آشنایی با انواع مختلف خط کش ها و کاربرد آنها

آشنایی با انواع مختلف خط کش ها و کاربرد آنها

خط کش ابزاری است که برای اندازه گیری طول، عرض، فاصله و درجه ها، همچنین تعیین خطوط مستقیم استفاده می شود. انواع مختلفی از خط کش وجود دارد که در اشکال، اندازه ها و از مواد مختلف طراحی و تولید شده اند. کارایی انواع خط کش ها در مشاغل و رشته های تحصیلی مختلفی مانند هندسه، چاپ، نقشه کشی فنی، ساختمان و مهندسی متفاوت است.

انواع خط کش ها و موارد استفاده از آنها

خط کش ابزاری است که برای اندازه گیری طول، عرض، فاصله و درجه ها، همچنین تعیین خطوط مستقیم استفاده می شود. انواع مختلفی از خط کش وجود دارد که در اشکال، اندازه ها و از مواد مختلف طراحی و تولید شده اند. کارایی انواع خط کش ها در مشاغل و رشته های تحصیلی مختلفی مانند هندسه، چاپ، نقشه کشی فنی، ساختمان و مهندسی متفاوت است.

فاصله استاندارد در خط کش بر حسب سانتیمتر در یک سمت و اینچ در سمت دیگر مشخص می شود. این ابزار معمولاً برای اندازه گیری طول یک جسم استفاده می شود. یک خط کش مطمئناً دستیابی به نتایج اندازه گیری معتبر را برای شما آسان تر می کند.

کاربرد انواع خط کش ها


بیشتر بخوانید: لیست کاملی از وسایل مورد نیاز دانشجو رشته معماری را در این مطلب مشاهده کنید.


 

خط کش بسته به جنس آن به سه گروه پلاستیکی، چوب و فلزی تقسیم بندی می شود.

به لحاظ اندازه خط کش به دو گروه تقسیم بندی می شود: خط کش کوتاه و خط کش بلند. خط کش های کوتاه 15 سانتی متر هستند که حمل آن بسیار راحت است و خط کش های بلند 30 تا 60 سانتیمتر طول دارند، که برای رسم و اندازه گیری خطوط بلندتر استفاده می شوند.

کاربرد انواع خط کش ها بسته به نوع کاربرد آنها متفاوت است. برخی از انواع خط کش عبارتند از: خط کش تاشو، خط کش فلزی جمع شونده و خط کش های نواری.

در این قسمت به مروری کوتاه در موارد استفاده از انواع خط کش ها میپردازیم.

خط کش چوبی (wooden ruler)

یکی از رایج ترین انواع خط کش که عموم مردم از زمان های گذشته تا کنون از آن استفاده می کنند، خط کش چوبی است که در اندازه های مختلف عرضه می شود. این خط کش معمولاً در اندازه 10 سانتیمتر تا 100 سانتیمتر تولید و عرضه شده است.

خطوط به دست آمده از این خط کش منظم تر به نظر می رسند. همچنین از ویژگی های این نوع از خط کش دوام و عمر طولانی آن است.

خط کش فلزی (Steel Rule)

خط کش فلزی به دلیل ساختاری که دارد بسیار نازک تر از خط کش چوبی است و معمولاً در اندازه 15 تا 60 سانتیمتر تولید می شوند. به طور معمول از این خط کش برای مشاغلی که نیاز به دقت بالایی در رسم و اندازه گیری دارند همچون نقشه کشی، ریاضی، هندسه و رسم استفاده می شود.

خط کش پلاستیکی (Plastic ruler)

خط کش پلاستیکی یا خط کش فانتزی برای پروژه های ریاضی یا هنری دانش آموزان مناسب است، به خصوص اگر نیاز به دیدن خط کش دارید. خط کش های پلاستیکی شفاف و مات هستند، اما خط کش پلاستیکی شفاف به این معناست که می توانید همه چیز را ببینید و همه چیز را به درستی تراز کنید. خط کش پلاستیکی کاملاً مناسب برای دانش آموزان است زیرا با توجه به وزن کم و سبک بودن می توانند به راحتی آن را در کیف خود حمل کنند و از آن در کلاس ریاضی، علوم یا کلاس هنر استفاده نمایند.

اما یکی از ویژگی های منفی خط کش های پلاستیکی این است که آنها به راحتی آسیب می بینند اما به دلیل قیمت ارزان آنها به راحتی می توان دوباره آن را تهیه کرد. به همی دلیل امروزه از پلاستیک نرم و نشکن در تولید خط کش استفاده می شود تا طول عمر آن بیشتر شود و کاملاً مقرون بصرفه باشد.

خط کش تاشو (folding rule)

این مدل به خط کش نجاری نیز معروف است. خط کش تاشو از چندین بخش تخت تشکیل شده که در انتها توسط مهره ای کوچک به هم متصل شده اند و قابلیت چرخیدن در تمام جهات را دارند. خط کش های تاشو معمولاً برای ساخت و ساز در نجاری مورد استفاده قرار میگیرند و دقت بیشتری نسبت به اندازه گیری ابزار نواری دارند و برای اندازه گیری لبه های داخلی مناسب تر هستند.

خط کش فلزی جمع شونده (Tape Measure)

مترهای نواری درون یک محفظه پیچیده شده اند و معمولاً بین 12 تا 35 اینچ طول دارند. بیشتر برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار میگیرند.

خط کش یا متر خیاطی (plastic tape)

متر خیاطی یک نوار انعطاف پذیر نشانه گذاری شده از جنس پلاستیک نرم است. طول آنها اغلب 60 اینچ است و بیشتر توسط خیاط ها یا برای پروژه های خیاطی و صنایع دستی استفاده می شود.

کارایی انواع خط کش ها

علاوه بر موارد ذکر شده انواع دیگری از خط کش برای مصارف دانشجویی نیز وجود دارد. در ادامه شما را با تعدادی از آن ها آشنا میکنیم.

خط کش T

خط کش T از جمله ابزارها و لوازم کاربردی و کارآمد برای رسم به شمار می رود. دانشجویان رشته های معماری و هنر برای آشنایی بیشتر با حال و هوای رشته خود بخصوص بعد از وارد شدن به دانشگاه به ابزارها و وسایل رسم بیش از پیش نیاز پیدا می کنند. بر این اساس خط کشT یکی از ابزارهای کاربردی و کارآمد دانشجویان این رشته به شمار می رود. در پرتو استفاده از این ابزار قابلیت ترسیم خطوط افقی به راحتی و سهولت امکان پذیر می شود. به طور معمول خط کش T در دو نوع مختلف طراحی و تولید می شود.

خرید خط کش T

حال به شیوه استفاده صحیح از خط کش برای اندازه گیری می پردازیم.

جسمی را که اندازه می گیرید در امتداد لبه خط کش تراز کنید. به طور مثال در تصویر زیر طول مداد 17.6 سانتیمتر و یا 7 اینچ اندازه گیری شده است.

موارد استفاده از انواع خط کش ها (تصویر 1)

همچنین برای خواندن علائم اندازه گیری بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • یک سانتیمتر، کوچکتر از یک اینچ است.
  • یک میلیمتر، کوچکتر از یک سانتیمتر است.
  • به طور مثال هر 10 میلیمتر، 1 سانتیمتر است.

موارد استفاده از انواع خط کش ها (تصویر 2)

- یک اینچ بزرگتر از یک سانتیمتر است و علامت هایی که بزرگ تر در طرف مقابل خط کش درج شده اند، نشان دهنده اینچ است.

موارد استفاده از انواع خط کش ها (تصویر 3)

امیدواریم با خواندن این مقاله با انواع خط کش و کاربرد آنها به همراه مفاهیم علامت گذاری شده برای اندازه گیری آشنا شده باشید.

 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی