ایده های جذاب برای سرگرم کردن کودکان در تعطیلات تابستان

ایده های جذاب برای سرگرم کردن کودکان در تعطیلات تابستان

در تعطیلات تابستان کودکان به دنبال سرگرمی های جدید و جذاب هستند. به خوبی می‌ دانیم در روزهایی که هیچ کاری انجام نمی‌ دهیم، کودک بی حوصله می شود. برای سرگرم کردن کودکان در تابستان به ایده هایی عملی برای خانه یا بیرون از خانه نیاز داریم تا کودکان سرگرم شوند. در غیر این صورت ممکن است کودک زمان زیادی را صرف بازی های دیجیتالی نماید که زیاد هم مفید نیستند. بنابراین ما لیستی از فعالیت های تعطیلات تابستانی برای بچه ها تهیه کرده ایم که آنها را در طول تعطیلات مشغول نگه می دارد.

در تعطیلات تابستان کودکان به دنبال سرگرمی های جدید و جذاب هستند. به خوبی می‌ دانیم در روزهایی که هیچ کاری انجام نمی‌ دهیم، کودک بی حوصله می شود. برای سرگرم کردن کودکان در تابستان به ایده هایی عملی برای خانه یا بیرون از خانه نیاز داریم تا کودکان سرگرم شوند. در غیر این صورت ممکن است کودک زمان زیادی را صرف بازی های دیجیتالی نماید که زیاد هم مفید نیستند. بنابراین ما لیستی از فعالیت های تعطیلات تابستانی برای بچه ها تهیه کرده ایم که آنها را در طول تعطیلات مشغول نگه می دارد.

سرگرم کردن کودکان در تابستان

کودکان در هر سنی می ‌توانند بسیاری از فعالیت‌ های تابستانی ذکر شده در زیر را بصورت انفرادی و یا در کنار دوستان و خانواده امتحان کنند. برخی از فعالیت ها لازم است بیرون از خانه انجام شوند و برخی دیگر مناسب فضای خانه است. می‌ توانید با کودک فهرستی از فعالیت هایی که می ‌خواهد امتحان کند تهیه کنید. شما باید یک برنامه ریزی مناسب برای هر هفته داشته باشید.

چرا باید برای تعطیلات تابستانی بچه ها برنامه داشته باشیم؟

تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی برای انجام طیف وسیعی از فعالیت ها است که بر روی پیشرفت تحصیلی و شخصیتی کودکان تأثیرگذار است. وجود برنامه های تابستانی برای کودکان میتواند باعث بهبود سه مورد زیر شود.

  • استراحت روحی و جسمی

تعطیلات تابستانی فرصتی را برای کودکان فراهم می کند تا از فشارهای ذهنی و جسمی در طول یک سال تحصیلی رهایی یابند. استراحت برای شارژ مجدد، کاهش استرس و افزایش تمرکز کلی آنها ضروری است.

  • فرصت ‌هایی برای اکتشاف و یادگیری

تعطیلات تابستانی فرصتی را برای کودکان فراهم می‌ کند تا علایق جدید را در خود کشف کنند، فعالیت ‌های جدید را امتحان کنند و مهارت‌ های جدیدی را بیاموزند که ممکن است در طول سال تحصیلی یادگیری آنها امکان ‌پذیر نباشد.

  • زمان پیوند خانواده

تعطیلات تابستانی زمان کافی را برای خانواده ها فراهم می کند تا زمان با کیفیتی را در کنار یکدیگر سپری کنند، پیوندهای خانوادگی را تقویت کرده و خاطرات ماندگاری را ایجاد می کند.

سرگرم کردن کودکان در تابستان با بازی های خلاقانه

اگر فرزندانتان در تعطیلات تابستان دچار بی حوصلگی و روزمرگی شده اند، بهتر است آنها را به سمت بازی های خلاقانه سوق داده و علاقه مند کنید.

  • پازل و بازی فکری

شما می توانید پازل های متنوعی برای کودکان پیدا کنید تا ذهن خلاق آنها را درگیر کند. بازی های فکری زیادی بصورت آنلاین و فیزیکی در بازار موجود است. بچه ها می توانند با یکدیگر رقابت کنند تا ببینند چه کسی بیشتر معما حل می کند. شما میتوانید در دفتر دستک مجموعه متنوعی از اسباب بازی ساختنی عرضه شده است.

  • خرید کتاب شعر

یکی دیگر از بازی هایی که به تقویت تمرکز بچه ها کمک میکند، یادگیری و حفظ شعرهای مرتبط با سن آن هاست. اینکار به مهارت های گفتاری و بهبود دایره لغات کودک کمک می کند.

  • زندگینامه خانواده خود را بنویسید

کودکان می توانند با پرسیدن سؤالات مختلف از اعضای خانواده در مورد سرگذشت آنها مطالبی را یادداشت کنند؛ با این کار درباره تاریخچه خانواده اطلاعات جالبی به دست می آورند. چندین مهارت در این امر دخیل است. بچه‌ها یاد می ‌گیرند که سؤال بپرسند، خوب گوش کنند و آنچه را که شنیده ‌اند بنویسند. به این ترتیب، آنها در مورد خانواده و ریشه خود نیز بیشتر اطلاعات کسب می کنند.

  •  بازی چند سؤالی راه بیاندازید

این فعالیت راه خوبی برای تقویت جغرافیای بچه ها خواهد بود. بطور مثال کودک باید نام یک شهر را با پرسش ده سؤال حدس بزند. مثلاً آیا این شهر در شمال ایران است؟ آیا مرز آن به ترکیه می رسد؟ آیا چای در آنجا کشت می شود؟ شما می توانید این بازی را در حین سفر با فرزندانتان در تمام سنین انجام دهید.

  • کاشتن گل و گیاه

آموزش مهارت های کاشتن گل و گیاه می تواند یک راه عالی برای سرگرم کردن کودکان در تعطیلات تابستان باشد و چه بسا در آینده آن ها را به پرورش گل و گیاه و علوم گیاه شناسی علاقه مند کند. می توانید در ابتدا از کاشتن سبزی ها و گل های کوچک شروع کنید.

  • فعالیت های ورزشی

بچه ها عاشق دویدن و جست و خیز موانع هستند! با استفاده از توپ های بادی، شلنگ، طناب و ... در اطراف خانه خود موانع پرشی ایجاد کنید. بچه‌ ها می ‌توانند به نوبت مسیر مشخص شده را طی نمایند و شخصی که سریع‌ ترین زمان را داشته باشد، یک جایزه برنده می‌ شود!

سرگرمی های فصل تابستان برای کودکان

  • برگزاری کمپ

در حیاط خانه و یا پارک چادر بزنید و ساعاتی از شب را در زیر آسمان پر ستاره سپری کنید. این سرگرمی ساده می تواند برای کودکان یک مزیت عمده داشته باشد و آن درک مفهوم مسئولیت پذیری و انجام کار گروهی است.

 برنامه های تابستانی برای بچه ها

  • دوچرخه سواری

یکی از بهترین بازی های تابستانی برای کودکان دوچرخه سواری است. کودکان را تشویق کنید تا با دوستان خود مسابقه دوچرخه سواری برگزار کنند یا دوچرخه های خود را تزئین کنند و طراحی زیباتر برنده مسابقه اعلام شود.

بازی های تابستانی برای کودکان

  • آموزش مهارت های آشپزی

این فعالیت تابستانی سرگرم کننده برای کودکان یک هدف عملی نیز دارد: آشنایی با مواد غذایی بکار رفته در هر غذا و بررسی خواص آنها.

بازی های تابستانی در منزل برای کودکان (تصویر 1)

  • نقاشی در فضای باز

کودکان می توانند آثار هنری خود را در فضای باز با لوازم جانبی مختلف خلق نمایند؛ بدون نگرانی از به هم ریختگی در فضای خانه. حتی امکان نقاشی از مدل های زنده برای آنها فراهم می شود.

نقاشی با رنگ انگشتی

فعالیت های هنری بهترین سرگرمی برای بچه ها در تعطیلات تابستان

یکی از سرگرمی های فصل تابستان برای کودکان نقاشی، رنگ آمیزی و ساخت کاردستی است. انجام پروژه های جذاب نقاشی و رنگ آمیزی، تخیل کودک شما را بر می انگیزاند و استعدادهای هنری او را شکوفا می کند. به کودک اجازه دهید تکنیک های مختلف را کشف کند و شاهکارهای خود را خلق نماید. این فعالیت های هنری تابستانی برای کودکان در سنین مختلف مناسب است و فرصتی برای ابراز وجود و خلاقیت فراهم می کند.

- نقاشی با آبرنگ

کودک با استفاده از آبرنگ امکان ترکیب رنگ ها و خلق بافت های مختلف را دارد که بسیار خیره کننده خواهند بود.

- نقاشی دیواری مشترک

تشویق کودکان به انجام کار گروهی با یک پروژه نقاشی دیواری در مقیاس بزرگ، جایی که کودکان می‌ توانند برای خلق یک شاهکار هنری با هم همکاری کنند.

- نقاشی با رنگ انگشتی

با این تکنیک تخیل تخیل کودکان زنده می شود و از انگشتان خود برای خلق اشیاء، حیوانات و ... استفاده می کنند.

برنامه های تابستانی تفریحی با خانواده و دوستان

بازی های تابستانی در منزل برای کودکان (تصویر 2)

تابستان فصل گردش، کاوش و تفریح است. چندین فعالیت وجود دارد که شما و خانواده تان می توانید یک روز سرگرم کننده داشته باشید.

- هیچ چیز مثل آماده شدن برای رفتن به یک پیک نیک هیجان انگیز نیست. می توانید به دنبال مکان های پیک نیک با مناظر خوب برای لذت بردن باشید. در غیر این صورت، حتی می‌ توانید به پارکی در نزدیکی محل سکونت خود بروید، جایی که بچه‌ ها می ‌توانند بازی‌ هایی مانند بدمینتون، والیبال و یا فوتبال انجام دهند.

-هیچ چیز مثل یک سفر جاده ای هیجان انگیز نیست. منظور از سفر جاده ای لزوماً یک سفر طولانی نیست. می ‌توانید برای یک سفر یک روزه به گشت و گذار در شهری نزدیک بروید و یا اگر در منطقه کوهستانی زندگی می کنید به دامنه یکی از کوه های اطراف شهر بروید. معمولاً جاذبه های محلی زیادی وجود دارد که می توان در سفر یک روزه آنها را کاوش کرد.

- به جای رفتن به شهر دیگر، می توانید شهر خود را با فرزندانتان کشف کنید. یک نقشه بردارید و جاده ها و مناطقی را که قبلاً هرگز از آنها بازدید نکرده اید را کاوش کنید. گاهی اوقات بسیاری از مکان های جذاب همانند جواهری پنهان وجود دارد که ما هرگز آنها را نمی بینیم زیرا در شهری که در آن زندگی می کنیم کاوش نمی کنیم!

- همیشه رفتن به نمایشگاه یا رفتن به شهربازی میتواند یکی از برنامه های تابستانی برای بچه ها باشد. اگر هیچ چیز دیگری نیست، به بازار بروید و مغازه‌ های مختلف را کشف کنید یا غذاهایی را امتحان کنید که کودکان طعم آن را قبلاً امتحان نکرده‌ اند.

- تمام خانواده میتوانند با هم به یک مسیر کوتاه دوچرخه سواری بروند. مسیری را که فکر می‌ کنید کودکان می ‌توانند مدیریت کنند، برنامه‌ ریزی کنید و دوچرخه‌ هایتان را برای سواری بیرون بیاورید. به یاد داشته باشید که برای توقف های زیادی برنامه ریزی کنید تا بچه ها از این بازی دلزده نشوند.

- تعدادی از بچه ها از مطالعه کردن و داشتن کتاب های فراوان لذت میبرند، می توانید آنها را به بزرگترین کتابخانه شهر ببرید تا آنها با دنیایی از کتاب آشنا شوند.

تعطیلات تابستان بهترین زمان برای پرورش خلاقیت و هنر در کودکان

یکی دیگر از برنامه های تابستانی برای بچه ها، روی آوردن به نقاشی، تصویرسازی، داستان سرایی، موسیقی و ... است. خلاقیت ابزار قدرتمندی برای ابراز وجود و رشد شخصیتی است. فرزندان خود را تشویق کنید تا در تعطیلات تابستانی خود در انجام پروژه های خلاقانه مشارکت کنند. لوازم هنری مانند رنگ، قلم مو، خاک رس یا دوربین را برای آنها فراهم کنید و به آنها اجازه دهید استعدادهای هنری خود را کشف کنند. نقاشی از اشیاء و مناظر یا شخصیت‌ های کارتونی مورد علاقه‌ شان، خلق مجسمه‌ ها یا ثبت لحظات زیبا از طریق عکاسی، همه این فعالیت‌ ها به کودکان اجازه می‌ دهد تا مهارت‌ های هنری خود را توسعه دهند و به توانایی‌ های خود اعتماد کنند.

کلام آخر

لازم است والدین به این نکته مهم دقت نمایند که تعطیلات تابستان یک فرصت عالی برای آموزش بسیاری از مفاهیم در حوزه های مختلف به کودک است و باید با یک برنامه ریزی مناسب از این فرصت به بهترین شکل استفاده شود. نکته قابل توجه اینکه برای انجام بسیاری از فعالیت ها نیاز به صرف بودجه بسیاری نیست!

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی