کلیربوک یا کلربوک چیست و چه کاربردهایی دارد

کلیربوک یا کلربوک چیست و چه کاربردهایی دارد

قطعا همه ما در زمان مدرسه، دانشگاه و یا در محل کار با یکسری اسناد و مدارک ضروری در ارتباط هستیم و مراقبت از این اسناد از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که ممکن است در طول زمان به یکی از این مدارک احتیاج پیدا کنیم. کلیربوک یا کلر بوک که از لغت انگلیسی به نام Clear Book گرفته شده یک وسیله بسیار کاربردی برای نگهداری اسناد و مدارک مهم است. همه افراد به نوعی با مدارک و اسناد مختلف در ارتباط هستند پس محافظت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کلیربوک همانند یک آلبوم دارای تعدادی صفحات پلاستیکی است که برخی افراد برای بایگانی از آن استفاده می کنند همچنین به دلیل داشتن جلد محکم و سختی که دارد در گذر زمان دستخوش تغییر رنگ نمی شود و اسناد و مدارک را در برابر رطوبت، پاره شدن و یا تغییر رنگ در اثر تابش نور در امان نگه میدارد.

قطعا همه ما در زمان مدرسه، دانشگاه و یا در محل کار با یکسری اسناد و مدارک ضروری در ارتباط هستیم و مراقبت از این اسناد از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که ممکن است در طول زمان به یکی از این مدارک احتیاج پیدا کنیم به همین دلیل لازم است بدانیم کلربوک چیست؟

کلیربوک یا کلر بوک که از لغت انگلیسی به نام Clear Book گرفته شده. یک وسیله بسیار کاربردی برای نگهداری اسناد و مدارک مهم است. همه افراد به نوعی با مدارک و اسناد مختلف در ارتباط هستند پس محافظت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کلیربوک همانند یک آلبوم دارای تعدادی صفحات پلاستیکی است که برخی افراد برای بایگانی از آن استفاده می کنند همچنین به دلیل داشتن جلد محکم و سختی که دارد در گذر زمان دستخوش تغییر رنگ نمی شود و اسناد و مدارک را در برابر رطوبت، پاره شدن و یا تغییر رنگ در اثر تابش نور در امان نگه میدارد. اگر می خواهید همیشه میز کاری مرتب داشته باشید و از مدارک مهمی که روزانه با آنها سر و کار دارید محافظت کنید پس داشتن یک کلربوک یا کلیربوک انتخاب مناسبی است. برای شناخت و آگاهی بیشتر در خصوص کلیربوک با ما در این مقاله همراه شوید.


  خرید انواع کلیر بوک با قیمت عالی  


کلربوک یا کلیربوک چیست؟

کلیربوک که گاهی آن را با نام کلربوک می شناسند یک وسیله بسیار کاربردی برای بایگانی و محافظت از اسناد و مدارک است. برای رسیدن به پاسخ صحیح کلیربوک چیست لازم است اول اجزاء آن را بشناسیم. به طور کلی هر کلربوک از سه بخش مجزا شامل جلد، قاب نگهدارنده و پوشش های پلاستیکی شفاف یا همان کاور تشکیل شده است. این پوشش های پلاستیکی شفاف به راحتی پاره نمی شوند و بسته به نوع کلیربوک دارای صحافی متفاوتی هستند. در مقابل جلد هر کلیربوک از جنس نوعی پلاستیک به نام پلی پروپیلن است که به عنوان محافظ کاورهای پلاستیکی در برابر رطوبت، تابش نور و ... عمل می کند و اما بخش سوم که تنها در بعضی مدل ها وجود دارد قاب نگهدارنده است که باعث سهولت در ایستایی بر روی سطوح و کتابخانه می شود.

کاربرد کلربوک چیست

کاربرد کلربوک برای هر فرد بسته به نیازش متفاوت است. گاهی ممکن است برای بایگانی کردن و یا محافظت از سندهای مهم و مدارک تحصیلی یا مرتب کردن کاغذ A4 جزوات دانشگاهی استفاده شود و گاهی در برخی از شرکت ها برای نمایش تصاویر محصولات خود همانند یک آلبوم از آن استفاده می شود. کلیربوک حتی یک وسیله مهم برای تصویرگران به حساب می آید چرا که می توانند آثار هنری خود را درون پوشش های پلاستیکی آن قرار دهند تا در طول زمان هیچ گونه آسیبی به آنها وارد نشود و همیشه مجموعه کاملی از نمونه کارهای خود را به همراه داشته باشند.

کلربوک چیست

انواع کلیربوک

بر اساس نوع صحافی

انواع کلربوک بسته به نوع صحافی کلیربوک یا به عبارتی نحوه اتصال کاورهای پلاستیکی به هم متفاوت است. اولین مدل صحافی از نوع دوختی است که کاورهای پلاستیکی به صورت یک دوخت ظریف به هم متصل شده اند. در این مدل امکان اضافه و یا کم کردن کاور وجود ندارد و به عنوان یک مدل ثابت در نظر گرفته شده است. دومین مدل صحافی از نوع کلاسوری است که شما به راحتی و تنها با یک حرکت می توانید جای مدارک و یا تصاویر قرار گرفته درون کاورهای پلاستیکی را تعویض کنید. حتی در این مدل شما میتوانید بسته به عطف کلیربوک کاور پلاستیکی اضافه کنید تا تعداد برگ ها را بیشتر کنید. سومین مدل صحافی از نوع فنری است که دقیقا مانند این است که شما یک دفتر سیمی داشته باشید. بهتر است بدانید به طور معمول بیشتر صحافی ها عمودی است اما گاهاً دانشجویان رشته هنر کلیربوکی را انتخاب می کنند که صحافی افقی داشته باشد. 

انواع کلربوک

نوع صحافی کلیربوک

اندازه های کلیربوک

بر اساس تعداد برگ

هر کلیربوک بسته به نیاز هر فرد و فرم صحافی میتواند تعداد برگ های متفاوتی داشته باشد. اما به طور معمول تعداد برگ کلر بوک که در بازار نوشت افزار وجود دارد و بیشتر مورد استفاده عموم مردم و یا شرکت ها و سازمان ها قرار می گیرد 20 برگ تا 60 برگ است.

در فروشگاه اینترنتی دفتر دستک دو مدل کلیربوک 20 برگ و 40 برگ در اندازه A4 و رنگ بندی متنوع و درخشان با صحافی دوختی عرضه گردیده است.

بر اساس اندازه

به طور کلی اندازه های کلیربوک در دو سری A و B که شامل ابعاد A2-A3-A4-A5-B2-B5 می باشد تعریف می شود. اما اندازه ای که بیشتر مورد استفاده شرکت ها و سازمان ها برای بایگانی کردن اسناد و مدارک قرار می گیرد همان A4 است.

بر اساس جنس

کلیربوک ها با دو نوع جلد مقوایی و پلاستیکی تولید می شوند. در دنیای امروز و با پیشرفت علم و فناوری شاید انتخاب کلیربوک با جلد پلاستیکی انتخاب هوشمندانه تری باشد. چرا که در طول زمان دچار آسیب، پارگی، خم شدگی، تغییر رنگ نمی شود و در زمان قرار دادن در کتابخانه به هیچ عنوان خم نمی شود و همین امر موجب می شود همیشه اسناد و مدارک صحیح و سلامت باقی بمانند. اما در مقابل کلیربوک ها با جلد مقوایی در طول زمان دچار آسیب می شوند و شما مجبور هستید تا هر سال یکبار برای مرتب بودن و در امان بودن مدارکتان، آنها را تعویض کنید که اینکار علاوه بر اینکه زمان بر خواهد بود باعث بالا رفتن هزینه ها نیز می شود. پس بهتر است کلیربوکی را انتخاب کنید تا از هر جهت مناسب و مقرون به صرفه باشد.

رنگ بندی کلیربوک

همانطور که پیشتر اشاره شد با توجه به کاربردی بودن کلیربوک برای افراد مختلف رنگ بندی کلربوک برای بایگانی کردن اسناد و مدارک مهم بسته به قشری که از آن استفاده می کنند متفاوت است. تولید کنندگان سعی کرده اند که رنگ بندی متنوعی از این محصول را به بازار عرضه نمایند. به طور مثال برخی از شرکت ها و سازمان ها بر اساس رنگ سازمانی خود کلیربوک را خریداری می کنند و یا بطور کل از رنگ های اداری مانند رنگ مشکی، طوسی و یا سرمه ای استفاده می کنند. در مقابل نوجوانان و جوانان بیشتر از رنگ های شاد مانند رنگ قرمز، سبز، زرد، آبی، سفید و یا صورتی استقبال می کنند.

رنگ بندی کلربوک

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی