چطور لاک غلط گیر بسازیم؟

چطور لاک غلط گیر بسازیم؟

لاک غلط گیر یک مایع مات و معمولاً سفید رنگ است که برای پوشاندن اشتباهات نگارشی در متن استفاده می شود. لاک غلط گیر معمولاً در بطری‌های کوچک همراه با دربی دارای برس (یا تکه‌های مثلثی شکل از جنس فوم) که در مایع فرو می‌رود طراحی و عرضه شده اند. اولین لاک غلط گیر در سال 1956 و توسط "Bette Nesmith Graham" که یک وزیر آمریکایی بود، اختراع شد. با پیشرفت علم و ظهور کاغذهای رنگی، تولید کنندگان شروع به ساخت لاک غلط گیر رنگی نیز کردند.

لاک غلط گیر یک مایع مات و معمولاً سفید رنگ است که برای پوشاندن اشتباهات نگارشی در متن استفاده می شود. لاک غلط گیر معمولاً در بطری‌های کوچک همراه با دربی دارای برس (یا تکه‌های مثلثی شکل از جنس فوم) که در مایع فرو می‌رود طراحی و عرضه شده اند. اولین لاک غلط گیر در سال 1956 و توسط "Bette Nesmith Graham" که یک وزیر آمریکایی بود، اختراع شد. با پیشرفت علم و ظهور کاغذهای رنگی، تولید کنندگان شروع به ساخت لاک غلط گیر رنگی نیز کردند.

ترکیب دقیق لاک غلط گیر بین تولیدکنندگان متفاوت است، اما بیشتر مایعات از یک عامل مات کننده، یک حلال (یا رقیق کننده) و یک رایحه تقلبی برای جلوگیری از سوء استفاده تشکیل شده اند. عامل مات کننده می تواند مخلوطی از دی اکسید تیتانیوم، لاتکس و سایر رزین های پلیمری تشکیل شده باشد. قبل از خرید لاک غلط گیر به نام تجاری آن شرکت توجه کنید چرا که ممکن است خرید لاک غلط گیر ارزان قیمت به دلیل استفاده از مایع اصلاح کننده به عنوان یک ماده استنشاقی باعث ضربان سریع و نامنظم قلب شده و منجر به مرگ نیز شود.

خرید انواع لاک غلط گیر


خرید انواع لاک غلط گیر با قیمت عالی


بعد از ساخت لاک غلط گیر فرآیند پر کردن ظرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طوریکه خط پرکننده و نگهداشتن سرهای پرکننده نقش حیاتی در این فرآیند دارند و سپس باید درپوش بر روی لاک غلط گیر سوار شود. در این مقاله به می آموزیم چگونه غلط گیر درست کنیم؟!

لوازم لازم برای ساخت لاک غلط گیر

انواع مختلفی از مواد تشکیل دهنده وجود دارد که می توان از آنها برای تهیه فرمول مایع لاک غلط گیر استفاده کرد. به طور کلی فرمول ها از یک عامل مات کننده، یک لایه پلیمری، یک حلال و سایر مواد متفرقه تشکیل شده اند. عامل مات کننده یک عنصر کلیدی در فرمول لاک غلط گیر است. این ماده مسئول پوشاندن اشتباهات نگارشی است. رایج ترین عامل مات کننده دی اکسید تیتانیوم است. این یک ماده معدنی است که از سنگ معدن تیتانیوم به دست می آید و نور محیط را به طور قابل توجهی جذب نمی کند و از آنجایی که ضریب شکست بالایی دارد، عمدتاً رنگ سفید تولید می کند. به طور کلی عامل مات کننده حدود 40 تا 60 درصد فرمول را تشکیل می دهد.

اگرچه عامل مات کننده در واقع خطا را پوشش می دهد، اما از یک ماده پلیمری برای چسباندن آن به کاغذ استفاده می شود. این پلیمر لایه‌ای را ایجاد می‌ کند که در هنگام خشک شدن به الیاف کاغذ محکم می ‌چسبد. همچنین به گونه ای طراحی شده است تا محکم در جای خود بماند، اما انعطاف پذیر است تا در شرایط عادی ترک نخورد، پوسته پوسته نشود و نریزد. انواع رزین های پلیمری مانند رزین های آکریلیک، رزین های نفتی، رزین های پلی اولفین کلردار و حتی لاستیک مصنوعی قابل استفاده هستند. در فرمول مایع لاک غلط گیر معمولی، رزین پلیمری 5 تا 15 درصد فرمول را تشکیل می دهد.

برای کنترل ویسکوزیته و زمان خشک شدن سیال لاک غلط گیر یک حلال ضروری است. حلال با رقیق کردن فرمول و تبخیر سریع کار می کند تا یک قطعه خشک شده باقی بماند. علاوه بر این حلال به سازگاری بیشتر مواد در فرمول کمک می کند.

دو نوع حلال شامل پایه آبی و پایه آلی استفاده می شود. حلال های مبتنی بر آب برای سیالاتی استفاده می شوند که جوهرهای مبتنی بر روغن را پوشش می دهند. آنها معمولاً مخلوطی از آب و الکل هستند. حلال های آلی از ترکیبات آلی فرار (VOC) استفاده می کنند و معمولاً سریعتر از حلال های آبی خشک می شوند. آنها برای پوشاندن جوهرهای مبتنی بر آب بهتر هستند. انواع ترکیبات آلی از جمله استون، تولوئن، زایلن، اتیل استات و متیل اتیل کتون را می توان استفاده کرد.

چگونه غلط گیر درست کنیم

مواد مختلف دیگری به فرمول مایع لاک غلط گیر اضافه می شود تا پایداری و عملکرد را بهینه کند. از آنجایی که دی اکسید تیتانیوم به طور کلی در حلال محلول نیست، در طول زمان تمایل به ته نشین شدن دارد به همین علت است که قبل از استفاده از لاک غلط گیر باید آن را تکان داد.

آموزش ساخت غلط گیر

وقتی نوبت به حذف اشتباهات بر روی کاغذ می‌ رسد، لاک غلط گیر بهترین گزینه برای اینکار بشمار می رود. اگر تمایل دارید تا لاک غلط گیر مقرون بصرفه داشته باشید، به شما پیشنهاد میکنیم تا لاک غلط گیر خانگی درست کنید! حالا به این پرسش پاسخ می دهیم که چگونه لاک غلط گیر درست کنیم؟

چگونه لاک غلط گیر درست کنیم

برای درست کردن لاک غلط گیر قلمی تنها کافیست مراحل زیر را مطالعه نمایید.

گام اول: یک قلم انتخاب کنید. هسته جوهر و سرقلم آن را بردارید و لوله پلاستیکی را خالی بگذارید. اگر قطعات نمدی چسبیده اند، آنها را با یک انبردست جدا کنید.

گام دوم: لوله قلم تو خالی را با آب و صابون بشویید تا آثار جوهر پاک شود سپس برای مدت زمانی بگذارید خشک شود. (نگران چسبیدن جوهر دائمی به کناره های لوله نباشید، با مایع لاک غلط گیر تداخلی ایجاد نمی کند).

گام سوم: یک نوک اسفنجی جدید برای قلم ایجاد کنید. از قیچی برای بریدن بخشی از اسفنج استفاده کنید. آن را برش دهید تا بتوانید آن را محکم در نوک قلم فشار دهید. در حالت ایده‌آل، باید محکم باشد و قسمت اسفنجی محکم در نوک قلم قرار گیرد و بیرون نلغزد، مگر اینکه کشیده شود. از انبردست برای چرخاندن و مانور دادن اسفنج استفاده کنید تا محکم ترین حالت را داشته باشید. قسمت بیرونی اسفنج را به شکل نوک قلم به شکل و اندازه دلخواه برش دهید.

گام چهارم: لوله پلاستیکی را با مایع لاک غلط گیر پر کنید. نوک یا پیستون عقب را بردارید (بسته به نحوه ساخت قلم) و مایع لاک را داخل محفظه خالی بریزید. تقریباً تا آخر آن را پر کنید یا به اندازه مایعی که دارید استفاده کنید.

گام پنجم: یک مهره یا قطعه شیشه ای یا فلزی کوچک به محفظه پر از مایع اضافه کنید و قلم را ببندید. این قطعه هنگامی که قلم تکان می خورد مایع را مخلوط می کند.

نکات لازم هنگام ساخت غلط گیر

قبل از ساخت لاک غلط گیر بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

- اکثر مارک های لاک غلط گیر از مخلوطی از آب، دی اکسید تیتانیوم، لاتکس، صابون، رزین ها و مواد نگهدارنده تشکیل شده اند، اما برخی از آنها حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند که استفاده از آنها میتواند برای سلامتی بسیار مضر باشد.

- سعی کنید از موادی در ساخت استفاده کنید که بوی کمتری داشته باشند. گاهی اوقات کودکان به بدلیل دارا بودن بوی زیاد لاک غلط گیر ممکن است این وسیله را روی زبان یا پوست خود بکشند. برخی از کودکان ممکن است برای اینکه متوجه شوند که این مایع چه مزه ای دارد سعی در امتحان کردن آن داشته باشند که در صورت استفاده باعث خفگی و ناراحتی معده میشود.

- همیشه کنترل کیفیت را روی ساخت لاک غلط گیر بررسی کنید. توجه نمایید مایع لاک غلط گیر تا خط مشخص شده پر شده، انعطاف پذیری و پوشش دهی را به طور کامل چک کنید. همچنین سعی کنید میزان پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی را بعد از خشک شدن کنترل نمایید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی