میکس مدیا چیست؟

میکس مدیا چیست؟

در این مقاله به پاسخ سؤال میکس مدیا چیست میپردازیم؟ میکس مدیا یا هنر ترکیبی، هنری است که از ادغام چند تکنیک و استفاده از ابزارهای مختلف در نقاشی خلق میشود. میکس مدیا به لطف پیشگامان جنبش کوبیسم با هنرمندانی مانند پابلو پیکاسو و ژرژ براک آغاز شد. اولین اثر از این جنبش، درست در حدود سال 1912 با اثری از پیکاسو خلق شد.

در این مقاله به پاسخ سؤال میکس مدیا چیست میپردازیم؟ میکس مدیا یا هنر ترکیبی، هنری است که از ادغام چند تکنیک و استفاده از ابزارهای مختلف در نقاشی خلق میشود. میکس مدیا به لطف پیشگامان جنبش کوبیسم با هنرمندانی مانند پابلو پیکاسو و ژرژ براک آغاز شد. اولین اثر از این جنبش، درست در حدود سال 1912 با اثری از پیکاسو خلق شد. از آن زمان، هنرهای ترکیبی به یک هنر محبوب تبدیل شده است، که در آن هنرمندان از هر نوع موادی برای ایجاد تصاویر منحصر به فرد و جذاب استفاده می کنند.

میکس مدیا چیست؟

اگرچه هنر ترکیبی در فرانسه با پابلو پیکاسو و ژرژ براک آغاز شد، هنرمندان در سرتاسر اروپا شروع به استفاده از کلاژ و انواع دیگر تکنیک ها در آثار خود کردند. امروزه نقاشی ترکیبی یک سبک هنری رایج است که در سراسر جهان استفاده می شود.

مزیت میکس مدیا چیست؟

مواد و ابزار مورد استفاده در میکس مدیا

برای درک مزیت ها این سبک هنری ابتدا باید بدانیم میکس مدیا به چه معناست. نقاشی ترکیبی یا میکس مدیا سبکی از هنر است که مواد و تکنیک‌ های مختلف را با هم ادغام کرده تا آثاری منحصر به ‌فرد خلق شود. مزایای این هنر، شامل آزادی در خلاقیت، ایجاد مهارت و کاوش در ایده های جدید است. همچنین برای خلق آثار میتوانید از ابزارهای مختلف و گوناگون به صورت همزمان استفاده نمایید.


بیشتر بخوانید: آموزش کاردستی دخترانه در منزل


آشنایی با تاریخچه میکس مدیا

هنر میکس مدیا به نقاشی یک روح تازه و متنوع بخشید و باعث ایجاد پتانسیل در آثار هنری متمایز شد. این شیوه خلاقانه که در اوایل قرن بیستم با پابلو پیکاسو آغاز شد، مواد و روش ‌های متعددی را در یک ترکیب در برداشت. انواع مختلف کاغذ، چوب یا پارچه را می توان با هم ترکیب نمود و همچنین عناصر دیجیتال را برای جذابیت بصری اضافه کرد. هنرمندان مدرن امروزی بیش از هر زمان دیگری در هنگام بیان خود از طریق آثارشان وسعت بیشتری به طرح های خود داده اند. نقاشی میکس مدیا همچنان در میان هنرمندانی که به دنبال استفاده از کارهای غیر متعارف در آثار خود هستند محبوبیت بسیاری دارد.

متداول ترین مواد و ابزار در میکس مدیا کدامند؟

زیبایی میکس مدیا در انعطاف پذیری آن است که می توان از اشیاء و عناصر اطراف برای خلق اثر استفاده نمود. برای شروع به یک صفحه زمینه نیاز دارید؛ می تواند یک ورق کاغذ تمیز، دفتر طراحی، بوم یا هر چیز دیگری باشد. سپس، اگر به سمت مسیر کلاژ می روید، به وسایلی برای چسباندن (چسب ها برای شروع خوب هستند) و در مقابل وسایلی همچون (کاغذهای رنگی، روزنامه، پارچه و هر چیز دیگری که شما را جذب می کند) نیاز دارید.

هنر میکس مدیا

اگر در مسیر طراحی، نقاشی پیش می روید، پس از اینکه زیر لایه خود را تهیه کردید، به چیزی برای علامت گذاری مانند مداد، رنگ، مداد رنگی، ماژیک نقاشی یا پاستل نیاز دارید.

چند ایده جذاب برای نقاشی میکس مدیا

برای هنر میکس مدیا ایده های جذاب زیادی وجود دارد؛ اما هر ایده بسته به سلیقه و ابتکار عمل هر فرد میتواند متفاوت باشد و این چیزی است که آثار این سبک هنری را از یکدیگر متمایز می نماید. توجه کنید که در اینکار هیچ گونه مقرراتی وجود ندارد و شما میتوانید هر تکنیکی را به اثر اضافه کنید.

به عنوان مثال میتوانید پرنده ای را در حال آواز خواندن نقاشی کنید. برای اینکار میتوانید اشیاء گوناگون و ایده های ذهنی را به تصویر اضافه کنید و حتی اگر کمی خلاق باشید میتوانید نت موسیقی جریان یافته از آواز پرنده را بر روی صفحه به نمایش بگذارید.

نقاشی میکس مدیا (تصویر 1)

در مورد دیگر میتوانید فضای یک کلیسا را که با راهرویی از گل های رنگارنگ پوشیده شده است، به نمایش بگذارید و برای داشتن یک میکس مدیای خارق العاده تصاویر بیشتری به تصویر اضافه کنید. همچنین میتوانید از تکه های پارچه برای نمایش نمای سنگی کلیسا استفاده کنید.


برای خرید وسایل نقاشی و طراحی کلیک کنید


نقاشی میکس مدیا (تصویر 2)

تفاوت میکس مدیا و مولتی مدیا در چیست؟

سؤالی که پیش می آید تفاوت بین این دو واژه است. در حالی که هر دو واژه، آثار هنری را توصیف می کنند که با استفاده از طیف وسیعی از مواد ساخته می شوند، مولتی مدیا به طور کلی برای تعریف اثر هنری استفاده می شود که از ترکیب رسانه های الکترونیکی مانند ویدئو، صدا و کامپیوتر استفاده می کند یا شامل آن می شود.

 تفاوت  میکس مدیا و مولتی مدیا

مهارت های لازم برای یادگیری هنر میکس مدیا

میکس مدیا یک شکل قدرتمند و همه کاره از هنر است که به هنرمندان این امکان را می دهد تا سبک منحصر به فرد خود را از طریق تکنیک های مختلف به ظهور برسانند. اینها می تواند لایه گذاری به وسیله کلاژ، کار با بافت ها یا حتی ادغام عناصر دیجیتال در یک اثر هنری باشد. این سبک هنری می ‌تواند فرصت ‌های زیادی را برای بیان خلاقیت ایجاد کند. به این ترتیب، اگر هنرمندان میکس مدیا به طور کامل این روش ‌ها را کشف کنند، قلمروهای جدیدی در این زمینه فتح خواهند کرد! با کسب دانش در مورد هر تکنیکی که در تاریخچه میکس مدیا استفاده شده است، می توان آثار خیره کننده ای خلق نمود.

اولین مرحله برای یادگیری میکس مدیا، فراگیری لایه گذاری و کلاژ است. این تکنیک شامل استفاده از بسیاری از مواد مختلف مانند کاغذ، چوب، رنگ و اشیاء یافت شده (پارچه یا عکس) در لایه‌های مختلف اثر هنری است.

دومین مرحله یادگیری بافت و تزئینات است. هنرمندان میکس مدیا از بافت ‌های متنوع و تزیینات استفاده می‌ کنند تا به آثار هنری خود عمق بیشتری را ببخشند. این بافت می تواند از اجزای فیزیکی مانند دستمال کاغذی، شن و ماسه یا مهره هایی که یک عنصر لمسی را ایجاد می کنند؛ باشد.

سومین مرحله یادگیری یکپارچه سازی اثر هنری است. به این صورت که هنرمند لازم است توانایی ترکیب عناصر بصری مختلف در اثر خود را با استفاده از رنگ، عکس، بافت و ... داشته باشد. از تکنیک ‌های عکاسی نیز در میکس مدیا استفاده می‌ شود که به هنرمندان اجازه می‌ دهد فیلترها، بافت ‌ها و ... را در یک اثر هنری کاملاً منحصر به‌ فرد را خلق نمایند.

هنرمندان مشهور میکس مدیا کدامند؟

- پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)

ظهور میکس مدیا همزمان با ظهور کوبیسم است و پابلو پیکاسو یکی از رهبران هر دو جنبش بشمار می رود. پیکاسو از ابزار مختلف برای خلق آثارش استفاده می کرد. کلاژهای کوبیستی او شامل بریده ‌های روزنامه، پارچه، فلز، قطعات آلات موسیقی و ... بود. سبک کوبیسم پیکاسو دارای عمق و ابعادی بود که معمولاً در مجسمه سازی یافت می شود. برای مثال، او برای ایجاد کنتراست و بافت در «طبیعت بی ‌جان با چوبدستی صندلی» از چوب روی صندلی حصیری استفاده کرد.

نقاشی میکس مدیا (تصویر 3)

- هنری ماتیس (Henri Matisse)

ماتیس پس از پایان دوره تحصیلی خود در رشته حقوق، تصمیم گرفت در مدرسه هنرهای زیبا شرکت کند. مادرش مجموعه ای از لوازم هنری را به او هدیه داد. ماتیس در اوایل فعالیت هنری خود به سبک های سنتی نقاشی می کرد و طبیعت بی جان و مناظر سوژه های نقاشی او بودند؛ اما با گذشت زمان، هنر او تکامل یافت. در سال 1941، او به سرطان مبتلا شد. این زمانی بود که او کار با میکس مدیا را آغاز کرد. او در این مرحله، برگه هایی از کاغذ را که از قبل با گواش رنگ آمیزی شده بود، برداشت و به اشکال و اندازه های مختلف برش داد و به صورت کلاژ چیدمان نمود. نتیجه کار حیرت انگیز بود.

- نجیدکا آکونیلی کراسبی (Njideka Akunyili Crosby)

کراسبی یک هنرمند نیجریه‌ای تبار است که در زمان حال فعال است. کسی که با عکس، آکریلیک، زغال چوب، مداد رنگی و پارچه، تصاویر غیر عادی خلق می ‌کند. او برای خلق آثارش، با استفاده از عکس هایی که از خود و خانواده اش گرفته شده یا از مجلات معروف انتخاب شده، تکنیک کلاژ را اجرا کرده و به طور همزمان انتزاعی و واقع گرایانه با نگاهی عمیق تصاویر غیر عادی میسازد. “The Beautyful Ones” یکی از آثار مشهور او تا به امروز است.

نقاشی میکس مدیا (تصویر 4)

- تام وسلمن (Tom Wesselman)

یک هنرمند مشهور پاپ بود که از وسایلی مانند پاستل، آکریلیک و اشیاء مختلف برای ایجاد کلاژهای رنگارنگ استفاده می کرد. الهامات او شامل اکسپرسیونیسم انتزاعی بود و هنر او به دلیل رنگ های جسورانه و متمایز قابل توجه است. برجسته ‌ترین اثر او مجموعه‌ «Standing Still Lifes» است که شکل غیر معمولی از ترکیبات با استفاده از بوم، روغن و آکریلیک است.

نقاشی میکس مدیا (تصویر 5)

- ریچارد همیلتون (Richard Hamilton)

وسلمن یک هنرمند برجسته پاپ بود، اما همیلتون بنیانگذار این جنبش بود. برای او این یک روش زندگی بود. او در فیلم، تلویزیون، موسیقی، مجلات و موارد دیگر غوطه ور شد و از همه آنها برای الهام بخشیدن به هنرش استفاده کرد. یکی از معروف ‌ترین آثار او این است که «فقط چه چیزی خانه‌ های امروزی را بسیار متفاوت و جذاب کرده است؟» در خلق این قطعه، همیلتون از برش های مجله برای خلق فضای داخلی خانه استفاده کرد. او همچنین به استفاده از مواد دیگری مانند پلاستیک در هنر خود مشهور بود.

نقاشی میکس مدیا (تصویر 6)

همانطور که می بینید، میکس مدیا هنری است که در آن هیچ مرزی وجود ندارد. همه چیز در مورد بیان خود با استفاده از اشیاء و موادی است که به بهترین وجه دیدگاه و ایده های شما را زنده می کند.

توصیه های مهم در رابطه با نقاشی میکس مدیا

میکس مدیا به چه معناست

نقاشی میکس مدیا به هنرمندان آزادی خلاقانه و منحصر به فردی می دهد، زیرا آنها می توانند مجموعه ای از مواد و تکنیک ها را برای خلق آثار هنری متمایز خود به کار گیرند. چنین انعطاف ‌پذیری آنها را قادر می ‌سازد تا ایده‌ های جدید را به روش ‌هایی که تنها با یک طرح امکان‌ پذیر نیست کشف کنند، و آن را به یک خروجی ایده‌آل برای بیان ایده های خود بدون محدودیت تبدیل کنند. کار بر روی میکس مدیا، توسعه قابلیت ‌های حل مسئله و مهارت‌ های حرکتی ظریف را تسهیل می ‌کند. آزمایش با انواع مواد، اغلب نتایج غیر منتظره ای به آنها عرضه می نماید که نیاز به تفکر انتقادی و سازگاری دارد، در حالی که دستکاری این مؤلفه ها به مهارت بالایی نیز نیاز دارد.

کلام آخر

میکس مدیا نوعی هنر است که شامل استفاده بیش از یک ابزار هنری و تکنیک مانند رنگ، عکاسی، تصویر سازی، کلاژ، پارچه، مجسمه‌ سازی، طراحی و ویدئو در یک قطعه است. میکس مدیا همه این اشکال را در بر می گیرد و همچنین از آنها به صورت جداگانه استفاده می کند. این یک شکل هنری عصر جدید است که در حال تکامل است و سبک های مختلفی را به خود می گیرد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی