با فواید بازی با لگو به طور کامل آشنا شوید

با فواید بازی با لگو به طور کامل آشنا شوید

لگو یکی از شناخته ‌شده‌ترین، ماندگارترین و با ارزش ‌ترین برندهای اسباب ‌بازی در جهان است که از سال 2021 به عنوان بزرگترین شرکت اسباب بازی در جهان رتبه بندی شد و محصول شاخص آن LEGO، مجموعه ای از مکعب های پلاستیکی به هم پیوسته با رنگ های مختلف است که با سایر لوازم جانبی همراه است. قطعات لگو را می‌ توان به روش ‌های مختلف برای ساخت اشیاء مانند انواع ماشین، ساختمان‌ ها، حیوانات، شخصیت‌ های کارتونی و ربات ‌ها، مونتاژ و به هم متصل کرد.

لگو یکی از شناخته ‌شده‌ترین، ماندگارترین و با ارزش ‌ترین برندهای اسباب ‌بازی در جهان است که از سال 2021 به عنوان بزرگترین شرکت اسباب بازی در جهان رتبه بندی شد و محصول شاخص آن LEGO، مجموعه ای از مکعب های پلاستیکی به هم پیوسته با رنگ های مختلف است که با سایر لوازم جانبی همراه است. قطعات لگو را می‌ توان به روش ‌های مختلف برای ساخت اشیاء مانند انواع ماشین، ساختمان‌ ها، حیوانات، شخصیت‌ های کارتونی و ربات ‌ها، مونتاژ و به هم متصل کرد. هر ایده ای که ساخته می شود را می توان دوباره جدا کرد و از قطعات دوباره برای ساختن سوژه های جدید استفاده کرد. به دلیل محبوبیت این بازی در میان افراد، برندهای دیگر هم شروع به تولید این محصول خاص کردند.

 فواید بازی با لگو

فرقی نمی‌کند پدر و مادر و یا معلم باشید؛ تماشای بازی کودکان برای همه ما نشاط آور است. لگو یکی از آن محصولات خارق ‌العاده‌ای است که فرزندان ما می ‌توانند به تنهایی یا به صورت گروهی انجام دهند. ما در این مطلب سعی داریم تا فواید بازی با لگو را بررسی نماییم.

قوی شدن انگشتان دست و بازو با بازی لگو

از مزایای بازی با لگو ساختنی آن است که کودکان یاد می‌ گیرند چگونه با فشار دادن قطعات لگو جهت اتصال و یا جدا کردنشان، هماهنگی و قدرت طبیعی انگشتان دست و بازو را افزایش دهند. علاوه بر آن ساخت لگو موجب تقویت هماهنگی دست و چشم نیز می شود چرا که لازم است کودک قطعات را به دقت بررسی و کنترل نماید. در نتیجه از فواید بازی لگو برای کودکان پرورش قوای حرکتی و هماهنگی بین آنها است.

فواید بازی با لگو چیست

یادگیری حروف الفبا با استفاده از لگو

بازی با لگو همچنین می تواند به کودکان در یادگیری رنگ ها، اشکال و حروف الفبای فارسی و انگلیسی کمک کند. مکعب های لگو در رنگ ‌ها، شکل ‌ها و حروف مختلف و اعداد طراحی شده اند و می توانند به کودکان در یادگیری این مفاهیم به شکل عملی کمک نمایند.

کودکان می توانند مکعب ها را بر اساس رنگ، شکل و حروف مرتب کنند و از آنها برای ایجاد الگوها و کلمات جدید استفاده نمایند. پس قبل از ورود به مدرسه می توانید با خریداری لگوهای آموزشی به فرزندان خود کلمات، رنگ ها و اشکال را آموزش دهید. این می تواند یک راه سرگرم کننده و جذاب برای آشنا کردن کودکان با این مفاهیم و کمک به آنها برای توسعه مهارت های شناختی باشد.

 یادگیری حروف الفبا با استفاده از لگو

تقویت مهارت های گفتاری (از فواید بازی با لگو)

چالش های ارتباطی می تواند به دلیل تفاوت در ادراک و درک در بین اعضای تیم رخ دهد. ارتباط ناکارآمد می تواند منجر به سوء تفاهم، تأخیر، فرصت های از دست رفته و درگیری شود و در نهایت بر بهره وری و روحیه فرد تأثیر بگذارد. از فواید لگو بازی برای کودکان، می توان به کاهش استرس و شرکت در مکالمات معنی دار و شاد اشاره نمود. با لگو، کودکان می ‌توانند ایده‌ های ذهنی خود را توضیح دهند، بسازند و روند را عیب ‌یابی کنند و در مورد مشکلات و چالش‌ هایی که در این مسیر داشتند صحبت کنند.

 مزایای بازی با لگو

تقویت مهارت های اجتماعی با لگو

با آغاز کار ساخت پروژه های لگو به شکل گروهی، کودکان یاد می گیرند که چگونه در حین انجام یک فعالیت گروهی برای رسیدن به هدف نهایی نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. قبل از شروع بازی، آنها با توافق بر سر یک ایده کلی برای ساخت آن به تفاهم خواهند رسید. آنها یاد می گیرند که از یکدیگر حمایت کنند و کشف کنند که چگونه ایده های مختلف می توانند به جذابیت بازی آنها کمک کنند و توانایی آنها را گسترش دهند. کودکان یاد می ‌گیرند که چگونه در مورد نقش ‌ها و مسئولیت‌ ها مذاکره کنند تا تجربه ‌ای عالی با نتیجه ‌ای ارزشمند داشته باشند و با اینکار مهارت های اجتماعی خود را افزایش می دهند.

تقویت مهارت های اجتماعی با لگو

افزایش مهارت حل مساله و هوش فضایی با لگو

پیروی از دستورالعمل های موجود برای ساخت لگو مزایای بسیار زیادی در تمرکز کودکان برای هنر حل مسئله و توجه به جزئیات دارد. ایده ها، تقارن، اشکال متعادل و اندازه ها همگی بررسی می شوند. در حین بازی با لگو، کودکان با مفاهیمی مانند ایده پردازی، چگونگی ساخت آن، شکل ها و اندازه های مختلف آشنا می شوند. کودکان همچنین عملیات ابتدایی ریاضی مانند جمع، تفریق و تقسیم را یاد می‌ گیرند و متوجه می ‌شوند که چند قطعه کوچک می ‌تواند برای ساخت یک قطعه بزرگ و تکمیل نمودن آن استفاده شود.

فواید بازی لگو برای کودکان

افزایش قدرت تخیل (از فواید بازی با لگو)

شاید هنوز هم برخی از افراد بپرسند فواید بازی با لگو چیست؟ با استفاده از لگو کودکان می ‌توانند طرح‌ های پیچیده ‌ای بسازند، مانند ایستگاه پلیس، شهر کوچک، خانه عروسک یا سفینه فضایی در حال سفر به ماه! تخیل و خلاقیت کودک زمانی اوج می گیرد که هیچ محدودیتی برای آنچه که می تواند خلق کند وجود نداشته باشد. در این میان هیچ درست یا غلطی وجود ندارد، بنابراین کودکان می توانند خلاقیت خود را بدون ترس از شکست، پر و بال دهند.

فواید لگو بازی برای کودکان


مطالعه بیشتر: وسایل مورد نیاز پیش دبستانی


توانایی مدیریت شکست با انجام بازی لگو

مهارتی که اغلب به عنوان یکی از مهم ترین مهارت ها برای رشد بیان می شود و در اوایل زندگی از طریق بازی در کودک شکل می گیرد مهارت درک، پذیرش و توانایی مدیریت شکست است. در حالی که می توانید به عنوان یک بزرگسال برای بهبود این توانایی تمرین کنید، بهترین راه برای پرورش این مهارت در کودکان آن است که آنها را در بازی غوطه ور کنید و حین مواجه شدن با یک یا چند مشکل با همفکری آنها را تشویق نمایید به دنبال یک راه حل باشند تا در نهایت به هدف خود برسند!

توانایی  مدیریت شکست با انجام بازی لگو

کودکان پس از رسیدن به هدف، شکست قبل را درک کرده و می پذیرند چرا که متوجه شده اند برای اجرای ایده ذهنی خود راه صحیح برای اتصال قطعات به یکدیگر کدام است.

افزایش اعتماد به نفس با بازی لگو

در بازی لگو این نکته که تمام قطعات کوچک برای ساخت یک محصول نهایی بزرگ به هم وصل می شوند؛ می تواند برای کودکان چالش برانگیز باشد! آنها احساس رضایت و غرور زیادی را هنگام ساخت و اتمام پروژه تجربه خواهند کرد؛ که باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها می شود.

افزایش اعتماد به نفس با بازی لگو

کاهش اضطراب و استرس با انجام بازی لگو

بازی با لگو همچنین می تواند به کاهش اضطراب و استرس در کودکان کمک کند. بازی لگو می تواند در کنترل میزان اضطراب از این جهت مؤثر باشد که امکان بازی با پایان باز و خود کارگردانی را فراهم می کند. این بدان معناست که کودکان می توانند آنچه را که می خواهند بسازند و چگونه ساختن آن را مدیریت کنند. این نوع خود مختاری و کنترل بر فعالیت می تواند به کودکان کمک کند احساس آرامش داشته باشند. علاوه بر این، حرکات تکراری و موزون در ساخت با لگو می تواند مغز و بدن را آرام کند. این حرکات سیستم عصبی پاراسمپاتیک را که مسئول پاسخ استراحت و هضم بدن است، فعال می کند. هنگامی که این سیستم فعال می شود، ضربان قلب و تنفس کند می شود و هورمون های استرس کاهش می یابد. علاوه بر این، تمرکز مورد نیاز برای ساخت لگو می تواند به منحرف کردن حواس کودکان از افکار منفی یا موارد استرس زا کمک کند و توجه آنها را به لحظه حال معطوف نماید.

کاهش اضطراب و استرس با انجام بازی لگو

افزایش صبر (از مزایای بازی با لگو)

بازی با لگو زمانی که مکعب ها به دلیل یک حرکت از هم جدا می شوند می تواند نا امید کننده باشد! با این حال، بازی های مکرر در واقع می تواند به رشد پشتکار و غلبه بر احساس نا امیدی در کودکان کمک کند؛ زیرا می دانند که شاهکارهای آنها همیشه قابل بازسازی هستند. هیچ چیز با لگو نهایی نیست! همه چیز با لگو قابل تعمیر است! بنابراین، بازی لگو یک راه حل عالی برای کشف ایده‌ های جدید بدون ترس از شکست است؛ زیرا کودکان می‌ دانند که می‌ توان اشتباهات را اصلاح کرد و قطعات افتاده را می ‌توان دوباره جایگزین نمود. ممکن است همه چیز طبق برنامه پیش نرود، اما آنها می‌ توانند این را مدیریت کرده و بر آن غلبه کنند. هنگام بازی لگو می توان صبر کودکان را آزمایش کرد، به خصوص زمانی که یافتن یک قطعه دشوار است. از آنجایی که کودکان (درست مانند ما بزرگترها!) اغلب مایل به رضایت فوری هستند، فرآیند ساختن می تواند به آنها بیاموزد که نتایج خوب زمان بر است و کار سخت می تواند نتیجه دهد. ضرب المثلی که در اینجا کاربرد دارد، این است که، "استقامت داشته باش، هیچ چیز با ارزشی آسان نیست."

 افزایش صبر با انجام بازی لگو

کلام آخر

بازی با لگو می تواند به بهبود مهارت های شناختی در کودکان کمک کند. کودکان از طریق فرآیند ساخت الگوهای پیچیده، در اصل توانایی های شناختی ضروری مانند هنر حل مسئله، استدلال فضایی، خلاقیت و تفکر انتقادی را در خود توسعه می دهند. با لگو امکانات بی پایان است و یادگیری به یک ماجراجویی عملی تبدیل می شود.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی