نحوه ی تیز کردن تیغ مداد تراش

نحوه ی تیز کردن تیغ مداد تراش

روش های متعددی از زمان های گذشته تا کنون برای تیز کردن تیغ تراش وجود داشته است. به طور کلی در گذشته مردم از چاقو و یا کاتر برای تیز کردن مداد استفاده می کردند. اما امروزه با گذشت زمان و نوآوری در تولید محصولات مختلف، تراش جایگزین ابزارهای قدیمی شده است. از اینرو تمامی افراد چه کودک و چه بزرگسال به صورت کاملاً ایمن می توانند مدادهای خود را تراشیده و تیز کنند.

روش های متعددی از زمان های گذشته تا کنون برای تیز کردن تیغ تراش وجود داشته است. به طور کلی در گذشته مردم از چاقو و یا کاتر برای تیز کردن مداد استفاده می کردند. اما امروزه با گذشت زمان و نوآوری در تولید محصولات مختلف، مداد تراش جایگزین ابزارهای قدیمی شده است. از این رو تمامی افراد چه کودک و چه بزرگسال به صورت کاملاً ایمن می توانند مدادهای خود را تراشیده و تیز کنند.

 

نحوه تیز کردن تیغچه تراش

آیا می دانستید هر زمان تیغه مداد تراش شما کند شد، می توانید آن را همانند روز اول تیز کنید و نیازی به خرید مجدد آن ندارید؟ در این مقاله از دفتر دستک سعی داریم تا شما را با نحوه تیز کردن تیغ تراش آشنا کنیم.

تیز کردن تیغ مداد تراش

به یاد داشته باشید که برای تیز کردن تیغ مداد تراش باید ابزار مناسب در اختیار داشته باشید. فرآیند جداسازی، تیز کردن تیغه، تمیز کردن آن و بستن مجدد نیاز به زمان زیادی دارد. بهترین روش به عوامل مختلفی مانند مداد و ابزارهای موجود برای تراشیدن بستگی دارد.

برای خرید تراش فانتزی از انواع دخترانه و پسرانه بر روی این لینک کلیک کنید. 

چگونه تیغچه یا رنده مداد تراش را تیز کنیم؟

ما در این قسمت سعی داریم تا شما را با مراحل تیز کردن رنده تراش آشنا کنیم.

  • گام اول: آماده سازی سطح (Prepare the Surface)

اکثر افراد این مرحله را نادیده می گیرند، اما این مرحله به اندازه فرآیند تیز کردن حیاتی است. یک سطح محکم و صاف پیدا کنید که بتوانید بدون حواس‌ پرتی و مشکل، تیز کردن تیغه را انجام دهید. یک سطح کار ناپایدار می تواند باعث ناهماهنگی یا آسیب به تراش شود یا حتی خطرساز باشد! قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، مطمئن شوید که تیز کننده شما در مکانی صاف و محکم قرار دارد و تیغه آن رو به بالا است. همچنین باید در این زمان برنامه خود را آزاد کنید تا بتوانید زمان کافی برای اطمینان از توجه به جزئیات داشته باشید.

  • گام دوم: استفاده از پیچ گوشتی (Use a Screwdriver)

در مرحله بعد تعداد تیغه ها، روش بستن و میزان دسترسی به لبه ها را بررسی کنید. باید توجه نمود مداد تراش های مختلفی وجود دارد و هر کدام ممکن است ویژگی های متفاوتی داشته باشند. در حالت ایده آل، پیچ گوشتی متناسب با پیچ ها را انتخاب کنید. پیچ گوشتی ظریفی که به راحتی در شیار پیچ تراش قرار می گیرد، مانند پیچ گوشتی مخصوص عینک سازان، کار را بسیار آسان تر و سریع تر می کند. برای اطلاع ازعلت شکستن نوک اتود این مقاله را بخوانید.

تیز کردن رنده تراش (تصویر 1)


بیشتر بخوانید: بهترین مارک مداد نوکی کدام است؟


 

  • گام سوم: باز کردن تمامی قطعات (Unscrew All the Parts)

پیچ گوشتی را داخل پیچ قرار دهید و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. به چرخش ادامه دهید تا پیچ کاملاً جدا شود.

تیز کردن رنده تراش (تصویر 2)

  • گام چهارم: برداشتن تیغه (Remove the Blade)

تراش را برگردانید تا هم پیچ و هم تیغه آن باز شود. سعی نکنید تیغه را با انگشتان خود بیرون بیاورید. می تواند به دست شما آسیب بزند.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام برداشتن تیغه ها در نظر داشته باشید:

- تراش را بر عکس کنید تا تیغه آن جدا شود.

- ممکن است کمی تکان دادن لازم باشد.

- دقت کنید که تراش را نزدیک سطح صاف نگه دارید تا در هنگام افتادن، جهش آن را محدود کنید.

تیز کردن رنده تراش (تصویر 3)

  • گام پنجم: تکرار فرآیند های بالا

اگر تراش شما دارای تیغه های متعددی میباشد، تمامی چهار مرحله پیش را تکرار کنید.

  • گام ششم: استفاده از سنگ تیز کن (Use a Sharpening Stone to Sharpen Blade)

شاید این مرحله برای کسی که تازه کار است، کمی دشوار باشد اما اگر مراحل زیر را به درستی انجام دهید، فرآیند کار بسیار آسان می شود.

- ابتدا سنگ تیز کن مورد نظر را با آب خیس کنید. اما توجه کنید برخی از نمونه ها نیازی به خیس شدن توسط آب ندارند.

- برخی از منابع اعتقاد دارند که می توان به جای آب از روغن برای نرم و روان بودن بهتر، استفاده کرد.

- سنگ تیز کن را روی یک پارچه مرطوب قرار دهید تا زمانی که فرآیند تیز کردن شروع می شود، آن را حرکتی ندهید.

- از آنجاییکه که تیغه تراش اندازه کوچکی دارد، پس آن را میتوان توسط سنگ ریزه ها تیز کرد. هر چقدر تعداد سنگ ریزه ها بیشتر باشد شما میتوانید تنها با چند حرکت، فلز بیشتری را تیز کنید. اما اگر تعداد سنگ ریزه ها کم باشد، باید از حرکات بیشتری برای تیز کردن استفاده کرد.

- از آنجایی که تیغه های تراش کوچک هستند، پیشنهاد می کنیم برای نگه داشتن تیغه از یک موچین یا بهتر است بگوییم از یک انبر سوزنی استفاده کنید.

- انتهای تیز تیغه را با زاویه 20 درجه روی سنگ تیز کننده بلغزانید.

  • گام هفتم: تمیز کردن تیغه ها (Clean the Blade)

در این مرحله تنها کافی است که با کمی الکل به تمیز کردن سطح تیغه ها بپردازید.

  • گام هشتم: خشک کردن تیغه ها (Dry the Blades)

پس از تمیز کردن با الکل، تیغه ها را با یک پارچه تمیز خشک کنید. باقی ماندن رطوبت روی یک قطعه فلز ایده خوبی نیست و باعث اکسید خواهد شد؛ به عبارتی فلز زنگ زده و خورده می شود.

  • گام نهم: بستن دوباره تراش (Reassemble the Sharpener)

اکنون که تیغه تیز و تمیز است، نوبت به بستن مجدد تیغه می رسد. با استفاده از موچین تیغه را در موقعیت خود قرار دهید. دقت کنید که لبه تیز در سمت راست باشد. آن را با یک پیچ گوشتی در جای خود پیچ کنید (چرخش در جهت عقربه های ساعت).

تیز کردن رنده تراش (تصویر 4)

چگونه تیغ مداد تراش رومیزی را تیز کنیم؟

نحوه تیز کردن تیغ تراش

شاید در ابتدا به دلیل فرم و غیر قابل دسترس بودن تیغه مداد تراش رومیزی، فکر کنید که تیز کردن این مدل تراش کاری غیرممکن است. اما به مرور زمان این تیغه ها هم کدر و کند می شوند، پس بهتر است به جای تعویض و صرف هزینه اضافی، تیغه تراش را تیز کنید تا مانند روز اول شود.

برای تیز کردن تنها کافی است که تیغه را که عموماً به اهرم چرخش تراش رومیزی متصل است با یک پیچ ساده از بدنه تراش جدا نمایید و با کشیدن سوهان مخروطی با زاوایه 90 درجه بر روی تیغه آن را تیز نمایید. اینکار را در تمامی جهات تیغه انجام دهید. به همین راحتی تیغه تراش رومیزی شما تیز شد! به عنوان یک قانون کلی، تیغه ها را می توان سه بار تیز کرد قبل از آن که نیاز به تعویض کامل داشته باشند.

تیز کردن تیغ تراش

امیدواریم با خواندن این مقاله به شما درباره تیز کردن تراش کمک کرده باشیم تا بهتر و بیشتر بتوانید از مداد تراش خود استفاده نمایید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی