راهنمای انتخاب بهترین پازل برای کودکان

راهنمای انتخاب بهترین پازل برای کودکان

یکی از سرگرمی های مورد علاقه کودکان ساخت پازل است که می تواند همزمان هم جنبه سرگرمی و هم آموزشی داشته باشد. از آنجایی که پازل ها انواع متفاوتی دارند، انتخاب بهترین پازل برای کودکان می تواند بسیار گیج کننده باشد. اما اولین نکته ای که در هنگام انتخاب باید به آن توجه کنید، سن کودک است.

یکی از سرگرمی های مورد علاقه کودکان ساخت پازل است که می تواند همزمان هم جنبه سرگرمی و هم آموزشی داشته باشد. از آنجایی که پازل ها انواع متفاوتی دارند، انتخاب بهترین پازل برای کودکان می تواند بسیار گیج کننده باشد. اما اولین نکته ای که در هنگام انتخاب باید به آن توجه کنید، سن کودک است. چرا که امروزه برای هر گروه سنی، پازل متناسب با آن طراحی شده است. انتخاب درست تأثیر بسزایی در روند رشد و آموزش مفاهیم مختلف به کودک دارد. اگر انتخاب درستی نداشته باشید، ممکن است فرزندتان دیگر از درست کردن هر نوع پازل امتناع کند. تصور کنید که به یک کودک 2 ساله یک پازل 100 تکه تقدیم کنید! کودک نوپا نمی داند چه کاری انجام دهد. این به این دلیل است که اکثر بچه ‌های این سن، تمرکز، حرکت ظریف یا مهارت‌ های شناختی را ندارند که بتوانند چنین پازل چالش ‌برانگیزی را تکمیل کنند. کلید انتخاب یک پازل مناسب برای کودک در هر سنی، یافتن سطح دشواری مناسب است. علاوه بر این، علایق و نگرانی ‌های ایمنی کودک نیز مطرح می ‌شود. اما، چگونه می توانید انتخاب درستی داشته باشید؟

بهترین پازل برای کودکان (تصویر 1)

در این قسمت عواملی وجود دارد که باید در نظر بگیرید که به طور قابل توجهی جستجوی شما را محدود می کند تا بتوانید پازل مناسب کودک خود را پیدا کنید.

بهترین پازل برای کودکان (تصویر 2)

سن مناسب شروع بازی با پازل برای کودک چه سنی است؟

اکنون عواملی را که باید هنگام انتخاب بهترین پازل برای کودکان در نظر بگیرید را می دانید؛ پس بیایید همه چیز را کنار هم بگذاریم تا نیازهای خاص گروه های سنی مختلف را درک کنیم. بهتر است کودکان در همان سال های ابتدایی زندگی با انواع مختلف پازل آشنا شوند اما اگر بخواهیم بگوییم که مناسب ترین سن کدام است؟ بهتر است از 3 سال به بالا بازی با پازل شروع شود. کودکان 3 ساله و بزرگتر، مهارت های حرکتی خود را از طریق بازی روزانه بهبود می بخشند. اکثر بچه های این سن می توانند پازل های ساده چهار یا پنج تکه ای را حل کنند. آنها همچنین جهشی در آگاهی فضایی را نیز در این سن تجربه می کنند و به آنها اجازه می دهد تا اتصالات بین دو قطعه و رابطه بین آنها را درک کنند.

پازل مناسب کودک (تصویر 1)


بیشتر بخوانید : ساخت فرفره با چند روش آسان همراه با آموزش تصویری


ناسب ترین پازل برای کودکان 2 ساله

به آرامی و با گذشت زمان، کودکان می توانند ابتدا از پازل هایی با قطعات بزرگ استفاده کنند. در حدود سن 2 سالگی، بچه هایی که تجربه کمی با پازل دارند، می توانند با پازل های 5 تا 16 تکه ای با قطعات بزرگ کار کنند. تصویر باید ساده، اما روشن و واضح باشد. کنتراست رنگی بالا نیز ترجیح داده می شود. شما می توانید یک پازل ساخته شده از چوب یا مقوا را برای این گروه سنی انتخاب کنید. فوم ممکن است برای کودکان نوپا که تمایل دارند اشیاء را در دهان خود بگذارند و گاز بگیرند مناسب نباشد. بسته به رشد کودکتان، سعی کنید پازلی با قطعات بزرگتر انتخاب کنید تا احتمال خفگی به دلیل قطعات کوچک را به حداقل برسانید. موضوعاتی مانند حیوانات یا زیستگاه هایی مانند جنگل ها، اقیانوس ها، کوه ها یا بیابان ها گزینه های عالی برای کودکان نوپا هستند. موضوعات دیگری مانند کامیون ها، قایق ها یا هواپیماها نیز بسیار مورد علاقه کودکان پسر هستند.

پازل برای کودکان 3 تا 5 ساله

در سن 3 سالگی، کودکان می توانند چالش های بیشتری مانند ساخت یک پازل 24 تکه داشته باشند. کودکان بزرگتر (4 ساله) از پازل هایی با حداکثر 48 قطعه که اندازه متوسط دارند لذت می برند. اشکال پازل های جذاب در این سن میتواند برای کودک بسیار سرگرم کننده باشد. در این مرحله، تصاویر با کنتراست بالا با رنگ‌ های روشن و شکل‌ های مشخص هنوز ایده‌آل هستند. شما می توانید هر جنس از پازل را برای کودکان 3 تا 5 ساله (مقوا، فوم یا چوب) انتخاب کنید تا زمانی که محکم باشد. اگر چه می توان به کودکان 3 ساله یاد داد که با احتیاط از پازل استفاده کنند، اما هنوز هم ممکن است کمی با آن برخورد خشن داشته باشند. به نظر می رسد که بچه ها در این سن واقعاً از پازل های مستطیلی شکل و کار روی زمین لذت می برند. قطعات نیز بزرگ هستند و به راحتی در دست قرار می گیرند. اندازه پازل برای کودکان بسیار چشمگیر است و پس از اتمام آن، احساس موفقیت واقعی به آنها می دهد.

پازل برای کودکان 5 سال به بالا

کودکان با نزدیک شدن به دوران خوش مدرسه می توانند شروع به ساخت پازل های 180 قطعه ای هم کنند. کودکان در ابتدای دبستان در تشخیص شکل قطعات مهارت بیشتری دارند. این بدان معناست که تصاویری که شامل مناطقی با کنتراست پایین تر هستند، مانند کناره های چمن، آسمان یا آب، سطح دشواری مناسبی را برای این بچه ها فراهم می کند و آن ها را به چالش می کشد. در این سن دایره انتخاب تصاویر مناسب بسیار گسترده است و شما انتخاب های زیادی دارید.

معیارهای انتخاب بهترین پازل برای کودکان کدام است؟

- محتوای تصویری پازل

از عکس گرفته تا نقاشی، کارتون و موارد دیگر، تصویر روی یک پازل نقش مهمی در جذابیت و سطح دشواری آن دارد. به عنوان مثال، عکس‌ هایی که شاخ و برگ زیادی دارند می‌ توانند پازل ‌های بسیار سختی را ایجاد کنند؛ زیرا به نظر می‌ رسد بسیاری از قطعات یکسان هستند. اما یک پازل با یک تصویر گرافیکی و حیوانات رنگارنگ بسیار ساده تر است.

میزان کنتراست در رنگ ها و تصویر بخش های کلیدی است که باید در نظر گرفته شود. هر چه کنتراست بیشتر باشد، پازل آسان تر خواهد بود. به طور خاص، تصاویر با رنگ‌ های مختلف و زنده می ‌توانند ساخت این پازل را برای کودکان خردسال آسان تر کنند. به این ترتیب کودک می تواند با پیدا کردن تمام قطعات یک رنگ و کنار هم قرار دادن آنها استراتژی داشته باشد.

پازل مناسب کودک (تصویر 2)

- اندازه قطعات پازل

قطعات پازل در طیف گسترده ای از اندازه ها هستند. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه کودک کوچکتر باشد، قطعات بزرگتر را باید جستجو کنید. دستکاری و چیدن قطعات بزرگتر و ضخیم تر برای دست های کوچک آسان تر است؛ که معمولاً در مورد پازل های فوم صدق می کند.

پازل مناسب کودک (تصویر 3)

- تعداد قطعات پازل

یک کودک 6 ساله را تصور کنید که یک پازل 12 تکه را تکمیل می کند. آنها باید آن را در چند دقیقه کامل کنند. از طرفی احتمالاً یک پازل 400 تکه از توانایی آنها خارج است. این نشان می ‌دهد که تعداد قطعات یک پازل چقدر با مهارت‌ های کودک مرتبط است. تعداد قطعات یکی از مهم ترین عوامل هنگام انتخاب پازل مناسب برای کودک است. کودکان خردسال معمولاً به پازل‌ هایی با قطعات کمتر نیاز دارند که راحت ‌تر جمع ‌آوری شود. همانطور که آنها رشد می کنند، می توانند پیچیدگی بیشتری را در قالب قطعات بیشتر حل نمایند.

پازل مناسب کودک (تصویر 4)


بیشتر بخوانید : آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان


 شکل هندسی پازل

بیشتر پازل ها مستطیلی شکل هستند و دارای قطعات کلاسیک در هم تنیده هستند. با این حال، برخی از آنها ممکن است به اشکال منحصر به فرد مرتبط با موضوع پازل یا شامل قطعاتی با شکل نامنظم باشند.

پازل مناسب کودک (تصویر 5)

- مواد تشکیل دهنده پازل

چوب، مقوا و فوم مواد اصلی مورد استفاده برای ساخت پازل هستند. مقوا به ‌راحتی حرکت می کند و پاره می‌ شود، مخصوصاً زمانی که کیفیت بالایی ندارد و کار کردن با آن را برای کودکان خردسال خسته‌ کننده می‌ کند زیرا قطعات به خوبی کنار هم قرار نمی گیرند. قطعات فوم در مقایسه با مقوا راحت‌ تر به هم متصل می ‌شوند و در جای خود باقی می‌ مانند، اگر چه معمولاً به دلیل خطر خفگی قطعات کوچک برای کودکان نوپا توصیه نمی ‌شوند.

پازل مناسب کودک (تصویر 6)


بیشتر بخوانید : ساخت کاردستی با کاغذ رنگی و مقوا به روش های ساده


چه مواردی در تعیین سطح دشواری پازل تأثیرگذار هستند؟

- تعداد قطعات پازل

برای درک بهتر و شناخت حرکات و مهارت های کودک، می توانید با خرید پازل هایی با تعداد قطعات بیشتر، ذهن کودک خود را به چالش بکشید. هر چقدر تعداد قطعات بیشتر باشد، کودک برای ساخت پازل به تفکر بیشتری می پردازد و همین امر به رشد فکری کودکتان کمک می کند. توجه کنید که برای انتخاب پازل و تعداد قطعات آن در عین حال به سن کودک خود توجه کنید. به طور مثال شاید انتخاب یک پازل 85 تکه برای یک کودک 3 ساله مناسب نباشد.

- سایز قطعات پازل

در سنین ابتدایی هر چقدر اندازه قطعات پازل بزرگتر باشد، جایگذاری آن آسانتر است. اما یکی از چالش های موجود این است که با انتخاب قطعات پازل کوچک تر و تعداد بیشتر، ذهن کودکتان را به چالش بکشید. هر چقدر اندازه قطعات کوچکتر باشد، ساخت پازل دشوارتر خواهد بود.

- میزان پیچیدگی و جزئیات تصویر روی پازل

یکی دیگر از مواردی که موجب ایجاد سطح دشواری در ساخت پازل می شود، وجود جزئیات ریز در تصویر است. هر چقدر میزان جزئیات بیشتر باشد، در نتیجه ساخت پازل دشوارتر است.

- میزان تجربه کودک

صد در صد کودکانی که به طور مداوم به ساخت پازل می پردازند و علاقه زیادی به این سرگرمی دارند، مهارت و تجربه بیشتری در ساخت انواع کاردستی نسبت به همسن و سالهای خود دارند و در زمان کمتری می توانند آن را انجام دهند.

مسئولیت های والدین و مربیان حین بازی کودکان با پازل

پازل مناسب کودک (تصویر 7)

از آنجایی که پازل ها مهارت های شناختی و حرکتی کودک را پرورش می دهند، در نتیجه برای رسیدن به آن مربیان و والدین نقش بسزایی دارند. چرا که انتخاب بهترین پازل نقش بسزایی در رشد فکری کودک دارد.

  • مهارت های حرکتی

پازل ها ابزاری عالی برای توسعه مهارت های حرکتی ظریف هستند. همانطور که کودکان قطعات کوچک را کنترل می کنند، ماهیچه های انگشتان خود را تقویت می نمایند. آنها باید قطعات را بردارند، بچرخانند و با احتیاط نگه دارند تا آنها را به هم متصل نمایند؛ برای این منظور به توانایی در کنترل نیاز است. مانند سایر فعالیت های حرکتی ظریف، مطمئن شوید که اندازه قطعات برای سن و رشد کودک مناسب است. کودکان خردسال قبل از اینکه بتوانند پازل با قطعات کوچک را بسازند؛ باید با پازل دارای قطعات بزرگتر تمرین کنند.

  • ادراک بصری

وقتی کودک پازل می سازد، چشم او اشکال، تصاویر و فرم های روی قطعات را می بیند و این اطلاعات برای تفسیر آن به مغز ارسال می شود. ادراک بصری برای یادگیری خواندن و نوشتن مهم است، که ساختن پازل را به یک سواد اولیه و فعالیت پیش از نوشتن تبدیل می کند.

پازل ها چندین جنبه از ادراک بصری را ایجاد می کنند مانند:

- حافظه دیداری: توانایی به خاطر سپردن آنچه دیده می شود.

- تبعیض بصری: دیدن شباهت ها و تفاوت ها.

- درک بصری: درک چیزی که می بینید.

- درک اشکال: شناخت اشکال رایج.

- تجزیه و تحلیل بصری: دیدن الگوها و کنار هم قرار دادن آنها.

می توانید با خرید پازل هایی که دارای اشکال هندسی هستند، به کودک خود کمک کنید تا در تشخیص اشکال موفق شوند. هنگامی که آنها را با هم انجام می دهید، نام هر شکل را بگویید و از کودک خود بخواهید آنها را تکرار کند.

  • تمرکز

سؤالی که بیشتر والدین دارند این است که آیا دامنه توجه کودک شما حدود یک دقیقه طول می کشد؟ بله این مسئله ای رایج در میان همه کودکان است.

کارشناسان رشد کودک می گویند که می توانید انتظار داشته باشید که کودک شما حدود 2 تا 5 دقیقه بیشتر از سن خود تمرکز کند. این بدان معناست که یک کودک 3 ساله ممکن است بتواند 6 تا 15 دقیقه روی یک کار تمرکز کند در حالی که یک کودک 4 ساله ممکن است 8 تا 20 دقیقه تمرکز داشته باشد.

توجه شامل داشتن توانایی تمرکز روی یک چیز برای مدت زمان طولانی است. کار کردن روی یک پازل تا زمان تکمیل به بچه ها این فرصت را می دهد که بدون وقفه روی یک پروژه کار کنند. اما برای اینکه کودک برای حل معما تمرکز کامل داشته باشند، باید پازلی را انتخاب کنید که مناسب سن کودک باشد. اگر خیلی سخت باشد، بچه ها بی تاب و تسلیم می شوند. در مقابل پازل هایی که خیلی آسان هستند، چالش کافی برای تقویت تمرکز و صبر کودک شما ایجاد نمی کنند.

گاهی اوقات این اجتناب ناپذیر است که کودکان برای حل یک معما نیاز به حمایت داشته باشند. بطور مثال می توانید با جمع آوری پازل یا ارائه راهنمایی های شفاهی شروع کنید. سپس، همانطور که کودک شما مهارت های خود را تقویت می کند، سعی کنید به تدریج مداخله خود را کاهش دهید. در نهایت، شما می توانید در کنار او بنشینید و بدون کمک بازی آنها را تماشا کنید.

  • آگاهی یافتن از فضا

محققان دانشگاه شیکاگو در واقع ارتباط بین آگاهی فضایی و بازی پازل را تأیید کرده اند. به نظر می رسد که کودکان 2 تا 4 ساله ای که با پازل بازی می کنند، مهارت های درک فضایی خود را بسیار بیشتر از کودکانی که بازی نمی کنند، بهبود می بخشند. کودکان یاد می گیرند که با تجزیه و تحلیل شکل ها و رنگ های آن ها، تشخیص دهند که کدام قطعات با هم هماهنگ می شوند. آنها باید قطعات را بچرخانند تا تناسب درست را پیدا کنند. آهسته آهسته یاد می گیرند که این کار را به جای آزمون و خطا در ذهن خود انجام دهند. والدین هنگام بازی با پازل می توانند به کودکان خود کمک کنند تا درک آنها از فضای بیرونی بیشتر شود، با کودک خود پازل بسازید و سعی کنید در حین بازی از زبان فضایی زیادی استفاده کنید؛ مانند «چرخش، کنار، بالا، پایین، بین، کنار، بیرون، به راست، به چپ و غیره». هنگام کار بر روی یک پازل، فضایی را که قرار است پر کنید انتخاب کنید. سپس، دو قطعه مختلف را به فرزندتان پیشنهاد دهید، یکی مناسب و دیگری نه. از کودک بخواهید حدس بزند کدام قطعه برای جای نشانه گذاری شده مناسب است.

 

مضرات عدم سازگاری نوع پازل با سن کودک

پازل مناسب کودک (تصویر 8)

پازل یک بازی آموزشی است که از قطعاتی به اشکال مختلف تشکیل شده. تعداد قطعات بسته به گروه سنی و ویژگی های جسمی و روانی آن متفاوت است. معمولاً ساخت پازل نیاز به پشتکار و صبر دارد. با استفاده از پازل برای اهداف آموزشی و اصلاحی در کار، کودک این فرصت را پیدا می کند که رابطه بین جزء و کل را بهتر درک کند، مهارت های حرکتی ظریف و تفکر منطقی را توسعه دهد. اما اگر مطابق با سن کودک پازل خریداری نشود، موجب مضراتی برای کودک می شود.

اول آن که کودکان بیش فعال و همچنین کودکانی که مشکل تمرکز دارند و فقط در سنین پیش دبستانی هستند، گاهی اوقات آماده نیستند که برای مدت طولانی بنشینند و پازل را بسازند (حتی اگر بخشی از یک فعالیت رشدی یا اصلاحی باشد). بنابراین، این روش همیشه توسط معلمان استفاده نمی شود. دوم، پازل ها اغلب تثبیت پایداری ندارند، بنابراین اگر عکس را لمس کنید ممکن است به طور تصادفی به هم ریخته شود و کودک ممکن است انگیزه خود را از دست بدهد! سوم، قطعات پازل اغلب گم می‌ شود و کودک نمی ‌تواند پازلی را که شروع کرده است به پایان برساند. همچنین می تواند بر روند اصلاحی یا تربیتی کودک تأثیر منفی بگذارد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی