کاربرد قلم مو در خطاطی

کاربرد قلم مو در خطاطی

قلم مو در حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح در چین اختراع شد. اولین قلم مو در سال 1954 در آرامگاه چو یافت شد که دارای ظاهری ساده با ساقه چوب مانند بود. جوهر این قلم موها هنوز هم امروزه توسط شرکت های ژاپنی مانند "Pentel"و "Sakura" تولید می شود.

calligraphy Brush

قلم مو در حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح در چین اختراع شد. اولین قلم مو  در سال 1954 در آرامگاه  چو یافت شد که دارای ظاهری ساده با ساقه چوب مانند بود. جوهر این قلم موها هنوز هم امروزه توسط شرکت های ژاپنی مانند  "Pentel"و "Sakura"  تولید می شود. بعضی از انواع این قلم موها از ساقه های ساده بامبو ساخته شده اند و بعضی ها از طلا، نقره، عاج ساخته شده اند. موهای معمولی مورد استفاده برای ساخت این قلم موها  از حیواناتی چون بز، میش، خوک، بوفالو، خرگوش، گرگ می باشد در حالی که در قلم موهای گران قیمت از موهای حیواناتی مانند ببر، مرغ، گوزن و حتی انسان استفاده می شود. قلم مو می تواند دارای سبک های مختلفی مانند نرم، سخت و یا متوسط باشد. قلم موها با اندازه متوسط، بیشتر از قلم موها بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین قلم موها در شهر  Shanlian  در منطقهHuzhou , در ایالت Zhejiang ساخته می شوند. 


خرید انواع جوهر با قیمت عالی در دفتر دستک


خوشنویسی چینی در چین توسعه یافت و از آنجا هم گسترش یافت. ریشه های این فرهنگ به حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. قلم مو، جوهر، کاغذ از ابزارهای ضروری برای خوشنویسی در چین به حساب می آیند. کاغذی که برای خوشنویسی در چین مورد استفاده قرار می گیرد  Xuanzhi   یا  Xuan می باشد که از درخت گوزن، برنج، بامبو و یا کنف درست شده است.

xuanzhi paper

خوشنویسی باید از یکسری قوانین پیروی کند. اولین قاعده این است که حروف و علائم به درستی نوشته شوند و نسخه های نوشته شده توسط خطاط تایید شوند. قاعده ی دوم می گوید که حروف باید قابل خواندن باشند. قاعده سوم می گوید که حروف و علائم مختصر باشند. قاعده چهارم می گوید که حروف باید متناسب با زمینه خود باشند و قاعده پنجم و آخرین قانون می گوید که حروف و علائم باید از لحاظ زیبایی، زیبا باشند.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی