آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان

عید نوروز یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانیان است که در اولین روز سال خورشیدی جدید پایه گذاری شده است. تمام مردم از سراسر ایران، در روزهای پایانی سال حال و هوای خوش عید را دارند و تمام سعی خود را برای خریدن وسایل سفره هفت سین میکنند. در این بین کودکان هم تمایل دارند به تکمیل این سفره زیبا کمک کنند.

عید نوروز یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانیان است که در اولین روز سال خورشیدی جدید پایه گذاری شده است. تمام مردم از سراسر ایران، در روزهای پایانی سال حال و هوای خوش عید را دارند و تمام سعی خود را برای خریدن وسایل سفره هفت سین میکنند. در این بین کودکان هم تمایل دارند به تکمیل این سفره زیبا کمک کنند. دفتردستک سعی دارد در این مقاله به ساخت کاردستی هفت سین برای کودکان بپردازد. امیدواریم با خواندن این مقاله کمک شایانی به شما کرده باشیم.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان

ساخت انواع کاردستی هفت سین برای کودکان

تعطیلات عید نوروز و مدرسه دست به دست هم می دهند و این اغلب به این معنی است که شما به دنبال راه هایی برای سرگرم کردن کودکان هستید. برای ساخت کاردستی عید نوروز 1402 شما میتوانید نماد این سال یعنی خرگوش را به صورت یک کاردستی قشنگ و زیبا در کنار سفره هفت سین خود داشته باشید. همچنین میتوانید تخم مرغ های رنگی، سبزه، گل لاله و یا ماهی را با کاغذ رنگی های متنوع بسازید. حال بیایید به سراغ مراحل ساخت کاردستی برای سفره هفت سین بپردازیم.

- کاردستی خرگوش برای هفت سین

خرگوش نماد سال 1402 است که میتوانید از استوانه های کاغذی دستمال کاغذی رول استفاده کنید و با استفاده از کاغذ رنگی زیبا، بدنه را بپوشانید و مطابق تصویر زیر چشم و گوش ها و صورت این خرگوش زیبا را طراحی کنید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 1)

ساخت این کاردستی خلاقانه و زیبا برای کودکان یک سرگرمی هیجان انگیز و جذاب است. می توان با استفاده از چند ابزار ساده که بطور معمول در هر خانه ای یافت می شود مانند قیچی، کاغذ رنگی، ماژیک نقاشی، مداد رنگی، چسب مایع و ... مجموعه متنوعی از کاردستی را با نمادهای نوروزی به زیبایی خلق کرد.

بطور مثال برای ساخت یک خرگوش به یک تکه کاغذ رنگی سفید یا صورتی نیاز دارید که با رنگ خرگوش مشابهت داشته باشد. اما خرگوش همیشه نباید سفید، خاکستری یا قهوه ای کلاسیک باشد زیرا در تخیل کودک یک خرگوش می تواند هر رنگی باشد. از کودک خود بخواهید که با دست خود علامت صلح را بسازد (مشت گره کرده با انگشت اشاره و انگشت وسط که باز هستند) و بر روی کاغذ قرار داده و دور آن را با مداد بکشید؛ حالا شما شکلی شبیه به «سر خرگوش» را دارید.

- دو شکل بیضی را بر روی یک تکه کاغذ صورتی بکشید که در گوش خرگوش قرار می گیرد. آنها را با احتیاط برش دهید و چسب بزنید.

- حالا دو چشم زیبا را در وسط سر قرار دهید و یک دکمه یا یک توپ نمدی زیر آن بچسبانید تا بینی خرگوش شود و در آخر یک دهان و چند سبیل بکشید.

اگر می توانید کاغذ را تا کنید، می توانید این خرگوش های دوست داشتنی را درست کنید. صورت ها را با مقوا و ماژیک نقاشی یا مداد رنگی بکشید و سپس خرگوش ها را با کاغذ تا شده به سبک کنسرتینا بپوشانید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 3)

- کاردستی تخم مرغ رنگی برای هفت سین

یکی دیگر از نمادهای سفره هفت سین تخم مرغ است. بچه‌ ها از درست کردن تخم ‌مرغ‌ های آب پز و رنگ کردن آن ها لذت خواهند برد. شما به سرکه سفید و رنگ خوراکی نیاز دارید. نصف فنجان آب را با 1 قاشق چایخوری سرکه و رنگ خوراکی مخلوط کنید تا تخم ‌مرغ‌ های شما در آن غوطه ‌ور شوند. شما می توانید هر رنگ یا ترکیب رنگی را که ترجیح می دهید درست کنید، افزودن قطره های بیشتر رنگ خوراکی باعث ایجاد رنگ زنده تر و شاداب تر می شود. به سادگی تخم مرغ ها را حدود 1 دقیقه در این مایع فرو کنید و سپس اجازه دهید در هوا آزاد خشک شوند.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 4)

بعد از رنگ آمیزی میتوانید شروع به کشیدن طرح و شکل های مختلف بر روی تخم مرغ خود کنید. بچه‌ ها می ‌توانند روی تخم ‌مرغ‌ های آب پز سفت طرح صورت حیوانات و یا طرح گل و گیاه بکشند. برای مثال می توان تخم مرغ را سر حرگوش در نظر گرفت و با کاغذ رنگی گوشهای خرگوش را درست کرد و در بالای تخم مرغ چسباند. درست مطابق تصویر زیر.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 5)

- کاردستی سبزه سفره هفت سین

از بین تمامی نمادهای سفره هفت سین، ساخت کاردستی سبزه با کاغذهای رنگی، ساده ترین کار است. برای اینکار بهتر است یک کاغذ رنگی سبز را به شکل یک مستطیل بزرگ برش بزنید. سپس کاغذ را به صورت چین پلیسه (بادبزنی) از عرض تا بزنید. در مرحله بعد کاغذ را از وسط تا بزنید و بچسبانید. در اینجا کار درست کردن سبزه شما به پایان رسیده است. تنها میتوانید برای تزئین آن با ماژیک نقاشی طرح گل و پروانه روی آن بکشید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 5)

- کاردستی ماهی گلی برای هفت سین

یکی از هیجان انگیز ترین نمادهای سفره هفت سین ماهی قرمز یا همان ماهی گلی است که برای ساخت این نماد زیبا تنها کافی است که مطابق مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اول این است که کاغذ رنگی را با کنار هم قرار دادن گوشه های مخالف تا کنید. در حالی که قسمت گلدار به سمت بالا باشد، کاغذ را به صورت مورب تا کنید و لبه پایین سمت چپ را به گوشه بالا سمت راست ببرید. مطمئن شوید که گوشه ها در یک راستا قرار دارند. سپس کاغذ را باز کنید. کاغذ را دوباره به صورت مورب تا کنید، این بار لبه بالا سمت راست را به گوشه پایین سمت چپ نزدیک کنید. دوباره کاغذ را باز کنید. یکبار هم کاغذ را به صورت افقی تا کنید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 6)

برای مرحله دوم در نیمه پایینی کاغذ، خطوط مورب ایجاد شده از قبل را که از گوشه پایین تا مرکز کاغذ به شکل مثلث کشیده شده اند تا کنید. با انجام این کار می بینید که نیمه بالایی کاغذ نیز به شکل مثلث در می آید. سپس کاغذ را در امتداد خطوط تا شده فشار دهید تا یک مثلث کامل تشکیل شود. مثلث را بلند کنید و مطابق تصویر زیر باید نمایش داده شود.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 7)

برای مرحله سوم ابتدا مثلث را مطابق تصویر در محل کار خود قرار دهید. سپس قسمت بالایی مثلث را همانطور که نشان داده شده است بالا بیاورید. آن را تا وسط مثلث تا کنید. و سپس قسمت تا شده را از وسط تا کنید. چین ها را محکم فشار دهید. پس از تا کردن، کاغذ باید به این شکل باشد.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 8)

برای مرحله چهارم صفحه را باز کنید. 3 خط تا شده را خواهید دید. در حالی که آن بخش از مثلث هنوز باز نشده است، طبق تصویر بخش مقابل مثلث را به خط اول بیاورید. این باعث می شود نیمی از دم ماهی ظاهر شود. سپس آن را محکم فشار دهید. در مرحله بعد، قسمت باز شده قبلی را در امتداد اولین خط تا شده (همچنین جایی که قسمت مخالف مثلث تا شده در مرحله بالا به پایان می رسد) تا کنید. مطابق تصویر زیر باید نمایش داده شود. سپس کاغذ تا شده را برگردانید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 9)

برای تکمیل ماهی کاغذی، چشم آن را با نشانگر سیاه علامت بزنید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 10)

- کاردستی گل سنبل برای هفت سین

برای ساخت این گل زیبا میتوانید ابتدا قالب گل سنبل را از اینترنت دانلود کنید و روی کاغذ رنگی چاپ کنید. از کاغذ سبز برای برگ و ساقه و از کاغذ بنفش، صورتی یا سفید برای ساخت گل استفاده کنید. تکه های قالب را برش دهید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 10)

گلبرگ های گل را آماده کنید. سپس مستطیل را به صورت دایره ای تا کنید و انتهای مخالف را به هم بچسبانید. به دایره سازی تمام گلبرگ های گل ادامه دهید. ساقه های گل سنبل خود را در پایین کاغذ بچسبانید؛ سپس پایه های گل بیضی شکل را روی ساقه ها بچسبانید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 12)

یک برگ را از وسط خم کنید و بالای برگ را کمی به سمت پایین بپیچید. مقداری چسب به پشت گلبرگ اضافه کنید و آن را به کنار یکی از گل های سنبل خود بچسبانید. این مرحله را برای همه برگ ها تکرار کنید و آنها را روی کناره های گل بچسبانید. یک نقطه چسب به پایین گلبرگ های گل خود اضافه کنید و آنها را روی گل سنبل خود بچسبانید. ما سه گل سنبل کاغذی را روی کاغذ خود اضافه کردیم، اما می ‌توانید هر تعداد که می ‌خواهید اضافه کنید.

آموزش ساخت کاردستی هفت سین و نوروز برای کودکان (تصویر 13)

امیدواریم با خواندن این مقاله در روزهای پایانی سال 1401، بتوانید سال جدید را با شور و امید زیاد شروع کنید. همچنین به کودکانتان اجازه دهید تا با ساخت کاردستی های زیبا برای سفره هفت سین، به شما کمک کنند و این روز را به یادماندنی تر کنند.

نوروز 1402 پیشاپیش مبارک.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی