بولت ژورنال چیست و چطور بولت ژورنال درست کنیم؟

بولت ژورنال چیست و چطور بولت ژورنال درست کنیم؟

اگر بخواهید فهرست کارهایتان را بهتر بشناسید و یا بخواهید یک راه برای کمک به آرامش خود پیدا کنید، یک بولت ژورنال می تواند به شما کمک کند. اما بولت ژورنال چیست؟ آن را به عنوان یک دفتر یادداشت نه تنها برای نوشتن بلکه برای طراحی نیز در نظر بگیرید.

اگر بخواهید فهرست کارهایتان را بهتر بشناسید و یا بخواهید یک راه برای کمک به آرامش خود پیدا کنید، یک بولت ژورنال می تواند به شما کمک کند. اما بولت ژورنال چیست؟ آن را به عنوان یک دفتر یادداشت نه تنها برای نوشتن بلکه برای طراحی نیز در نظر بگیرید. به جای صفحات خالی و خط دار، یک بولت ژورنال (یا به اختصار BuJo) شامل بخش هایی برای ثبت کارهای روزانه، نگه داشتن یک تقویم ماهانه یا هفتگی، یادداشت برداری، ردیابی سلامت فیزیولوژیکی و روانی و ثبت اهداف کوتاه و بلند مدت است.

بولت ژورنال چیست (تصویر 1)

در واقع میتوان اینگونه عنوان کرد که بولت ژورنال به صورت آماده قابل خریداری نیست و شما باید بسته به نیازتان آن را آماده و طراحی کنید. همچنین اجازه ندهید که زمان شما را از داشتن چنین وسیله با ارزشی دور نگه دارد. هر زمان از سال که احساس کردید به یک بولت ژورنال نیاز دارید، درنگ نکنید و سریع دست به کار شوید.

در نظر بگیرید که "بهترین راه برای شروع این است که چالش های خود را بشناسید." از خود بپرسید: می خواهید بولت ژورنال برای شما چه کاری انجام دهد؟ هنگامی که یک ایده کلی دارید، سیستمی بسازید که متناسب با نیازها و مهارت های هنری شما باشد. اگر دچار شک و تردید شدید، با یک گزارش ماهانه شروع کنید که در آن می توانید مسئولیت ها را برای رسیدن به اهداف ماهانه اولویت بندی کنید.

بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال شخصی یک سیستم سریع و انعطاف پذیر است که به شما کمک می کند اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دنبال کنید. شما بولت خود را به بخش های ماه، هفته و سال تنظیم می کنید. از آنجا، کارهایی را که باید انجام شود پیگیری می کنید. شما همچنین رویدادها و نقاط عطف مهم را علامت گذاری می کنید. در حالی که شروع تهیه یک بولت ژورنال می تواند گیج کننده به نظر برسد، با کمی صبر و انرژی متوجه خواهید شد که این وسیله کاربردی راهی عالی برای سازماندهی کردن فعالیت ها و اهداف شما است.

بولت ژورنال چیست (تصویر 2)

گاهی اوقات سؤالی که ذهن ما را مشغول میکند این است که بولت ژورنال آیا میتواند به عنوان دفترچه خاطرات باشد؟ بله، شما می توانید از بولت ژورنال خود به عنوان یک دفتر خاطرات نیز استفاده کنید!

کاربرد بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال راهی برای برنامه ریزی بر اساس روز، هفته، ماه یا سال است. همچنین می توان از آن برای پیگیری پیشرفت در کارهای مختلف استفاده کرد. بسیاری از دانش آموزان برای کمک به موفقیت در تمام سطوح مدرسه، دبیرستان و یا دانشگاه از بولت ژورنال استفاده میکنند.

مزایای دفتر بولت ژورنال چیست؟

تنها وسیله ای که کمک می‌کند تا مسائل را واضح ‌تر به خاطر بسپارید، خواه کاری باشد که باید انجام دهید، تولد دوستان یا فقط نام کتابی که می‌ خواهید بخرید، بولت ژورنال است. ممکن است در طول زندگی خود صاحب ده‌ ها دفتر برنامه‌ ریزی بوده باشید و همیشه با نیت خوب شروع کرده‌ اید، اما چند هفته بعد متوجه شده ‌اید که آن را رها کرده‌ اید! راه حلی که ممکن است به دنبال آن باشید، بولت ژورنال است. هر فرد باید متناسب با نیازهای شخصی خود این دفتر را طراحی و برنامه ریزی کند.

بولت ژورنال دارای مزایای متعددی است که بهتر است به معرفی تعدادی از آن بپردازیم.

  • براساس نیاز و بودجه شما قابل تنظیم است.
  • به شما در سازماندهی کردن هرچه بهتر کارها کمک می کند.
  • همه اطلاعات را در کنار هم در یک دفتر قرار می دهید.
  • باعث افزایش بهره وری در کارها و برنامه ها می شود.
  • باعث حفظ و نگهداری فهرست برنامه ها می شود.
  • ردیابی اهداف بلند مدت را ساده می کند.

اصطلاحات دفتر بولت ژورنال

بولت ژورنال چیست (تصویر 3)

برای داشتن یک بولت ژورنال دقیق باید با برخی از اصطلاحات این دفتر کاربردی آشنا باشید.

- بوژو (Bujo): مخفف واژه بولت ژورنال

- کلید (key): کلید یک مرور کلی از نحوه سازماندهی اطلاعات خود است. اغلب در جلوی دفتر بولت ژورنال نمایش داده می شود.

- علائم (Signifier): علائم و نشانه ها به شما در دسته بندی کردن اطلاعات و یا برنامه ها کمک می کند.

- برگه (Spread): بخشی از بولت ژورنال مثل برگه روزانه، برگه ماهانه و یا هفتگی هستند. تعدادی از برگه ها به صورت تکی و تعدادی دوتایی ارائه می شوند.

تفاوت بولت ژورنال و پلنر چیست؟

بولت ژورنال چیست (تصویر 4)

بولت ژورنال و پلنر هر دو یک دفتر کامل برای برنامه ریزی هستند اما دارای 2 تفاوت عمده و اساسی با هم هستند.

یکی از موارد این است که پلنرها دفاتر از پیش چاپ شده هستند که همگی به یک شکل آماده شده اند و شما می توانید بر طبق آن برنامه های خود را در آن طبقه بندی و یادداشت نمایید. به طور کلی در این دفاتر شخصی سازی بسیار با محدودیت روبرو است.

دومین مورد محدودیت در تعداد صفحات برای یادداشت برداری و ذخیره اطلاعات است.

چگونه بولت ژورنال بسازیم؟

برای شروع و ساخت یک بولت ژورنال دقیق باید طبق مراحل زیر جلو روید.

  • گام اول

برای شروع بهتر است که یک دفتر یادداشت مناسب انتخاب و خریداری کنید. برای داشتن بولت ژورنال شما به یک دفتر فانتزی نیازی ندارید. تنها دفتری ساده انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را حمل کنید. اما میتوانید دفترچه خریداری شده را از همان ابتدا شخصی سازی کنید. به طور مثال اگر رنگ قرمز را دوست دارید، دفتری مطابق با سلیقه خود خریداری کنید. ما به شما دفتر بنه نوت را پیشنهاد می کنیم که در رنگبندی متنوع در فروشگاه اینترنتی دفتردستک عرضه شده است.

بولت ژورنال چیست (تصویر 5)

  • گام دوم

در مرحله بعد بهتر است صفحه فهرست خود را آماده کنید. در واقع میتوان گفت که فهرست مهره اصلی دفتر محسوب میشود. فهرست یک راه سریع و آسان برای سازماندهی محتویات دفتر شما است. صفحه فهرست دقیقاً همان چیزی است که انتظار دارید، لیستی از نام صفحات و شماره صفحات مربوط به آنها در دفتر خود ایجاد کنید. هر بار که صفحه جدیدی ایجاد می کنید، شماره صفحه مربوطه را به آن بدهید و آن را در فهرست ثبت کنید. سپس، از صفحات فهرست استفاده کنید تا به شما کمک کند وقتی می‌ خواهید یک صفحه قدیمی را در بولت ژورنال خود پیدا کنید، به راحتی هر چه تمامتر این کار انجام شود. برای اینکار بهتر است دو صفحه اول دفتر خود را به اینکار اختصاص دهید و بالای هر دو صفحه کلمه (Index) را به معنی فهرست بنویسید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 6)

  • گام سوم

گزارش آینده خود را بنویسید. به صفحه خالی بعدی در دفتر خود برگردید. این گزارش آینده شما خواهد بود. گزارش آینده شما راهی است برای مشاهده وظایفی که باید طی شش ماه آینده انجام دهید. این شامل تفکیک ماه به ماه رویدادها، وظایف و اهداف خواهد بود. برای شروع، تعداد خطوط را بشمارید و آن را بر سه تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر هر صفحه دارای 24 خط باشد، در هر صفحه سه بخش هشت خطی ایجاد نمایید.

از یک خط کش برای کشیدن سه خط مستقیم در سراسر صفحه استفاده کنید و آن را به سه قسمت مساوی در هر صفحه تقسیم کنید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 7)

  • گام چهارم

نام شش ماه آینده را در هر قسمت بنویسید. به عنوان مثال اگر در حال تهیه بولت ژورنال خود برای سال جدید هستید، در کادر اول نام ماه ها را یا به شمسی، میلادی و یا قمری بنویسید. در تصویر زیر نام ماه ها به صورت میلادی نوشته شده است. سپس شماره صفحات را در گوشه هر صفحه بنویسید. به عنوان شروع به نگارش و برنامه ریزی آینده در بخش اول، شماره صفحه باید یک و دو باشد. به فهرست خود برگردید و چیزی مانند " برنامه آینده ... 1-2" بنویسید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 8)

  • گام پنجم

در این مرحله بهتر است که یک گزارش ماهیانه برای اهداف پیش رو خود آماده کنید. به صفحه خالی بعدی در دفتر خود برگردید. این گزارش ماهانه شما خواهد بود. این به شما یک نمای کلی از یک ماه را خواهد داد. از ماه جاری شروع کنید و نام این ماه را در بالای هر دو صفحه بنویسید.

در صفحه سمت چپ، تمام تاریخ های ماه را یادداشت کنید. پس از اتمام، مخفف روز هفته را در کنار عدد یادداشت کنید. در صفحه سمت راست، لیست وظایف خود را برای ماه یادداشت کنید. فهرستی از تمام اهدافی که امیدوارید تکمیل کنید، صورتحساب هایی که باید بپردازید و کار هایی که باید انجام دهید تهیه کنید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 9)

  • گام ششم

فهرست خود را به روز کنید وقتی کارتان تمام شد، شماره صفحات را در گوشه هر صفحه بنویسید. به فهرست خود برگردید و گزارش ماهانه خود را به فهرست خود اضافه کنید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 10)

  • گام هفتم

یک برنامه ریزی روزانه اضافه کنید. به صفحه خالی بعدی برگردید و تاریخ روز را در بالای صفحه بنویسید. برای یادداشت کارهایی که باید در آن روز انجام دهید، کارهایی که انجام داده اید و هر چیز دیگری که در آن روز اتفاق افتاده است، را بنویسید. برای ثبت فعالیت های روزانه خود از تعداد خطوطی که نیاز دارید استفاده کنید. وقتی روز به پایان رسید، یک ورودی جدید در خط زیر برای روز بعد وارد کنید.

بولت ژورنال باید مختصر باشد، بنابراین از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید. مثلاً نگویید: "امروز با دامپزشک تماس گرفتم تا در مورد واکسیناسیون گربه از جمله واکسن های هاری که موعد آن فرار رسیده است صحبت کنم." درعوض، به سادگی بنویسید: "با دامپزشک تماس گرفتم تا در مورد واکسیناسیون گربه بپرسم. هاری ناشی از بیماری است."

بولت ژورنال چیست (تصویر 11)

  • گام هشتم

از علائم برای راحتی کار در دفتر خود استفاده کنید. هیچ قانون مشخصی در مورد ایجاد علائم وجود ندارد و این امر به شدت به انواع رویدادهایی بستگی دارد که شما برای بولت ژورنال خود انتخاب می کنید. می ‌توانید رویدادها را به دسته‌ هایی تقسیم کنید، مانند کار، مدرسه، صورت‌ حساب‌ ها، پروژه ‌های شخصی، خلاقانه و ... . بهتر است تا حد امکان از دسته بندی های کمتری استفاده کنید تا گیج نشوید.

به عنوان مثال، اهداف خلاقانه را می توان با یک ستاره نشان داد. کار را می توان با یک نقطه ساده نشان داد. سرگرمی ها را می توان با یک فلش نشان داد. موارد شخصی را می توان با یک قلب نشان داد.

بولت ژورنال چیست (تصویر 12)

  • گام نهم

اهداف ماهانه خود را در دسته بندی های جداگانه، تقسیم بندی کنید. برای مثال می ‌توانید عناوینی مانند «اهداف وزن و تناسب اندام»، «مهلت ‌ها و سر رسیدها»، «اهداف کاری» و «اهداف خلاق» بنویسید. از آنجا وظایف خود را در دسته‌ های مربوطه بنویسید. به عنوان مثال در زیر "اهداف وزن و تناسب اندام"، می توانید چیزی مانند "در این ماه 12 بار رفتن به باشگاه." را بنویسید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 13)

  • گام دهم

لیست کامل کارهایی که میخواهید انجام دهید را در انتهای بولت ژورنال خود ذخیره کنید. برای مثال مجموعه ‌ها می‌ توانند شامل کتاب ‌هایی باشند که می‌ خواهید بخوانید، فیلم ‌ها و برنامه‌ های تلویزیونی که می ‌خواهید تماشا کنید، دستور العمل‌هایی که می‌ خواهید امتحان کنید و ... .

برای مثال اگر یکی از همکاران کتابی را پیشنهاد کرد، آن را در بخش «کتاب‌ هایی برای خواندن» در صفحه مجموعه ‌های خود یادداشت کنید. وقتی کتاب جدیدی را انتخاب می کنید به این بخش برگردید تا اهداف خود را به یاد آورید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 14)

  • گام یازدهم

سعی کنید رویدادهای روزانه که برایتان بسیار عادی و همیشگی هست را گاهی در دفتر خود ثبت کنید. به طور مثال آوردن قهوه از سمت یک دوست.

بولت ژورنال چیست (تصویر 15)

  • گام دوازدهم

در این مرحله تنها کافی است که در کنار برنامه هایی که به آن عمل کردید، یک نشانه بگذارید. این می تواند به شما کمک کند تا آنچه را که انجام داده اید و آنچه را که قرار است در روزهای پیش رو انجام دهید؛ پیگیری کنید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 16)

  • گام سیزدهم

در پایان هر ماه، گزارش ماهانه و گزارش روزانه خود را مرور کنید. ببینید کدام کارها را تکمیل کرده اید و یا هنوز برای انجام آن به زمان نیاز دارید. یک گزارش ماهانه و روزانه جدید تنظیم کنید، به همان روشی که قبلاً انجام دادید. کارهای تکمیل نشده را به گزارش بعدی منتقل کنید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 17)

  • گام چهاردهم

اهداف بلند مدت را به برنامه آینده خود اضافه کنید. شما می خواهید در طول زمان به تمرکز بر روی اهداف آینده خود ادامه دهید. همانطور که به گزارش های روزانه و ماهانه خود در ماه گذشته نگاهی می اندازید، ببینید چه وظایف بلند مدتی را باید انجام دهید.

بولت ژورنال چیست (تصویر 17)

  • گام پانزدهم

در پایان در مورد پروژه های خاص خود یادداشت برداری کنید. این می تواند در نهایت به ایجاد یک گزارش یا فهرست پروژه در بولت ژورنال به شما کمک کند. هنگام بررسی هر گزارش ماهانه به این لیست برگردید. اینکار هر گونه اهداف کوتاه مدت در مورد پروژه های بلند مدتی را که باید هر ماه به آن اضافه کنید، یادآوری می کند.

بولت ژورنال چیست (تصویر 18)

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی