مخترع قیچی کیست و ساخت اولین قیچی جهان

مخترع قیچی کیست و ساخت اولین قیچی جهان

اختراع قیچی اغلب به" لئوناردو داوینچی" نسبت داده می ­شود اما وجود قیچی به سال ها پیش از آن بر می­گردد. مصری های باستان از نوعی قیچی در حدود ۱۵۰۰ سال قبل میلاد مسیح استفاده می کردند که از یک قطعه فلز (معمولا برنز) ساخته شده بود که به صورت دو تیغه فلزی شکل با ورق نازکی بهم وصل شده بود و هنگام استفاده با فشار دادن تیغه ها به هم می ­چسبید سپس از هم جدا می­ شد. برای آشنایی با تاریخچه ساخت و اختراع قیچی این مقاله دفتردستک را از دست ندهید.

اختراع قیچی

اختراع قیچی را به «لئوناردو داوینچی» نسبت می دهند اما مصری های باستان در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح از نوعی قیچی استفاده می کردند که این نوع قیچی از یک قطعه فلزی ساخته شده بود که توسط ورقه های نازک فلزی به هم متصل شده بود که این ورقه ها در زمان استفاده و یا فشار به هم نزدیک می شدند. در سال های بعد رومیان طرح مصری ها را تا حدود زیادی تغییر دادند تا جایی که قیچی هایی تیز و متقاطع شبیه قیچی های امروزی طراحی کردند و غالباً قیچی هایی که رومیان می ساختند از جنس آهن و گاهی از جنس برنز بود. تفاوتی که قیچی ها در زمان گذشته نسبت به قیچی های امروزی داشتند این است که باید به طور منظم بعد از هر بار استفاده تیز می شدند.  

The earliest known scissors

ساخت اولین قیچی

در کل قیچی یک ابزار برش دستی است که شامل یک جفت تیغه فلزی متصل به یک محور می شود و دارای دسته هایی در ابعاد نابرابر است به نحوی که دسته کوچکتر دارای یک سوراخ برای قرار دادن انگشت شست و دسته بزرگتر دارای سوراخی دیگر است که دو یا چند انگشت را می توان در آن قرار داد. قیچی ابزاری است که به وسیله آن پارچه، کاغذ، مو و اشیاء دیگر را می ‌برند و دارای دو شاخه بُرنده ‌است که از وسط به یکدیگر وصل شده ‌اند.

 اگر چه شناسایی مخترع واقعی قیچی دشوار است اما "Robert Hinchliffe" در انگلستان پس از مرگ داوینچی اولین کسی بود که ساخت و تولید انبوه قیچی را در سال ۱۷۶۱ یعنی حدود 260 سال پیش از فولاد گسترش داد. قیچی در انواع گسترده ای از فرم ها و شکل ها بسته به کاربرد های مختلف ساخته شده است. قیچی ها برای برش مواد مختلف از جمله کاغذ، پلاستیک نازک، مقوا، فویل فلزی، پارچه، طناب، سیم، مو و غذا استفاده می شود

A pair of standard scissors
 

ساختار یک قیچی

یک قیچی شامل دو تیغه محکم و تیز است. اکثر انواع قیچی ها به طور خاص تیز نیستند مثلا در قیچی های کودکان پره ها اغلب با پلاستیک محافظت می شوند.

به طور مکانیکی، قیچی ها دارای دو دسته با محور حرکتی می باشند. برای برش مواد ضخیم یا سنگین، مزیت مکانیکی یک اهرم را می توان با قرار دادن ماده نزدیک به اهرم یا نقطه اتکا افزایش داد.

قیچی آشپزخانه شبیه قیچی معمولی است تفاوت اصلی این است که محل تکیه گاه دورتر از دسته قرار دارد تا قدرت برش بیشتر فراهم شود بعضی از آن ها طوری ساخته شده است که برای شستشوی کامل دو تیغه از هم جدا شوند.

اکثر قیچی ها مناسب استفاده افراد راست دست هستند اما امروزه قیچی برای استفاده افراد چپ دست طراحی شده است. قیچی چپ دست دارای دسته ای است که راحت در دست چپ نگه داشته می شود.

Left-handed (left) and right-handed (right) scissors

عکس سمت چپ: قیچی مناسب افراد چپ دست         عکس سمت راست: قیچی مناسب افراد راست دست

انواع قیچی

قیچی ها با توجه به کاربردشان انواع و شکل های مختلفی دارند و در کل به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند.

- قیچی ‌های خانگی

این نوع قیچی ‌ها تیغه‌ هایی با طول کمتر از ۱۵ سانتیمتر دارند و دسته‌ های آن ‌ها نیز همین اندازه ‌است و جا انگشتی‌ ها نسبتاً دارای پهنای قابل قبولی است. که از مدل قیچی های خانگی می توان به قیچی آشپزخانه اشاره کرد. قیچی آشپزخانه شبیه قیچی معمولی است تفاوت اصلی که دارد این است که محل تکیه گاه از دسته در جای دورتری قرار دارد تا قدرت برش بیشتر فراهم شود بعضی از مدل ها طوری ساخته شده است که برای شستشوی کامل دو تیغه از هم جدا شوند.

- قیچی‌ های صنعتی

این نوع قیچی ‌ها تیغه ‌هایی بلندتر از ۱۵ سانتیمتر دارند و معمولاً یکی از جا انگشتی ها بزرگ تر است تا برای چند انگشت جا داشته باشد تا قدرت بیشتری را بتوان در هنگام استفاده وارد کرد. قیچی ‌های باغبانی و صنعتی (آهن بری) از این نوع هستند. به طور مکانیکی قیچی ها دارای دو دسته با محور حرکتی می باشند. برای برش مواد ضخیم یا سنگین مزیت مکانیکی یک اهرم را می توان با قرار دادن ماده نزدیک به اهرم یا نقطه اتکا افزایش داد.


خرید انواع قیچی در طرح و بسته بندی متنوع با قیمت عالی در دفتر دستک


سؤالات متداول:

مخترع قیچی چه کسی است؟

اختراع قیچی را به" لئوناردو داوینچی" نسبت می دهند اما مصری های باستان در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح از نوعی قیچی استفاده می کردند.

اولین قیچی در کجا ساخته شد؟

"Robert Hinchliffe" در انگلستان پس از مرگ داوینچی اولین کسی بود که ساخت و تولید انبوه قیچی را در سال ۱۷۶۱ یعنی حدود 260 سال پیش از فولاد گسترش داد.

انواع قیچی ها کدامند؟

قیچی های خانگی و قیچی های صنعتی

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران
حسین مرادی ارسال شده در ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

چیستان قیچی : چیست کاندر دهان بی دندانش = هرچه افتاد ریز ریز کند = چو زنی در دو چشم او انگشت = در زمان هر دو گوش تیز کند .