معرفی 19 مورد از بهترین بازی های افزایش تمرکز کودکان

معرفی 19 مورد از بهترین بازی های افزایش تمرکز کودکان

انجام بازی برای بالا بردن قدرت تمرکز در افراد یکی از بهترین استراتژی ها برای ایجاد ذهنی قوی است. بازی های حافظه عملکرد مغز را بهبود می بخشد و به کودکان کمک می کنند تا توجه و تمرکز قوی تری داشته باشند.

در طول سال های تحصیل، کودکان با مفاهیم جدید و انتزاعی آشنا می شوند که آنها را ملزم می کند اطلاعات را در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود ذخیره کنند. صداهای حروف، کلمات، جدول ضرب، جدول تناوبی و موارد دیگر که مهارت های حافظه را که بسیار مهم هستند تقویت می نماید. یکی از این موارد که باعث بالا رفتن تمرکز در تمام افراد با هر سنی می شود، بازی کردن است. بازی‌ های فکری معمولاً برای تقویت مهارت ‌های شناختی خاص، از جمله توانایی فرد برای تقویت توجه، پردازش سریع ‌تر اطلاعات و تمرکز بیشتر طراحی می ‌شوند.

بازی های افزایش تمرکز کودکان

انجام بازی برای بالا بردن قدرت تمرکز در افراد یکی از بهترین استراتژی ها برای ایجاد ذهنی قوی است. بازی های حافظه عملکرد مغز را بهبود می بخشد و به کودکان کمک می کنند تا توجه و تمرکز قوی تری داشته باشند. انتخاب بهترین بازی برای افزایش تمرکز برای کودکان می تواند دشوار باشد زیرا هر بازی دارای ویژگی های متفاوتی است.

در زیر تعدادی از گروه بازی های افزایش تمرکز کودکان بصورت خلاصه معرفی می شوند:

  • جدول کلمات متقاطع (Crossword puzzles)

یکی از مهم ترین بازی هایی که باعث رشد مغزی و بالا بردن تمرکز در کودکان می شود، بازی با کلمات است. این بازی در همان سالهای ابتدایی زندگی کودک باعث یادگیری حروف و کلمات می شود. همچنین بازی با کلمات باعث افزایش دایره لغات جهت جمله سازی و در نهایت بهتر شدن روابط اجتماعی فرزند شما می شود. این بازی را می توان با توجه به سن کودک انتخاب و خریداری کرد.

بازی های تقویت تمرکز کودکان (تصویر 1)

  • بازی های ساختنی (Jigsaw Puzzles)

اسباب بازی های ساختنی نوعی از بازی های فکری هستند که از قطعات و ابزارهای متفاوتی تشکیل شده اند. ساختن هر نوع پازل و یا حل کردن هر نوع معما، ارتباط بین سلول های مغز را تقویت می کند و سرعت کار کردن ذهن را بهبود می بخشد و یک روش بسیار ویژه برای بهبود حافظه کوتاه مدت است و از آنجایی که ذهن کودکان منبع بی پایانی از ایده های نوین است؛ پس این نوع اسباب بازی می تواند برای آن ها بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد و همین موضوع ممکن است در سنین کودکی بذر علاقه به رشته مهندسی، معماری، طراحی و ساخت ماشین آلات را در دل کودک بکارد. در فروشگاه اینترنتی دفتر دستک شما می توانید انواع بسیار متنوعی از اسباب بازی ساختنی را از برند انجینو مشاهده و خریداری نمایید.

بازی های تقویت تمرکز کودکان (تصویر 2)

  • سودوکو (Sudoku)

یک بازی فکری مناسب برای تقویت حافظه در کودکان و بزرگسالان است که بسیار مورد محبوبیت عموم مردم قرار گرفته است. منطق، محاسبات و به خاطر سپردن، سودوکو را به یک بازی تفکر استراتژیک تبدیل می ‌کند که به کودکان و بزرگسالان کمک می‌ کند تمرکز خود را بهبود بخشند و در کسری از ثانیه تصمیم بگیرند.

بازی های تقویت تمرکز کودکان (تصویر 3)


بیشتر بخوانید : فواید خمیر بازی برای پروش کودک


 

  • معما (Riddles)

معماها سازندگان عالی تمرکز هستند زیرا از شما می خواهند که سریع فکر کنید و به پاسخ درست برسید. آنها همچنین به بهبود واژگان و مهارت های نگارشی شما کمک می کنند. می توان آن را بصورت گروهی با دوستان یا اعضای خانواده برای بهبود تعاملات اجتماعی بازی کرد.

  • شطرنج (Chess)

شطرنج یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین بازی های رومیزی است و اغلب گفته می شود که یکی از بهترین بازی ها برای بهبود تمرکز است. این بازی به تفکر استراتژیک، برنامه ریزی و توانایی پیش بینی حرکات حریف نیاز دارد. همانطور که شطرنج بازی می کنید، مهارت های تمرکز را توسعه می دهید که به شما در سایر زمینه های زندگی نیز کمک می کند. بچه ها می توانند این بازی را با دوستان، اعضای خانواده یا حتی روی رایانه انجام دهند.

بازی های تقویت تمرکز کودکان (تصویر 4)

  • بازی های کامپیوتری (Video Games)

برخی از بازی های کامپیوتری با توجه به فضای زنده ای که دارند به گونه ای طراحی شده اند که می توانند به خلاقیت و تمرکز کودکان کمک کنند.

بازی کردن چه تأثیری بر افزایش تمرکز کودکان دارد؟

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 1)

انجام بازی های تقویت تمرکز کودکان باعث احیای عملکرد مغز در آنها می شود. بازی های تقویت تمرکز مانند سودوکو و شطرنج به طور مؤثر این عملکرد را انجام می دهند زیرا به تمرکز بالا و تفکر انتقادی نیاز دارند. تحقیقات نشان داده است که هر چه افراد بالای 50 سال بازی هایی مانند سودوکو را انجام دهند، مغزشان بهتر عمل می کند.

بازی ها به یادگیری کودکان درباره جهان، خود و یکدیگر کمک بسیاری می کنند. این به اندازه خوردن سبزیجات، خواندن کتاب با هم و داشتن یک خواب خوب شبانه بخشی از رشد سالم یک کودک است. هیچ راه درست یا غلطی برای بازی وجود ندارد. بازی کردن کودکان سه حالت دارد.

- گاهی اوقات کودکان با دوستان خود بازی می کنند و گاهی اوقات به تنهایی.

- گاهی ممکن است با صدای بلند صحبت کنند و گاهی با سکوت در ذهنشان صحبت کنند.

- گاهی اوقات بازی مخاطره آمیز است و گاهی اوقات آرام.

حال به این نکته دست می یابیم که شش دلیل وجود دارد تا به بازی های افزایش توجه کودکان اهمیت دهیم؛ که در ادامه به آن می پردازیم:

  • بازی باعث ایجاد تخیل و خلاقیت می شود

در طول بازی، بچه ها تخیل خود را گسترش می دهند. آنها بازی های ساختگی می سازند یا در جهان های وانمودی گم می شوند. کودکان راه حل های مختلفی را ارائه می کنند و در عین حال اعتماد به نفس خود را افزایش می دهند. آنها قوانین خود را می سازند و یاد می گیرند که چگونه آن قوانین را در صورت نیاز دنبال کنند یا تطبیق دهند. اینها مهارت های مفیدی برای هدایت زندگی و توسعه روابط با دیگران هستند.

  • بازی رشد شناختی را تقویت می کند

تقویت رشد شناختی به چه معناست؟ این بدان معناست که بازی برای رشد سالم مغز ضروری است. بازی بدون ساختار زمانی است و بچه ها بازی خود را کارگردانی می کنند. آنها به برنامه ها یا فعالیت های هدایت شده توسط بزرگسالان محدود نمی شوند. بازی بدون ساختار به رشد مغز کودک در راه های مثبت کمک می کند. باعث تقویت و افزایش ارتباطات عصبی در مغز می شود. بازی بدون ساختار همچنین به ساخت و تقویت ناحیه پیش پیشانی مغز کمک می کند. این حوزه در اتباط با نحوه یادگیری کودک، حل مشکلات و کسب دانش در مورد محیط عمل می کند.

  • بازی باعث رشد عواطف و بهبود رفتار کودک می شود

زمانی که والدین تحت فشار هستند، هر یک از آنها خود را به کاری مشغول می کنند تا بتوانند آرام شوند. کودکان هم دقیقاً همین کار را انجام می دهند. بازی مکرر و روزانه می تواند به کاهش اضطراب، استرس و تحریک پذیری کمک کند. همچنین به افزایش شادی و عزت نفس کودک کمک می نماید. باید توجه کرد بازی یک معلم عالی است. از طریق بازی، کودکان می آموزند که چگونه جهان را به گونه ای که می توانند درک و پردازش کنند. آنها چگونگی کار گروهی، اشتراک گذاری، مذاکره، حل تعارضات و صحبت کردن برای خود را بررسی می کنند.

  • بازی باعث بهبود یادگیری در کودکان می شود

بچه ها برای یادگیری زبان به دنیا می آیند. آنها از بدو تولد، مهارت های زبانی و سوادآموزی را از طریق بازی و تعامل فرا می گیرند. نوزادان و کودکان نو پا وقتی بزرگسالان آنچه را که می بینند، می شنوند و انجام می دهند توصیف می کنند، کلمات جدیدی را یاد می گیرند. آهنگ ها و اشعار را به ضربات هجاها متصل می کنند. این به کودکان کمک می کند تا مهارت های گوش دادن را توسعه دهند. از طریق بازی، بچه ها در مورد ارتباطات یاد می گیرند. آنها به تمرین مکالمه می پردازند، حتی اگر نتوانند صحبت کنند! به اشتراک گذاشتن داستان‌ ها در کتاب ‌ها به صورت شفاهی یا ساختگی به آنها کمک می ‌کند تا بفهمند که چه کسی هستند و چه نقشی در جامعه دارند. اسباب بازی ها و بازی ها نیز مفید هستند. بازی با اسباب بازی های کوچک به تقویت ماهیچه های کوچک دست کمک می کند. این مهارت ها به کودکان در درک و به کارگیری مطالبی که می خوانند کمک می کند.

  • بازی باعث استقلال بیشتر کودک می شود

کودکان اغلب قدرت تصمیم گیری کمی در مورد فعالیت های روزانه خود دارند. آنها بسیاری از روزهای خود را با این موضوع می گذرانند که به آنها گفته می شود چه کاری انجام دهند، چه زمانی آن را انجام دهند و کجا باید بروند. در دنیای بازی، آنها این فرصت را دارند که قوانین را تعیین کنند و صاحب قدرت باشند. آنها می توانند رهبر باشند و بزرگسالان می توانند کسانی باشند که گوش می دهند و دستورالعمل ها را دریافت و اجرا می کنند.

بازی انفرادی به اندازه یادگیری نحوه بازی با دیگران مهم است. این به کودکان کمک می کند تا احساس استقلال قوی تری داشته باشند. کودکانی که با بازی انفرادی راحت تر هستند، همچنین احساس می کنند که توانایی بیشتری برای انجام وظایف دیگر به تنهایی دارند. این کودکان به تنهایی بازی می کنند و می توانند با مشاهده تعاملات گروهی از راه دور، نشانه های اجتماعی را بیاموزند. بازی انفرادی به کودکان اجازه می دهد تا خلاقیت و ایده های خود را آزمایش کنند. زمانی که تنها و حتی بی حوصله هستند، مغز کودکان این چالش را به عهده می گیرد. آنها راه های جدید و هیجان انگیزی برای تحریک خود پیدا می کنند. همانطور که آلبرت انیشتین گفت: «یکنواختی و تنهایی یک زندگی آرام، ذهن خلاق را تحریک می کند.

  • بازی کردن باعث ارتقای رشد جسمانی می شود

کودکان نیاز بسیار شدیدی به بازی فیزیکی دارند؛ یعنی هر نوع بازی که آنها را به حرکت وادار کند. این بخشی از نحوه استفاده از بدن آنها و تقویت ارتباطات در مغز است. همچنین یک شکل عالی از ورزش است که باعث ایجاد تناسب اندام و سلامت کودکان می شود. بازی منظم و فعال اثرات مثبت و گسترده ای بر سلامتی در طول زندگی کودک دارد. بدون توجه به توانایی ها، علایق و فرصت های کودک، بازی فیزیکی به کودکان کمک می کند.

تأثیرات مثبت بازی بر کودکان خردسال بسیار گسترده است و بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی آنها تأثیر مستقیم می گذارد.

چه مواردی موجب کاهش تمرکز در کودکان می شود؟

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 2)

بسیاری از کودکان در مقطعی از دوران تحصیلی خود دچار کاهش تمرکز می شوند. وقتی این اتفاق می‌ افتد؛ به ‌ویژه در مورد دانش ‌آموزان مبتدی، والدین را متعجب می ‌کند که چرا فرزندشان نمی ‌تواند تمرکز کند و آیا ممکن است در یادگیری مشکل داشته باشد. همچنین علائم رایجی وجود دارد که نشان می دهد کودک شما در تمرکز در کلاس درس مشکل دارد. به طور مثال نمرات پایین، بیزاری از مدرسه و رفتار نامتعارف نیز می تواند نشانه هایی از عدم تمرکز باشد. اما به یاد داشته باشید که این علامت ها صد در صد نیستند.

مواردی وجود دارد که باعث کاهش تمرکز در کودکان می شود.

- عدم تمرین: بسیاری از کودکان خردسال به سختی در کلاس درس تمرکز می کنند، زیرا آنها در یک محیط جدید هستند. این اتفاق می ‌تواند برای کودکان بزرگ ‌تر بعد از تعطیلات تابستان هم رخ دهد.

- متوجه نشدن مطالب: آنچه ممکن است به نظر عدم تمرکز باشد در واقع می تواند عدم درک مطالب باشد. این عدم درک می تواند منجر به توقف توجه دانش آموز و در نتیجه عقب ماندن بیشتر از مطالب درسی شود.

- به اندازه کافی به چالش کشیده نمی شود: برای برخی از کودکان، آنچه در کلاس آموزش داده می شود به اندازه کافی چالش برانگیز نیست. کودکانی که در سطح کافی به چالش کشیده نمی‌ شوند، علاقه خود را به مطالب از دست می دهند و به طور کلی میزان تمرکز آنها کاهش می یابد.

- حواس پرتی توسط محرک های خارجی: کلاس درس می تواند مکانی پر از حواس پرتی باشد، یکی از دلایل آن وجود همکلاسی های پرحرف است! برخی از کودکان برای اینکه تمرکز خود را بالا ببرند و از این محیط پر از استرس دور شوند، باید تلاش زیادی کنند.

- کمبود انگیزه: در برخی موارد، مشکل تمرکز کودک شما ممکن است در واقع یک مشکل انگیزشی باشد. این فقدان انگیزه می‌ تواند منجر به مسائل متعددی در کلاس شود، از جمله بی‌ علاقگی به مطالب.

- عدم تطابق با سبک یادگیری: دانش‌آموزان مختلف سبک‌ های یادگیری متفاوتی دارند. برخی با دیدن، برخی با شنیدن و برخی دیگر با انجام دادن به بهترین شکل یاد می‌ گیرند. اگر معلم فرزند شما بر سبک یادگیری تأکید دارد که با نحوه یادگیری کودک شما مطابقت ندارد، این می تواند منجر به عدم تمرکز و درک شود.

- نداشتن خواب کافی و تغذیه مناسب: اگر کودک شما 8 تا 10 ساعت توصیه شده در شب نمی خوابد، انرژی لازم برای تمرکز در کلاس را نخواهد داشت. نخوردن صبحانه یکی دیگر از دلایل اصلی عدم تمرکز در کلاس است.

- منظم نبودن: فضای آموزشی نامرتب می تواند عاملی برای حواس پرتی دانش آموزان باشد. بی نظمی در کلاس به این معنی است که فرزند شما به جای توجه به آنچه که آموزش داده می شود، وقت خود را صرف جستجوی ابزار و مواد مورد نیاز برای یادگیری کند.

- استرس: اضطراب در مورد نتیجه انجام یک کار می تواند یکی دیگر از مسائل جدی باشد که منجر به عدم تمرکز در افراد می شود. دانش‌ آموزانی که تحت تأثیر فشار روانی خاصی قرار می‌ گیرند، دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند.

- مشکلات زمینه ای: اگر فرزند شما در هنگام انجام یک فعالیت مشکل جدی در تمرکز دارد، مانند اختلالات مداوم، حواس پرتی یا نمرات ضعیف، زمان آن رسیده است که از طریق مشاوره پزشکی احتمالات مختلف را بررسی نمایید.

در برخی موارد، این کودکان ممکن است مشکلات یادگیری مانند ADD، ADHD یا نارساخوانی داشته باشند. همچنین ممکن است مشکلات شنوایی مانند CAPD (اختلال تشخیص مرکزی شنوایی) داشته باشد. هر یک از این موارد را می توان با کمک یک معلم خصوصی و برنامه یادگیری حل کرد، بنابراین فرزند شما می تواند تمرکز خود را بهبود بخشد و در کلاس درس موفق شود.

بازی گردو شکستم

بازی گردو شکستم یک بازی تعادلی-هیجانی قدیمی است. برای شروع بازی دو نقطه را که از یکدیگر فاصله داشته باشند مشخص کرده و نماینده اول از یک نقطه شروع، پای راست را جلو پای چپ گذاشته و می گوید گردو! نماینده دوم از نقطه دیگر همین کار را تکرار می کند و می گوید شکستم! این بازی با جلو آمدن این دو نفر ادامه می یابد تا به یکدیگر برسند و در نهایت شخصی که پای راست او با پای طرف مقابل برخورد کند؛ برنده بازی است.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 3)


بیشتر بخوانید : ساخت فرفره با چند روش آسان همراه با آموزش تصویری


بازی رفتم مغازه

بازی رفتم مغازه یک بازی سنتی و مرسوم در ایران است که در زمان های گذشته به عنوان سرگرمی در میان کودکان رواج داشته است. در این بازی اولین بازیکن یک شی یا کالایی را نام میبرد و بازیکن بعدی باید آن کالا را به یاد داشته باشد و یک کلمه به آن اضافه کند. به طور مثال اولین نفر میگوید (رفتم به مغازه و یک کتاب خریدم) دومین نفر باید بگوید (رفتم به مغازه یک کتاب و خودکار خریدم)، به همین ترتیب بازی پیش می رود.

بازی با انواع پازل ها

یکی دیگر از فعالیت های سرگرم کننده در میان افراد با سنین مختلف بازی با پازل است. پازل در مجموعه های متنوع مسطح (دو بعدی) و سه بعدی طراحی و تولید می شوند. مواد اولیه جهت تولید پازل غالباً چوبی، کاغذی، پلاستیکی و یا حتی فلزی هستند. شما می توانید با مطابق الگو ارائه شده با هر پازل و قرار دادن قطعات مختلف در کنار هم و یا اتصال اجزاء به یکدیگر یک تصویر و اثر زیبا خلق نمایید.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 4)

بازی فکری سودوکو

سودوکو یک بازی فکری محبوب در میان افراد با سنین مختلف است. این بازی از یک جدول 9x9 سانتیمتر ساخته شده است. هدف اصلی بازیکنان در این بازی، پر کردن تمام خانه های جدول با اعداد 1 تا 9 است به طوری که هر عدد فقط یکبار در هر سطر بیاید. سودوکو به عنوان یک بازی فکری به تقویت تمرکز، حافظه، تفکر کمک بسیار می کند.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 5)

بازی مکعب روبیک

مکعب روبیک یک بازی فکری سه بعدی است که از شش رنگ مختلف تشکیل شده است. هدف اصلی این بازی قرار دادن 9 مکعب رنگی یک رنگ در هر طرف است. این بازی فکری و سرگرم کننده می تواند برای تقویت مهارت های فضایی، تفکر، حل مسئله، صبر و همکاری مناسب باشد.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 6)

افزایش تمرکز با بازی شطرنج

بازی دو نفره شطرنج یک راه عالی برای بالا بردن قدرت تمرکز است. این بازی یکی از پرطرفدارترین بازی ها در سراسر جهان است که به عنوان یک رشته ورزشی و تفریحی برای کودک و نوجوان شناخته شده است. در شطرنج هر بازیکن 16 مهره دارد که از 6 نوع مختلف قطعات تشکیل شده است. هر مهره با قوانین خاص خود حرکت می کند تا با هدف تهدید شاه حریف و به نحوی کیش و مات کردن، بازی را به پایان برساند.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 7)


بیشتر بخوانید : آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان


 

بازی تشخیص تفاوت ها

شاید بتوان گفت که این بازی یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین انواع بازی برای افزایش قدرت تمرکز است. که در آن باید تفاوت های بین دو تصویر پیدا شود. این بازی به طور معمول با کارتهایی که حاوی تصاویری از مناظر طبیعی، حیوانات، میوه و ... هستند؛ انجام می شود.

بازی شمارش برعکس

یک بازی آموزشی است که در آن باید اولین و آخرین عدد مشخص شود. سپس از انتها شروع به خواندن اعداد کنید. هر چقدر شما تمرکز بالاتری داشته باشید؛ سریعتر شمارش را تا عدد اول مشخص شده انجام خواهید داد.

کپی کردن یک تصویر

در این بازی یک تصویر به فرد داده می شود که باید دقیقاً از آن تصویر کپی برداری شود. این بازی به شما کمک می کند که به جزئیات تصاویر دقت بیشتری کنید. این بازی به طور معمول در بین کودکان علاقمند به نقاشی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

هدایت توپ با فوت کردن

برای شروع این بازی نیاز به یک ظرف آب و یک توپ پلاستیکی کوچک دارید. ابتدا هدف را مشخص کنید و با فوت کردن سعی کنید توپ ها را به هدف برسانید. این بازی به عنوان فوتبال چینی نیز شناخته شده است.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 8)

پرتاب کردن توپ در سبد

این بازی شباهت زیادی به بسکتبال دارد. هر چقدر مهارت انداختن دقیق توپ در سبد افزایش یابد، مهارت کودک در تمرکز بر روی هدف نهایی نیز بیشتر می شود. همچنین برای موفق شدن در این بازی، شما نیاز به تمرکز بالایی دارید. بازی به این صورت است که چند سبد در فاصله مشخص قرار می گیرد و شما باید با دقت بالا و افزایش تمرکز، توپ را در سبد بیاندازید. تعداد توپ های گل شده فرد پیروز را مشخص می کند.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 9)

بازی توپ روی قاشق

یک بازی سرگرم کننده برای بالا بردن تعادل، تمرکز و همانگی چشم و پا است. در این بازی یک توپ کوچک روی قاشق گذاشته می شود و دسته قاشق در دهان شخص قرار می گیرد؛ لازم است کودک یک مسیر نسبتاً کوتاه مشخص شده را حرکت کند بدون افتادن توپ از درون قاشق!

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 10)

بازی های هدف گیری مانند دارت

در این بازی افراد باید با پرتاب یک تیر پلاستیکی کوچک به سمت صفحه هدف، امتیاز بگیرند. تیر هر چقدر به نقطه مرکزی صفحه هدف نزدیک تر باشد؛ امتیاز بالاتری کسب می شود. در این بازی باید به جهت و شدت پرتاب توجه کنید. این بازی به نشانه گیری و تمرکز بالایی نیاز دارد.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 11)


بیشتر بخوانید : ساخت کاردستی با کاغذ رنگی و مقوا به روش های ساده


 

افزایش تمرکز با اوریگامی

اوریگامی یک تکنیک ژاپنی است که در آن با استفاده از کاغذهای مختلف و رنگارنگ کاردستی های زیبایی خلق می شود. افزایش تمرکز به دلیل نیاز به تمرکز بر روی جزئیات کوچک و تلاش برای انجام تکنیک های خاص است. از آنجایی که ساخت اوریگامی نیاز به دقت و توجه بالایی در هنگام تا کردن کاغذ دارد، از این رو به رشد مهارت تمرکز کمک بسیاری می کند.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 12)

بازی تشخیص اشیا با چشم بسته

یکی از ابتدایی ترین و سرگرم کننده ترین فعالیت ها در بین اعضای گروه دوستی و خانواده است. در این بازی چشم یک فرد بسته می شود و باید از طریق لمس کردن، بو و به نوعی کمک گرفتن از کلیه حواس، اشیاء در نظر گرفته شده را تشخیص دهد. این بازی برای توانایی جلوگیری از حواس پرتی و قدرت تشخیص مؤثر است.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 13)

راه رفتن با کتاب روی سر

یکی دیگر از بازی های سرگرم کننده در میان کودکان و نوجوانان که به حفظ تعادل و هماهنگی بین اعضای بدن و ذهن کمک می کند. شما باید کتاب را روی سر خود بگذارید و شروع به راه رفتن کنید. در طول این زمان نباید کتاب را روی زمین بیاندازید.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 14)

بازی تطبیق رنگ ها

بازی تطبیق رنگ ها یک بازی ساده است که شما می توانید آن را با کودک خود انجام دهید. در این بازی باید با توجه به رنگ هایی که در صفحه نمایش قرار دارند، به تطبیق رنگ های مشابه بپردازید. این بازی می تواند به بالا بردن تمرکز و تشخیص دایره رنگی بزرگ تر کمک نماید.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 15)


بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب بهترین پازل برای کودکان


بازی برج هیجان

یک بازی مهیج و بسیار چالش برانگیز است که شما باید بتوانید با جابجای بلوک های چوبی طبقه بندی شده روی هم همچنان تعادل و ایستایی برج را حفظ نمایید. این بازی به هماهنگی میان چشم و دست کمک می کند.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 17)

افزایش تمرکز کودکان با رنگ آمیزی

یکی از فعالیت های بسیار ساده برای کودکان در تمام سنین است. با رنگ آمیزی می توانید به کودک خود کمک کنید تا تمرکز خود را بالا ببرد و بتواند تمامی جزئیات در نقاشی را رنگ آمیزی کند.

بازی های افزایش توجه کودکان (تصویر 16)

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی