اوریگامی چیست و چطور اوریگامی بسازیم؟

اوریگامی چیست و چطور اوریگامی بسازیم؟

از زمان های گذشته تا کنون هنر تا کردن کاغذ در بین عموم مردم رواج داشته است اما تاریخچه ای برای آن وجود ندارد. ادعاهای قابل قبول زیادی در مورد منشاء و تاریخ اولیه پیدایش آن وجود دارد، اما اکثر آنها بر اساس اسناد محکمی پایه گذاری نشده اند. بسیاری از مطالعات ادعا می کنند که اوریگامی حدود هزار سال پیش توسط ژاپنی ها اختراع شده است، اما ممکن است ریشه آن در چین باشد. همچنین بسیار محتمل است که فرآیند تا کردن روی مواد دیگر قبل از اختراع کاغذ، مانند پارچه و یا چرم اعمال شده باشد. با این حال ثابت شده است که کاغذ گزینه ایده آلی برای تا کردن است و بنابراین منطقی است که فرض کنیم تا کردن کاغذ پس از کشف فرآیند کاغذسازی آغاز شده است.

از زمان های گذشته تا کنون هنر تا کردن کاغذ در بین عموم مردم رواج داشته است اما تاریخچه ای برای آن وجود ندارد. ادعاهای قابل قبول زیادی در مورد منشاء و تاریخ اولیه پیدایش آن وجود دارد، اما اکثر آنها بر اساس اسناد محکمی پایه گذاری نشده اند. بسیاری از مطالعات ادعا می کنند که اوریگامی حدود هزار سال پیش توسط ژاپنی ها اختراع شده است، اما ممکن است ریشه آن در چین باشد. همچنین بسیار محتمل است که فرآیند تا کردن روی مواد دیگر قبل از اختراع کاغذ، مانند پارچه و یا چرم اعمال شده باشد. با این حال ثابت شده است که کاغذ گزینه ایده آلی برای تا کردن است و بنابراین منطقی است که فرض کنیم تا کردن کاغذ پس از کشف فرآیند کاغذسازی آغاز شده است.

اوریگامی چیست


بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بوک مارک و انواع نشانگر کتاب


اوریگامی چیست؟ در ژاپن "ori" به معنای تا کردن و "gami" به معنای کاغذ است. صحبت در اینجا این است که چگونه میتوان یک کاغذ معمولی را به کاغذ جادویی تبدیل کنیم. پس با ما همراه شوید تا با این هنر خارق العاده آشنا شوید.

اوریگامی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، اوریگامی هنر تا کردن کاغذ بدون استفاده از ابزار است. اوریگامی شامل مدل‌ های واقعی پیچیده تا مدل‌ های ساده‌ و راحت‌ تر است. دانش آموزان هنوز هم از ساخت اوریگامی در مدارس لذت میبرند و به دنبال آن صدها کتاب و ویدئو آموزشی برای ساخت اشکال مختلف وجود دارد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با محبوب ترین مدل ها آشنا کنیم.

انواع مدل ساخت اوریگامی

در ابتدا بهتر است بدانید که اوریگامی را می توان با انواع کاغذ انجام داد، اما اغلب آنها را با استفاده از کاغذهای نازک و مربع شکل می سازند زیرا می توانند خط تا پیچیده را نگه دارند. اگر می‌ خواهید مدل‌ هایتان به بهترین شکل ساخته شوند، می‌ توانید کاغذ اوریگامی از پیش برش‌ خورده، نازک و رنگارنگ خریداری کنید یا می ‌توانید یک مربع از کاغذ مستطیلی ساده یا A4 جدا نمایید.

· پرنده ماهی خوار (Crane): این مدل اوریگامی به عنوان یکی از مشهورترین مدل ها در سراسر جهان شناخته شده است که در بین مردم محبوبیت بالایی دارد.

اوریگامی پرنده ماهی خوار

· جعبه مکعب مدولار (Modular Cube Box): این جعبه در بین دوستداران اوریگامی بسیار محبوبیت دارد و به عنوان مدل تزئینی شناخته شده است. برای این کار تنها کافی است که چند مدل کاغذ رنگی داشته باشید.

اوریگامی جعبه مکعب مدولار

· فرفره (Spinning Top): فرفره ها اسباب بازی های کاغذی محبوب برای کودکان هستند. در این طرح از شش ورق کاغذ استفاده می شود که به یکدیگر متصل شده اند و فرصتی منحصر بفرد برای ترکیب و تطبیق الگوهای مختلف کاغذ اوریگامی ارائه می دهند.

اوریگامی فرفره

 

· گل لاله به همراه ساقه (Tulip Flower and Stem): گل لاله و ساقه ای که روی آن قرار می گیرد. برای این کار به دو ورق کاغذ مربعی نیاز دارید. چند عدد درست کنید و درون گلدان به عنوان گل آرایی دست ساز اوریگامی قرار دهید.

اوریگامی گل لاله

· پاکت کیف پول (Envelope Wallet): طرز ساخت این اوریگامی بسیار ساده است و میتوانید تنها با داشتن چند کاغذ رنگی هدیه ای مناسب برای دوستانتان درست کنید. می توانید از این کیف پول کاغذی برای بایگانی کردن رسیدهای بانکی استفاده کنید.

اوریگامی پاکت کیف پول

· نگهدارنده دستمال کاغذی (Tissue Holder): این یک نگهدارنده دستمال کاغذی اوریگامی زیبا برای کیف دستی شماست. وقتی از نمودار اوریگامی پیروی نمایید، می توانید آن را درست کنید. وقتی کارتان تمام شد از این وسیله برای نگهداری دستمال کاغذی های تا شده استفاده کنید تا به طور مرتب بیرون کشیده شوند.

اوریگامی نگهدارنده دستمال کاغذی

· بادبزن (Fan): یک طرح ساده و کاربردی و البته پر طرفدار است. شما تنها با داشتن کمی صبر و حوصله میتوانید یک بادبزن زیبا داشته باشید.

اوریگامی بادبزن

· قایق (Boat): یکی از ساده ترین اوریگامی برای مبتدیان ساخت قایق است؛ یک سرگرمی فوق العاده، زیرا می تواند روی آب شناور شود. برای اینکه قایق کاغذی در آب حرکت کند یک قطره صابون مایع در پشت قایق بریزید، تغییر کشش سطحی قایق را به جلو می راند.

اوریگامی قایق

· پروانه (Butterfly): پروانه ها یکی از زیباترین حشرات اطراف ما هستند، پروانه های اوریگامی یک مدل محبوب برای تزئین دیوارها بشمار می روند.

اوریگامی پروانه

· قو (Swan): یکی از ساده ترین، باشکوه ترین و قدیمی ترین مدل اوریگامی محسوب می شود.

اوریگامی قو

· کلاه (Hat): این اوریگامی یکی از خاطره انگیز ترین مدل ها است که در زمان های گذشته با روزنامه باطله ساخته می شد.

اوریگامی کلاه

لوازم لازم برای ساخت اوریگامی

بخشی از زیبایی اوریگامی سادگی آن است. فقط کاغذ و دو دست، آیا کافی است؟

اوریگامی هنر ساخت به صورت ساده است و اجرای آن نیاز به دانش و تجربه دارد. اما تهیه چند ابزار تخصصی می تواند شما را برای موفقیت آماده کند، به خصوص زمانی که تازه شروع به کار کرده اید.

- کاغذ (Paper): اگرچه اوریگامی را می توان با هر کاغذی درست کرد، اما بیشتر هنرمندان ترجیح می دهند از کاغذ اوریگامی استفاده کنند. این مدل کاغذ معمولاً نازک ‌تر از دیگر انواع کاغذ است و یک طرف آن رنگی یا طرح‌ دار و طرف دیگر سفید است.

کاغذ اوریگامی

- ابزار برش (Cutting Tools): در بیشتر مدل های اوریگامی مدرن استفاده از قیچی رایج نیست اما تنها تعداد کمی از مدل های سنتی نیاز به استفاده از قیچی دارند. همچنین هنگام برش کاغذ به ابعاد اولیه شما به قیچی نیاز خواهید داشت. بسیاری از مدل های اوریگامی به کاغذ با اندازه یا نسبت خاص نیاز دارند. بنابراین داشتن خط کش و مداد برای آموزش ساخت اوریگامی در کیف ابزار شما ضروری است.

ابزار برش اوریگامی

- ابزار تا کردن کاغذ (Bone Folder): این ابزار در روش های سنتی از استخوان گاو ساخته شده است. اما در مدل های امروزی این ابزار پرکاربرد از فلز، چوب و یا پلاستیک ساخته شده است. برای راحتی کار می توانید برای تا کردن کاغذهای ضخیم از این وسیله استفاده نمایید.

ابزار ساخت اوریگامی

- ابزار شکل دهی کاغذ (Paper Scoring Tool): با این وسیله میتوانید بدون آسیب رساندن به بافت کاغذ خطوطی صاف و یا حتی خطوط چین مانند را بر روی کاغذ مشخص کنید.

آموزش تصویری ساخت اریگامی

- پانچ تک سوراخه (Single Hole Punch): گاهی اوقات شما به این نیاز دارید تا اوریگامی ساخته شده را توسط نخی آویزان کنید برای اینکار شما نیاز به پانچ تک سوراخ دارید.

پانچ تک سوراخ

- جعبه نگهدارنده کاغذ اوریگامی (Origami Paper Storage Box): برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کاغذهای خود از یک جعبه نظم دهنده استفاده نمایید.

جعبه نگهدارنده کاغذ اوریگامی

آموزش ساخت اوریگامی

هنگامی که در این هنر تازه کار هستید، تمام اصطلاحات مختلف اوریگامی که با آن روبرو می شوید می تواند بسیار گیج کننده به نظر برسد. برای شروع و قبل از آموزش تصویری ساخت اریگامی ساده، سه عدد مدل اصلی وجود دارد که لازم است آنها را بیاموزید.

چین خوردگی دره (Valley Fold): یکی از ابتدایی ترین فنون یادگیری اوریگامی چین خوردگی است که به چین های دره ای معروف هستند و به این صورت است که ابتدا باید کاغذ را تا و باز کنید. اما باید دقت کنید که تا خطوط را در یک راستا انجام دهید. به این کار پیش چین می گویند. هنگامی که یک پیش چین ایجاد می کنید، زمینه را برای مراحل بعدی در نمودار آماده می کنید.

آموزش ساخت اوریگامی


بیشتر بخوانید: چگونه غلط گیر درست کنیم؟ 


چین خوردگی کوهستان (Mountain Fold): چین خوردگی کوهستان اساساً یک چین خوردگی دره ای برعکس است. چین های کوهی باعث می شود کاغذ مانند کوه بلند به نظر آید. در نمودارهای سنتی اوریگامی چین خوردگی کوه با نشانه ای از یک خط تیره به نقطه مرکزی نشان داده شده است. گاهی اوقات، یک فلش نیز وجود دارد که جهت تا شدن را نشان می دهد. مانند یک چین دره ممکن است از شما خواسته شود که کاغذ را تا کنید و سپس باز کنید تا یک پیش چین ایجاد کنید که بعداً در فرآیند تکمیل یک مدل خاص ایجاد شود.

 آموزش تصویری ساخت اوریگامی

تا کردن (Squash Fold): بعد از فرا گرفتن دو تکنیک عنوان شده بهتر است با نحوه درست تا کردن آشنا شوید. تا کردن در اصل روشی منظم برای فشرده کردن کاغذ است. به دستور العمل ‌های طراحی نگاه کنید تا حسی نسبت به قرار گیری صحیح کاغذ در حین تا کردن پیدا نمایید. هنگامی که نحوه تا کردن درست را بدانید، می توانید انواع مدل های اوریگامی از گل گرفته تا حیوانات را ایجاد کنید. دانستن دانش ابتدایی بسیار مهم است زیرا پایه و اساس ساخت مدل های پیچیده اریگامی هستند.

برای یاد گرفتن آموزش تصویری ساخت اوریگامی با ما همراه شوید.

اوریگامی کلاغ

خرید وسایل تزئینی برای زیباتر کردن اتاق خود بسیار سرگرم کننده است اما ساختن کاردستی به وسیله خودتان می تواند بی نهایت لذت بخش باشد. یاد بگیرید که چگونه یک کلاغ اوریگامی ساده بسازید.

مراحل ساخت:

- یک کاغذ 8x8 اینچ

- اگر از کاغذ دو رنگ استفاده می کنید ابتدا با کاغذ سفید (یا هر رنگ دیگر) شروع کنید اما اگر هر دو کاغذ به رنگ سیاه است که در این صورت فرقی ندارد.

- سپس شروع به تا زدن کاغذ از چپ به راست کنید.

- کاغذ را باز کنید.

- سپس کاغذ را به صورت افقی و از بالا به پایین باز کنید.

- دوباره کاغذ را باز کنید.

- کاغذ را به طرف دیگر بچرخانید و سعی کنید کمی خطوط تا خورده را صاف کنید.

- کاغذ را به صورت مورب از وسط تا کنید، گوشه پایین سمت چپ را به گوشه بالا سمت راست متصل کنید. باز کنید، سپس دوباره به صورت مورب تا کنید، این بار گوشه پایین سمت راست را به گوشه بالا سمت چپ متصل کنید.

- کاغذ را کاملا باز کنید. در این مرحله باید بقایای یک چین به شکل X روی کاغذتان باقی بماند.

-کاغذ را به سمت دیگر بچرخانید.

- گوشه های چپ و راست را با هم به وسط بیاورید.

- در نهایت به چیزی خواهید رسید که اوریگامی "پایه مربع" یا "پایه مقدماتی" نامیده می شود.

آموزش ساخت اوریگامی کلاغ

آموزش اوریگامی کلاغ

- لبه های سمت چپ و راست مربع خود را مانند شکل به سمت پایین تا کنید.

- نقطه بالایی را به سمت پایین تا کنید.

- کناره ها را باز کنید.

- چین ‌های چپ و راستی را که درست کرده‌ اید برعکس کنید.

- قسمت پایین را باز کنید.

- چین ها را برعکس کنید، نقطه پایین را به سمت بالا بیاورید.

در این قسمت پاها را درست کنید.

- این روند را در طرف دیگر تکرار کنید تا پای دیگر پرنده اوریگامی ساخته شود.

- دو نقطه پایین را تا چین افقی مرکزی تا کنید. این باعث تشکیل پاهای پرنده می شود.

- هر دو نقطه را به سمت پایین و به طرف مقابل تا کنید تا پاها شکل بگیرند.

اوریگامی کلاغ

ساخت اوریگامی کلاغ

- آخرین مرحله را باز کرده و پاها را به صورت معکوس تا کنید. در این قسمت کار شما باید شبیه عکس دوم در قسمت زیر باشد.

- قسمت بالایی پا را به سمت پایین بچرخانید.

- دو مرحله قبل را روی پای دیگر نیز تکرار کنید.

آموزش ساخت اوریگامی ساده

- در پایان بالا را به سمت پایین تا کنید.

- مدل را از چپ به راست برگردانید.

- مدل را از وسط تا کنید. عکس شما باید مانند عکس اول در ردیف پایین عکس بالا باشد.

- سر را تا زاویه خوبی به سمت پایین تا کنید.

- قسمت بالایی را باز کنید و چین را در آنجا برگردانید.

آموزش اوریگامی کلاغ

اوریگامی هواپیما

هواپیماهای کاغذی چیزی بیش از یک اسباب بازی ساده و ارزان برای کودکان نیستند اما آنها تاریخ شگفت انگیز جالبی دارند.

مراحل ساخت:

- یک کاغذ 8.5X11 اینچ

- کاغذ خود را به صورت عمودی از وسط تا کنید.

- گوشه ها را تا کنید تا در مرکز قرار گیرد.

- لبه های مورب را تا کنید تا در مرکز به هم برسند.

- کاغذ را دور از مرکز تا کنید.

- برای درست کردن اولین بال خود یک ضلع مورب را به پایین تا کنید.

- همان مرحله را برای بال مقابل تکرار کنید.

- در مرحله آخر هواپیما خود را آزمایش و تزئین کنید.

آموزش ساخت اوریگامی هواپیما

اوریگامی پرنده ماهی خوار

این مدل اوریگامی در میان مردم نشان صلح و آرامش است و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

مراحل ساخت:

- ابتدا شما نیاز به کاغذ سفید و یا رنگی دارید و اگر تازه کار هستید به شما پیشنهاد می کنیم تا از کاغذی بزرگتر استفاده نمایید.

- یک مربع در نظر بگیرید. سپس به صورت مورب کاغذ را تا و باز کنید. سپس در امتداد به صورت مورب به سمت دیگر تا کنید. کاغذ را به طرف مقابل برگردانید. سپس کاغذ را از وسط تا و باز کنید. سپس دوباره در جهت دیگر تا بزنید.

- با استفاده از چین هایی که به تازگی ایجاد کرده اید، سه گوشه بالایی را به سمت پایین کاغذ بیاورید. مدل را صاف کنید تا پایه مربعی شما کامل شود.

آموزش ساخت اوریگامی پرنده ماهی خوار

- برای اینکه پایه مربعی خود را به یک پا پرنده تبدیل کنید، تاهای چپ و راست بالا را به مرکز تا بزنید و سپس باز کنید. قسمت بالای مدل را به سمت پایین تا کنید تا یک چین افقی ایجاد کنید که چین های موربی را که ایجاد کرده اید را به هم وصل کند. وقتی کارتان تمام شد، کاغذ شما باید شبیه عکس سمت چپ باشد.

آموزش ساخت اوریگامی پرنده ماهی خوار (تصویر 2)

- تاهای بالایی را باز کنید و همزمان دو طرف مدل را به سمت داخل فشار دهید.

- برای اینکه پاهای پرنده کامل شود این عمل را در قسمت پشتی نیز تکرار کنید.

آموزش ساخت اوریگامی پرنده ماهی خوار (تصویر 3)

- همانطور که در عکس نشان داده شده است، لبه های بالایی را به سمت مرکز تا بزنید. پرنده اوریگامی خود را برگردانید، سپس این مرحله را در طرف دیگر تکرار کنید.

آموزش ساخت اوریگامی پرنده ماهی خوار (تصویر 4)

- همانطور که در عکس نشان داده شده است، هر دو پای پرنده خود را تا کنید.

آموزش ساخت اوریگامی پرنده ماهی خوار (تصویر 5)

- در داخل، پاها را در امتداد چین هایی که به تازگی ایجاد کرده اید، تا کنید تا یک سر و دم برای پرنده خود ایجاد کنید. بال ها را به سمت پایین تا کنید تا پرنده ماهی خوار خود را کامل کنید.

آموزش ساخت اوریگامی پرنده ماهی خوار (تصویر 6)

اوریگامی مخروط

مخروط اوریگامی یک پروژه آسان تا کردن کاغذ است که کاربردهای زیادی دارد، از جمله سرو تنقلات، سرگرم کردن کودکان و کمک به تزئین برای مهمانی.

مراحل ساخت:

- در ابتدا لازم است که کاغذ ساده ای تهیه نمایید.

آموزش ساخت اوریگامی مخروط

- کاغذ را به صورت افقی از وسط تا کنید. اگر یک طرف کاغذ شما طرح دارد، با الگوی رو به پایین شروع کنید. سپس تمامی تا را باز کنید. گوشه های بالا سمت چپ و پایین سمت راست را به وسط تا کنید. وقتی کارتان تمام شد کاغذ شما باید شبیه عکس باشد.

آموزش ساخت اوریگامی مخروط (تصویر 2)

- سمت چپ کاغذ را زیر سمت راست تا بزنید.

آموزش ساخت اوریگامی مخروط (تصویر 3)

- گوشه پایین سمت راست را به سمت بالا تا کنید تا به لبه عمودی سمت چپ برسید. وقتی این مرحله از پروژه را تمام کردید کاغذ شما باید شبیه عکس باشد.

آموزش ساخت اوریگامی مخروط (تصویر 4)

- گوشه بالا سمت راست را به سمت پایین تا کنید تا با لبه عمودی سمت چپ کاغذ برخورد کند. وقتی این مرحله از پروژه را تمام کردید، کاغذ شما باید شبیه عکس باشد.

آموزش ساخت اوریگامی مخروط (تصویر 5)

- به آرامی جیب ایجاد شده در بالا را باز کنید تا دهانه مخروط را گرد کنید. حال مخروط اوریگامی شما کامل است.

اوریگامی ساخت نشانگر کتاب

نشانگرها یک پروژه عالی برای مبتدیان اوریگامی هستند. آنها سریع و آسان ساخته می شوند و همچنین کاربردی هستند. می توانید برای خود نشانگر کتاب درست کنید یا در کتابی که هدیه می دهید قرار دهید.

آموزش ساخت اوریگامی نشانگر کتاب

مراحل ساخت:

- برای شروع ساختن نشانگر کتاب، کاغذ اریگامی خود را روی یک سطح صاف قرار دهید که طرف سفید (یا طرف بدون الگو) رو به بالا باشد. آن را به صورت مورب از وسط تا کنید تا یک مثلث بسازید.

- سپس کاغذ را به صورت مورب در جهت مخالف تا کنید.

آموزش ساخت اوریگامی نشانگر کتاب (تصویر 1)

- گوشه سمت چپ بالا و سمت راست پایین را به داخل تا کنید تا به نقطه تقاطع X که در مرحله قبل ایجاد کردید، برسد. وقتی کارتان تمام شد کاغذ شما باید مانند عکس زیر باشد.

آموزش ساخت اوریگامی نشانگر کتاب (تصویر 2)

- کاغذ را از راست به چپ در امتداد چین مورب از وسط تا کنید.

آموزش ساخت اوریگامی نشانگر کتاب (تصویر 3)

- کاغذ خود را بچرخانید، تا طولانی ترین لبه مستقیماً در مقابل شما قرار گیرد. گوشه های چپ و راست را بالا بیاورید تا به چین عمودی مرکزی برسد.

آموزش ساخت اوریگامی نشانگر کتاب (تصویر 4)

- کاغذ را ورق بزنید سپس لبه های سمت چپ و راست بالا را در قسمت جیب نشانگر قرار دهید. حال نشانگر کتاب شما آماده شده است.

آموزش ساخت اوریگامی نشانگر کتاب (تصویر 5)

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی