مقایسه کاغذ گراف با کاغذ کرافت و کالک

مقایسه کاغذ گراف با کاغذ کرافت و کالک

کاغذ به عنوان یکی از پر مصرف ترین و پرکاربردترین ابزار در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذ به ماده ای گفته می شود که از خمیر کتان، کنف، پنبه و یا از برخی گیاهان مانند بامبو تولید شده است. اگر به سرگذشت کاغذ فکر کنیم متوجه می شویم که این محصول ارزشمند توسط مصریان اختراع شده است و به مرور زمان با پیشرفت فناوری و علم و دانش کاغذهای امروزی ساخته شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی بیش از 3000 نوع کاغذ در بازار تحریر وجود دارد که هر کدام بسته به کاربردی که دارند از نظر جنس و قیمت با هم متفاوت هستند. در این مطلب ما سعی داریم که به تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کرافت و کالک بپردازیم و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

کاغذ به عنوان یکی از پر مصرف ترین و پرکاربردترین ابزار در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذ به ماده ای گفته می شود که از خمیر کتان، کنف، پنبه و یا از برخی گیاهان مانند بامبو تولید شده است. اگر به سرگذشت کاغذ فکر کنیم متوجه می شویم که این محصول ارزشمند توسط مصریان اختراع شده است و به مرور زمان با پیشرفت فناوری و علم و دانش کاغذهای امروزی ساخته شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی بیش از 3000 نوع کاغذ در بازار تحریر وجود دارد که هر کدام بسته به کاربردی که دارند از نظر جنس و قیمت با هم متفاوت هستند. در این مطلب ما سعی داریم که به تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کرافت و کالک بپردازیم و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. همچنین اگر قصد خرید لوازم تحریر را دارید می توانید از اجناس فروشگاه دفتر دستک دیدن کنید. 


خرید انواع کاغذ A۴ با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت


- کاغذ گراف

کاغذ گراف در واقع کاغذهای گرافیکی، کاغذهای مختصات، کاغذهای مشبک یا کاغذهای مربع شکل هستند که با خطوط ریز و یک شبکه معمولی چاپ شده اند. این نوع کاغذ بیشتر برای ترسیم نمودار توابع یا داده های تجربی و ترسیم منحنی ها استفاده می شود. کاغذ گراف از خطوط افقی و عمودی ساخته شده است که در نتیجه برخورد آن ها، مربع های کوچک ساخته می شوند.

تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کرافت و کالک

- کاغذ کرافت

کاغذ کرافت از پالپ و یا خمیر کاغذی شیمیایی تولید شده است که در فرآیند کاغذ سازی تولید می شود. کاغذ کرافت کاغذی بسیار محکم است که در ساختار آن مقدار کمی لیگنین به همراه مقادیر بالایی گوگرد استفاده شده است. کاغذهای کرافت انواع متنوعی دارند و می توان از چوب های مختلف برای ساخت این نوع کاغذ استفاده کرد. به طور معمول گرماژ این نوع کاغذ بین ۳۰ تا ۵۰۰ (g/m2) متغیر است.

تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کرافت

- کاغذ کالک

کاغذ کالک جزء یکی از مهم ترین کاغذهای مورد استفاده در نقشه کشی به حساب می آید و مهندسین برای رسم از آن استفاده می کنند. این نوع کاغذ معمولاً از خمیر کاغذ سولفات تولید می شود و در فرآیند تولید کاغذ تقریباً تمام هوای موجود در داخل کاغذ را خارج می کنند و نتیجه اینکار تولید کاغذی شفاف با گرماژ 42 تا 280 (g/m2) می باشد.

تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کالک


بیشتر بخوانید: چند نوع کاغذ داریم؟ آشنایی با انواع کاغذ


بررسی تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کرافت

کاغذ کرافت در زبان آلمانی به معنای قدرت بخشیدن است و این نوع کاغذ دارای استحکام بالایی است. این نوع کاغذ به طور معمول با رنگ سفید و یا قهوه ای شناخته می شود و بسیار با دوام است و بیشتر برای بسته بندی جعبه، کارتن و یا پاکت مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذهای کرافت به گونه ای ساخته شده اند که در مقابل هرگونه رطوبتی مقاوم هستند. این کاغذ دارای لیگنین پایین تری نسبت به کاغذهای دیگر است. لینگین کمتر باعث مقاومت مکانیکی بیشتری در کاغذ می ‌شود زیرا طبیعت لینگین باعث اختلال در پیوندهای هیدروژنی بین سلولز می‌ شود. اما کاغذ گراف نوعی کاغذ برای ترسیم است که بیشتر مورد استفاده دانشجویان رشته مهندسی قرار می گیرد. در این مطلب متوجه تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کرافت شدید.

مقایسه کاغذ گراف با کاغذ کرافت و کالک

مقایسه کاغذ گراف با کاغذ کالک

کاغذ گراف یا Graph Paper نوعی کاغذ است که برای نوشتن و یا کشیدن طرح های هندسی مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که در قسمت بالا گفته شد تمامی کاغذهای گراف از خطوط افقی و عمودی در کنار هم ساخته شده اند که سبب ایجاد مربع های کوچک در کنار هم می شوند و فضای مناسبی را برای رسم اشکال هندسی ایجاد می کنند. این خطوط به طور معمول برای رسم توابع و اشکال ریاضی، ترسیم نمودارها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذهای گراف را به طور معمول به صورت دفترچه عرضه می شوند اما ورق تکی آن ها نیز موجود است. اما شاید سؤالی که در اینجا ذهن را به خود مشغول کند تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کالک باشد! کاغذ کالک هم برای مهندسان و برای نقشه کشی بسیار پرکاربرد است. این نوع کاغذ از زمان های گذشته تا کنون به کاغذ تریسینگ یا ترسیم معروف است. سطح کاغذ نسبتاً صاف است به گونه ای که یک طرف آن مات و طرف دیگر براق است و نور را به خوبی از خود عبور می دهد از اینرو برای کپی کردن و طرح برداشتن کاملاً مناسب است. کاغذ کالک از موادی تولید شده است که به خوبی قابل بازیافت هستند و در ساخت این کاغذ میتوان تا 30% از الیاف بازیافتی استفاده کرد. مواد استفاده شده در این نوع کاغذها کاملاً بدون اسید است و از استحکام بالایی برخوردارند همچنین از آنجایی که این نوع کاغذ کاملاً نرم و بدون چربی است میتوان به راحتی تنها با تیغ کشدن بر روی اشتباهات آنها را تصحیح کرد. حال زمان آن فرا رسیده که در مورد کاربردهای هر کدام از این دو نوع کاغذ صحبت کنیم. شما میتوانید به راحتی از کاغذ گراف به عنوان یک خط کش دو بعدی استفاده کنید. همچنین میتوان با استفاده از این خطوط به کودکان خود، حروف الفبا را آموزش دهید. اما در مقابل یکی از مهم ترین کاربردهای کاغذهای کالک کپی کردن تصاویر است. از آنجایی که این کاغذها نیمه شفاف هستند پس تصاویر زیرین به وضوح قابل دیدن هستند. همچنین از این نوع کاغذ در چاپ افست و لترپرس و  چاپ های لیزری و جوهر افشان می توان استفاده کرد.

مقایسه کاغذ گراف با کاغذ کالک

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی