دهید و صمغ عربی یا عسل فیلتر نشده را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا جوهر غلیظی به دست بیاورید. در نهایت جوهر شما آماده استفاده است؛ تنها کافیست که مدتی بگذارید تا خنک شود.

نحوه ی ساخت جوهر نامرئی خودکار

ساختن جوهر خودکار نامرئی با شیر

شیر یک جوهر نامرئی بسیار پرکاربرد است که در همه جا در دسترس است. تنها کافی است پیام خود را با شیر بنویسید و به آن فرصت خشک شدن دهید و ناپدید شدن آن را تماشا کنید.

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 1)


بیشتر بخوانید: خودکار حرارتی چیست؟


- یک قلم مو، خلال دندان یا چوب را به شیر آغشته کنید و پیام خود را روی کاغذ بنویسید. می ‌توانید پیام مرطوب را ببینید، اما پس از خشک شدن کاغذ ناپدید می‌شود.

- پیام نامرئی را با نگه داشتن کاغذ روی یک لامپ روشن یا منبع گرمایی دیگر آشکار کنید.

مواد موجود در شیر بافت کاغذ را تضعیف می‌ کند بنابراین اگر چه پیام شفاف خشک می ‌شود، اما کاغذ در جایی که شیر زده شده چروک و تیره می‌ شود.

ساختن جوهر خودکار نامرئی با جوش شیرین

برای ساخت این جوهر نامرئی تنها به مقداری جوش شیرین، آب، کاغذ و یک لامپ نیاز دارید.

- مقدار مساوی آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. این جوهر نامرئی شما خواهد بود!

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 2)

- از قلم مو، پنبه یا ابزاری مشابه برای نوشتن پیام نامرئی روی یک تکه کاغذ استفاده کنید.

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 3)

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 4)

- اجازه دهید جوهر نامرئی خشک شود.

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 5)

- کاغذ را روی یک منبع گرما (لامپ، سشوار) نگه دارید. جوش شیرین باعث قهوه ای شدن نوشته روی کاغذ می شود.

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 6)

ساختن جوهر نامرئی خودکار با آبلیمو

برای ساختن جوهر با لیمو شما نیاز به اتو، میز اتو، قلم مو، کاغذ، ظرف کوچک دارید.

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 7)

  • ابتدا آبلیمو را داخل یک ظرف کوچک بریزید.
  • سپس قلم موی نازک را به آبلیمو آغشته کنید و پیامی را روی یک کاغذ بنویسید. هر چه بیشتر از آبلیمو استفاده کنید، پیام تیره تر ظاهر می شود.
  • کاغذ را کنار بگذارید و 15-20 دقیقه صبر کنید تا آب آن خشک شود. سعی کنید تا زمانی که آبلیمو خشک می شود، کاغذ را حرکت ندهید یا چیزی روی کاغذ قرار ندهید.
  • هنگامی که آماده خواندن پیام خود هستید، کاغذ خود را روی میز اتو قرار دهید.
  • کاغذ را اتو کند تا پیام مخفی شما فاش شود، این کار باید حدود 15 تا 30 ثانیه طول بکشد.
  • اجازه دهید کاغذ به مدت 1 دقیقه خنک شود.

ترفند های درست کردن جوهر خودکار نامرئی (تصویر 8)

اما علت این وقایع چیست؟ چگونه گرما باعث پدیدار شدن نوشته شما میشود؟

آبلیمو ارگانیک است، به این معنی که از ترکیبات کربن ساخته شده است. هنگامی که آبلیمو را گرم می کنید، ترکیبات کربن تجزیه می شود و کربن آزاد می شود. کربن آزاد شده به اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان می دهد که باعث می شود آبلیمو رنگ تیره تری پیدا کند.

امیدواریم با خواندن این مطلب، توانسته باشید با ترفندهای ساخت جوهر خودکار در خانه آشنا شوید.

 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی