پرگار

16
پرگار

پرگار یک ابزار طراحی فنی است که برای کشیدن دایره ها یا رسم خطوط منحنی بر روی چوب، کاغذ، فلز و بسیاری از مواد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از پرگار به عنوان ابزاری برای اندازه گیری فاصله به ویژه بر روی نقشه ها استفاده کرد. از پرگار می توان برای ریاضیات، طرح های معماری، جهت یابی در زمین یا دریا و بسیاری از موارد دیگر استفاده نمود.

بدنه پرگار بطور معمول از پلاستیک یا استیل تولید می شود. پرگار دارای دو بازو است که توسط یک لولا به یکدیگر متصل شده اند به همین خاطر شعاع دایره ای که کشیده می شود قابل تنظیم و تغییر است. معمولاً در انتهای یک بازو سوزن و در انتهای بازوی دیگر مداد یا نوک مداد قرار می گیرد.

اولین پرگار در حفاری های روم باستان پیدا شد. هر دو بازوی پرگار تا قبل از قرن 18 میلادی سوزن داشت و امکان نصب قلم بر روی پرگار وجود نداشت بنابراین پرگار سطح را خراش می داد. در قرن 20 میلادی بطور گسترده ای استفاده از پرگار رواج یافت. امروزه به دلیل گسترش نرم افزارهای طراحی یا CAD استفاده از این ابزار کاهش یافته است اما هنوز هم در مدارس و دانشگاه ها در آموزش طراحی فنی و هندسه کاربرد دارند.

پرگار دارای یک دسته حدودا 1.5 سانتیمتری است که کاربران می توانند آن را بین انگشتان شست و اشاره خود نگه دارند.

انواع پرگار

با توجه به کاربرد وسیع پرگار در طراحی و رسم و اندازه گیری لازم است قبل از خرید پرگار با انواع آن آشنا شویم تا گزینه مناسب را انتخاب نماییم.

- پرگار ساده

پرگار با دو بازو است که قابل تنظیم برای رسم دایره با قطرهای مختلف است. در انتهای یک بازو سوزن و در انتهای بازوی دیگر نوک مداد قرار دارد و در برخی مجموعه ها پایه راپید گیر نیز وجود دارد که با نصب آن بر روی یکی از پایه ها می توان برای رسم از راپید استفاده کرد. این نوع پرگار برای دانش آموزان پر کاربرد است.

- پرگار مهندسی

همانطور که از نام آن پیداست این نوع پرگار در رسم فنی و مهندسی کاربرد دارد و دارای پایه های و گیره های قابل تنظیم اضافه است تا بتوان به واسطه آنها دایره و کمان های بزرگتری رسم کرد. جنس این نوع پرگار نیز بیشتر از استیل بسیار مرغوب است تا استحکام و دوان آن را تضمین نماید.

- پرگار صنعتی و نجاری

برای طراحی و برش قطعات صنعتی و سازه های چوبی و اتصال آنها به یکدیگر اندازه گیری دقیق فرایندی مهم در مراحل انجام پروژه است. پرگار صنعتی و نجاری از فلز ساخته می شود و به لحاظ شکل ظاهری با پرگار معمولی و مهندسی متفاوت است و خود به سه دسته تقسیم می شود: پرگار جهت اندازه گیری خارجی، پرگار جهت اندازه گیری داخلی، پرگار مرکب.

- پرگار دیجیتالی

این نوع پرگار به نوعی پرگار صنعتی نیز محسوب می شود که بواسطه آن اندازه گیری ها بسیار دقیق انجام می شود. این نوع پرگار دارای نمایشگر دیجیتال است که خوانش های دیجیتالی را بصورت اینچ، کسری و متر نشان می دهد. دقت بسیار زیاد در اندازه گیری مشخصه بارز این نوع پرگار است.

در بازار لوازم تحریر و لوازم مهندسی فروش پرگار در مجموعه های نام برده صورت می گیرد.

نکات مهم در انتخاب پرگار

در این قسمت به بررسی چند نکته مهم که در هنگام خرید اینترنتی پرگار لازم است به آن توجه نمایید میپردازیم.

- پرگار با قابلیت رسم دایره کامل

پرگار خوب آنچه را که وعده داده است انجام میدهد و آن هم رسم دایره کامل است. اگر پرگار دارای ابزار جانبی نیز باشد اما قادر به رسم دقیق و کامل یک دایره نباشد فایده ای ندارد! همیشه مهم نیست چقدر سریع پرگار را می چرخانیم، بلکه مهم این است که دقیقا از همان نقطه ای که رسم دایره را آغاز میکنیم در همان نقطه نیز به اتمام برسد و این یعنی رسم یک دایره دقیق و اینکه لولا پرگار از کیفیت و ثبات و استحکام خوبی برخوردار است و در هنگام رسم فاصله بین بازوهای پرگار تغییر نمی کند.

- پرگار منعطف باشد

یکی از ویژگی های مهم در یک پرگار خوب داشتن بازوی راپید گیر اضافه است. بوسیله این بازوی راپید گیر شما می توانید از راپید و یا روان نویس راپیدی برای رسم دائمی طرح خود استفاده نمایید.

- پرگار که قابل ارتقاء باشد

در هنگام طراحی و رسم لازم است گاهی اوقات اشکال پیچیده هندسی را با جزئیات زیاد رسم نمایید و ترجیح شما این است که این جزئیات را به وضوح ببینید به همین دلیل به سطح بزرگتری برای کار نیاز دارید در نتیجه پرگار ایده آل برای شما آن است که بتوانید در مقیاس های بزرگ نیز با آن کار کنید. در اینجا داشتن پرگاری که قابلیت نصب پایه های مختلف را داشته باشد یک مزیت مهم به حساب می آید.

قیمت پرگار

قیمت محصولات مختلف بسته به نام تجاری، جنس و کاربردی که دارند متفاوت است. قیمت پرگار نیز بسته به نوع و نام تجاری و جنس بدنه آن متفاوت است. اما بطور کلی خرید پرگار مهندسی و یا پرگار صنعتی و دیجیتالی با توجه به قابلیت هایی که دارند نیازمند صرف بودجه بیشتری نسبت به خرید پرگار ساده هستند. در فروشگاه دفتر دستک انواع پرگار ساده و مهندسی با قیمت های عالی عرضه شده است که شما بسته به نیازتان می توانید یکی از گزینه ها را انتخاب نمایید.

خرید اینترنتی پرگار با برندهای متنوع از دفتردستک

با تنوع مجموعه پرگار عرضه شده در فروشگاه دفتردستک شما امکان خرید آنلاین پرگار از برندهای معتبر جهانی در زمینه تولید لوازم رسم و مهندسی را مانند استدلر (Steadtler)، روترینگ (Rotring)، اونر (Owner) و محصولات برند گرافیک (Graphic) را خواهید داشت. شما می توانید به اطمینان از اصالت و سلامت فیزیکی کالا با خیالی آسوده سفارش خود را ثبت نمایید تا همکاران ما در کمترین زمان ممکن آن را به دست شما برسانند.