گونیا و نقاله

6
گونیا و نقاله

گونیا ابزاری مثلثی شکل و البته بسیار کاربردی در بین ابزارهای رسم است. این وسیله پرکاربرد از جنس فلز، پلاستیک و یا چوب ساخته شده است که معمولا برای رسم زاویه قائمه، کشیدن خطوط عمودی و یا موازی مورد استفاده قرار می گیرد. شما ممکن است در طول دوران زندگی با انواع مختلفی از گونیا سرو کار داشته باشید. اما به طور کلی دو دسته گونیا شناخته شده است. یکی گونیا با زاویه های 90، 30، 60 درجه و دیگری با زاویه های 90، 45، 45 درجه. و اما وسیله پرکاربرد دیگری که میتوان برای رسم خطوط و کشیدن زاویه ها معرفی کرد، نقاله است. نقاله وسیله ای است که به اشکال گوناگون مانند دایره، نیم دایره، مربع و یا مستطیل ساخته میشود و دور تا دور لبه آن درجه بندی و به 180 قسمت تقسیم بندی شده است. به طور معمول نقاله ها از جنس پلاستیک شفاف، شیشه، فلز و حتی از چوب ساخته شده اند. این وسیله پرکاربرد مورد استفاده مهندسان، مکانیک ها، دانش آموزان و دانشجویان است. می توان اینگونه عنوان کرد که زاویه ها را با وسیله ای به نام نقاله اندازه گیری می کنند و بر اساس درجه مقیاس بندی می کنند. اما میتوان گفت واحد های دیگری همچون گراد و رادیان هم به عنوان واحد اندازه گیری زاویه در نظر گرفته شده است. شاید بهتر است در اینجا با مفهوم درجه، رادیان و گراد آشنا شویم.

  1. درجه: اگر محیط یک دایره را به 360 قسمت مساوی تقسیم کنید هر قسمت یک درجه می شود. در واقع میتوان گفت یک درجه برابر با یک شصتم محیط یک دایره است.
  2. گراد: اگر محیط دایره را به 400 قسمت مساوی تقسیم کنید، هر قسمت یک گراد می شود. در واقع یک گراد برابر با یک چهاردهم دور کامل است.
  3. رادیان: یک رادیان اندازه زاویه مرکزی مقابل به کمانی از دایره است که طول کمان روبروی آن برابر با شعاع دایره است.

انواع گونیا و نقاله

برای خرید گونیا و نقاله بهتر است در گام اول با انواع گونیا و نقاله آشنا شوید:

گونیای معمولی(90 درجه)

این گونیا یکی از ساده ترین انواع شناخته شده است. از یک زبانه و یک بازو تشکیل شده است که در این مدل زبانه با زاویه 90 درجه داخل بازو قرار گرفته است. اگر زبانه مدرج نباشد میتوان از این وسیله برای خط کشی استفاده کرد اما در صورت مدرج بودن میتوان زاویه قائمه با آن رسم نمود و به عنوان یک وسیله اندازه گیری دقیق از آن استفاده کرد.

گونیای فارسی ثابت

برای اندازه گیری و رسم خطوط با زاویه 45 درجه در صنعت چوب، نیاز به ساخت و طراحی گونیایی بود که بتوان با آن به راحتی این زاویه را رسم نمود و دقیقا از اینجا نام این وسیله پرکاربرد به گونیای فارسی ثابت تغییر یافت. اما با این گونیا میتوان به راحتی زاویه 135 درجه را هم رسم نمود!

گونیای تاشو

از این گونیا زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم چندین زاویه مختلف روی پروژه ای اجرا کنیم. این وسیله هم از یک بازو و زبانه تشکیل شده است که زبانه در قسمت میانه دارای شکافی است که باعث جلو و عقب رفتن آن می شود. اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که گونیای تاشو به هیچ عنوان دارای درجه بندی نیست و در هنگام کار باید از نقاله نیز استفاده کنیم که در ادامه به بررسی و توضیح این ابزار کاربردی می پردازیم.

گونیای چرخنده

 این مدل نوع دیگری از گونیای تاشو است که از دو بازو تشکیل شده است که توسط یک پیچ حول یک محور می چرخند. یک مزیت استفاده از این گونیا رسم زاویه های خارجی و داخلی است. با این گونیا میتوان زوایای 5 تا 180 درجه را رسم نمود.

نقاله نیم دایره

نقاله نیم دایره شامل دو مقیاس است که هر کدام تا 180 درجه در جهت مخالف بر آن نشانه گذاری شده اند. علامت نقطه میانی پایه نقاله موقعیت راس یا بالاترین نقطه زاویه ای را که می خواهید اندازه بگیرید یا ترسیم کنید را نشان می دهد.

نقاله دایره

مقیاس نقاله دایره در جهت عقربه های ساعت تا 360 درجه امکان اندازه گیری دارد. این ابزار در کلاسهای مدرسه کاربرد کمی دارد اما به طور گسترده ای در مهندسی نقشه های مکانیکی، معماری و هواشناسی استفاده می شود.

نقاله نظامی

این نوع نقاله نماد دایره آزیموت است. در تعیین مواضع نیروهای دوست یا دشمن بر روی نقشه به پرسنل ارتش کمک می کند. این نوع نقاله مربع شکل و دارای دو مقیاس است. مقیاس داخلی از 0 تا 360 درجه مشخص شده و مقیاس خارجی بر حسب میلیمتر است.

نقاله استیل (فولاد)

نقاله استیل دقیقاً تا 1 درجه است. دارای سر برش دهنده مورب در یک مربع ترکیبی است. در ساخت چوب و تجارت فلزات برای ساخت ابزار استفاده می شود. این ابزار یک زاویه سنج مکانیکی است زیرا از طریق تماس مکانیکی زاویه را اندازه می گیرد.

نقاله ورنیه

این نوع نقاله نوعی زاویه سنج مورب است که برای زاویه های بیشمار استفاده شده و روابط زاویه را نشان می دهد. دقت آن تا 1.12 درجه است. این نقاله در کارگاه های ابزار سازی چوب و فلز در شرایط بسیار دقیق و طاقت فرسا مورد استفاده قرار می گیرند.

نکات مهم در انتخاب گونیا و نقاله

در هنگام خرید اینترنتی گونیا و نقاله کاربر باید به کار خود و موارد استفاده هر کدام از انواع گونیا و نقاله اشراف کامل داشته باشد تا بتواند انتخاب درستی را در خرید آنلاین انجام دهد. بطور مثال تعریف و کاربرد گونیا و نقاله برای افرادی که در کارگاه های تخصصی رسم و ساخت و ساز مشغول به کار هستند با تعریف و کاربرد آن برای یک دانش آموز بسیار متفاوت است.

نوع جنس و مقیاس هایی که در طراحی و تولید گونیا و نقاله برای افراد مبتدی استفاده می شود کاملا متفاوت از گونه حرفه ای آن است. فروش گونیا و نقاله در رده مبتدی بیشتر از جنس پلاستیک شفاف و نشکن و یا ژله ای است تا برای کودکانی که تازه با مفهوم رسم آشنا می شوند گزینه ای مقرون به صرفه باشد. اما در رده حرفه ای بیشتر از جنس فلز و چوب استفاده می شود.

قیمت گونیا و نقاله

همانند هر محصول دیگری قیمت گونیا و نقاله نیز به عوامل متعددی مانند نام تجاری، حرفه ای یا مبتدی بودن آن، جنس بدنه بستگی دارد. حتی در برخی از موارد این ابزارهای رسم بصورت یک مجموعه در کنار هم عرضه می شوند که هزینه خرید یک مجموعه از ابزار رسم تا خرید بصورت تکی بیشتر است اما در بیشتر موارد می تواند مقرون بصرفه باشد.

در فروشگاه اینترنتی دفتردستک مجموعه متنوعی از این ابزار رسم برای دانش آموزان و دانشجویان عرضه شده است.

خرید اینترنتی گونیا و نقاله با برندهای متنوع از دفتردستک

در فروشگاه دفتردستک امکان خرید آنلاین گونیا و نقاله در مجموعه های متنوع به آسانی و سهولت میسر است. امکان خرید گونیا و نقاله از نام های تجاری شناخته شده داخلی و خارجی مانند محصولات فابل (Fabl) ، فابرکاستل(Faber-Castell) و محصولات برند آریا (Arya) همگی در فروشگاه اینترنتی دفتردستک وجود دارد. شما میتوانید در هر کجای ایران به صورت آنلاین خریدتان را انجام دهید.