چطور بوک مارک بسازیم؟

چطور بوک مارک بسازیم؟

بوک مارک ها روشی عالی برای نشانه گذاری در کتاب، جزوات درسی و حتی دفتر هستند. با توجه به کاربردی بودن؛ بوک مارک ها می توانند گران باشند و برخی از طرح های آن می تواند بسیار خسته کننده شود. در این صورت چرا برای ساخت بوک مارک با سلیقه خودتان دست به کار نمیشوید؟

اگر اهل مطالعه هستید، احتمالا متوجه شده اید که به یک نشانگر کتاب نیاز دارید. تقریباً برای همه افراد این اتفاق افتاده است که در بین مطالعه خود دچار وقفه شوند، در این صورت است که شما برای سریع پیدا کردن صفحه مورد نظر به یک نشانگر کتاب احتیاج دارید.

بوک مارک چیست

بوک مارک ها روشی عالی برای نشانه گذاری در کتاب، جزوات درسی و حتی دفتر و دفتر یادداشت هستند. با توجه به کاربردی بودن؛ بوک مارک ها می توانند گران باشند و برخی از طرح های آن می تواند بسیار خسته کننده شود. در این صورت چرا برای ساخت بوک مارک با سلیقه خودتان دست به کار نمیشوید؟ با یک کاغذ مربع شکل و اختصاص چند دقیقه از وقت خود، می توانید یک نشانگر کتاب مثلثی منظم و مرتب درست کنید که دقیقاً در گوشه صفحه کتاب شما قرار بگیرد. اگر با اوریگامی راحت نیستید، راه های دیگری برای آموزش ساخت بوک مارک وجود دارد!

بوک مارک چیست؟

ساخت نشانگر کتاب


بیشتر بخوانید: آموزش ساخت روزنامه دیواری 


اگر شما فردی هستید که برای مدت زمان طولانی مطالعه میکنید، پس قطعاً به این مورد برخورد کردید که گاهی لازم است کتاب را کنار بگذارید اما به این مسئله واقف هستید که نمی توانید صفحه کتاب را باز نگه دارید و یا صفحه خوانده شده را حفظ کنید پس به یک وسیله برای علامتگذاری نیاز دارید. بهترین وسیله استفاده از بوک مارک های متنوع با طرح و رنگ بسیار است.

انواع نشانگر کتاب

در زمان های گذشته بیشتر نشانگرها به شکل استوانه ساخته میشدند اما امروزه بوک مارک های متنوعی با جنس، شکل و رنگبندی متنوع تولید شده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این مقاله سعی دارد مروری بر آموزش ساخت نشانگر کتاب داشته باشد تا شما را با انواع مختلفی از بوک مارک آشنا نماید.

به این نکته توجه کنید که بوک مارک ها از نظر جنس و شکل با هم متفاوت هستند و به همین دلیل دوام برخی از آنها کمتر است. در این مقاله انواع نشانگر بر مبنای جنس و شکل طبقه بندی می شوند.

جنس نشانگر کتاب

- نشانگر نخی (The String): یکی از نشانگرهای رشته ای است که امروزه در رنگبندی متنوع تولید شده است. این مدل برای کسانی که بسیار ساده پسند هستند و تمایل دارند هزینه کمتری را صرف خرید نشانگر کتاب کنند بسیار مناسب است. به طور معمول این رشته ها از پلی استر ساخته شده است که عمر و دوام طولانی تری نیز داشته باشند.

- نشانگر روبان (the Ribbon): نشانگر ها میتوانند شبیه به روبان ظریف باشند. همچنین میتوانند گاهی اوقات از پنبه و یا ابریشم ساخته شوند.

- نشانگر چرمی (the leather): گاهی اوقات و بسته به کاربرد، نشانگر ها از نوعی چرم طبیعی و یا مصنوعی ساخته می شوند. البته در اینجا این مسئله مهم است که بوک مارک های چرمی از قیمت بالایی برخوردارند.

- نشانگر فلزی (Make it a Metal): این مدل از نشانگرها بسیار با دوام هستند اما ضخامت چندانی ندارند و برای ایمنی بیشتر معمولاً گوشه های گردی دارند. همچنین این مدل قابلیت این را دارد تا شما اسم و یا یک جمله کوتاه را روی آن حکاکی کنید. این مدل بوک مارک میتواند به یک هدیه خاص تبدیل شود.

شکل نشانگر کتاب

- نشانگر زیپی (Zipmark Bookmark): این نشانگر همانند زیپ در حالت بسته آن طراحی شده است که ظاهری زیبا و جذاب دارد.

بوک مارک زیپی

- نشانگر انگشتی (Fingerprint Bookmark Band): این نشانگر کاملاً متفاوت از بقیه مدل هاست به طوری که تنها کافی است نشانه گذار را درست تا جایی که خوانده اید، قرار دهید. حتی این وسیله پرکاربرد به شما خط انتهایی خوانده شده را نیز نشان میدهد.

نشانگر انگشتی

- نشانگر قلبی (Heart Corner Bookmark): این نشانگر هدیه ای مناسب برای روز تولد کسانی است که دوستشان دارید. شما میتوانید با نوشتن جمله ای این هدیه را خاص تر کنید.

نشانگر قلبی

- نشانگر آلباتروس (Albatros Bookmark): آلباتروس نوع جدیدی از نشانگر است که خواندن شما را دنبال می کند. نیازی نیست شماره صفحه را به خاطر بسپارید، هر بار که یک صفحه را ورق بزنید، خود را در جای مناسب قرار می دهد. قرار دادن نشانگر آلباتروس در یک کتاب و در یک چشم به هم زدن انجام می شود. این نشانگر ساخته شده از پلی پروپیلن و با چسب قابل جابجایی، می تواند برای مدت طولانی و بدون آسیب رساندن به هیچ صفحه ای دوام بیاورد. این محصول بر روی هر مدل کتاب مانند کتاب جیبی، کتاب طراحی، دفتر خاطرات، با فرمت های مختلف قابل استفاده است.

نشانگر آلباتروس

- نشانگر مایع (Liquid Bookmark): هر نشانگر مایع توسط خود طراح باید ساخته شود و هر کدام قابل استفاده برای یکبار است. این نشانگر به شما حس ذوب شدن در کتاب را القا میکند.

نشانگر مایع

- نشانگر روبان (Ribbon bookmarks): این نشانگر به دلیل خاصیت کشسانی که دارد بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

نشانگر روبان

- نشانگر گربه ای (Classic Cat Bookmarks): این مدل مختص به کسانی است که به حیوانات علاقه زیادی دارند. چقدر دوست داشتنی خواهد بود اگر چهره یک گربه بامزه با پنجه های کوچک به کتاب شما چسبیده باشد.

نشانگر گربه ای

لوازم لازم برای ساخت بوک مارک

در ابتدا باید بدانید که قصد درست کردن چه مدل نشانگری را دارید. اما به طور کلی چند مورد ابزار ساخت برای تمامی بوک مارک ها مشترک هستند که شما را در ادامه با آن ها آشنا می کنیم.

لوازم الزم برای ساخت نشانگر کتاب

- کاغذ یا مقوا: بسته به طرح انتخابی می توانید از کاغذ با گرماژ متفاوت استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر گرماژ کاغذ بیشتر باشد کیفیت، استحکام و به مراتب قیمت آن بیشتر خواهد بود.

- چسب: استفاده از این وسیله کاملاً اختیاری است اما گاهی اوقات طبق طرح انتخابی شما نیاز به چسب ماتیکی و یا نواری خواهید داشت. ما به شما پیشنهاد می کنیم تا مجموعه کاملی از انواع چسب را در فروشگاه اینترنتی دفتردستک ملاحظه نمایید.

- قیچی: برای ایجاد برشی دقیق و تمیز به شما پیشنهاد میکنیم از این وسیله پرکاربرد استفاده کنید.

- خط کش: حتما قبل از اینکه قسمتی را برش دهید با خط کش محل مورد نظر را اندازه گیری و علامتگذاری نمایید و بر طبق آن برشی تمیز و دقیق را انجام دهید. همیشه به این نکته توجه کنید که اندازه ها نقش مهمی در ساخت یک بوک مارک مناسب دارند.

- ماژیک: اگر به کارهایی پر از طرح و رنگ علاقه دارید به شما پیشنهاد میکنیم با استفاده از ماژیک های رنگارنگ، به کار خود جلوه بیشتری دهید.

- خودکار: اگر تمایل دارید بوک مارک دست ساز خود را به کسی هدیه دهید، به شما پیشنهاد میکنیم تا جمله ای به عنوان یادگاری بر روی آن بنویسید.

آموزش ساخت بوک مارک

ما در این قسمت سعی داریم تا شما را با آموزش ساخت بوک مارک آشنا کنیم.

چگونه یک بوک مارک ساده درست کنیم؟

- بوک مارک مستطیلی ساده

  • ابتدا یک کاغذ و یا مقوای ضخیم انتخاب کنید.

آموزش ساخت بوک مارک

  • کاغذ را برش دهید. سعی کنید نشانگری در اندازه 2 تا 3 اینچ درست کنید. چرا که اگر این نشانگر اندازه بزرگتری داشته باشد ممکن است برای هر کتابی مناسب نباشد.

آموزش ساخت بوک مارک مستطیلی ساده (تصویر 1)

  • اقلام تزئینی را برای زیباتر شدن به کارتان اضافه کنید.

آموزش ساخت بوک مارک مستطیلی ساده (تصویر 2)

  • میتوانید برای محافظت در برابر هر نوع آسیب گرد و غبار، رطوبت و یا ساییدگی، نشانگر خود را لمینت کنید.

آموزش ساخت بوک مارک مستطیلی ساده (تصویر 3)

  • در پایان قسمت بالایی نشانگر خود را با پانچ سوراخ کنید و یک روبان به ارتفاع 6 تا 8 اینچ را به نشانگر خود متصل کنید. در اینجا شما یک بوک مارک دست ساز و کاملاً مقرون به صرفه دارید.

آموزش ساخت بوک مارک مستطیلی ساده (تصویر 4)

- بوک مارک گوشه ای

  •  ابتدا یک کاغذ اوریگامی با ابعاد 15X15 سانتیمتر تهیه کنید.

آموزش ساخت بوک مارک گوشه ای (تصویر 1)

  • کاغذ را به صورت مورب از وسط تا کنید تا یک مثلث ایجاد شود. یکی از گوشه ها را بردارید و به سمت گوشه مقابل تا کنید.

آموزش ساخت بوک مارک گوشه ای (تصویر 2)

  • مثلث را بچرخانید تا قائم باشد. لبه صاف و تا شده باید رو به شما باشد. نوک نقطه باید به سمت شما باشد.
  • یکی از لبه های نوک تیز را به سمت پایین تا کنید. متوجه خواهید شد که مثلث شما دو لایه کاغذ دارد. شما فقط یکی از آن لایه ها را تا می کنید. وقتی تا کردن تمام شد، کاغذ شما باید همچنان مانند مثلث باشد، اما یک مثلث کوچکتر و وارونه داخل آن باشد. به این صورت نشانگر شما یک جیب خواهد داشت.

 

آموزش ساخت بوک مارک گوشه ای (تصویر 3)

  • گوشه های پایین مثلث را به سمت بالا تا کنید. گوشه پایین سمت چپ را بردارید و آن را به سمت بالای مثلث تا کنید. اطمینان حاصل کنید که لبه ها در یک راستا قرار دارند. این مرحله را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید. در نهایت به شکل الماس خواهید رسید.

آموزش ساخت بوک مارک گوشه ای (تصویر 4)

  • در صورت تمایل میتوانید بوک مارک را تزئین کنید.

آموزش ساخت بوک مارک گوشه ای (تصویر 5)

  • حال بوک مارک شما آماده است و میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

آموزش ساخت بوک مارک گوشه ای (تصویر 6)

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی