هر آنچه باید درباره بوم نقاشی بدانید

هر آنچه باید درباره بوم نقاشی بدانید

بوم برای قرن ها متداول ترین سطح برای نقاشی هنرمندان بوده است. نمونه‌ هایی از نقاشی ‌های روی بوم از سال 1410 به جای مانده است، اما نقاشی روی بوم تا قرن شانزدهم محبوبیت زیادی پیدا نکرد. استفاده از بوم جنبشی بود که توسط هنرمندان ونیزی رهبری شد که به دلیل دسترسی آنها به پارچه بادبانی که برتر از سایر پارچه ها بافته می شد بود.

بوم برای قرن ها متداول ترین سطح برای نقاشی هنرمندان بوده است. نمونه‌ هایی از نقاشی ‌های روی بوم از سال 1410 به جای مانده است، اما نقاشی روی بوم تا قرن شانزدهم محبوبیت زیادی پیدا نکرد. استفاده از بوم جنبشی بود که توسط هنرمندان ونیزی رهبری شد که به دلیل دسترسی آنها به پارچه بادبانی که برتر از سایر پارچه ها بافته می شد بود.

در گذشته بوم هنرمندان در اصل از کنف ساخته می شده است. اما کتان صاف ‌تر و بادوام‌ تر بود و خیلی زود جایگزین کنف شد. کتان هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد، اما بوم پنبه ‌ای که کمی راحت ‌تر و مقرون به صرفه‌ تر از همتای کتان خود است از محبوبیت بیشتری برخوردار است. اخیراً برخی از تولیدکنندگان شروع به ساخت بوم با الیاف مصنوعی برای هنرمندان کرده اند. برای خرید انواع بوم و لوازم هنری میتوانید خرید خود را از فروشگاه های اینترنتی لوازم تحریر انجام دهید.

بوم نقاشی

امروزه نیز اکثر هنرمندان بوم را برای سطح کار هنری خود انتخاب می کنند. انتخاب نوع بوم برای هنرمندان تقریباً به اندازه خود اثر مهم است. بوم ها در جنس، وزن و بافت متفاوتی تولید می شوند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

بنابراین چگونه یک هنرمند نوع بومی را که می خواهد روی آن نقاشی کند انتخاب می کند؟ با سؤال بوم نقاشی چیست، ویژگی های بوم نقاشی شروع می شود و با تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین بوم پایان می یابد.

همچنین لازم است بدانید تفاوت بین بوم آماده و دست ساز چیست؟

اگر مدت زیادی است که سرگرم نقاشی هستید، مطمئناً به فروشگاه های هنری برای خرید بوم نقاشی مراجعه کردید و قطعاً تعداد زیادی بوم نقاشی را دیده ‌اید که برای نقاشی آماده هستند. اما تعدادی از این بوم ها بسته به مدل و اندازه از قیمت های بالایی برخوردارند.

به عنوان مثال بوم مناسب برای نقاشی با رنگ آکریلیک برای رنگ روغن مناسب نیستند و بوم های رنگ روغن نباید برای کار با رنگ آکریلیک استفاده شوند. عدم توجه به این موضوع و انتخاب نامناسب باعث پوسته پوسته شدن نقاشی خواهد شد!

بوم نقاشی چیست؟

 بوم نقاشی با کیفیت

برای اولین بار استفاده از بوم نقاشی توسط هنرمندان ونیزی پایه گذاری شد و گامی به جلو در تاریخ هنر بود. بوم در مقایسه با دیگر وسایل نقاشی سنتی دارای مزایای بی شماری بود که هنرمندان استفاده از آن را نسبت به بقیه سطوح ترجیح میدادند. اصطلاح بوم به عنوان یک واژه عمومی برای هر پارچه ای است که به عنوان سطحی برای نقاشی استفاده می شود. پارچه می تواند پنبه ای (متداول ترین)، کتانی (انتخابی گران تر که برتر در نظر گرفته می شود) یا کاغذی (غیر معمول) باشد. نوع بوم انتخابی شما بستگی به محیطی دارد که استفاده می کنید همچنین نوع رنگ نیز در انتخاب بوم تأثیرگذار است. عوامل دیگری که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از اندازه، ساختار که افراد مبتدی تمایل دارند چیزی مقرون به صرفه را انتخاب کنند که به صورت عمده برای تمرین سبک ها و تکنیک های مختلف ارائه می شود و اما نقاشان حرفه ای تمایل دارند چیزی با کیفیت کمی بهتر و به نوبه خود پرهزینه تر انتخاب نمایند.

انواع بوم نقاشی

انواع بوم نقاشی

هنرمندان با انواع رنگ کار می کنند. هر نوع رنگی نیاز به سطح خاصی دارد به همین دلیل سه نوع بوم وجود دارد. بوم روغنی فقط برای رنگ روغن در نظر گرفته شده است. بوم های جاذب برای تمپرا در نظر گرفته شده است. بوم های جهانی هم برای رنگ روغن و هم برای رنگ آکریلیک مناسب هستند.

بوم روغنی (Oil canvas)

هنرمندان قدیمی هنوز هم از رنگ های روغنی برای کشیدن اثر هنری خود استفاده میکنند. رنگ های روغنی به سطوح خاصی نیاز دارند تا پتانسیل کامل خود را نشان دهند. پس به دنبال بوم برای رنگ روغن بگردید. در حالی که رنگ روغن را می توان روی بوم مخصوص آکریلیک نیز استفاده کرد چرا که سطوح آکریلیک جاذب هستند و می توانند باعث جذب مناسب رنگ روغن نیز شوند. اما اگر قصد دارید رنگ آمیزی با آکریلیک انجام دهید، باید از بوم مخصوص رنگ آکریلیک استفاده کنید.

از آنجاییکه که فرآیند تولید بوم های روغنی کاملاً متفاوت است پس به این نکته توجه کنید که یک بوم روغنی فقط می تواند مناسب استفاده از رنگ روغن باشد.

بوم جاذب یا آکریلیک (Absorbent canvases)

با رنگ آکریلیک می توانید تقریباً بر روی هر نوع سطحی نقاشی کنید و همچنان نتایج عالی کسب نمایید. هنگامی که به دنبال سطحی مناسب برای رنگ آمیزی با آکریلیک هستید به دنبال عبارات جاذب، پرایم شده با آکریلیک یا ژسو باشید. به بوم های جاذب دو لایه گچ پرایمر داده می شود. از آنجایی که این پرایمر بر پایه آب است، این بوم ها را می توان در فضای اتاق خشک کرد، جایی که آب می تواند سریعتر تبخیر شود.

بوم جهانی (Universal canvases)

این مدل به دلیل ساختاری که در آن به کار رفته است همانند بوم های جاذب هستند که در ساختار اصلی آن ها دو لایه پرایمر تیتانیوم سفید قرار گرفته است. از این رو برای استفاده با هر نوع رنگی کاملاً مناسب است.

ویژگی های بوم نقاشی با کیفیت

بهترین بوم ها دارای ویژگی های یکسانی هستند. بوم نقاشی مناسب از بهترین مواد ساخته می شود و استحکام بسیار بالایی دارد. یک بوم نقاشی با کیفیت باید با نوعی از پرایمر آغشته شده باشد و به رنگ اجازه دهد روی بوم بنشیند. قاب هر بوم یکی دیگر از عنصرهای ضروری در هر بوم نقاشی است. قاب بوم به خصوص برای اندازه های بزرگتر مهم است. اگر اندازه بوم شما 24 اینچ در 36 اینچ یا بزرگتر است، باید مطمئن شوید که پایه یا نوار افقی در وسط بوم قرار دارد. همچنین چوب روی بوم را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که تاب و یا گره ای نداشته باشد. معمولاً اگر بوم را از یک برند معتبر می‌ خرید، هیچ خطایی در چوبی که انتخاب کرده‌اند نمی‌ بینید، اما هنوز هم ایده خوبی است که قبل از خروج از فروشگاه این موارد را در بوم کنترل نمایید.

انواع پارچه بوم نقاشی

به طور معمول برای انتخاب پارچه بوم نقاشی باید به جنس و بافت آن توجه کرد و بعد از شناخت دقیق آن را خریداری کرد.

- جنس: به طور معمول دو نوع الیاف کتان و پنبه برای ساخت بوم استفاده می شود.

o کتان (Cotton)

استفاده از الیاف پنبه بسیار مقرون به صرفه است اما به اندازه کتان قوی و با دوام نیستند. الیاف کتان به خاطر ساختار و قدمتی که دارد از زمان های گذشته تا کنون مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته است. این الیاف دارای استحکام بیشتر و احتمال پارگی کمتری است. همچنین به این معنی است که می‌توانید از پارچه کتان ظریف ‌تر و نازک ‌تر برای استحکام مشابه با پنبه‌ های سنگین ‌تر استفاده کنید. سفتی کتان به این معنی است که هنگام کشش کشیدن آن سخت تر است و باید مراقب باشید که کشش یکنواخت در سراسر بوم حفظ شود، در غیر این صورت ممکن است بعداً در امتداد لبه ها موج ایجاد شود. برخی از هنرمندان خرید بوم های کتان آماده را انتخاب می کنند، زیرا کتان به این دلیل شهرت دارد که کشش آن بسیار دشوارتر از پنبه است.

ویژ گی های بوم نقاشی با کیفیت

اگر بخواهیم کتان را به دو دسته تقسیم کنیم میتوانیم به نوعی از کتان به نام Cotton Duck اشاره کنیم. این مدل رایج ترین بوم در جهان است و در مصارفی غیر از هنر مانند استفاده در کیف های برزنتی مورد توجه قرار می گیرد و معمولاً بافت قابل توجهی دارد و کاملاً ضخیم است. نوع دوم Poly-cotton ایتالیایی است که بافت محکم‌ تر، نخ ظریف ‌تر و سطح کلی صاف‌ تر دارد. همچنین یک بافت فوق العاده ظریف به نام No-Grain وجود دارد. افزودن این پلی استر به این معنی است که پارچه همانند بافت پنبه ای به مرور زمان شل نمی ‌شود.

o لینن (Linen)

لینن بسیار گران تر از کتان است. زیرا مراحل بسیار بیشتری برای پردازش الیاف لینن وجود دارد. بوم های لینن کلاسیک هستند و ظاهری بسیار صاف دارند. استفاده از لینن برای بوم های نقاشی رنگ روغن فوق العاده است، همچنین برای رئالیسم و پرتره عالی است و نتیجه کاری فوق العاده زیبایی را به نمایش میگذارد زیرا بافت بوم تقریباً ناشناخته است.

بوم نقاشی لینن

جنس بوم نقاشی

- بافت: یکی دیگر از موارد ضروری در انتخاب بوم نقاشی، توجه به نوع بافت بوم است. مشابه کاغذ، بوم بر حسب گرم بر متر مربع (gsm) یا اونس در یارد مربع (اونس) اندازه گیری می شود.

یک بوم ظریف بافت حداقلی دارد و می تواند تقریباً صاف باشد، در حالی که یک بوم ناهموار بافت بسیار برجسته ای دارد. انتخاب بافت بدون دانه، فوق العاده ریز، ریز، متوسط، زبر و فوق زبر در یک بوم بر حس نقاشی و ظاهر نهایی تأثیر می گذارد. همچنین به این نکته توجه کنید که اصطلاحات «فوق العاده خوب»، «خیلی ریز»، «ریز»، «متوسط» و «زمخت» به بافت بوم اشاره دارد نه وزن. بافت لزوماً راهنمای وزن نیست. شما می توانید یک بوم سبک وزن با بافت خشن یا متوسط یا یک بوم با وزن سنگین تر با بافت بسیار ظریف داشته باشید.

بافت بوم نقاشی

چگونه بوم نقاشی با کیفیت را تشخیص دهیم؟

قبل از خرید بوم نقاشی به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید یک بوم نقاشی با کیفیت خریداری کنید.

- به این نکته دقت کنید که بوم نقاشی بر روی قسمت وسط هر پایه سوار شده باشد و گیره های مورد استفاده برای نگه داشتن آن در جای خود به طور هموار توزیع شده باشند.

- مورد مهم بعدی توجه به قاب چوبی بوم است. توجه نمایید تا این قاب تاب و یا ترک نداشته باشد. یک نوار چوبی درجه پایین باعث می‌ شود که بوم روی قاب همسطح ننشیند و به مرور زمان باعث تسریع در روند خراب شدن بوم شما می شود. پس همیشه به نوع قاب و طرز قرار گرفتن بر روی بوم توجه کنید.

- توجه کردن به نوع پارچه ای که در آن استفاده شده است.

- نکته آخر به نام تجاری بوم نقاشی خریداری شده توجه کنید و سعی کنید با کمی هزینه بیشتر، بوم مناسب و دارای تمامی استانداردهای لازم را انتخاب و خریداری کنید.

امیدواریم خواندن این مقاله به شما برای شناخت بوم نقاشی چیست و ویژگی های بوم نقاشی کمک کرده باشد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی