سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک؛ معرفی انواع سطوح و نکات مهم

سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک؛ معرفی انواع سطوح و نکات مهم

رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ روغن و آبرنگ یک کشف بسیار جدید در دنیای هنر است. سر زندگی و پایداری رنگ اکریلیک است که دنیای هنر را طوفانی کرده. هر چه هنرمندان بیشتر از رنگ‌ های اکریلیک استفاده کنند، طیف متنوع تری از رنگ اکریلیک و لوازم جانبی مرتبط با آن تولید و روانه بازار می‌ شود.

رنگ اکریلیک برای اولین بار در دهه 1950 به عنوان رنگ خانگی استفاده شد و در دهه 1960 به عنوان رنگ هنری به بازار عرضه گردید. از آن زمان، اکریلیک به عنوان ابزار هنری برای تعدادی از هنرمندان معاصر شناخته شده است.

سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک

رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ روغن و آبرنگ یک کشف بسیار جدید در دنیای هنر است. سر زندگی و پایداری رنگ اکریلیک است که دنیای هنر را طوفانی کرده. هر چه هنرمندان بیشتر از رنگ‌ های اکریلیک استفاده کنند، طیف متنوع تری از رنگ اکریلیک و لوازم جانبی مرتبط با آن تولید و روانه بازار می‌ شود.

سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک بسیار متنوع است و تا زمانی که سطح مورد نظر روغنی یا براق نباشد، می توانید با اکریلیک روی آن نقاشی کنید!

بطور کلی بوم، انتخاب سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک بشمار می رود. در این مقاله 7 سطح مناسب برای رنگ آمیزی با اکریلیک معرفی شده اند که میتوانید از این اطلاعات استفاده کنید.

انتخاب سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک چه اهمیتی دارد؟

انتخاب سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک

اگر قبلاً با رنگ اکریلیک کار کرده اید؛ می دانید که رنگ اکریلیک مناسب برای بیشتر سطوح بوده و مقرون به صرفه است. همینطور اکریلیک به تجهیزات ویژه زیادی نیاز ندارد و کار با آن آسان است. اما چیزی که ممکن است ندانید آن است که می توان از آن بر روی سطوح مختلف نقاشی، از سطوح هنری کلاسیک گرفته تا سطوح غیر منتظره دیگر استفاده کرد. انتخاب سطح مناسب و اطلاعات در مورد آن، میتواند به کیفیت و ماندگاری اثر هنری شما کمک کند.


مطالعه بیشتر: معرفی وسایل نقاشی با رنگ اکریلیک


انواع سطوح برای نقاشی با اکریلیک کدامند؟

در این بخش از مقاله راهنمای انتخاب سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک به همراه توضیحات آورده شده است.

انواع کاغذ برای نقاشی با اکریلیک

یک سطح عالی برای رنگ آمیزی با اکریلیک، کاغذ است اما در صورتی که یکسری شرایط رعایت شود. از آنجایی که اکریلیک هنگام خشک شدن کمی منقبض می شود، می تواند کاغذ نازک تر را چروک کند. بنابراین به طور کلی از استفاده کردن کاغذهای نازک مانند کاغذ روزنامه، کاغذ ساختمانی یا کاغذ طراحی نازک خودداری کنید.

 کاغذ مناسب برای نقاشی با اکریلیک

بهترین کاغذ برای رنگ اکریلیک، کاغذی است که به طور خاص برای تکنیک اکریلیک طراحی شده است. چند نوع کاغذ وجود دارد که می توانید هنگام استفاده از اکریلیک آنها را امتحان کنید، مانند پرس گرم، بافت بوم و بافت کتان.

کاغذ پرس گرم سطح صافی دارد، در حالی که کاغذ بوم یا بافت کتانی سطح زبرتری دارد تا رنگ را به خوبی نگه دارند. نوع کاغذی که شما ترجیح می دهید؛ همه به سلیقه شخصی بستگی دارد و ارزش آن را دارد که چند مورد را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای سبک نقاشی شما بهترین است.

در حالی که می ‌توانید در حین رنگ ‌آمیزی با اکریلیک روی کاغذ به جلوه‌ های زیبایی برسید، دلیل اینکه واقعاً آن را برای مبتدیان توصیه نمی‌ کنیم این است که اکریلیک‌ بر روی کاغذ به سرعت می‌ شود. رنگ اکریلیک در وهله اول به سختی مخلوط می شود، اما وقتی بر روی کاغذ می نشیند، ترکیب آن سخت تر می شود! به علاوه، وقتی با اکریلیک روی بوم یا چوب نقاشی می ‌کنید؛ می ‌توانید به روشنایی و شفافیت بیشتر رنگ‌ ها دست پیدا کنید. در نهایت، از آنجایی که بوم و چوب قوی‌ تر از کاغذ هستند، به راحتی می ‌توانند لایه‌ های بسیار بیشتری از رنگ اکریلیک را نسبت به کاغذ تحمل کنند.

o نکات آماده سازی کاغذ برای نقاشی با رنگ اکریلیک

از آنجایی که اکریلیک هنگام خشک شدن کمی منقبض می شود، می تواند کاغذ نازک تر را چروک کند. بنابراین به طور کلی از کاغذهای نازک مانند کاغذ روزنامه، کاغذ ساختمانی یا کاغذهای طراحی نازک برای اجرای این تکنیک استفاده نکنید.

راهنمای انتخاب سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک

اگر واقعاً می‌ خواهید از کاغذ نازک استفاده کنید، می ‌توانید لبه ‌های کاغذ را با استفاده از نوار چسب با قابلیت جابجایی روی سطح کار محکم کنید. این کار از تاب برداشتن بیش از حد آن جلوگیری می کند. کاغذ انتخاب خوبی برای اکریلیک است زیرا به راحتی در دسترس و مقرون به صرفه است. مانند بوم، اکریلیک نیازی به بتونه کاری ندارد.

انواع بوم برای نقاشی با رنگ اکریلیک

بوم معمولاً به عنوان یک سطح مناسب برای نقاشی اکریلیک استفاده می شود و مزایای زیادی دارد: جاذب است، بافت پارچه ای فوق العاده دارد، سبک و قابل حمل است.

بوم (سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک) 1

بوم معمولاً از کتان یا پنبه ساخته می شود، الیاف طبیعی که با هم بافته می شوند و سپس روی یک قاب کشیده می شوند. هر فیبر دارای بافت یا وزن متفاوتی است. بنابراین یک بوم ریز بافته شده صاف است و برای کارهای کوچک و دقیق مناسب است. بافت خشن توسط نقاشانی که به قلم موهای جسورانه و نقاشی های بزرگتر علاقه دارند ترجیح داده می شود.

وزن بوم بستگی به چگالی نخ دارد و بر حسب اونس در هر یارد اندازه گیری می شود. هر چه وزن بیشتر باشد، کیفیت بهتری دارد. سعی کنید از خریداری بوم هایی با وزن کمتر از 8-10 اونس (معادل 283 گرم) اجتناب کنید.

o نکات آماده سازی بوم برای نقاشی با اکریلیک

بیشتر بوم‌ ها به شکل از پیش آماده شده؛ به فروش می‌ رسند، به این معنی که کارخانه قبلاً یک یا چند لایه بتونه را بر روی بوم اعمال کرده است. با این حال بهتر است قبل از شروع به کار یک یا دو لایه دیگر از بتونه را بر روی بوم اضافه کنید.) Gesso بتونه) اساساً باعث می شود رنگ روی بوم راحت تر سر بخورد و بنشیند. همچنین می تواند شادابی نقاشی شما را تا حدی افزایش دهد.

نقاشی با اکریلیک بر روی سطوح چوبی

چوب یکی دیگر از سطوح عالی برای نقاشی با اکریلیک است. اگر خیلی نگران طول عمر اثر هنری خود نیستید؛ می توانید هر نوع چوبی را بردارید، چند لایه بتونه بر روی آن بمالید و سپس روی آن نقاشی کنید. این سطح معمولاً برای مبتدیان خوب است.

نقاشی با اکریلیک بر روی سطح چوبی

با این حال، اگر می‌ خواهید مطمئن شوید که نقاشی برای قرن‌ ها ماندگار خواهد بود، باید از یک سطح چوبی عالی استفاده کنید که قبلاً با بتونه روکش شده است.

o نکات آماده سازی چوب جهت نقاشی با رنگ اکریلیک

چوب سطحی خوب برای رنگ آمیزی با اکریلیک است، به ویژه برای کاربردهای ضخیم رنگ و سایر تکنیک هایی که نیاز به سطحی محکم دارند. انواع مختلفی از چوب طبیعی و همچنین کامپوزیت هایی مانند ماسونیت، تخته فیبر با چگالی بالا (HDFB) و تخته فیبر با چگالی متوسط (DFB) در دسترس هستند. چوب دارای ناخالصی‌ ها، رزین‌ ها و دیگر عناصر طبیعی است که ممکن است به لایه‌ های رنگ نفوذ کند و باعث ایجاد لکه و زردی شود. همیشه ابتدا سطح را تمیز کنید، آن را با لکه بند بپوشانید، سپس قبل از رنگ آمیزی آن را آستر کنید. کامپوزیت ها قوی هستند و حس چوب را دارند اما دانه های چوب طبیعی ندارند. نوع دیگری از محصولات کامپوزیتی تخته خرده چوب است که از خاک اره تحت فشار ساخته می شود. رطوبت باعث متورم شدن سطح تخته خرده چوب می شود، بنابراین بعد از اولین لایه های سیلر و پرایمر آن را سمباده بزنید تا سطح ناصاف، صاف شود و برای لایه های بعدی و رنگ آمیزی، صاف بماند.

نقاشی با رنگ اکریلیک بر روی شیشه

نقاشی بر روی شیشه با رنگ اکریلیک یا رنگ شیشه  برای پروژه های هنری و خلق هدایایی برای دوستان و خانواده عالی است. با این حال، به رویکردی متفاوت برای نقاشی اکریلیک بر روی شیشه نیاز است.

نقاشی با اکریلیک بر روی شیشه

خوشبختانه، استفاده از رنگ اکریلیک روی شیشه با رنگ آمیزی روی سطوح دیگر تفاوت چندانی ندارد. به این نکته توجه کنید که هرگز نباید از آب برای رقیق کردن رنگ اکریلیک خود استفاده کنید؛ زیرا این امر باعث می ‌شود که رنگ کمتری به سطح شیشه بچسبد.

همچنین باید برای انتخاب قلم موهای مناسب وقت بگذارید. قلم مو با موهای مصنوعی در هنگام رنگ آمیزی از خود اثر بر جا میگذارند، در حالی که قلم مو با موهای طبیعی بهترین گزینه برای تمیز در آمدن کار هستند. همچنین می توانید از اسفنج برای ایجاد بافت یا ظاهری مات استفاده کنید. شما همچنین می توانید تصمیم بگیرید که طرح خود را آزادانه انجام دهید یا از شابلون برای خطوط تیزتر یا اشکال پیچیده تر استفاده کنید. همه چیز به شما بستگی دارد!

o نکات آماده سازی شیشه برای نقاشی با اکریلیک

تمام اشیای شیشه ای را که می توانید روی آنها نقاشی کنید، از آینه و گلدان گرفته تا لیوان های شخصی خود را در نظر بگیرید که با استفاده از رنگ اکریلیک می توانید طرح مورد علاقه خود را بر آنها نقاشی کنید. همانطور که گفته شد، شیشه به دلیل داشتن سطح فوق العاده صاف برای نقاشی با اکریلیک ایده آل ترین سطح نیست! یک راه حل آسان برای این مشکل استفاده از پرایمر است. هنگامی که وسیله شیشه ای را که می خواهید رنگ کنید انتخاب کردید، ضروری است مطمئن شوید که عاری از هر گونه آلودگی و چربی (مانند اثر انگشت) است. می توانید شیشه را با محلول تمیز کننده استاندارد یا الکل تمیز کنید.

سپس، وقتی صحبت از نحوه استفاده از رنگ اکریلیک بر روی شیشه می شود، مهم است که ابتدا یک پرایمر به شیشه بزنید. با استفاده از یک برس یا یک سمپاش، یک لایه آستر را در جایی که رنگ اکریلیک را اعمال می کنید، بمالید. در حالی که این اغلب به معنای کل سطح است، شما ممکن است فقط برای رنگ آمیزی بخشی از شیشه برنامه ریزی کنید، بنابراین مهم است که قبل از شروع یک طرح کلی داشته باشید. سپس قبل از رنگ آمیزی، اجازه دهید پرایمر کاملاً خشک شود، که می تواند بین 24 تا 72 ساعت طول بکشد.

پس از استفاده از رنگ اکریلیک روی شیشه، می خواهید شاهکار خود ماندگار شود. به همین دلیل است که آخرین مرحله ضروری، آب بندی رنگ اکریلیک روی شیشه است، که ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اول از همه، باید اجازه دهید طرح اجرا شده با اکریلیک کاملاً خشک شود؛ قبل از اینکه حتی به مهر و موم کردن آن فکر کنید. این ممکن است یک یا دو روز طول بکشد، بسته به میزان رنگی که استفاده کرده اید. فقط در این صورت می توانید آن را مهر و موم کنید.

آب بندی رنگ اکریلیک روی شیشه به طور شگفت انگیزی آسان است، به خصوص با روش اسپری. برای این کار، تنها چیزی که نیاز دارید یک بتونه کاری با اسپری است که لازم است اطمینان حاصل کنید که در یک منطقه با تهویه مناسب کار می کنید. اجازه دهید یک لایه نازک حدود 15 دقیقه خشک شود و یک یا دو لایه دیگر اضافه کنید تا سالم بماند. همچنین ممکن است بتونه را با قلم مو بمالید، اگرچه این روش ممکن است ایجاد یک پوشش شفاف و یکنواخت را دشوارتر کند.

نقاشی با اکریلیک بر روی سطح فلزی

رنگ اکریلیک ویژگی های بینظیری همانند زمان خشک شدن سریع و پوشش مجدد، حفظ رنگ عالی و کاربرد آسان دارد. اکریلیک بوی کمتری نسبت به رنگ های روغنی دارد. همچنین به سختی مشابه رنگ روغن عمل می کند. رنگ اکریلیک برای انواع فلزات از جمله فولاد، آهن، آلومینیوم مناسب است اما معمولاً نیاز به یک آستر و آماده سازی کامل دارد. کلید موفقیت آمیز رنگ آمیزی فلز با رنگ اکریلیک آماده سازی کامل فلز است.

نقاشی با اکریلیک بر روی سطح فلزی

o نکات آماده سازی سطح فلزی برای نقاشی با رنگ اکریلیک

ابتدا بهتر است سطح را آماده کنید. از شر وسایلی که نمی خواهید رنگ کنید خلاص شوید. برای پوشاندن مناطقی که قرار نیست رنگ آمیزی انجام شود، از نوار چسب استفاده کنید. یک جفت دستکش محافظ بپوشید و هرگونه زنگ زدگی روی سطح را از بین ببرید. از یک کاغذ سنباده ظریف و یک برس سیمی برای تمیز کردن محل استفاده کنید. سطح را با آب صابون بشویید. سطح فلز را سنباده بزنید و با کمک یک پارچه مرطوب، گرد و غبار روی آن را پاک کنید. همچنین میتوانید از تری سدیم فسفات (TSP) برای تمیز کردن فلزات جدید و وسایلی که ممکن است دارای لعاب کارخانه یا روغن ناشی از فرآیند تولید باشد، استفاده کنید. در مرحله بعد آستری را انتخاب کنید که به خوبی با رنگ اکریلیک هماهنگ شود. همچنین مراقب باشید که روی فلز کار کند. دو لایه از آن را روی سطح بمالید تا فلز از خوردگی محافظت شود. قبل از اعمال لایه دوم، اجازه دهید لایه اول کاملاً خشک شود.

نقاشی با رنگ اکریلیک بر روی سطح پلاستیکی

آیا به تزئینات خانگی یا به خلاقیت در نقاشی علاقه دارید؟ پس حتما در مورد رنگ اکریلیک شنیده اید. برخی از تعاریف، آن را به عنوان رنگی با خشک شدن سریع توصیف می کنند که می تواند عمدتاً روی هر سطحی کار کند! چوب، کاغذ، پارچه، سیمان، شیشه، آجر و حتی پلاستیک. انعطاف پذیری این نوع رنگ به کاربردهای مختلف آن بستگی دارد. جدا از رنگدانه های انعطاف پذیر که از رنگ های اکریلیک تشکیل شده است، در هنگام خشک شدن نیز انعطاف پذیر و بسیار مقاوم در برابر آب است. پوشش مواد پلاستیکی می تواند کنترل رنگ را سخت کند و ممکن است پوشش ضعیف بچسبد. وقتی نوبت به این می رسد، می تواند چالش سختی برای رنگ های اکریلیک باشد.

نقاشی با اکریلیک بر روی سطوح پلاستیکی

رنگدانه های اکریلیک صاف هستند و ته نشین شدن آن را روی پلاستیک سخت می کنند. با این حال، راه ‌های مختلفی برای حفظ رنگ روی پلاستیک با انجام یک آماده ‌سازی کامل و استفاده از پرایمرها و درز گیرهای فرموله شده که به صراحت برای پلاستیک ‌ها طراحی شده‌اند، وجود دارد.

o نکات آماده سازی سطح پلاستیکی جهت نقاشی با اکریلیک

ممکن است نگران باشید که رنگ اکریلیک شما ممکن است به مرور زمان روی سطوح پلاستیکی محو شود، بنابراین در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه آب بندی رنگ برای دستیابی به رنگ حفظ شده است.

گام اول: سطح مورد نظر را تمیز کنید. البته باید از پوسته شدن سریع رنگ یا برآمدگی های غیرضروری روی سطح جلوگیری کنید. به همین دلیل، قبل از اعمال رنگ، کار را با تمیز کردن سطح و اطمینان از عدم وجود کثیفی بر روی آن شروع کنید.

گام دوم: سطح را برای جذب رنگ سمباده بکشید. از آنجایی که سطوح پلاستیکی صاف هستند، می توانید از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید. سنباده زدن پلاستیک به صورت دایره یا خط مستقیم برای اعمال بهتر مفید خواهد بود. سپس می توانید با دمنده یا جاروبرقی شروع به مکیدن گرد و غبار سمباده شده کنید، اما اگر این دو در دسترس نیستند، می توانید از یک پارچه برای پاک کردن آن استفاده کنید.

گام سوم: یک حاشیه برای رنگ های متعدد ایجاد کنید. این مرحله فقط برای کسانی که از رنگ های مختلف استفاده می کنند اختیاری است. از آنجایی که رنگ ها ممکن است همپوشانی داشته باشند، چالش ایجاد حاشیه با استفاده از نوار پوششی است. اطمینان حاصل کنید که حاشیه را به درستی قرار داده اید و قسمت های پوشیده شده و در معرض دید را به دقت بررسی کنید تا رنگ های غیر ضروری در جهات مختلف وارد نشوند.

گام چهارم: پرایمر رنگ را اعمال کنید. حتی اگر قبلاً با استفاده از کاغذ سنباده، زبری را به سطح پلاستیک اضافه کرده اید؛ همچنان در چسبیدن رنگ روی سطح پلاستیکی با چالش مواجه خواهید شد. بهترین گزینه در این مرحله استفاده از یک پوشش پرایمر برای کمک به پوشاندن جزئیات پیچیده سطح است. اسپری صافی پرایم از فاصله 1 متری بهترین کار برای رسیدن به یک لایه یکنواخت است.

گام پنجم: پلاستیک را رنگ کنید. بعد از زدن آستر، مرحله بعدی که باید انجام دهید شروع رنگ آمیزی است. اسپری رنگ اکریلیک خود را بردارید و به یاد داشته باشید که چگونه پرایمر را روی سطح اسپری کردید زیرا تقریباً همان فرآیند است. قوطی اسپری خود را نگه دارید و آن را در فاصله ثابتی برای یک لایه حرکت نگه دارید. علاوه بر این، می توانید یک لایه نازک بمالید، صبر کنید تا خشک شود و با لایه های زیر رنگ روشن ادامه دهید. اطمینان حاصل کنید که هر پوششی خشک شود. این تکنیک ممکن است به سطح رنگ، پرداخت ثابت تری بدهد. همچنین کنترل کامل ضخامت و لایه بندی یکنواخت را خواهید داشت.

گام ششم: لایه نهایی کار یا روکش را اجرا کنید. هنگامی که آخرین لایه خشک شد، مرحله نهایی استفاده از بتونه یا روکش برای محافظت از رنگ در مقابل محو شدن است. انواع مختلفی از روکش ها برای پرداخت خاصی که می خواهید به آن برسید، مانند روکش مات، براق یا معمولی موجود است. می توانید آن را با قلم مو یا قوطی اسپری استفاده کنید. اگر سطوح بزرگتری را رنگ آمیزی کرده اید، بهترین گزینه استفاده از قلم مو است اما اسپری برای وسایل کوچک کاملاً کاربردی است. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که هر لایه از روکش قبل از اعمال لایه های متوالی کاملاً خشک شده است. شما با استفاده از روکش های مناسب برای پروژه خود رنگ را حفظ خواهید کرد.


مطالعه بیشتر: تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن در چیست؟


استفاده از رنگ اکریلیک بر روی دیوار

استفاده از رنگ اکریلیک برای مصارف مختلفی صورت میگیرد؛ یکی از این مصارف استفاده از آن بر روی دیوار است. این رنگ معمولاً شیمیایی یا بر پایه آب است و به محض اینکه آن را روی دیوار بکشید؛ خشک می شود.

رنگ اکریلیک شامل رنگدانه‌ های معلق در روغن‌ های سیلیکونی، تثبیت‌ کننده‌ ها یا صابون‌ های فلزی، نرم‌کننده‌ ها، کف ‌زداها است که در یک امولسیون پلیمری اکریلیک پراکنده شده‌ اند. این رنگ به دلیل داشتن پایه آبی سریع خشک می شود، اما پس از خشک شدن روی دیوارها در برابر آب تا حدود زیادی مقاوم می شود. از آنجایی که رنگ اکریلیک خیلی سریع خشک می شود، به عنوان رنگ دیواری عالی عمل می کند.

کلام آخر

هر پروژه ای که مستلزم خلاقیت باشد نیاز به تلاش و آمادگی خواهد داشت. نقاشی فعالیتی است که نیاز به صبر دارد، زیرا با چالش هایی همراه است، به خصوص زمانی که روی سطوح غیر معمول انجام شود.

رنگ اکریلیک انتخاب خوبی است، اما برای موفقیت در اجرا نیاز به انتخاب سطوح مناسب است. همانطور که در مقاله راهنمای انتخاب سطح مناسب برای نقاشی با اکریلیک ذکر شده به مزایا و معایب هر کدام نیز اشاره شده است، فرآیند گام به گام به آرامی پس از آماده شدن مواد انجام خواهد شد. پروژه شما هر چه که باشد، یادگیری نحوه بکارگیری رنگ اکریلیک روی سطوح مختلف یک شروع خوب است!

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی