دفتر طراحی

6
دفتر طراحی

یکی از وسایل ضروری و اصلی برای طراحان و افراد خلاق داشتن یک دفتر طراحی با استانداردهای متناسب است. به طور کلی کسانی که به طراحی کردن علاقه زیادی دارند می توانند برای به تصویر کشیدن تصورات ذهنی خود از این دفاتر استفاده کنند. اما در انتخاب یک دفتر طراحی استاندارد نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

اندازه دفتر طراحی بر اساس استاندارد (ISO 2016) است. دفتر طراحی بر اساس نیاز هر فرد در اندازه های متفاوت تولید می شود اما اندازه معمول دفتر طراحی A4 و A3 یا B4 و B3 است.

انواع دفتر طراحی

زمانی که نوبت به ثبت ایده ها می رسد نیاز به یک دفتر با کیفیت و مطمئن است تا به صندوقچه ای برای حفظ و نگهداری ایده های خلاقانه تبدیل شود. دفتر طراحی مطلوب برای هر شخص دارای معیارهای متفاوت و تعریف خاصی است. آیا شما جلد نرم را انتخاب می کنید یا جلد گالینگور و سخت؟ آیا لبه های دفتر گرد شده باشد یا زاویه دار؟ شاید این موارد نکات پیش پا افتاده ای به نظر برسد اما مواردی هستند که انتخاب ما را تحت تأثیر قرار می دهند.

- دفتر طراحی با جلد نرم

دفتر طرحی با جلد نرم منعطف است و به راحتی می توان آن را لوله کرد و در کیف قرار داد تا فضای کمتری را اشغال نماید. جلد این نوع دفتر ضخیم نیست و تولید آن بسیار مقرون به صرفه است. در ساخت جلد این نوع دفتر طراحی نیز معمولاً یا از کاغذ سبک استفاده می شود و یا دارای پوششی از چرم مصنوعی یا طبیعی است تا از صفحات داخلی محافظت نموده و ماهیتی لوکس به دفتر دهد. در این نوع دفتر از صحافی چسب و دوخت و در برخی موارد چنانچه تعداد صفحات کاغذ کم باشد از منگنه جهت اتصال صفحات به پوشش جلد استفاده می شود.

- دفتر طراحی با جلد گالینگور

دفتر طراحی با جلد گالینگور یا جلد سخت دارای ظاهری کلاسیک است و جلد سخت آن صفحات داخلی و لبه های کاغذ را از هر گونه ضربه و فرو رفتگی محافظت می نماید. این نوع دفتر طراحی به دلیل کیفیت بالا جلد و دوام بسیار معروف است. پوشش جلد گالینگور از جنس های مختلف مانند پارچه، چرم و ... تهیه می شود. در این نوع از دفتر از صحافی چسب و دوخت برای اتصال صفحات کاغذ به پوشش جلد دفتر استفاده می شود تا بتوان مجموعه ای مقاوم و منسجم را عرضه نمود.

- دفتر طراحی سیمی

شیوه صحافی سیمی بسیار ساده و در عین حال مؤثر است. این نوع صحافی به شما کمک می کند تا از تمام سطح کاغذ استفاده نمایید. همچنین به راحتی می توانید دفتر را تا کرده و تنها در یک سمت دفتر طراحی نمایید. از نظر هزینه نیز نسبت به دیگر انواع دفتر طراحی مقرون به صرفه تر است.


قیمت دفترچه یادداشت


 

نکات مهم در انتخاب دفتر طراحی

اولین و مهم ترین نکته در انتخاب دفتر مخصوص طراحی کاغذ استفاده شده در آن است. نوع کاغذ در دفتر نقاشی طراحی متنوع است و به کاربرد آن ارتباط مستقیم دارد. اگر دفتر طراحی برای اجرای یکسری ایده ها و طرح ها بوسیله مداد یا خودکار است در آن از کاغذ با گرماژ پایین از 80 گرم تا 120 گرم استفاده می شود. اما چنانچه قرار است طرح های خود را با ابزاری مانند گواش، آبرنگ، آکریلیک، رنگ و روغن پیاده سازی نمایید باید دفتر طراحی با کاغذ گرماژ بالاتر از 120 گرم و بافت دار استفاده نمایید چرا که با توجه به تکنیک خیس این ابزار کاغذ تاب بر نداشته و بافت آن در هنگام اصلاح کار و لایه گذاری رنگ ها دچار آسیب و پارگی نمی شود.

در هنگام خرید دفتر طراحی مهم است تا به اطلاعاتی که در قسمت ویژگی های محصول درج شده است دقت کامل نمایید تا با توجه به تکنیکی که در طراحی استفاده می نمایید گزینه مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

قیمت دفتر طراحی

مواردی همچون نوع کاغذ و صحافی و اندازه بر قیمت دفتر طراحی تأثیر مستقیم دارد. هر چه وزن کاغذ سبک تر باشد و جلد آن از نوع نرم و یا دارای صحافی سیمی باشد قیمت آن ارزان تر خواهد بود. همینطور استفاده از کاغذ با گرماژ سنگین تر و صحافی با جلد گالینگور باعث افزایش قیمت می شود. جدای از این موارد در برخی از دفاتر طراحی که تخصصی تر تولید می شوند به نکات ظریف دیگری که در عین حال مهم نیز هستند پرداخته می شود مانند استفاده از کاغذ پوستی در بین صفحات تا طرح ها بر روی هم قرار نگیرند و به کیفیت اثر آسیبی وارد نشود.

در هنگام خرید دفتر طراحی لازم است به این نکات توجه داشته باشید تا بر مبنای تکنیک و نیازتان انتخاب مناسب و مقرون به صرفه ای را داشته باشید چرا که کلیه این موارد ریز و درشت بر روی قیمت دفتر طراحی اثر گذار هستند.

خرید اینترنتی دفتر طراحی با برندهای متنوع از دفتردستک

جهت خرید آنلاین دفتر طراحی در فروشگاه دفتردستک شما می توانید از دو برند معتبر و سرشناس لاتن (Laton) و بُن (Basenotes)  در حوزه تولید دفتر یادداشت و دفتر طراحی محصولات متنوع و با کیفیتی را خریداری نمایید. این دفاتر با توجه به تمام استانداردهای لازم تولید شده اند. دفتر طراحی لاتن با کاغذ 110 گرم کاملاً مناسب طراحی با مدادهای طراحی، مداد رنگی، خودکار و روان نویس است اما دفتر بُن با کاغذ 180 گرم و تراکم بافت بسیار که البته تمام مراحل تولید آن به صورت دستی صورت گرفته است قابلیت استفاده برای تکنیک هایی مانند رنگ روغن، آکریلیک، آبرنگ و گواش را دارد و رنگ به هیچ عنوان به صفحات زیرین نفوذ نمی کند همچنین کاغذ با مقاومت بالایی که دارد در هنگام استفاده از این مواد رنگی سنگین از هم پاشیده نمی شود! که این خود یک ویژگی برتر نسبت به دیگر محصولات به حساب می آید.