تاریخچه ای درباره دفتر و کاربرد دفترهای مختلف

تاریخچه ای درباره دفتر و کاربرد دفترهای مختلف

انسان ها از بدو تولد و خلقت تمایل زیادی داشتند تا داستان زندگی خود را بر روی کاغذ بنویسند اما در زمان های گذشته کاغذ به شکل امروزی وجود نداشته چه برسد به اینکه بخواهیم تصور کنیم آنها از دفتر برای یادداشت مطالب استفاده می کردند. اما با وجود همه این موارد اگر ذوق و تلاش گذشتگان برای ثبت خاطرات خود نبود شاید ما هیچگاه نمی توانستیم درباره زندگی آنها اطلاعاتی به دست بیاوریم و عملاً تاریخ بشری از بین میرفت.

تاریخچه دفتر و کاربرد دفتر های مختلف

انسان ها از بدو تولد و خلقت تمایل زیادی داشتند تا داستان زندگی خود را بر روی کاغذ بنویسند اما در زمان های گذشته کاغذ به شکل امروزی وجود نداشته چه برسد به اینکه بخواهیم تصور کنیم آنها از دفتر برای یادداشت مطالب استفاده می کردند. اما با وجود همه این موارد اگر ذوق و تلاش گذشتگان برای ثبت خاطرات خود نبود شاید ما هیچگاه نمی توانستیم درباره زندگی آنها اطلاعاتی به دست بیاوریم و عملاً تاریخ بشری از بین میرفت. در این مقاله یا فروشگاه خرید اینترنتی لوازم التحریر دفتردستک همراه باشید.

در زمان انسان های نخستین هنوز خط و زبان اختراع نشده بود و آنها برای ثبت خاطرات خود و انتقال آن به آیندگان از نقاشی روی سنگ ها و دیواره غارها استفاده می کردند. اما با گذشت زمان و اختراع خط میخی آنها روی لوح های سنگی با خط میخی می نوشتند و این گونه سعی می کردند که آن را به نسل بعدی خود انتقال دهند. در اصل می توان گفت تمدن بشری از زمانی شروع به تکامل کرد که انسان ها دریافتند برای آموزش تجربیات خود به نسل بعدی باید آن را مکتوب کنند تا آیندگان از تجربه آنها استفاده کرده و بشر روز به روز پیشرفت کند. با گذشت زمان و رایج شدن خط های پیشرفته تر نسبت به خط میخی انسان ها از پوست حیوانات برای نوشتن استفاده کردند. این نوع ابتکار می توانست سرعت نوشتن را بالا ببرد زیرا دیگر نیازی به حک کردن این مطالب بر روی سنگ نبود فقط کافی بود مطلب خود را بر روی چرم یا همان پوست حیوانات بنویسند البته وسایل نوشتاری آنها نیز طبیعتا به شکل امروزی نبود. با گذشت زمان و به صورت تدریجی پوست حیوانات جای خود را به پاپیروس داد و با گذشت زمان انسان ها از چوب درختان به صورت ورق شده برای نوشتن استفاده کردند.


خرید دفترچه از فروشگاه دفتر دستک


دفتر یادداشت از نظر نوع کاربرد به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شود که این دو دسته عبارتند از:

  1. دفتر فانتزی

  2. دفتر اداری

1- دفتر فانتزی: به طور کلی به دفتر مورد نیاز برای دانش آموزان و دانشجویان دفتر فانتزی یا حتی دفتر مشق می گویند. دفتر فانتزی دارای تعداد برگ های متفاوتی می باشد. همچنین نوع خاصی از دفتر نیز وجود دارد که برای نوشتن حروف انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد به این دفترها دفتر زبان می گویند که در انواع دفتر دو خط زبان، دفتر سه خط زبان و دفتر 4 خط زبان موجود می باشد.

همچنین دفاتر فانتزی از نظر نوع شکل به دو دسته تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و کاربرد آنها متفاوت است. این دو نوع عبارتند از دفتر سیمی و دفتر معمولی یا دفتر گالینگور.

دفتر معمولی: این نوع دفتر به‌ صورت گالینگور صحافی شده است. نحوه صحافی آن به صورت چسب است و برای دانش آموزان و دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد. دفتر بدون سیم به دلیل سبک تر بودن و کم جا بودن طرفداران زیادی دارد. اما به دلیل اینکه برگه را از دفتر به سختی می توان جدا کرد نمونه سیمی آن پرطرفدارتر است.

دفتر سیمی: عطف این دفترها به صورت پانچ شده می باشد که سیم فلزی در پانچ این کاغذها پیچیده و محکم آنها را کنار هم نگه می دارد. در دفتر سیمی جدا کردن کاغذ راحت تر است و همچنین راحت می‌ توان آنها را ورق زد و اگر نیاز داشته باشید که به مطلبی در آن دفتر مراجعه کنید می توانید سریعتر مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید. اما داشتن سیم باعث سنگین تر شدن دفتر می شود و ممکن است حمل آن برای دانش آموزان دبستانی کمی سخت باشد.

2- دفاتر اداری: اگر شما یک شرکت داشته باشید و یا در یک اداره مشغول به کار باشید می دانید که به دفاتر اداری نیاز پیدا می کنید. دفاتر اداری معمولاً دارای صحافی چسبی و دوخت می باشند. دفتر اداری یا دفتر حسابداری از نظر اندازه دارای دو نوع دفتر وزیری و دفتر رحلی هستند. همچنین از نظر تعداد برگ دفتر وزیری ۱۶۰ برگ می باشد و دفتر رحلی دارای دو سایز ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ است.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی