معرفی ساده ترین روش های آموزش ساعت به کودکان

معرفی ساده ترین روش های آموزش ساعت به کودکان

کودکان معمولاً در حدود سن 4 یا 5 سالگی شروع به درک مفهوم زمان می کنند، اگر چه برخی ممکن است این درک را زودتر یا دیرتر داشته باشند. در این سن، آنها می توانند تفاوت بین دوره های زمانی کوتاه و طولانی را درک کنند و می توانند کلمات زمانی مانند "صبح"، "بعد از ظهر" و "شب" را با قسمت های مناسب روز مطابقت دهند. آنها همچنین می توانند مفهوم زمان را در رابطه با برنامه های روزانه درک کنند، مانند دانستن اینکه زمان صرف صبحانه یا زمان خواب است.

برای کودکان، درک زمان گام بزرگی در سفر آنها به سمت استقلال است. دانستن نحوه خواندن ساعت می تواند به آنها کمک کند تا روزانه برنامه های خود را به درستی تنظیم کنند، روی مدیریت زمان خود کار کنند و با محیط اطراف خود هماهنگی بیشتری داشته باشند. آنها می توانند متوجه شوند که چه زمانی قرار است آنها را از خانه دوستشان بردارید یا چند ساعت به مدرسه رفتن مانده است.

آموزش ساعت به کودکان

به طور کلی زمانی که فعالیت ‌ها در مدرسه شروع می ‌شوند، کودکان حدوداً هفت یا هشت ساله هستند. قبل از اینکه فرزندتان بر مهارت گفتن زمان مسلط شود، چند مفهوم کلیدی وجود دارد که باید آنها را درک کند. این فقط شامل روزها، هفته ها و ماه ها نیست، بلکه درک گذر زمان، نحوه شمارش و خواندن اعداد تا 60 و نحوه تقسیم زمان به دقیقه را نیز شامل می شود.

در این مطلب ما به ساده ترین روش آموزش ساعت به کودکان با استفاده از انواع لوازم تحریر میپردازیم.

کودکان از چه سنی مفهوم ساعت را درک می کنند؟

کودکان معمولاً در حدود سن 4 یا 5 سالگی شروع به درک مفهوم زمان می کنند، اگر چه برخی ممکن است این درک را زودتر یا دیرتر داشته باشند. در این سن، آنها می توانند تفاوت بین دوره های زمانی کوتاه و طولانی را درک کنند و می توانند کلمات زمانی مانند "صبح"، "بعد از ظهر" و "شب" را با قسمت های مناسب روز مطابقت دهند. آنها همچنین می توانند مفهوم زمان را در رابطه با برنامه های روزانه درک کنند، مانند دانستن اینکه زمان صرف صبحانه یا زمان خواب است.

آموزش شمارش اعداد به کودکان

وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، معمولاً بین 5 تا 7 سالگی، می توانند مفاهیم پیشرفته تری از زمان، مانند تفاوت بین دقیقه ها و ساعت ها را درک کنند و می توانند زمان در ساعت را با اعداد تشخیص دهند. هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند، بنابراین صبور بودن و فراهم کردن فرصت های زیاد برای تمرین ضروری است. پس در این محدوده سنی آموزش ساعت و دقیقه به کودکان مناسب است.

شمارش اعداد را به کودک خود آموزش دهید

آموزش اعداد روی ساعت به کودک

ساده ترین روش آموزش ساعت به کودکان، آشنا کردن کودکان با اعداد و شمارش و آموزش دادن این مفاهیم با ویژگی های خود کودک است. بطور مثال از آنها بپرسید: "چند سال دارید؟" با بالا بردن انگشتان خود و گفتن عدد با صدای بلند، سن آنها را به آنها نشان دهید. بگذارید بعد از شما تکرار کنند. بعد از چند روز، ببینید که آیا آنها می توانند به تنهایی پاسخ دهند یا خیر.

راه های زیادی برای مدل سازی مفاهیم اعداد و شمارش وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که غذا را با قاشق در بشقاب کودک می‌ریزید، با صدای بلند بشمارید.

هنگام رنگ آمیزی، یک مداد رنگی به کودک خود بدهید و بگویید: "این یک مداد رنگی است." دو تا به او بدهید و بگویید: «این هم دو مداد رنگی». به اشیایی در خانه اشاره کنید و آنها را برای فرزندتان بشمارید. شمردن را به بخشی طبیعی از تعاملات خود با فرزندتان تبدیل کنید؛در این حالت او حتی متوجه نمی شود که در حال یادگیری است!

 روش های خلاقانه آموزش ساعت به کودکان

کودک را با بخش های مختلف شبانه روز آشنا کنید

از روش های خلاقانه آموزش ساعت به کودکان، آموزش بخش های مختلف شبانه روز به آنها است.

  • صبحگاه (Morning Time)

زمانی از روز که خورشید طلوع می کند و آسمان روشن می شود.

مثال: «صبح بخیر! ساعت 7 است، وقت بیدار شدن و صرف صبحانه است.»

  • نیمه صبح (Mid-Morning Time)

زمان روز بعد از صبحانه، اما قبل از ناهار.

مثال: "الان ساعت 9 است، وقت آن است که دندان هایمان را مسواک بزنیم و برای کلاس زبان آماده شویم."

  • وقت ناهار (Lunchtime)

زمانی از روز که ناهار می خوریم.

مثال: «ساعت 12 است، وقت ناهار است.»

  • بعدازظهر (Afternoon Time)

زمانی از روز که بعد از ناهار و قبل از شام است.

مثال: "الان ساعت 2 است، زمان زمان استراحت کردن است."

  • عصر (Evening Time)

زمانی از روز که خورشید غروب می کند و آسمان تاریک می شود.

مثال: "الان ساعت 6 است، وقت شام ودورهمی خانواده است."

  • شب (Night time)

زمانی از روز که هوا کاملاً تاریک شده است و بیشتر مردم در خانه مشغول استراحت هستند.

مثال: "ساعت 9 شده و زمان خواب و رؤیاهای شیرین است."

  • آخر شب (Late Night Time)

زمانی از روز که خیلی دیر است و بیشتر مردم در خواب هستند.

مثال: "ساعت 10 است، وقت آن است که در خانه سکوت برقرار شود تا همه استراحت کنند."

  • صبح خیلی زود (Early Morning Time)

زمانی از روز قبل از طلوع خورشید که هوا تاریک و روشن است.

به عنوان مثال: "ساعت 4 صبح است، پرندگان آواز اولیه روز خود را شروع می کنند."

  • نیمه شب (Midnight Time):

زمانی از روز که ساعت 12:00 را نشان می دهد و به روز بعد وارد می شویم.

مثال: "نیمه شب است، وقت آن است که هر که بیدار است بخوابد و روز جدید آغاز شود."

آموزش ساعت به کودکان با ساخت کاردستی

یادگیری درک و بیان زمان اغلب برای کودکان دشوار است، اما مهارتی است که آنها باید بر آن مسلط شوند. خوشبختانه، راه‌ های بسیار خوبی وجود دارد که به شما در آموزش این مهارت کمک می کند و کودکان نیز از آن لذت می برند!

آموزش ساعت به کودکان با ساخت کاردستی

یکی از روش های خلاقانه آموزش ساعت به کودکان، ساخت کاردستی است. شما میتوانید یک ساعت مچی کاغذی بسازید. برای اینکار شما به وسایلی همچون کاغذ رنگی، قیچی، مداد، ماژیک نقاشی، چسب و مقداری لوازم جانبی برای تزئین نیاز دارید. قبل از شروع به کار بهتر است یک نسخه چاپی از صفحه ساعت مچی مورد علاقه خود را پرینت بگیرید و در اختیار داشته باشید. شما به راحتی میتوانید مطابق تصویر زیر ساعت مچی زیبایی درست کنید.

همچنین میتوانید یک هدبند زیبا بسازید. به همین ترتیب، می‌ توانید با کودکان پیشانی بند ساعت بسازید تا به آنها کمک کنید مهارت‌ های درک زمان و بیان آن را بیاموزند. باز هم، بهترین کار را با گروهی از کودکان انجام دهید. هدبند درست کنید و عقربه به صفحه ساعت وصل کنید. سپس همه کودکان را پراکنده کنید و به صورت اتفاقی از دیگران بپرسید که ساعت روی پیشانی ‌بندشان چند است.

آموزش اعداد روی ساعت

ساده ترین روش آموزش ساعت به کودکان

برای آموزش ساعت و دقیقه به کودکان از روی ساعت باید به مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اول

یادگیری اجزای یک ساعت است. مهم است که برای آموزش قسمت های مختلف صفحه ساعت به کودک خود وقت بگذارید. دو عقربه متفاوت را به آنها نشان دهید و توضیح دهید که یکی نشان دهنده ساعت و دیگری دقیقه است.

اعداد یا خطوط روی ساعت را به آنها نشان دهید و بگویید که هر یک نشان دهنده یک ساعت است. حتماً توضیح دهید که چرا ممکن است خطوط کوچک ‌تری وجود داشته باشند که با افزایش پنج دقیقه‌ ای بالا می ‌روند، و به این نکته نیز اشاره کنید که آیا ثانیه شماری با عقربه در ساعت مد نظر وجود دارد یا خیر.

مرحله دوم

بعد از اینکه فرزندتان با اجزای یک ساعت آشنا شد، می توانید شروع به نشان دادن زمان روی ساعت کنید. به آنها بیاموزید که ابتدا ساعت را با استفاده از عقربه ساعت تشخیص دهند و سپس نگاه کنند که آیا عقربه دقیقه شمار روی 12 است یا خیر.

حال از کودک بپرسید ساعت چند است یا از فرزندتان بخواهید ساعت را روی زمانی که شما به او می‌ دهید تنظیم کند. (به عنوان مثال، می‌ توانید بگویید: «آیا می ‌توانی به من نشان دهی ساعت 5 چگونه است؟») یافتن فرصت‌ هایی برای کشف زمان می‌ تواند به آنها کمک کند تا معنی زمان را نیز بیاموزند. میلر پیشنهاد می‌کند: «اگر ساعت 8 شب است، می ‌توانید به فرزندتان بگویید که وقتی ساعت 8:00 شب شد، باید به رختخواب برود. "آنها می توانند "8" را با دو "0" تماشا کنند تا بدانند زمان خواب چه زمانی خواهد بود."

آموزش فواصل زمانی به کودک

بازی آموزش ساعت به کودکان (تصویر 1)

گفتن زمان می تواند مفهومی چالش برانگیز برای کودکان پیش دبستانی و مهد کودک (سنین 3 تا 5 سال) باشد، اما مهارت مهمی برای کودکان است که با بزرگتر شدن آن را درک میکنند. در اینجا چند راه برای آموزش درک و بیان زمان برای این گروه سنی خاص وجود دارد:

-از وسایل کمک بصری مانند ساعت با عقربه های متحرک یا تایمر با اعداد استفاده کنید. مفهوم ساعت و دقیقه را آموزش دهید و به آنها کمک کنید درک کنند که عقربه های ساعت چگونه حرکت می کنند تا گذر زمان را نشان دهند.

-برای آموزش مفهوم زمان از فعالیت های روزانه مانند زمان صرف غذا یا زمان خواب استفاده کنید. برای مثال، می ‌توانید بگویید: «وقت ناهار است» یا «زمان خواب است» تا به آنها کمک کنید بفهمند زمان مربوط به چه رویداد خاصی است.

-از بازی ها و ترانه ها برای جذاب تر کردن آموزش زمان استفاده کنید. برای مثال، می ‌توانید ترانه هایی بخوانید که شامل اشعار مربوط به زمان هستند.

-هنگام آموزش زمان از کلمات و عبارات ساده مانند «ساعت» یا «نیم ساعت» استفاده کنید.

-ابتدا از فواصل زمانی ساده شروع کنید. سپس بتدریج اعداد بیشتر و روش های مختلف بیان زمان (نیم ساعت، ربع) را معرفی کنید.

آموزش ساعت به کودکان با ساخت پازل

آموزش  ساعت به کودکان با ساخت پازل

مطالعات نشان می دهد که بازی با پازل و اسباب بازی ساختنی باعث افزایش بهره هوش ریاضی و تجسمی کودکان می شود. ساختن ساعت با کمک پازل هم میتواند یکی از مؤثرترین روشها، برای آموزش بهتر مفهوم زمان به کودکان باشد. کودکان میتوانند به تدریج و آهسته درک بهتری از شمارش اعداد و عقربه ها داشته باشند.

بازی آموزش ساعت به کودکان

بازی آموزش ساعت به کودکان (تصویر 2)

استفاده از بازی یکی از بهترین روش های مؤثر برای آموزش ساعت به کودکان است. اما قبل از شروع به بازی، باید کودک شما با مفاهیم اولیه ریاضی و شمارش اعداد آشنا باشد. همچنین در مورد واژگانی همچون صبح، ظهر، عصر و شب نیز اطلاعات داشته باشد. قبل از شروع به بازی میتوانید از فرزندتان بخواهید که با مقوا یک ساعت درست کند و با توجه به داشتن آن، بازی را شروع کنید. میتوانید عقربه های ساعت را تنظیم کنید و بگویید هر فردی که سریعتر پاسخ درست را بگوید، طی پنج نوبت برنده است. برای بازی یک جایزه تشویقی در نظر بگیرید، اینکار موجب هیجان و یادگیری سریعتر خواهد شد.

کلام آخر

اکنون که می دانید چگونه به کودک خود مفهوم زمان را بیاموزید، ایده خوبی است که چند فعالیت سرگرم کننده داشته باشید تا با آنها امتحان کنید:

- در ساخت یک کاردستی ساعت کاغذی با کودکتان مشارکت داشته باشید. این کار به کودک شما کمک می‌کند تا اجزاء مختلف ساعت را درک کند و می‌ تواند یک ابزار یادگیری عالی برای درک مفهوم زمان باشد.

- تکمیل کاربرگ‌ های «چگونه به کودک بیاموزیم زمان را بگوید». این صفحات دارای زمان ‌های مختلف هستند که کودک شما می ‌تواند از آن برای تمرین استفاده کند.

- زمان را با برنامه روزانه خود هماهنگ کنید: از زمانی که صبح ها از خواب بیدار می شوید تا وعده های غذایی مختلف و زمانی که به رختخواب می روید، از کودک خود بخواهید ساعت را در ساعات مختلف روز چک کند. این به آنها کمک می کند تا بیاموزند ساعت 7 صبح صبحانه می خورند یا در ساعت 8:30 شب دندان های خود را مسواک می زنند.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی