کاربرد دفتر شطرنجی برای چیست؟

کاربرد دفتر شطرنجی برای چیست؟

کاغذ شطرنجی برای چیزی بیشتر از ساختن و رسم نمودار مفید است. مطمئناً کاغذ شطرنجی برای ترسیم مختصات X و Y و به دست آوردن نمایشی بصری از رابطه آنها عالی عمل می کند، اما شما می توانید کارهای بیشتری را با کاغذ شطرنجی انجام دهید. کاربرد دفتر شطرنجی در ریاضی، علوم و هنر بسیار زیاد است.

کاغذ شطرنجی برای چیزی بیشتر از ساختن و رسم نمودار مفید است. مطمئناً کاغذ شطرنجی برای ترسیم مختصات X و Y و به دست آوردن نمایشی بصری از رابطه آنها عالی عمل می کند، اما شما می توانید کارهای بیشتری را با کاغذ شطرنجی انجام دهید. کاربرد دفتر شطرنجی در ریاضی، علوم و هنر بسیار زیاد است.

در نظر داشته باشید که استفاده از دفتر شطرنجی تنها برای رسم خطوط نیست! مانند کاغذ خط دار، کاغذ شطرنجی می تواند به اعداد کمک کند تا ارزش مکانی خود را حفظ کنند. در اینجا چند مثال برای استفاده از دفتر شطرنجی وجود دارد:

از کاغذ شطرنجی برای رسم انواع نقوش هندسی و خلاقانه می توان استفاده کرد.

می توان قسمت و یا کل یک طرح بزرگ را در مقیاسی کوچکتر و بسیار دقیق رسم نمود.

می توان با استفاده از سطوح شطرنجی اشکال سه بعدی را رسم نمود.

انواع نمودار را می توان ایجاد نمود. برای خرید دفتر در انواع و برندهای مختلف بر روی این لینک کلیک کنید. 

دفتر شطرنجی چیست؟

کاغذ شطرنجی کاغذ تحریری است که خطوط ظریف چهارخانه بر روی آن چاپ شده است. دفتر شطرنجی همانطور که از نام آن پیداست با کاغذ شطرنجی یا همان کاغذ گراف تولید شده است. خطوط در این دفتر اغلب به عنوان راهنما برای رسم نمودار توابع یا داده های تجربی و رسم منحنی ها استفاده می شوند. معمولاً در محیط‌ های آموزش ریاضی و مهندسی و در دفترچه‌ های آزمایشگاهی و یا برای رسم طرح و نقش اولیه در معماری، بافت قالی و ... استفاده می ‌شود.

 کاربرد دفتر شطرنجی

تفاوت دفتر شطرنجی با سایر دفترها چیست؟

هر دفتر بسته به کاربردی که دارد با دفاتر دیگر تفاوت دارد. بسیاری از افراد استفاده از دفتر شطرنجی را برای رسم نمودار و نقوش دوست دارند. هنرمندانی که طرح های خلاقانه خود را با استفاده از نقوش هندسی رسم می کنند و یا طراحان چیره دستی که طرح های قالی و گلیم و یا هر نوع بافت دیگر را با استفاده از این صفحات مشبک خلق می نمایند همگی از قابلیت ایجاد تعادل در رسم نقوش در مقیاسی کوچک تر از ابعاد واقعی با استفاده از بافت شطرنجی کاغذ برای رسم دقیق ایده هایشان استفاده می نمایند.

با کمک خطوط ظریف چاپ شده بر روی کاغذ به درستی میتوان خطوط و اشکال را با مقیاسی صحیح رسم نمود. به همین دلیل از سطوح شطرنجی در آموزش و رسم بسیاری از الگوها در طراحی، معماری، نقشه کشی، خیاطی و ... استفاده می شود. در اینجا می توان دریافت که دفتر شطرنجی برای چیست؟

کاربردهای دفتر شطرنجی

دفتر شطرنجی برای رشته ی مهندسی و نقشه کشی

دفتر شطرنجی به دلیل امکان رسم نمودارها، مدل‌ سازی سیستم‌ ها در نقشه کشی و موارد مهندسی بسیار مفید است. معادلات خطی، تحلیل توپولوژیکی سیستم‌ های خطی، معادلات حالت، تشریح مستطیل و طرح ‌بندی، و جریان ‌های شبکه از جمله کاربردهای اساسی کاغذ شطرنجی در علم ریاضیات است.

استفاده از دفتر شطرنجی برای الگوکشی و خیاطی

به تخیل خود اجازه دهید تا با استفاده از دفتر شطرنجی هر تصویر یا طرحی را به الگویی بصری تبدیل نماید. سپس می‌ توانید از تصویر به ‌عنوان الگویی دقیق برای بسیاری از انواع طرح های سوزن‌ دوزی، ملیله دوزی، بافتنی و یا رسم و برش الگوهای خیاطی استفاده نمایید.

دفتر شطرنجی برای چیست

استفاده از دفتر شطرنجی برای طراحی یا نقاشی

با استفاده از دفتر شطرنجی میتوانید تصاویر و طرح های مورد نظرتان را با رعایت دقیق ابعاد رسم نمایید. میتوانید طرح اولیه خود را با مداد بکشید و خطوط رسم شده را بعد از رنگ کردن نهایی، به سهولت پاک نمایید. همچنین می توان از دفتر شطرنجی برای طراحی و رسم نقوش در هنر موزاییک و کاشیکاری استفاده نمود.

کاربرد و استفاده ی دفتر شطرنجی (تصویر 1)

 


بیشتر بخوانید: لیست کامل از وسایل مود نیاز رشته معماری را در این مطلب مشاهده کنید.


استفاده از دفتر شطرنجی برای قالیبافی

یکی دیگر از کاربردهای مهم دفتر شطرنجی برای رسم طرح های حیوانی، گیاهی و هندسی در قالیبافی و گلیم بافی است به طوری که میتوانید ابعاد واقعی قالی را ابتدا بطور دقیق در مقیاسی کوچک تر رسم نمایید و سپس شروع به کار کنید.

 کاربرد و استفاده ی دفتر شطرنجی

کاربرد دفتر شطرنجی برای پیش دبستانی و اول دبستان

برای کودکانی که در ابتدای مسیر تحصیل هستند، بهترین و پرکاربردترین روش برای آموزش حروف الفبا، اعداد و اشکال هندسی، استفاده از دفتر شطرنجی است. کودک سعی در نوشتن داخل هر مربع می کند و به این صورت نظم و ترتیب را فرا می گیرد. می توانید برای درک بهتر تصویر زیر را مشاهده نمایید. همچنین با کمی خلاقیت می توان مفهوم بعد و حجم را به کودکان آموزش داد و آنها را تشویق به رسم اشکال سه بعدی نمود. این کار باعث درک بهتر مفاهیمی مانند معماری و قطعات صنعتی و ... می شود.

استفاده از دفتر شطرنجی

 


بیشتر بخوانید: لیست کامل از لوازم تحریر مورد نیاز پیش دبستان و لوازم تحریر اول دبستان را در این مطلب مشاهده کنید. 


مزایای استفاده از دفتر شطرنجی

از جمله مهم ترین مزایای دفاتر شطرنجی به ترتیب زیر است:

- تراز اعداد و ستون ها

- مرتب بودن حروف و ایجاد مهارت در نگارش حروف الفبا

- مناسب در خوشنویسی و بهبود در روند یادگیری

- مناسب برای آموزش مهارت های بصری مانند رسم اشکال سه بعدی

- امکان طراحی نقوش دقیق در مقیاسی کوچکتر و اجرای آن در ابعادی بزرگ

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی